Spis treści

    Instagram z roku na rok zyskuje na coraz większej popularności. Obecnie platforma ta może się pochwalić ponad dwoma miliardami aktywnych użytkowników miesięcznie. W związku z tym wiele marek zaczyna zauważać coraz większy potencjał w promocji swojego biznesu za pomocą tejże aplikacji. 

    reklama na instagramie

    Reklamy na Instagramie – dla kogo?

    Wiele osób zadaje sobie pytanie, czy ich biznes nadaje się do tego, aby reklamować się na Instagramie. Chcąc odpowiedzieć sobie na to pytanie, warto na początku zwrócić uwagę na to, jaka grupa odbiorców w głównej mierze korzysta z tej platformy. Na Instagramie dominują bowiem młodzi użytkownicy. Są to przede wszystkim osoby między 18 a 34 rokiem życia i ta grupa stanowi obecnie ponad 60% wszystkich odbiorców na Instagramie. Na platformie znajdą się również osoby w wieku 35-55 lat. Użytkowników powyżej 55 roku życia jest raczej niewielu, jednak nie oznacza to, że kierowanie reklam do tej grupy odbiorców nigdy nie jest opłacalne. Wręcz przeciwnie. Instagram każdego roku rozwija się coraz bardziej i przyciąga coraz więcej nowych użytkowników, również tych starszych wiekiem. Co ciekawe, pod względem płci delikatną przewagę od pewnego czasu stanowią mężczyźni, jednak jest ona tak niewielka, że przekaz reklamowy warto kierować zarówno do mężczyzn, jak i kobiet. 

    Mawia się, że jeden obraz jest wart więcej niż tysiąc słów. I właśnie na tej zasadzie opiera się cały Instagram — na przekazie wizualnym w formie zdjęć czy krótkich wideo. Wobec tego platforma ta sprawdzi się doskonale wśród marek, dla których niezwykle ważna jest sfera wizualna. Dlatego też reklama na Instagramie może być dobrym rozwiązaniem w branżach artystycznych — dla fotografów czy artystów, ale również dla marek odzieżowych, kosmetycznych, motoryzacyjnych czy architektów. 

    Dlaczego warto reklamować się na Instagramie?

    Powodów, dla których naprawdę warto reklamować się na Instagramie, jest naprawdę wiele. Do największych zalet, które sprawiają, że warto rozważyć zainwestowanie w taką promocję swojego biznesu, zaliczyć możemy:

    • Szeroki zasięg — każdego dnia na Instagramie czas spędza ogromna ilość użytkowników. Ponadto są tam najczęściej w ramach odpoczynku lub rozrywki, więc reklamy wtapiają się z resztą postów i oglądane są mimochodem. 
    • Stosunkowo niski koszt – reklama na Instagramie nie wymaga inwestowania dużych kwot. To ile dokładnie wydasz, zależy oczywiście od Ciebie, jednak średnio kliknięcie internauty można otrzymać nawet za kilkanaście-kilkadziesiąt groszy.
    • Format reklamy — są one naprawdę dużą zaletą tej platformy. Przede wszystkim pojawiają się w miejscach, które są niemalże niemożliwe do przegapienia. Na Instagramie efekt tzw. ślepoty banerowej praktycznie nie istnieje — reklamy bowiem występują wszędzie tam, gdzie odbiorca szuka treści, a dodatkowo wyglądają identycznie jak posty czy relacje innych użytkowników. Same reklamy mogą pojawiać się np. pomiędzy postami na głównej tablicy czy profilu lub też między Instagram Stories.  
    • Budowanie rozpoznawalności — do głównych zalet Instagrama możemy zaliczyć również ich korzystny wpływ na budowanie rozpoznawalności marki wśród użytkowników tejże aplikacji, gdzie sama reklama zasiewa myśl o zakupie danego produktu/usługi. Może odbywać się ona zarówno na poziomie lokalnym, jak i krajowym.

