Spis treści

    Jeśli Twoja aplikacja obsługiwana jest przez system iOS to nie możesz przegapić możliwości reklamowania jej poprzez platformę Apple Search Ads. Dowiedz się, jakie typy kampanii oraz reklam masz do wyboru w Apple Search Ads, jakie są najlepsze praktyki do uwzględnienia przy promowaniu swojej aplikacji poprzez tę platformę oraz jaki typ kampanii najlepiej wybrać, by osiągnąć jak najlepsze wyniki.

    Przewodnik po Apple Search Ads

    Dlaczego warto korzystać z Apple Search Ads podczas promocji aplikacji?

    Od 2008 do 2022 roku liczba aplikacji dostępnych w App Store wzrosła z 500 do 1.9 miliona. To oznacza wzrost o 379900%, a możemy śmiało przypuszczać, że liczba ta będzie jeszcze dodatkowo wzrastać w ciągu najbliższych miesięcy lub lat.

    Podczas gdy dla użytkowników smartfonów (w tygodniu App Store odwiedza ich około 600 milionów) oznacza to bardzo szeroki wybór to dla twórców aplikacji – ogromną konkurencję, przez którą ciężko się przebić.

    W przypadku, gdy nasza aplikacja należy do kategorii, w której konkurencja jest szczególnie wzmożona, bądź wręcz przeciwnie – niszowa, przez co rzadko spotykana w wyszukiwaniach, do sukcesu może nie wystarczy nawet dobrze wyegzekwowane ASO (App Store Optimization). Wtedy warto wziąć pod uwagę wdrożenie reklam płatnych za pomocą platformy Apple Search Ads.

    Reklamy emitowane poprzez Apple Search Ads wyświetlane będą bezpośrednio w sklepie App Store, będącej aplikacją systemową, co oznacza że nie można jej ani pobrać, ani usunąć, oraz że nie obsługuje ona zwykłych formatów. Wpływa to na fakt, że użytkownicy pozyskani poprzez reklamy Apple Search Ads są często bardziej lojalni wobec pobranej aplikacji. Jest to kolejny powód który przekonuje ku temu, że warto zadbać o to, by nasza aplikacja była dobrze widoczna w App Store.

    Apple Search Ads Basic vs. Apple Search Ads Advanced

    Apple Search Ads oferuje dwa rozwiązania marketingowe, określane jako Basic i Advanced. Czym różnią się one od siebie?

    Apple Search Ads Basic

    Rozwiązanie to rekomendowane jest tym, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z marketingiem poprzez kanał Apple Search Ads, bądź tym którzy pragną zaoszczędzić na czasie poprzez prowadzenie nie wymagających dużego wkładu własnego kampanii reklamowych.

    Kampanie Basic, tak jak wszystkie kampanie prowadzone przez Apple Search Ads, emitowane są bezpośrednio przez sklep z aplikacjami, zapewniając łatwy sposób dotarcia do odbiorców. W przypadku wykorzystania rozwiązania Basic, Apple za pomocą sztucznej inteligencji i maszynowego uczenia wykona za nas większość pracy, a do rozpoczęcia kampanii wystarczy, że określimy te kluczowe elementy:

    • Budżet kampanii reklamowej (opcjonalnie także target CPI);
    • Cel kampanii (w tym lokalizacje, w których chcemy emitować reklamy).

    Reklamy generowane są automatycznie na podstawie powyższych aspektów oraz strony z aplikacją, a my nie musimy dostarczać do kampanii zasobów takich jak słowa kluczowe, czy kreacje graficzne.

    Zalety Apple Search Ads Basic:

    • Łatwość w ustawieniu kampanii;
    • Oszczędność czasu;
    • Kontrola nad wydatkami;
    • 100 dolarów do wydania na reklamy dla nowych kont (new account credit).

    Wady Apple Search Ads Basic:

    • Brak możliwości doboru słów kluczowych;
    • Brak możliwości dokładnego dopasowania grup odbiorców;
    • Ograniczony dostęp do Attribution API;
    • Ograniczona liczba aplikacji, które mogą być promowane.

    Apple Search Ads Advanced 

    Jak możemy się domyślić, to rozwiązanie kierowane jest do bardziej doświadczonych reklamodawców, gotowych podjąć dodatkowe działania manualnie w celu zwiększenia skuteczności kampanii. 

