Blog marketing seo

11.08.2022 #SEO

Karolina Jastrzębska

Jaki wpływ na pozycjonowanie strony internetowej ma sitemapa?

Roboty wyszukiwarek docierają codziennie do ogromnej ilości stron internetowych. Mają one jednak ograniczone zasoby i przejście po każdej podstronie serwisu jest bardzo trudne. Aby ułatwić robotom to zadanie konieczne jest stworzenie mapy serwisu. Czym jest mapa witryny i jaki ma wpływ na SEO?

Co to jest sitemapa i jakie są jej rodzaje?

Mapa witryny (sitemap) to lista stron w witrynie internetowej. Pokazuje ona hierarchiczną strukturę witryny i jej zawartość. Często zawiera również informacje na temat daty ostatniej aktualizacji podstrony oraz wersji językowych.

Jednak najważniejszym zadaniem mapy strony jest ułatwienie robotom indeksującym i wyszukiwarkom internetowym w indeksowaniu stron witryny. 

Możemy spotkać się z dwoma formatami map.

Sitemap w formacie XML 

Sitemap w formacie XML (Extensible Markup Language) jest plikiem tekstowym zawierającym listę wszystkich adresów URL danej strony internetowej, które powinny znaleźć się w wynikach wyszukiwania. Jest umieszczana bezpośrednio na serwerze, a format XML pozwala na ustandaryzowanie jej struktury, tak aby każdy dostosował ją do określonych wymagań. 

Jest kilka zasad, które definiują jak powinna wyglądać mapa. Do najważniejszych z nich należy jej rozmiar, który nie powinien przekraczać 50 MB, ilość adresów (maksymalnie 50 000) oraz kodowanie UTF-8. 

Część serwisów, ze względu na swoją wielkość, posiada kilka map. Najczęściej są one podzielone na osobne mapy dla kategorii, produktów oraz wpisów blogowych. Korzystając z takiego rozwiązania należy pamiętać o stworzeniu mapy zbiorczej (index sitemap), która będzie zawierała informacje o wszystkich istniejących mapach danej witryny.

Sitemapa dla grafik i zdjęć

Wiele serwisów, dla uporządkowania danych, stosuje również podział sitemap ze względu na rodzaj danych, jakie znajdują się na stronie internetowej. 

W niemal każdej witrynie znajdują się grafiki oraz zdjęcia. W przypadku branży e-commerce ich ilość jest ogromna, ponieważ każdy produkt ma przypisane co najmniej jedno zdjęcie a w większości przypadków jest ich kilka. 

Biorąc pod uwagę ilość kategorii i produktów jakie znajdują się w sklepie internetowym możemy sobie wyobrazić jak wiele grafik znajduje się na stronie. Stworzenie oddzielnej sitemapy dedykowanej grafikom i zdjęciom pozwoli na uporządkowanie danych oraz ułatwi robotom indeksowanie.

Sitemapa dla plików video

Jeśli na stronie znajdują się filmy video dobrym rozwiązaniem jest utworzenie osobnej mapy również dla nich. Pozwoli to na przekazanie robotom dodatkowych informacji i parametrów filmów. Warto pamiętać o umieszczaniu w sitemapie stron ściśle powiązanych z tematyką witryny. Wskazywanie robotom innych filmów znajdujących się na stronie spowoduje stratę crawl budgetu na treści mało istotne z punktu widzenia pozycjonowania strony internetowej.

Sitemapa w formacie HTML

Mapę strony w formacie HTML stosuje się głównie w dużych serwisach, o sporej ilości podstron. Zazwyczaj jest umieszczana w stopce i stanowi swego rodzaju element nawigacyjny dla użytkowników oraz robotów wyszukiwarek. Najważniejszą zaletą mapy strony w formacie HTML jest wzmocnienie linkowania wewnętrznego w obrębie serwisu. 

Jak stworzyć plik sitemap?

Tworząc mapę należy zastosować się do ogólnie przyjętych zasad i reguł. 

