Najprostszą odpowiedzią na to pytanie będzie stwierdzenie, że pozycjonowanie stron polega na wpływaniu na organiczne wyniki wyszukiwania Google poprzez pracę nad swoim serwisem. W praktyce temat jest oczywiście zdecydowanie bardziej złożony.
Zacznijmy od tego jak działa wyszukiwarka Google
Wszyscy wiemy jak wygląda to od strony użytkownika – wchodzimy na google.pl wpisujemy frazę lub zadajemy pytanie i dostajemy w odpowiedzi dziesiątki wyników powiązanych z interesującym nas tematem.
A jak wygląda to od drugiej strony?
Działanie wyszukiwarki oparte jest o robota, który skanuje wszystkie strony internetowe, których właściciele zamieścili w kodzie informacje, że chcą aby były one indeksowane. Następnie Google korzystając ze swoich algorytmów weryfikuje, czy dany serwis spełnia wymagania on-site i off-site, które im stawia. Na tej podstawie powstaje ranking wyników odpowiadających na pytanie użytkownika.
Zatem aby znaleźć się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania musimy dowiedzieć się jakie wymagania stawia Google wobec webmasterów i starać się je spełniać jak najlepiej. Zacznijmy więc działań on-site, które pomogą nam wybić się pośród konkurencji organicznej w naszej branży.
Działania on-site to optymalizacja naszej strony internetowej, która jest procesem złożonym i wielopłaszczyznowym. Pierwszym krokiem tego typu działań jest dokładny audyt strony internetowej na który składają się między innymi takie elementy jak:
· weryfikacja poprawności sekcji head
· ilość oraz jakość treści na stronie
· oryginalność treści
· zawartości słów kluczowych w treści
· poprawność plików sitemap.xml, robots.txt
· czas ładowania i waga serwisu
· poprawność opisów obrazów
· przyjazność linków wewnętrznych
· analiza linków wychodzących z witryny
· domeny powiązane i przekierowania
· aktualność oprogramowania
· linki prowadzące do witryny
· domeny kierujące do witryny
· słowa kluczowe powiązane z witryną
· historia profilu backlinków
Efektem każdego audytu strony są zalecenia optymalizacyjne, których wdrożenie jest drugim etapem działań pozycjonerskich.
Kiedy już nasz serwis spełniał będzie wszelkie wymagania Google dla Webmasterów, możemy przejść do realizacji strategii działań SEO.