Spis treści
Na 99% Twój potencjalny klient znajdzie Twoją firmę w internecie. Nie ma pewności co do kanału, który wybierze, jednak zapewne pierwsze, co zrobi, to przeszuka sieć, by znaleźć firmę, która oferuje produkty bądź usługi, których szuka. To wystarczający powód, by budować obecność swojej marki w sieci. Jakie taktyki marketingu digital dla sklepów i stron internetowych zastosować, by poprawić obecność i świadomość marki wśród docelowych odbiorców? Zobacz nasze patenty.
1. Zbuduj stronę internetową swojej marki
Nie masz swojej strony w sieci, bo działasz w mediach społecznościowych? To duży błąd! Własna strona www to Twoja najlepsza wizytówka, na której użytkownik znajdzie wszystkie informacje o Twojej marce i jej działalności, a to pozwala mu podjąć decyzję o współpracy właśnie z Tobą. Strona internetowa przyda się odbiorcom do odnalezienia następujących informacji:
- Twoja lokalizacja,
- godziny otwarcia twojej firmy,
- ceny Twoich produktów / usług,
- korzyści ze współpracy,
- zakres oferty,
- historia Twojej marki i wartości, którymi kierujesz się w biznesie.
Jeśli nie masz strony internetowej, po pierwsze marnujesz czas użytkownika, który musi szukać tych informacji w różnych miejscach w sieci (np. media społecznościowe, profil firmy w Google itp.). Co więcej, zwiększasz w ten sposób ryzyko utraty potencjalnego klienta, ponieważ ten, zmęczony koniecznością poszukiwania informacji w różnych kanałach, prawdopodobnie zrezygnuje i wybierze ofertę konkurencji. Badania pokazują, że aż 70% odbiorców wyszukuje firmę online, zanim odwiedzi jej siedzibę. To kolejny powód, dla którego musisz zadbać, by odnalezienie Twojej firmy w internecie, zwłaszcza w Google, było tak proste i szybkie, jak policzenie do trzech. Jak możesz stworzyć swoją stronę www?
- Użyj kreatora stron internetowych (np. Wix czy SilverStripe bądź WordPress dla stron, Shoppify, wtyczka Woocommerce inne opcje dla sklepów).
- Podejmij współpracę z agencją zajmującą się tworzeniem stron internetowych.
- Poproś web developera o stworzenie Twojej strony www.
2. Zoptymalizuj stronę pod kątem SEO
Pozycjonowanie to kolejna strategia budowania obecności marki online, której nie możesz pominąć. Dzięki SEO Twoja witryna będzie wyświetlać się na wysokich pozycjach Google w odpowiedzi na dopasowane zapytania, czyli dokładnie wtedy, kiedy odbiorcy szukają Twoich produktów lub usług. Dlaczego to ważne? Ponieważ aż 75% ruchu na stronach generują pierwsze trzy wyniki Google na dane zapytanie. Jak poprawić obecność swojej marki online, aby uzyskać jak najwyższą pozycją i ruch z Google?
- Skoncentruj się na budowaniu pozycji swojej strony w zewnętrznych źródłach, np. poprzez pozyskiwanie linków przychodzących.
- Skup się na optymalizacji strony pod kątem technicznym. Uwzględnij m.in. takie elementy jak title i description, przekierowania, plik robots.txt, mapa strony.
- Zadbaj o jakość treści na stronie. Pisz nie dla robotów Google, ale dla użytkowników. Pamiętaj o oryginalności treści i zapobiegaj duplikacji zarówno w obrębie witryny, jak i poza nią.
- Popraw szybkość ładowania strony i zadbaj o dobre doświadczenia użytkownika (UX) oraz przyjazny interfejs. Sprawdź zasady dobrego UX oraz UI designu.