  • unikanie polskich znaków - aby sitemapa prawidłowo odczytywała adresy URL podstron, nie mogą zawierać ona polskich znaków. Cała sitemapa powinna być wykonana w formacie UTF-8
  • weryfikacja dyrektyw w pliku robots.txt - warto sprawdzić, czy adresy zamieszczone w mapie nie są blokowane przez wytyczne zawarte w pliku robots.txt. Sprzeczne informacje zawarte w obu tych źródłach z pewnością wpłyną negatywnie na stan indeksowania witryny
  • ujednolicony format adresów URL - linki znajdujące się w sitemapie muszą być zgodne z adresami podstron serwisu. Należy zwrócić uwagę na zapis adresu z ‘www’ lub bez
  • dopuszczalna wielkość oraz ilość adresów - w przypadku dużych serwisów dobrym rozwiązaniem jest utworzenie kilku mniejszych map i umieszczenie ich w mapie zbiorczej
  • wykluczenie z mapy niektórych adresów URL - aby nie marnować crawl budgetu należy wykluczyć z sitemapy adresy, których roboty wyszukiwarek nie powinny indeksować. Należą do nich strony zawierające regulaminy czy politykę prywatności, strony wymagające logowania lub zawierają błędy typu 404 i przekierowania

Automatyczne tworzenie sitemapy

Tworzenie mapy dla małych serwisów składających się z kilku lub kilkunastu podstron nie wymaga dużego nakładu pracy i możemy w niej uwzględnić wszystkie obowiązujące zasady. 

Jednak w przypadku, kiedy witryna ma wiele podstron, jest sklepem internetowym z dużą ilością produktów lub kategorii może okazać się, że ręczne tworzenie mapy przerasta nasze możliwości.

Istnieje wiele narzędzi i wtyczek, dzięki którym generowanie mapy odbywa się w sposób automatyczny. 

Popularnym crawlerem, z którego często korzystają specjaliści SEO jest Screaming Frog. Jeśli w planowanej przez nas mapie ma znaleźć się mniej niż 500 adresów URL możemy zrobić to bezpłatnie. W przypadku bardziej rozbudowanych serwisów musimy mieć licencję, która pozwala na działania na większą skalę. Aby stworzyć mapę w Screming Frog wystarczy wykonać crawl witryny i użyć opcji ‘Sitemaps -> XML Sitemap’. Po określeniu przez nas wybranych parametrów i adresów, sitemapa zostanie automatycznie wygenerowana w formacie xml.

Istnieje również kilka narzędzi online, które umożliwiają automatyczne i szybkie stworzenie sitemapy. Są one dostępne za darmo, jednak mają swoje ograniczenia. Część z nich pozwala na generowanie map dla serwisów, których wielkość nie przekracza 1000 podstron. 

Najłatwiejszym rozwiązaniem są wtyczki, umożliwiające generowanie map dla serwisów, które są oparte na CMS. Każdy system zarządzania treścią ma wtyczki dopasowane do swoich wymagań technicznych. Jedną z najbardziej popularnych wtyczek wspomagających pozycjonowanie stron internetowych jest Yoast SEO, dostępna dla użytkowników systemu WordPress. Oprócz tego warto zwrócić uwagę na wtyczkę RankMath oraz dedykowaną tworzeniu map witryn wtyczkę XML Sitemaps. 

Dzięki wykorzystaniu narzędzi do automatycznego generowania sitemapy możemy zyskać czas oraz mieć pewność. że mapa nie będzie zawierała błędów. 

Gdzie zgłosić mapę witryny?

Mając gotową mapę witryny powinniśmy poinformować roboty wyszukiwarek, że mogą z niej korzystać. Aby to zrobić musimy zgłosić do Google za pomocą narzędzia Google Search Console

Zakładka Mapa witryny jest miejscem, gdzie możemy umieścić wszystkie istniejące mapy strony oraz sprawdzić czy została już zauważona przez roboty oraz kiedy. 

Oprócz tego informację o sitemapie w formacie XML należy umieścić w pliku robots.txt stosując odpowiednią dyrektywę (Sitemap: nazwanaszejdomeny.com/sitemap.xml).

Wpływ Sitemapy na SEO

Utworzenie sitemapy, szczególnie z wykorzystaniem obecnie dostępnych narzędzi, nie jest czasochłonnym procesem a zdecydowanie może przynieść korzyści witrynie. Prawidłowe utworzenie mapy i zgłoszenie jej w GSC umożliwia robotom wyszukiwarki na optymalne skanowanie podstron serwisu i jego zawartości. 

Oprócz tego sitemapa w formacie HTML pozwala na poprawę linkowania wewnętrznego w obrębie serwisu co zdecydowanie wpływa na wzrost pozycji strony w wyszukiwarce. Prawidłowo utworzona sitemapa jest jednym z ważniejszych elementów pozycjonowania strony internetowej

Chcesz skorzystać z naszej oferty? Daj nam znać!

Odezwij się do nas!