    Tworzenie reklamy na Instagramie

    Chcąc reklamować się na Instagramie, musimy pamiętać o jednym warunku, a mianowicie o posiadaniu konta biznesowego i profilu profesjonalnego na tym portalu. Same kampanie możemy stworzyć na dwa sposoby. Pierwszy z nich polega na zaprojektowaniu jej bezpośrednio w samej aplikacji, natomiast drugi wymaga od nas skorzystania z Menedżera Reklam na Facebooku. 

    Ustawienie reklamy w aplikacji jest bardzo proste i niezwykle intuicyjne, jednak musimy pamiętać o tym, że możemy promować jedynie istniejące już posty na naszym profilu. To, co musimy zrobić, to kliknąć przy wybranym przez nas wpisie przycisk „Promuj post”. Następnie zostaniemy przeniesieni do panelu tworzenia reklamy. 

    Pierwszym krokiem jest wskazanie celu naszej kampanii. Powinien on odzwierciedlać to, na czym nam zależy najbardziej w naszej kampanii. Mamy tu do wyboru: więcej odwiedzin profilu, więcej odwiedzin witryn lub więcej wiadomości. Warto pamiętać również o tym, że od celu naszej kampanii zależeć będzie także to, gdzie nasz odbiorca zostanie przeniesiony po kliknięciu w reklamę. W momencie, kiedy wybierzemy opcję “Więcej odwiedzin witryny”, musimy dodatkowo wskazać jaki chcemy użyć przycisk CTA oraz dodać adres URL naszej witryny. 

    Kolejnym etapem jest zdefiniowanie grupy odbiorców. Jednak zanim się za to zabierzemy, warto mieć na uwadze to, że jeśli chcemy promować post dotyczący kredytów, ofert zatrudnienia, nieruchomości albo kwestii społecznych, wyborów lub polityki to pierwszym krokiem jest wybór odpowiedniej kategorii reklamy z wymagań specjalnych. Po zaznaczeniu odpowiedniej opcji (lub pominięciu tego etapu, jeśli nas nie dotyczy) przechodzimy do określenia grupy odbiorców. 

    Możliwości mamy tu dwie: wybór automatyczny lub utworzenie własnej grupy odbiorców. Zaznaczając opcję zautomatyzowaną, Instagram sam będzie kierował reklamy do odbiorców podobnych do osób, które nas obserwują. Jeśli jednak wolimy dokładniej określić naszych odbiorców, to platforma ta daje nam również taką opcję. Możemy skonfigurować takie informacje jak: lokalizację, wiek i płeć oraz zainteresowania.

    Ostatnim etapem tworzenia naszej kampanii jest określenie budżetu oraz czasu trwania kampanii. I gotowe — takim sposobem możesz stworzyć swoją pierwszą, bardzo prostą kampanię.

    Jeśli chciałbyś pójść jednak o krok dalej i nauczyć się tworzyć jeszcze skuteczniejsze reklamy na Instagramie to z pomocą przyjdzie Ci Menedżer Reklam na Facebooku. Jest to nieco bardziej czasochłonny proces, ale dzięki niemu możemy w pełni wykorzystać możliwości platformy, a także dotrzeć do bardziej sprecyzowanej grupy odbiorców. W takim wypadku nasze kampanie będziemy tworzyć analogicznie jak w przypadku kreowania kampanii na Facebooku. Przed rozpoczęciem działań koniecznym warunkiem jest jednak połączenie konta na Instagramie z profilem firmowym na Facebooku. 

    Główną, a zarazem jedyną różnicą między kampanią na Facebooku a Instagramem, to wybór miejsca docelowego, w którym będzie się ona wyświetlać. Mówiąc w skrócie, musimy odznaczyć wszystkie opcje związane z Facebookiem i zostawić tylko te dotyczące Instagrama. 

    Tworząc kampanię, standardowo zaczynamy od wybrania jej celu. W porównaniu do tworzenia reklamy za pomocą aplikacji, tu ich wybór mamy zdecydowanie większy. Następnie musimy skonfigurować zestaw reklam, a w nim naszą grupę odbiorców. Oprócz takich funkcji jak: lokalizacja, wiek, płeć czy zainteresowania, mamy tu również możliwość wyboru kierowania reklam na odbiorców niestandardowych czy podobnych odbiorców. Kolejnym krokiem jest zaplanowanie budżetu (możemy dodać dzienny bądź całkowity) oraz harmonogramu reklam. Najważniejszym elementem, który musimy ustawić w zestawie reklam to wspomniane wcześniej umiejscowienia. W tym celu klikamy ręczne umiejscowienia i zaznaczamy jedynie opcję Instagram. 

