Blog marketing seo

08/04/2022 #SEO

Karolina Jastrzębska

Odpowiedzi HTTP - co oznaczają i jak eliminować występujące błędy?

Odwiedzając strony internetowe możemy spotkać się z komunikatami o treści '404 - strona nie została znaleziona' czy też '502 - bad gateway'. Są to odpowiedzi HTTP, które serwer wysyła do użytkowników aby poinformować ich o sposobie realizacji danego zapytania. Jest to informacja, dzięki której możemy dowiedzieć się czy wysłane żądanie zostało zakończone pomyślnie czy nie.

Z jakimi odpowiedziami serwera możemy spotkać się najczęściej i co oznaczają w praktyce?


Odpowiedzi HTTP serwera

Komunikaty serwera stanowią ważną informację zarówno dla użytkowników jak i specjalistów pracujących nad daną witryną. Kody odpowiedzi nie zawsze oznaczają błędy dlatego warto wiedzieć jaką informację nam przekazują.

W przypadku kiedy dany komunikat stanowi widomość o błędzie, właściciel danej witryny jest w stanie szybko zareagować, zdiagnozować i naprawić problem, aby użytkownicy mogli bez przeszkód korzystać ze strony.

Odpowiedzi serwera typu 500

Są to błędy sygnalizujące problemy w obrębie serwera. Każdy z błędów rozpoczynających się od cyfry 5 ma swoje określone znaczenie. 

  • 500 - Internal Server Error. Jest to komunikat, który wyświetla się w momencie kiedy serwer nie może dopasować bardziej precyzyjnego kodu do aktualnego problemu. Może być spowodowany błędnie działającym oprogramowaniem lub awarią dysku. 
  • 502 - bad gateway. Zdarza się, że występuje kiedy zapora sieciowa jest niepoprawnie skonfigurowana lub serwer proxy został w jakiś sposób zablokowany. Oznacza on, że serwer pośredni nie może uzyskać prawidłowej odpowiedzi z sewera głównego. 
  • 504 - gateway timeout czyli przekroczenie limitu czasu oczekiwania na odpowiedź serwera. Pojawia się kiedy występuje błąd w komunikacji między serwerami powiązanymi ze stroną. 


Odpowiedzi serwera typu 400

Są to błędy, które występują w momencie trudności z przetworzeniem i realizacją wysłanego żądania. Zazwyczaj problem występuje po stronie aplikacji. Do najczęściej występujących błędów należą:

  • 400 - bad request. Ta informacja pojawia się w momencie, kiedy przeglądarka łączy się z serwerem, ale nie może przetworzyć danego żądania. Często jest to spowodowane niepoprawną składnią zapytania.
  • 403 - forbidden. Dostęp do strony został zablokowany. Dzieje się tak wówczas, kiedy strona wymaga logowania lub autoryzacji. Warto sprawdzić również uprawnienia dostępu oraz wyczyścić pliki cookies, które mogą powodować blokowanie strony.
  • 404 - not found. Jest to najczęściej występujący błąd, który pojawia się kiedy serwer nie może odnaleźć lokalizacji lub pliku, do którego chcemy uzyskać dostęp. Często dzieje się tak, kiedy strona na którą próbujemy się dostać została przeniesiona lub usunięta lub kiedy trwają na niej prace administracyjne. 

Odpowiedzi serwera typu 300

Kody przekierowania 300 zawierają informację o przekierowaniach danej strony.

  • 301 - moved permanently. Jest to informacja mówiąca o stałym przeniesieniu strony do nowej lokalizacji. Zadaniem serwera jest aktualizacja linku i przeniesienie użytkownika na podstronę pod innym adresem. 
  • 302. Jest to przekierowanie tymczasowe, stosowane w przypadku kiedy strona, na którą użytkownik jest przekierowany nie jest ostateczna lub jeśli przekierowanie jest chwilowe. Jest to mniej opłacalne rozwiązanie z punktu widzenia SEO, ponieważ nie przekazuje “link juice” z poprzedniego adresu. 

Odpowiedzi serwera typu 200

Są to odpowiedzi informujące o tym, że strona i serwer działają prawidłowo. Jednak również w ich przypadku pojawiają się małe błędy. Komunikat o treści “Błąd http 200” lub “OK” zawiera informacje dotyczące wydłużonego czasu reakcji na interakcję użytkownika lub wolne działanie systemu. 

Może to być spowodowane wirusami, złośliwym oprogramowaniem lub uszkodzeniami w systemie operacyjnym.


Odpowiedzi serwera typu 100

Kody odpowiedzi z rozpoczynające się od cyfry 1 są kodami informacyjnymi. Należy do nich m.in informacja o zmianie protokołu (101), o przekroczeniu czasu połączenia (110) oraz o odrzuceniu połączenia przez serwer (111). 


Sposoby na eliminację błędów

Nie ma uniwersalnego trybu postępowania w przypadku występowania błędów. Jest jednak kilka podstawowych czynników, które mogą mieć wpływ na funkcjonowanie witryny i warto je zweryfikować zanim zaczniemy szukać bardziej zaawansowanych rozwiązań.

  • sprawdzenie adresu URL - wpisując adres URL w pasek przeglądarki, często popełniamy błędy. Należy sprawdzić, czy adres został wpisany poprawnie i czy nie ma w nim literówek.
  • odświeżenie strony - niektóre błędy występujące na stronie są tymczasowe, dlatego ponowne załadowanie strony może rozwiązać problem
  • skorzystanie z innej przeglądarki - jeśli błąd występuje z powodu błędu połączenia serwera z przeglądarką warto spróbować otworzyć stronę w innej, jeśli mamy do niej dostęp
  • czyszczenie pamięci i plików cookies - zdarza się, że problem powodują zapisane na danym urządzeniu ciasteczka i pliki pamięci tymczasowej. Usunięcie ich może spowodować rozwiązanie problemu
  • przekierowanie strony - jeśli domena jest naszą własnością i zauważyliśmy występujące błędy dobrym rozwiązaniem będzie utworzenie przekierowania na inną, powiązaną podstronę lub stronę główną serwisu. Warto zastosować ten zabieg szczególnie w przypadku występowania błędu 404.
  • sprawdzenie połączenie z serwerem - strony internetowe często działają z wieloma serwerami. Warto zweryfikować czy połączenie nie uległo awarii lub czy jest w trakcie prac administracyjnych


Jak kontrolować błędy?

Jeśli jesteś właścicielem strony internetowej na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, jak ważne jest stałe monitorowanie strony i jej prawidłowego funkcjonowania. Każdy pojawiający się niespodziewanie błąd może spowodować utratę ruchu oraz spadek zainteresowania użytkowników. Pozycjonując stronę internetową warto więc kontrolować sytuację i reagować na występujące problemy.

Jeśli nie masz dostępu do specjalistycznych narzędzi (np. ScreamingFrog) możesz skorzystać z oferowanego przez Google narzędzia Google Search Console. Założenie konta dla swojej domeny jest darmowe i pozwala na jej stałe monitorowanie. 

W przypadku kontroli błędów, najbardziej pomocna będzie zakładka Stan, w której dowiesz się jakie problemy występują w Twoim serwisie oraz na jakich podstronach. Korzystanie z tego narzędzia pozwala na bieżąco rozwiązywać powstałe błędy i analizować pozostałe odpowiedzi serwera.

Chcesz skorzystać z naszej oferty? Daj nam znać!

Odezwij się do nas!