Spis treści

    Jak automatyzacja w SEO zwiększa Twoje zyski i oszczędza czas?

    Dzięki automatyzacji SEO  specjaliści SEO mogą skupić się na strategicznych aspektach optymalizacji strony. Jak to wygląda w praktyce? Jakie działania wspiera automatyzacja i jak wypływa na efektywność działań? Zobacz, jak wygląda automatyzacja marketingu internetowego w branży SEO!

    Czym jest automatyzacja SEO?

    Automatyzacja SEO dotyczy wykorzystania narzędzi i różnego rodzaju oprogramowania komputerowego do automatyzacji działań, które pozwolą szybciej pozycjonować stronę, takich jak analiza słów kluczowych, monitorowanie rankingu, zarządzanie linkami zwrotnymi oraz generowanie raportów analitycznych.

    Zalety automatyzacji optymalizacji stron pod wyszukiwarki 

    Oto kilka najważniejszych i głównych zalet automatyzacji działań:

    • oszczędność czasu specjalisty SEO,
    • większa dokładność i mniejsze ryzyko popełnienia błędu, 
    • szybsza reakcja na zmiany,
    • szybki dostęp do analiz i raportów, 
    • możliwość obsługi większej ilości stron.

    Jakie są wady automatyzacji zadań pozycjonowania?

    Pomimo dużej ilości zalet automatyzacji, to rozwiązanie posiada również wady:

    • koszty zakupu/ subskrypcji oprogramowania,
    • różne wyniki analiz, monitoringu w każdym narzędziu,
    • niektóre zadania nie będą wykonane tak dobrze, jak zrobiłby to specjalista pozycjonowania.
    Pozycjonowanie sklepu internetowego - Up&More

    Jakie działania SEO możemy zautomatyzować?

    Aby przyśpieszyć proces pozycjonowania możemy zautomatyzować działania:

    1. Audyt SEO

    Automatyczne narzędzia mogą szybko przeprowadzić kompleksowy audyt strony, identyfikując błędy techniczne, problemy z indeksowaniem, braki w optymalizacji treści, prędkość ładowania strony i inne czynniki wpływające na SEO. Do przygotowania kompletnego i dokładnego audytu SEO należy użyć kilku narzędzi. Najczęściej używa się:

    • Google Search Console,
    • Screamming Frog, 
    • Ahrefs,
    • Semrush,
    • Majestic SEO,
    • SEO Optimer,
    • Page Speed Insight.

    2. Monitorowanie i analiza słów kluczowych

    Zautomatyzowane narzędzia mogą śledzić ranking strony w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych, analizować konkurencję i sugerować nowe słowa kluczowe do optymalizacji. 

    Do śledzenia pozycji w wynikach wyszukiwania i analizy słów używa się:

    • SENUTO, 
    • Semrush,
    • Ahrefs,
    • Semstorm.

    Monitoring fraz w narzędziu SENUTO:

    Automatyzacja analizy fraz w narzędziu SENUTO:

    Automatyzacja analizy fraz w narzędziu SENUTO

    3. Analiza ruchu i śledzenie zachowań użytkowników

    Dzięki np. Google Analytics czy Hotjar możesz automatycznie śledzić, w jaki sposób użytkownicy poruszają się po witrynie, co klikają i jak długo pozostają na określonych stronach, dostarczając cennych danych do optymalizacji UX. Dodatkowo generowanie raportów zapewni wgląd w ruch w witrynie, źródła ruchu  i konwersje.

    4. Analiza widoczności

    Stały monitoring widoczności pozwoli Ci szybko ocenić tendencję wzrostu danej strony i podejrzeć ilość fraz kluczowych na różnych pozycjach.

    Do tego zadania możesz użyć:

    • SENUTO, 
    • Ahrefs, 
    • Semrush, 
    • Majestic SEO,
    • Google Searcg Console.

    Analiza widoczności w SENUTO:

    5. Link building

    Dzięki wykorzystaniu automatyzacji możesz znacząco ułatwić proces link buildingu. Systemy mogą identyfikować możliwości zdobycia linków zwrotnych, monitorować istniejące linki, analizować profil linków konkurencji, wyszukiwać propozycje linków, które warto pozyskiwać oraz zarządzać kampaniami link buildingowymi. 

    To takich procesów SEO używa się:

    • Ahrefs, 
    • Semrush,
    • Majestic SEO, 
    • GSC.

    6. Automatyzacja procesu tworzenia tekstów

    Wykorzystując technologie AI, można automatyzować pisanie prostych tekstów, takich jak opisy produktów czy wpisy blogowe, co przyspiesza proces tworzenia treści. Jeśli nie chcesz generować artykułów, ale pisać je tak, aby pozycjonowały się lepiej od konkurencji warto użyć narzędzia SEO takie jak Surfer SEO czy Contadu. Do generowania tekstów z pomocą sztucznej inteligencji wykorzystaj Chat GPT.