3. Stwórz profil swojej firmy w Google
Chociaż co do zasady profil firmy w Google (dawniej: Wizytówka Google Moja Firma) służy do budowania świadomości na rynku lokalnym, to jednak powinna go mieć każda firma, niezależnie od obszaru, na którym działa. Profil firmy w Google sprawia, że użytkownik uzyska istotne informacje na temat Twojej marki bez konieczności odwiedzania Twojej strony www. Przykład? Turysta, który szuka w restauracji w pobliżu swojej aktualnej lokalizacji, nie wejdzie bezpośrednio na Twoją stronę, ponieważ nie zna Twojej marki. Ale z pewnością odwiedzi Google i wpisze w Google: “Najlepsze restauracje Warszawa Wola”. Jeśli dobrze zoptymalizujesz swój profil, Twoja marka wyświetli się w tzw. wynikach local pack, czyli trzech najlepiej dopasowanych wynikach z map Google.
Wyniki local pack w Google
4. Przeanalizuj, jak konkurencja buduje obecność swojej firmy w sieci
Nie każdy pomysł na budowanie świadomości swojej marki online musi być całkowicie oryginalny. Jeśli szukasz sposobów na wypromowanie firmy w internecie, sprawdź, jak robią to konkurencji. Zainspirować Cię mogą zarówno konkurenci, jak i firmy z zupełnie innych branż, które na przykład w ciekawy sposób budują swoją markę w mediach społecznościowych. Jakie aspekty działań konkurencji oceniać?
- wyniki wyszukiwania Google,
- media społecznościowe (Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn – czy w ogóle konkurencja jest w tych kanałach),
- lokalne katalogi firm,
- kampanie wizerunkowe budujące świadomość marki,
- płatne reklamy Google Ads, Facebook Ads czy TikTok Ads,
- newslettery i metody prowadzenia kampanii e-mail marketingu.
Jeśli chcesz ułatwić sobie życie, skorzystaj z narzędzi, które przyspiesza proces analizy konkurencji, takich jak:
- Senuto do analizy pozycji organicznych w Google,
- Ahrefs do analizy linków przychodzących,
- SentiOne i Brand24 do analizy obecności marki w sieci, w tym w social mediach,
- SEMrush do badania płatnych reklam Twojej konkurencji.
5. Twórz interaktywne treści i narzędzia
Statyczne treści to już przeżytek! Jeśli chcesz dotrzeć do najmłodszych pokoleń i budować świadomość swojej marki, musisz dać od siebie coś więcej niż tylko zwykły tekst. Zadbaj o tworzenie materiałów interkatywnych – treści, narzędzi itp. Możesz na przykład dodawać quiz do każdego wpisu blogowego, a także umieścić na stronie kalkulator powiązany z Twoją działalnością czy dynamiczny formularz kontaktowy, dzięki któremu twój przedstawiciel skontaktuje się z odbiorcą w określonym czasie. Zadbaj, by treści interaktywne były na tyle zróżnicowane, by odpowiadać potrzebom użytkowników znajdujących się na różnych etapach lejka sprzedażowego. Na przykład:
- Na etapie budowania świadomości sprawdzi się quiz pomagający użytkownikom zidentyfikować, które narzędzia technologiczne najlepiej odpowiadają ich potrzebom biznesowym.
- Na etapie rozważania dodaj do strony konfigurator produktów – na przykład narzędzie do konfigurowania planu cenowego, które pozwala w efekcie uzyskać narzędzie w optymalnej cenie i dostosowane do potrzeb.
- Na etapie decyzji pomyśl o kalkulatorze zwrotu inwestycji (ROI), który pozwala potencjalnym klientom obliczyć oszczędności i zyski wynikające z implementacji oprogramowania. Dodaj także na stronie demo produktowe.
- Po sprzedaży możesz zapewnić użytkownikom dostęp do samouczków, które pomogą im sprawnie korzystać z narzędzia i poznać wszystkie jego funkcje.
Zobacz więcej sposobów na dopasowanie działań marketingowych do etapów lejka sprzedażowego.