    Najprawdopodobniej największą różnicą pomiędzy kampanii Advanced a Basic jest to, że w przypadku poszczególnych kampanii Advanced możliwe będzie określenie kwestii takich jak grupa docelowa odbiorców, czy docelowe słowa kluczowe.

    Apple Search Ads Advanced daje reklamodawcom możliwość prowadzenia różnych rodzajów kampanii, do których mogą indywidualnie dopasowywać cele i budżety, a także wgrywać Custom Product Pages, będące odpowiedzią ASA na unikalne zasoby kreatywne w kampaniach reklamowych. 

    Zalety Apple Search Ads Advanced:

    • Możliwość wykorzystywania słów kluczowych w poszczególnych rodzajach kampanii;
    • Zaawansowane kierowanie reklam;
    • Brak limitu budżetu;
    • Brak limitu liczby aplikacji do reklamowania;
    • Pełny dostęp do Attribution API;
    • Wiele formatów reklam do wyboru;
    • Możliwość korzystania z Custom Product Pages.

    Wady Apple Search Ads Advanced:

    • Narzędzie jest bardziej skomplikowane;
    • Wymaga więcej czasu poświęcanego na prowadzenie oraz optymalizowanie kampanii;
    • Brak środków do wykorzystania na reklamy dla nowych kont.

    Znamy się na marketingu aplikacji mobilnych!

    Nie bez powodu ze swoimi aplikacjami zaufali nam Panek, Sephora, czy AnyPark. Postaw na wyniki – skontaktuj się już teraz.

    Rodzaje kampanii w Apple Search Ads Advanced

    Narzędzie Apple Search Ads Advanced daje nam spore pole do popisu jeśli chodzi o formaty emitowanych reklam. Rodzaje kampanii jakie możemy uruchomić wybierając Apple Search Ads Advanced to:

    • Search Tab
    • Search Results
    • Product Pages
    • Today’s Tab

    Poniżej przeczytasz więcej o poszczególnych typach kampanii, których prowadzenie umożliwia Ci dostęp do Apple Search Ads w wersji Advanced.

    Search Tab

    Reklama typu Search Tab zawiera nazwę Twojej aplikacji mobilnej, ikonę i podtytuł, które zostały już umieszczone na stronie aplikacji w App Store. Umożliwia ona promowanie aplikacji na szczycie listy sugerowanych aplikacji w celu zwiększenia świadomości i liczby pobrań.

    Reklamy typu Search Tab prezentują się jako sugestie poniżej wyszukiwarki wewnątrz sklepu z aplikacjami i korzystają z modelu CPM, czyli kosztu za tysiąc wyświetleń. 

    Search Results

    Ten typ reklam pojawia się powyżej wyników wyszukiwania. Aby dopasować reklamę do odpowiednich wyszukiwań, kampanie Search Results wykorzystują słowa kluczowe. Możesz wybrać własne słowa kluczowe lub skorzystać z tych, które proponuje Apple Search Ads na podstawie strony Twojej aplikacji mobilnej. Pamiętaj także o negatywnych słowach kluczowych, które możesz wykorzystać, by Twoje reklamy nie pojawiały się w niepożądanych miejscach

    Product Pages

    Ten typ reklam wyświetla się na górze listy “You Might Also Like” użytkownikom, którzy przewinęli przez strony powiązanych aplikacji w App Store. Do stworzenia tego typu reklamy nie potrzebne są słowa kluczowe, ponieważ Apple wykorzystuje zasoby wgrane na stronę aplikacji (takie jak ikona aplikacji, jej tytuł oraz zasoby tekstowe).

    Today Tab

    Typ kampanii, który pojawił się w Apple Search Ads w październiku 2022 roku. Daje możliwość umieszczenia reklamy swojej aplikacji na stronie głównej App Store, obok rankingów aplikacji, informacji o specjalnych eventach wewnątrz nich i artykułów dotyczących zmian i nowości w App Store.

    Reklamy Today Tab tworzone są na podstawie Custom Product Page, o której więcej przeczytasz w dalszej części artykułu. 

    Custom Product Pages – czym są i do czego są potrzebne?

    Wiemy już, że do stworzenia dużej części reklam prowadzonych poprzez platformę ASA w wersji Advanced, Apple wykorzysta zasoby, które znajdują się na stronie aplikacji. Apple Search Ads wygeneruje zasoby kreatywne dla Twoich reklam na podstawie zrzutów ekranu i podglądów aplikacji, które wykorzystasz w organicznym wpisie w sklepie. Musimy zatem pamiętać, że ASO powinno stać dla nas na pierwszym miejscu, a dopiero później optymalizacja kampanii Apple Search Ads. 

