Spis treści

    Jeśli miałeś okazję tworzyć kiedyś reklamy w Meta Ads i w swoim zestawie reklam wybrałeś umiejscowienia ręczne na pewno zauważyłeś tam ciekawą pozycję, jaką jest Audience Network. Jednak co to dokładnie jest i w jakich miejscach mogą jeszcze wyświetlać się nasze reklamy? Dowiesz się tego z dzisiejszego artykułu.

    Audience Network

    Audience Network – co to jest?

    Audience Network to nic innego jak sieć reklamowa Meta. Funkcja ta rozszerza nam możliwość docierania naszymi reklamami do odbiorców spoza Facebooka, Messengera czy Instagrama. Dzięki temu możemy się wyświetlać nawet tym osobom, które nigdy nie korzystały z platform społecznościowych Mety.

    Na Audience Network składają się różne witryny internetowe oraz aplikacje mobilne, które współpracują z Metą (Facebookiem). Dokładną “Listę wydawców” znajdziesz w Menedżerze Firmy w zakładce “Bezpieczeństwo i dopasowanie marki”. Lista ta zawiera miejsca, w których mogą być wyświetlane nasze reklamy. Są one na bieżąco aktualizowane i sortowane według typu umiejscowienia: wideo typu in-stream na Facebooku, Audience Network, Aktualności profilu na Instagramie oraz reklamy w Rolkach na Facebooku.

    Taką listę wydawców możesz sobie pobrać w pliku .csv, aby móc następnie użyć jej np. do stworzenia list zablokowanych – jest to lista zablokowanych wydawców, u których z jakiegoś powodu nie chcesz wyświetlać się ze swoimi reklamami.

    Na dzień 6 lipca 2023 roku lista wydawców dla Audience Netowork liczy niemal 105 000 pozycji. Do najpopularniejszych marek, które współpracują z Metą, możemy zaliczyć np. Tindera czy Duolingo. Natomiast z polskich firm znajdziemy na tej liście olx.pl. 

    Gdzie wyświetliły się Twoje reklamy w Audience Network?

    Meta udostępnia nam również możliwość sprawdzenia tego, w jakich dokładnie miejscach w Audience Network wyświetliła się nasza reklama. Listę tę również znajdziemy w Menedżerze Firmy w zakładce “Bezpieczeństwo i dopasowanie marki”. Widnieje ona tam pod nazwą “Raporty o wyświetleniach”. Wszystkie raporty domyślnie przedstawiają ostatnie 30 dni, ale możesz zmienić zakres dat i wyświetlić dane z nawet z ostatnich 90 dni. 

    Oprócz wymienionych miejsc w Audience Network, mamy tam także informację o przybliżonej liczbie wyświetleń w danym miejscu. Korzystając z tych danych, możesz wykonać następnie audyt wyświetlania, jak i również zaktualizować listy zablokowanych wydawców.

    Jak wygląda reklama w Audience Network?

    Reklamę w Audience Network, tak samo jak inne reklamy na platformie Meta, tworzymy bezpośrednio w Menedżerze Reklam. Opcję Audience Network możemy wybrać, bądź też ją wykluczyć z kampanii na poziomie zestawu reklam w Ręcznych umiejscowieniach. 

    Audience Network

    Przy wyborze umiejscowienia Audience Network, znajdziesz 3 różne opcje wyświetlania Twojej reklamy. Zaliczają się do nich:

    • reklama natywna, banerowa i pełnoekranowa – są to reklamy w formie obrazów i filmów w formacie natywnym lub pełnoekranowym oraz reklamy w formie obrazów w formacie banerowym,
    • wideo typu in-stream – reklamy wideo, które pojawiają się przed materiałami filmowymi lub w ich trakcie (przerywnik reklamowy),
    • wideo z nagrodami – reklamy wideo, w przypadku których użytkownicy, którzy korzystają z aplikacji z grami, otrzymują nagrodę w tejże grze za obejrzenie filmu.