    Ostatnim etapem tworzenia kampanii jest oczywiście ustawienie samej reklamy. Dodanie do niej obrazu bądź filmu, nagłówka i tekstu reklamy oraz innych niezbędnych elementów typu adres URL czy przycisk CTA. 

    Odkryj moc Instagrama i zwiększ skuteczność swoich reklam!

    Skontaktuj się z nami już dziś, a pomożemy Ci w pełni wykorzystać potencjał Instagrama. Odkryj siłę tej platformy i zobacz, jak Twoja marka może się wybić na tle konkurencji.

    Rodzaje reklam na Instagramie

    Podobnie, jak w przypadku reklam na Facebooku, do wyboru masz szereg różnych formatów. Niestety, wiele z nich nie jest dostępnych z poziomu aplikacji mobilnej, a dodać możemy je jedynie za pomocą Menedżera reklam.

    • Reklamy graficzne — najpopularniejszym formatem tego typu kreacji jest kwadrat. Instagram akceptuje również reklamy w formacie poziomym i pionowym.
    • Reklamy wideo — Instagram coraz mocniej stawia właśnie na ten format. Jeżeli w reklamie na Instagramie zamieszczasz materiał reklamowy z filmem, może on mieć format kwadratowy lub poziomy (z wyjątkiem Instagram Stories, gdzie możesz umieszczać reklamę wideo w pionie) 
    • Reklamy karuzelowe — składają się one z 2-10 grafik lub wideo. Reklama na Instagramie będzie wyświetlana w formacie kwadratowym lub pionowym w Aktualnościach i relacjach.
    • Instagram Stories — reklamy w relacjach obsługują zdjęcia i filmy o wymiarach dopasowanych do Aktualności, co oznacza, że możemy dodać pojedynczy obraz lub wideo o długości maksymalnie 120 sekund, który ma współczynnik proporcji 9:16 i od 4:5 do 1,91:1. Zalecane jest jednak dodawanie reklam w formacie pionowym 9:16.
    • Rolki — w przypadku reklam typu Reels możemy używać wyłącznie pełnoekranowych zasobów w formacie pionowym 9:16.
    • Sklep na Instagramie — wyświetla się on jako połączenie jednej głównej grafiki lub wideo i trzech dodatkowych zdjeć. Wszystkie reklamy są wyświetlane w formacie kwadratowym 1:1

    Podsumowanie

    Reklamy na Instagramie są naprawdę świetnym rozwiązaniem dla firm, którym zależy na wzmocnieniu swojej pozycji w kanałach social mediów. Pomagają one szybko zdobywać nowych klientów, ale także obserwujących. Dla wielu branż może być to również niezwykle opłacalna inwestycja ze względu na mniejszą konkurencję na tej platformie.

    Jeśli nie jesteś pewien, w jaki sposób stworzyć reklamę na Instagramie lub nie masz czasu na jej prowadzenie, możesz skorzystać z pomocy agencji marketingowej. Przygotuje ona dla Ciebie dobrze dopasowane materiały reklamowe i zajmie się za Ciebie najcięższym zadaniem, jakim jest dobór odpowiedniej grupy docelowej, która przywiezie najwięcej konwersji. 

    Porozmawiajmy!

    Aleksandra Wrońska
    Aleksandra Wrońska

    Z marketingiem internetowym związana od dwóch lat, jednak mimo tej stosunkowo krótkiej obecności w branży na swoim koncie ma już prowadzenie kampanii reklamowych dla małych i dużych firm, zarówno na rynku polskim, jak i zagranicznym. Digital marketing traktuje nie tylko jako pracę, ale również i pasje, dlatego każdego dnia stara się poszerzać swoją wiedzę oraz umiejętności. Do Up&More dołączyła w styczniu 2023, gdzie zajmuje się obsługą projektów w Facebook Ads, Google Ads i Apple Search Ads.