Spis treści

    Subdomena to adres utworzony w ramach domeny głównej (rozszerzenie domeny głównej). Jest to strona www, która zawiera nazwę głównej strony internetowej. Dzięki subdomenie możliwe jest stworzenie niezależnych sekcji strony w ramach tej samej domeny np. tworzenie nowej strony internetowej z innym celem niż domena główna.

    Subdomena - co to jest? Sprawdź!

    Jak wygląda subdomena – przykłady subdomen

    Subdomena: shop.example.com

    Domena główna: example.com

    W tym przypadku shop jest subdomeną domeny example.com. Ta subdomena może być używana na przykład do prowadzenia sklepu internetowego firmy. Nazwa subdomeny znajduje się zawsze po lewej stronie domeny internetowej.

    Przykłady popularnych serwisów

    https://pro.znanylekarz.pl/ – wydzielony blog

    https://app.surferseo.com/ – wydzielona aplikacja dostępna przez stronę internetową

    https://poczta.wp.pl/ – wydzielona poczta e-mail

    Jak utworzyć subdomenę?

    1. Aby utworzyć subdomenę musisz zalogować się do panelu klienta/ użytkownika, gdzie wykupujesz hosting. Tam znajdują się ustawienia domeny głównej i subdomeny.
    2. Następnie znajdź opcję “nowa subdomena” lub inny przycisk umożliwiający stworzenie subdomeny w ramach domeny głównej.
    3. Wybierz unikalny adres internetowy dla subdomeny.
    4. Serwer przechowuje strony internetowe. Dlatego wybierz, w którym miejscu mają znajdować się pliki dla Twojej subdomeny.
    5. Zapisz ustawienia.

    Do jakich celów możesz użyć subdomeny?

    Posiadanie subdomen pomaga w zarządzaniu ich treścią. Najczęściej subdomena jest wykorzystywana w różnych celach. Na subdomenie możemy mieć:

    • bloga/ blogi,
    • landing page,
    • wizytówki firmy,
    • sklep online,
    • aplikację w przeglądarce,
    • panel klienta,
    • forum,
    • wersje językowe strony internetowej.

    Ile kosztuje subdomena?

    Nową subdomenę możesz utworzyć za darmo w panelu klienta.

    Subdomena czy domena?

    W kontekście SEO, subdomeny i domeny są traktowane przez wyszukiwarki jako oddzielne strony internetowe, po mimo tego, że adres subdomeny jest utworzony w ramach domeny głównej. To oznacza, że każda subdomena musi budować swój własny autorytet i rankingi w wynikach wyszukiwania, niezależnie od głównej domeny.

    Domena internetowa jest podstawą dla wszystkich działań SEO. Wszystkie strony i podstrony związane z tą domeną będą korzystać z jej autorytetu w wynikach przeglądarek. Oznacza to, że jeśli domena główna jest dobrze zoptymalizowana i ma wysoki autorytet, wszystkie podstrony pod tą domeną będą miały większą szansę na osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.

    Subdomeny są traktowane jako oddzielne strony internetowe. Oznacza to, że muszą one budować swój własny autorytet i rankingi w sieci. Na przykład, jeśli firma ma subdomenę dla swojego bloga, ta subdomena musi być optymalizowana oddzielnie od reszty strony.

    Przekierowanie subdomeny

    Przekierowanie subdomeny to proces, który polega na automatycznemu przekierowaniu ruchu na inną subdomenę lub domenę internetową.

    Subdomena a SEO adresów www

    1. Subdomeny mogą pomóc w celowym skierowaniu ruchu na stronę. Na przykład, jeśli firma ma różne produkty lub usługi, które są bardzo różne, mogą one używać subdomen, aby skupić się na optymalizacji SEO dla każdej z nich indywidualnie.
    2. Firmy działające na różnych rynkach mogą używać subdomen do tworzenia wersji strony w różnych językach lub dla różnych krajów. Wyszukiwarki potrafią rozpoznać te subdomeny i dostosować wyniki wyszukiwania do odpowiedniego regionu.
    3. Wyszukiwarki traktują subdomeny jako oddzielne strony, więc każda subdomena musi budować swój autorytet od podstaw. W przeciwieństwie do tego, struktura z podfolderami pozwala na skoncentrowanie całego autorytetu strony na jednej domenie.

    Porozmawiajmy!

    Kamila Dębska
    Kamila Dębska

    She has been in marketing for 3 years. She feels most confident in the area of SEO and UX. At Up&More, as an SEO Specialist, she is in charge of increasing the visibility of our clients.