    W przypadku tych umiejscowień nie trzeba tworzyć ani przesyłać żadnych dodatkowych zasobów – używane są bowiem te same materiały reklamowe co na Facebooku. Audience Network obsługuje reklamy w formie: pojedynczego obrazu, pojedynczego wideo, karuzeli (tylko z obrazami) i katalogu Advantage+. Pamiętaj jednak, że miejsce emisji reklamy zależy nie tylko od użytego w niej materiału reklamowego, ale także od wybranego celu kampanii.

    Warto mieć na uwadze także to, że nie każdy typ reklamy jest przeznaczony dla wszystkich urządzeń:

    • Aplikacje mobilne – dostępne: banery, grafiki pełnoekranowe, wideo z nagrodą, wideo in-stream,
    • Mobilne strony www – dostępne: banery, grafiki pełnoekranowe, wideo in-stream,
    • Komputery – dostępne: banery, wideo in-stream.

    Użytkownik po kliknięciu w naszą reklamę w Audience Network może

    • otworzyć link w nowym oknie przeglądarki,
    • wyświetlić informację o możliwości zainstalowania aplikacji,
    • uruchomić aplikację już zainstalowaną na urządzeniu mobilnym.

    Szczegółowa specyfikacja reklam Audience Network

    Wspomniałam już, że w przypadku reklam w Audience Network nie musimy przesyłać żadnych dodatkowych zasobów. Jednak Meta posiada rekomendacje dotyczące specyfikacji formatów naszych kreacji.

    Reklama w formacie natywnym, banerowym i reklama pełnoekranowa

    • Format dla reklam natywnych i pełnoekranowych: pojedynczy film, pojedynczy obraz, karuzela z obrazami (karuzelowe reklamy wideo nie są obsługiwane)
    • Format dla reklam banerowych: pojedynczy obraz (wideo nie są obsługiwane)
    • Współczynnik: 9:16, 16:9, 1:1
    • Czas trwania wideo: 5-120 sekund
    • Możliwość pomijania wideo: Po 3 lub 6 sekundach, w zależności od wydawcy
    • Dźwięk w wideo: zalecany

    Wideo typu in-stream

    • Format: pojedynczy film (karuzelowe reklamy wideo nie są obsługiwane)
    • Współczynnik: 16:9 (zalecany) lub 1:1
    • Czas trwania: 5-120 sekund przy umiejscowieniach Advantage+ firmy Meta, do 30 sekund w przypadku tylko reklam typu in-stream.
    • Możliwość pomijania: reklam do 30 sekund nie można pominąć. Reklamy dłuższe niż 30 sekund można pominąć po 10 sekundach.
    • Dźwięk: wymagane

    Wideo z nagrodami

    • Format: pojedynczy film (karuzelowe reklamy wideo nie są obsługiwane)
    • Współczynnik: 9:16 – 16:9
    • Długość: 3-60 sekund
    • Możliwość pomijania: nie można pominąć takiej reklamy
    • Dźwięk: zalecany

    Zalety Audience Network

    Jedną z największych zalet korzystania z Audience Network w swoich kampaniach reklamowych jest właśnie to, że możemy dotrzeć z naszymi reklamami zarówno do osób, które są użytkownikami platform Meta, jak i do tych, którzy nigdy z nich nie korzystali. Według informacji, które podał nam sam Facebook, reklamy w Audience Network docierają do 1 miliarda użytkowników miesięcznie na całym świecie. Oznacza to dla nas, że możemy znacząco zwiększyć zasięg naszych kampanii, co jest niezwykle pomocne, zwłaszcza jeśli naszym głównym celem jest wzrost rozpoznawalności marki, czy zwiększenie świadomości.

    Sam Facebook podkreśla również, że oprócz znacznie zwiększonego zasięgu, możemy w naszych kampaniach uzyskiwać także niższy koszt tysiąca wyświetleń (CPM), kliknięcia (CPC), czy też dotarcia do 1000 unikalnych użytkowników. Tak więc reklama w Audience Network to bez wątpienia bardzo dobre narzędzie do generowania większych zasięgów dla naszych kampanii reklamowych.