6. Promuj ofertę za pomocą reklam
Chcesz w krótkim czasie poprawić obecność swojej marki online? Nie zapomnij o mocy płatnych reklam. Dzięki nim możesz szybko zwiększyć widoczność swojej marki w Google, mediach społecznościowych czy na platformie YouTube. Haczyk? Za te wyniki musisz zapłacić, a by kwoty były jak najniższe, musisz zadbać o odpowiednią optymalizację reklam. Dobra wiadomość jest jednak taka, że model płatności za reklamy jest odpowiedni dla firm każdej wielkości niezależnie od rynku, na którym działają. Dzięki reklamie online w różnych kanałach masz pełną kontrolę nad swoim budżetem – to Ty decydujesz, ile możesz i chcesz zapłacić za kliknięcie reklamy przez użytkownika bądź inne działanie. Płatne reklamy możesz wykorzystywać do realizacji różnych celów, na przykład:
- zwiększanie świadomości marki,
- generowanie ruchu na stronie internetowej lub w mediach społecznościowych,
- zdobywanie leadów lub obserwujących w mediach społecznościowych,
- generowanie sprzedaży.
7. Utwórz profile w odpowiednich kanałach social media
Ponad 50% użytkowników korzysta z mediów społecznościowych m.in. po to, by dowiedzieć się więcej o produkcie, który chcą kupić. Nie oznacza to, że Twoja marka musi być we wszystkich kanałach mediów społecznościowych, ale na pewno musi być w tych odpowiednich. Które to są te “odpowiednie”? To te kanały social media, które preferują Twoi odbiorcy i w których są najbardziej aktywni. By dowiedzieć się, z jakich kanałów powinieneś korzystać, rozważ przeanalizowanie konkurencji – z jakich mediów społecznościowych korzysta do budowania świadomości marki i w których kanałach generuje najlepsze wyniki. Gdy już ustalisz, gdzie chcesz promować swoją markę:
- Ustal strategię – o czym chcesz pisać w social mediach, jak często będziesz publikować i na jakie formaty treści chcesz położyć nacisk (pamiętaj, by w tym aspekcie zadbać o różnorodność).
- Zastanów się, czy chcesz korzystać z reklam w mediach społecznościowych (PS. Powinieneś to zrobić).
- Wybierz osobę, która będzie odpowiedzialna za obsługę Twoich mediów społecznościowych.
8. Buduj kontakt z odbiorcami
By budować obecność swojej marki w internecie, nie wystarczy napisać post na blogu i zapomnieć o nim na długi czas. By efektywnie docierać do odbiorców, musisz ich angażować i pozostawać w kontakcie. W tym celu możesz i powinieneś:
- pobudzać odbiorców do dyskusji, pytając ich o opinię, np. o doświadczenia z narzędziem,
- odpowiadać na opinie o Twoich produktach lub usługach – zarówno te pozytywne, jak i negatywne,
- rozwiązywać problemy użytkowników niezadowolonych z poziomu obsługi czy z produktu.
9. Twórz pomocne treści
Każdej firmie zależy na jak największych przychodach, jednak ten cel często gubi przedsiębiorców i każe skupiać się przede wszystkim na tych użytkownikach, którzy są na końcowym etapie lejka sprzedażowego. Problem polega na tym, że to podejście wyklucza z komunikacji dużą część odbiorców. Dlatego jeśli chcesz poprawić świadomość swojej marki online i jednocześnie więcej zarabiać, powinieneś zainwestować w content marketing, który przyciąga użytkowników także z początkowego i środkowego etapu ścieżki konwersji. Ci użytkownicy, choć tu i teraz nie są gotowi na zakup, to jednak mają potencjał, by w przyszłości stać się Twoimi klientami. Musisz się jednak postarać – co zrobić, by treści efektywnie przyciągały odbiorców?
- Wykorzystaj narzędzia Google Trends i Google Keyword Planner, by dowiedzieć się, co interesuje Twoją grupę docelową.