    A co zrobić, jeśli chcemy by nasze zasoby kreatywne w reklamie różniły się od tych ze strony naszej aplikacji?

    Właśnie wtedy warto wykorzystać Custom Product Page, dzięki której możemy personalizować i dostosowywać zasoby takie jak: 

    • Zrzuty ekranu
    • Podgląd aplikacji
    • Tekst promocyjny

    Dzięki modyfikacjom tych zasobów i możliwością dopasowania aspektów kreatywnych do konkretnych celów, Custom Product Pages dają możliwość przyciągnięcia szerszej lub bardziej specyficznej demografii odbiorców, co z kolei może zwiększyć szansę na konwersje i instalacje.

    Przed przystąpieniem do przygotowania Custom Product Page konieczne będzie zapoznanie się z wymaganiami dotyczącymi jej zawartości. W przeciwnym wypadku spotkamy się z odrzuceniem przez Apple, a czas weryfikacji materiałów na platformie ASA nie należy do najkrótszych. Dobrze zatem upewnić się, że już pierwsze wgrane przez nas zasoby zostaną zaakceptowane do poprowadzenia reklam.

    Optymalizacja kampanii Apple Search Ads

    Wiemy już, jakie reklamy możemy emitować poprzez Apple Search Ads oraz jakie możliwości dają poszczególne z nich. Kiedy jednak uruchomimy już preferowaną kampanię, ważne będzie zwrócenie uwagi na jej optymalizację.

    Oprócz różnego rodzaju ustawień dotyczących grup odbiorców, budżetów, czy celów, kampanie typu Advanced dają reklamodawcom możliwość analizy i optymalizacji ich w dowolnie wybranym momencie. Apple udostępnia nam w tym celu następujące dashboardy:

    • Campaigns dashboards (pulpity kampanii)
    • Charts dashboards (pulpity z wykresami)
    • Custom reports (raporty własne)

    Przydają się one do przeprowadzenia analizy oraz raportowania kampanii, by następnie móc przeprowadzić skuteczną optymalizację na podstawie wyciągniętych wniosków.

    Optymalizując swoje kampanie, zawsze warto brać pod uwagę następujące kwestie:

    • Regularna aktualizacja na bieżąco słów kluczowych w kampaniach sprawi, że unikniesz przegapienia nowych trendów w wyszukiwaniach.
    • Wykorzystanie negatywnych słów kluczowych może pomóc Ci zwiększyć trafność dopasowania reklam do odbiorców.
    • Sugestie dotyczące optymalizacji kampanii od Apple Search Ads często pomagają zaoszczędzić czas.
    • Wyniki reklam w App Store zależą w dużym stopniu od właściwie przeprowadzonego ASO, więc zoptymalizuj swoją stronę aplikacji w  App Store przed utworzeniem reklam w Apple Search Ads.
    • Apple Search Ads stale się rozwija i proponuje marketerom nowe ustawienia, dodatki, bądź typy kampanii. Warto być zatem na bieżąco z aktualizacjami, np. poprzez śledzenie oficjalnej strony z newsami Apple Search Ads.

    Podsumowanie

    Nie ma wątpliwości, że Apple Search Ads jest jednym z najlepiej rozwiniętych, a w między czasie jednym z najłatwiej dostępnych kanałów reklamowych dla deweloperów aplikacji dla systemu iOS, który może pomóc w zwiększaniu liczby pobrań i organicznego rankingu aplikacji mobilnych. Ponieważ jest to jedyny sposób na promowanie aplikacji bezpośrednio w Apple App Store, warto z niego korzystać w celu zwiększenia świadomości marki i generowania większej liczby pobrań. 

    Jeśli interesuje Cię temat marketingu aplikacji mobilnych, śledź naszego bloga oraz projekt App&More.

    Czy artykuł był pomocny?

    Oceń nasz artykuł, to wiele dla nas znaczy!

    Brak ocen

    Porozmawiajmy!

    Martyna Malepszy
    Martyna Malepszy

    Z Up&more związana od kwietnia 2021 roku. Na codzień zajmuje się przede wszystkim prowadzeniem i optymalizacją kampanii zachęcających do instalacji aplikacji mobilnych, ale nie tylko.