    Wady Audience Network

    Zapewne niskie CPM może skusić wielu reklamodawców do korzystania z tego typu umiejscowienia, jednak warto mieć na uwadze to, że reklamy w Audience Network charakteryzują się często niską skutecznością. Użytkownicy często ten typ reklam pomijają, dlatego ich klikalność czy współczynnik konwersji jest stosunkowo niski. Dlatego jeśli zależy Ci na zaangażowaniu odbiorców, powinieneś dobrze przemyśleć to, czy reklama w Audience Network jest dla Ciebie odpowiednia. 

    Warto mieć na uwadze również fakt, że wydawców z Polski, którzy nawiązali współpracę z Metą, jest stosunkowo niewielu. Dlatego liczba wyświetleń reklam w tym umiejscowieniu jest często przy naszych reklamach dosyć niska. 

    Nadal zastanawiasz się nad najlepszymi rozwiązaniami reklamowymi dla swojego biznesu?

    Możemy Ci w tym pomóc! Skontaktuj się z nami, a my dopasujemy strategię do Twoich indywidualnych potrzeb i wypracujemy wyniki, na których Ci zależy!

    Jak zostać wydawcą Audience Network?

    Zapewne wielu z Was raczej nie będzie interesować ta możliwość, jednak warto na sam koniec o niej wspomnieć w ramach ciekawostki. 

    Możliwość zostania wydawcą Audience Network zdecydowanie nie jest opcją dostępną dla wszystkich. Meta zaznacza, że ubiegać się mogą o to większe firmy, które oferują wysokiej jakości, autentyczne i oryginalne treści, mają uznaną markę na rynku, posiadają odpowiednią grupę odbiorców, a także przestrzegają zasady społeczności, zasady monetyzacji treści czy regulamin płatności itd.

    Firma, która chce się znaleźć na liście wydawców, musi posiadać Menedżer firmy, a następnie zarejestrować się w systemie Meta. Przy aplikowaniu należy podać istotne informacje o swojej firmie takie jak: nazwę marki, typ firmy, adres, dane kontaktowe, identyfikator podatkowy, typ identyfikatora podatkowego czy dane bankowe.  Twoja firma musi następnie przejść także proces weryfikacji, który przedstawiony został tutaj. Jeśli zostaniesz zaakceptowany, będziesz musiał dodać kod Audience Network do swojej aplikacji. Warto pamiętać, że każdy wydawca, który nawiąże współpracę z Metą, otrzymuje co miesiąc środki prosto na swoje konto bankowe.

    Podsumowanie

    Pewnie zastanawiasz się teraz, czy warto korzystać z Audience Network w kampaniach Meta Ads. Odpowiedź niestety nie jest jednoznaczna, bo wszystko zależy od Twojego celu. Jeśli chcesz wygenerować jak największy zasięg, jak najniższym kosztem, to ten typ umiejscowienia reklam będzie zapewne dobrym krokiem. 

    Jednak jeśli swoimi kampaniami chcesz docierać do jakościowych, zaangażowanych odbiorców, to zdecydowanie rozważ wykluczenie reklam w Audience Network. Jest to szczególnie ważne w przypadku reklam na pozyskiwanie leadów (kontaktów) oraz reklam sprzedażowych, które optymalizowane są pod konkretną konwersję na Twojej stronie internetowej. 

    Pamiętaj, że nie istnieje żadna złota, uniwersalna zasada dotycząca korzystania z Audience Network. Jeśli chcesz się dowiedzieć czy ten typ umiejscowienia jest dla Ciebie, musisz przeprowadzić testy. Może się okazać, że Twoja grupa docelowa zupełnie inaczej będzie reagować na takie treści niż w moim przypadku, dlatego nie trzymaj się sztywno moich sugestii 🙂 

    Porozmawiajmy!

    Aleksandra Wrońska
    Aleksandra Wrońska

    Z marketingiem internetowym związana od dwóch lat, jednak mimo tej stosunkowo krótkiej obecności w branży na swoim koncie ma już prowadzenie kampanii reklamowych dla małych i dużych firm, zarówno na rynku polskim, jak i zagranicznym. Digital marketing traktuje nie tylko jako pracę, ale również i pasje, dlatego każdego dnia stara się poszerzać swoją wiedzę oraz umiejętności. Do Up&More dołączyła w styczniu 2023, gdzie zajmuje się obsługą projektów w Facebook Ads, Google Ads i Apple Search Ads.