- Wybierz różnorodne formaty treści – od przewodników, przez e-booki, po case studies i infografiki oraz rolki.
- Określ częstotliwość publikacji treści dla różnych kanałów (np. 4 wpisy blogowe miesięcznie, dwa posty edukacyjne w mediach społecznościowych tygodniowo i 3 rolki).
- Stwórz zespół, który będzie odpowiedzialny za marketing treści w różnych kanałach. Zadbaj, by jego członkowie współpracowali ze sobą, nawet jeśli każdy tworzy treści dla innego kanału.
10. Zainwestuj w e-mail marketing
Jak poprawić obecność swojej marki online? Zainwestuj w e-mail marketing, który generuje wysoki zwrot z inwestycji i pozwala dotrzeć do zaangażowanych odbiorców. Niektóre marki deycydują się na kupowanie subskrybentów. Nie idź tą drogą – to prosta ścieżka, by doprowadzić do oznaczania wiadomości jako spam, ponieważ docierasz do osób, które nic nie wiedzą o Twojej marce i wcale nie są zainteresowane Twoją ofertą. Jak zatem efektywnie korzystać z newslettera, by budować świadomość wśród odbiorców?
- Oferuj jakąś wartość (lead magnet) w zamian za zapis do newslettera. Może być to darmowy e-book albo zniżka na pierwsze zakupy.
- Udostępnij bezpłatne narzędzie, które wymaga od użytkownika podania adresu e-mail.
- Promuj ekskluzywne oferty i zniżki wśród odbiorców dostępne tylko dla członków listy mailingowej.
- Zapewniaj subskrybentom newslettera oferty specjalne oraz wcześniejszy dostęp do nowości.
- Dołącz formularz zapisu do newslettera do każdego wpisu na blogu.
- Zainwestuj w personalizację e-mail marketingu, używając imienia odbiorcy w treści oraz dopasowując treści do jego zachowań i historii przeglądania strony.
Sprawdź 9 sposobów na angazujące treści na blogu.
11. Zacznij sprzedawać na marketplace’ach
Prowadzisz sklep internetowy i chcesz zadbać o swoją obecność w sieci? Zacznij sprzedawać na popularnych platformach marketplace, takich jak Allegro, Amazon czy eBay. Platformy sprzedażowe sprawdzą sie zwłaszcza w przypadku tych biznesów e-commerce, które nie są znane szerszej publiczności i nie mają wyrobionej marki. Za ich pomocą możesz dotrzeć do szerokiego grona klientów (w Polsce i na świecie), wykorzystując jednocześnie zaufanie, którym odbiorcy darzą znane marketplace’y. Jak wybrać odpowiedni marketplace? Sprawdź:
- na jakich platformach marketplace sprzedają Twoi konkurenci,
- jakie koszty i korzyści wiążą się z przystąpieniem do platformy marketplace,
- jaka jest logistyka zamówień na danej platformie.
Podsumowanie
Implementacja zaprezentowanych taktyk, takich jak optymalizacja SEO, zaangażowanie w mediach społecznościowych, tworzenie wartościowych treści może znacząco wpłynąć na widoczność i percepcję Twojej marki w internecie. Pamiętaj, że konsekwencja i dostosowanie strategii do zmieniających się trendów i preferencji odbiorców są podstawą dla utrzymania i rozwijania relacji z klientami. Długoterminowe podejście i ciągła analiza efektów działań pozwolą na skuteczne budowanie silnej i rozpoznawalnej obecności online.
Czy artykuł był pomocny?
Oceń nasz artykuł, to wiele dla nas znaczy!
Porozmawiajmy!
Prezes zarządu i managing partner w Up&More. Odpowiada za rozwój agencji oraz koordynuje pracę działów SEM/SEO i paid social. Nadzoruje wprowadzanie nowych produktów i narzędzi reklamowych w firmie oraz automatyzację procesów.