    7. Analiza konkurencji

    Narzędzia mogą monitorować strategie SEO konkurencji, śledzić ich działania i dostarczać raporty porównawcze, tworzyć analizy danych co ułatwia opracowanie własnej strategii.

    Do takich procesów w SEO warto użyć m.in.:

    • Ahrefs,
    • Majestic SEO,
    • SENUTO,
    • Surfer SEO,
    • Semrush,
    • Semstorm,
    • Screamming Frog.

    Analiza konkurencji w narzędziu Ahrefs:

    Automatyzacja SEO - analiza konkurencji Ahrefs

    8. Monitoring algorytmów Google i innych wyszukiwarek

    Nowe aktualizacje algorytmów mogą czasami doprowadzić do spadku ruchu czy spadku pozycji naszej witryny internetowej. Dlatego szybka identyfikacja i wdrożenie procesów związanych z optymalizacją strony pod zmiany jest bardzo ważna. Narzędzia takie jak MozCast, Algoroo, SEMrush Sensor i RankRanger mogą śledzić fluktuacje w algorytmach Google oraz innych wyszukiwarek, dostarczając informacji o znaczących zmianach, które mogą wpłynąć na pozycjonowanie strony.

    Jakich narzędzi do automatyzacji SEO używać?

    • BuzzSumo
    • Google Search Console
    • Ubersuggest
    • Rank Math (dla WordPress)
    • SEMrush
    • Moz Pro
    • Ahrefs
    • Screaming Frog SEO Spider
    • Yoast SEO (dla WordPress)
    • Google Analytics
    • SENUTO
    • Hotjar
    • Majestic SEO
    • Page Speed Insight
    • Surfer SEO
    • Contadu

    Narzędzia AI do optymalizacji strony pod kątem SEO

    Analiza i optymalizacja treści:

    1. MarketMuse
    2. Clearscope
    3. Surfer SEO
    4. Frase
    5. Chat GPT
    6. INK Editor

    Analiza konkurencji i badanie słów kluczowych:

    1. SEMrush
    2. Ahrefs
    3. Moz Pro

    Monitorowanie i optymalizacja SEO:

    1. BrightEdge
    2. ContentKing

    Tworzenie i generowanie treści:

    1. Chat GPT
    2. INK Editor

    Techniczny audyt SEO i monitorowanie:

    1. SEMrush
    2. Ahrefs
    3. Moz Pro

    AI i automatyczne pozycjonowanie stron – czy Chat GPT może efektywnie pozycjonować nam sklep internetowy?

    Chat GPT może być użytecznym narzędziem wspierającym proces pozycjonowania strony internetowej, ale samodzielnie nie zastąpi kompleksowych działań SEO.

    Oto, w jaki sposób Chat GPT może pomóc w optymalizacji stron internetowych:

    • generowanie zoptymalizowanych treści (takich jak opisy produktów i wpisy blogowe),
    • sugerowanie odpowiednich słów kluczowych, 
    • optymalizacja istniejących treści,
    • tworzenie meta tagów,
    • analiza konkurencji,
    • proponowanie technicznych usprawnień strony,
    • generowanie raportów dotyczących wydajności SEO.

    Dzięki tym funkcjom Chat GPT może zaoszczędzić Twój czas i zasoby.

    Ograniczenia Chatu GPT w pozycjonowaniu:

    • nie może bezpośrednio zintegrować się z narzędziami SEO ani przeprowadzać analiz w czasie rzeczywistym,
    •  nie zastąpi także specjalistycznej wiedzy SEO w zakresie aktualnych zmian algorytmów wyszukiwarek,
    • nie jest w stanie samodzielnie wprowadzać technicznych zmian na stronie,
    • nie zapewni pełnego kontekstu branżowego, który jest często niezbędny do skutecznej optymalizacji SEO.

    Pełna strategia SEO wymaga zatem dodatkowych narzędzi, ludzkiej interwencji i regularnego monitorowania wyników.

    Czy możliwe jest prowadzenie strategii SEO bez automatyzacji?

    Tak, możliwe jest prowadzenie strategii SEO bez automatyzacji, ale wiąże się z większym nakładem czasu i pracy. Ponadto, monitorowanie wyników SEO bez automatycznych narzędzi jest mniej dokładne. Dobra optymalizacja stron internetowych przebiega z udziałem specjalisty, który ma dostęp do wielu narzędzi, co pozwala na uzyskanie bardziej precyzyjnych danych i szybsze reagowanie na zmiany. Posiadając wiele programów specjalista może skupić się na bardziej strategicznych aspektach pozycjonowania.

    Porozmawiajmy!

    Kamila Dębska
    Kamila Dębska

    Zajmuje się marketingiem od 3 lat. Najpewniej czuje się w obszarze SEO i UX. W Up&More, jako Specjalista SEO, odpowiada za zwiększanie widoczności naszych klientów.