Spis treści

    Dla wielu osób SEO to czarna magia. Nierzadko zdarza się, że klienci nawet nie wiedzą o czym rozmawiać z Agencją SEO, jak i również nie wiedzą w oparciu o co się z nimi rozliczać. Poniżej przedstawiam kilka wskaźników określających efektywność z prowadzonej kampanii SEO. 

    1. Widoczność

    Widoczność to liczba słów kluczowych, które występują w top 3, top 10, czy też top 50. Narzędzia które mogą pomóc w mierzeniu tego wskaźnika to chociażby Senuto, Ahrefs, czy też Semrush. 

    KPI w SEO

    Chcąc mierzyć to KPI i decydując się na pozycjonowanie strony należy jednoznacznie określić datę startu współpracy oraz momenty kontrolne dla tego wskaźnika i tym samym weryfikując jego wskazania, np. co pół roku, czy też rok. Sprawdzanie widoczności w którszych odstępach czasu nieco mija się z celem, gdyż zgodnie z powszechną maksymą: Pozycjonowanie to proces złożony i długofalowy. 

    2. Ruch na stronie

    Mierzenie ruchu na stronie umożliwia ogólnodostępne i bezpłatne narzędzie jakim jest Google Analitycs. W przypadku mierzenia ruchu na stronie należy skupić się na ruchu w obszarze wyszukań organicznych. Należy zatem pamiętać, że ruch do strony może prowadzić z różnych źródeł, nie tylko z SEO. 

    W przypadku współpracy z agencją można postarać się określić szacunkowy, procentowy i zakładany wzrost ruchu w danych okresie czasu, jednakże na uwadze należy mieć również inne czynniki mające wpływ na ruch na stronie Internetowej. W przeciwieństwie do widoczności, na ruch na stronie www może mieć np. wpływ obecna zasobność portfela potencjalnego klienta, wartość pieniądza, czy też różnego rodzaju wydarzenia z obszaru geopolitycznego. 

    3. Wyświetlenia i kliknięcia

    Wyświetlenia i kliknięcia to wskaźniki, które mierzyć możemy za pomocą narzędzia dla webmasterów, którym jest Google Search Console. 

    Mierząc wyświetlenia należy wiedzieć, że w przypadku wyników organicznych na deskopie, czyli komputerze, wyświetlenie naliczane jest w momencie wejścia użytkownika na podstronę wyszukiwarki na której znajduje się link do naszej witryny. Inaczej sprawa ma się w przypadku wyników organicznych w podglądzie mobilnym. W tym przypadku z racji tego, że wyszukiwarka Google, w wynikach mobilnych uraczyła nas tzw. Infinity Scrollem, czyli nieskończonym przewijaniem, dopiero w momencie doscrolowania się do określonego wyniku wyszukiwania, wyświetlenie jest zaliczane. 

    Warto również wiedzieć, że coraz większa ilość zapytań na komputerach stacjonarnych, zaczyna charakteryzować się, podobnie jak w przypadku, wyników na urządzeniach mobilnych, wspomnianym Infinity Scrollem. 

    Wyświetlenie naszego wyniku w wyszukiwarce Google wcale nie oznacza kliknięcia i przejścia na stronę internetową. Stąd też współpracując z agencja SEO można, przy wykorzystaniu Google Search Console, mierzyć kliknięcia, jednak podobnie jak w przypadku mierzenia ruchu na stronie należy mieć na uwadze różne czynniki, wpływające na działania podejmowane przez użytkowników Internetu w obszarze wyszukiwania organicznego.  

    4. Współczynnik CTR

    Współczynnik CTR to zestawienie określające to ile użytkowników Internetu, a więc potencjalnych klientów zdecydowało się kliknąć w twój wynik organiczny po jego wyświetleniu. Mierzenie tego wskaźnika pozwala na zweryfikowanie jakości strategii obejmującej opisy meta danych, czyli meta title oraz meta description. 

    5. Liczba konwersji

    Konwersją mogą być różnego rodzaju działania na stronie. Wśród najpopularniejszych konwersji wyróżnić można sprzedaż produktu, wypełnienie formularza kontaktowego na stronie, czy też kliknięcie w numer telefonu kontaktowego, który znajduje się na stronie. 

    Do mierzenia wskazany w poprzednim zdaniu konwersji posłużyć może chociażby Google Analitycs, czy też Google Tag Manager połączony z GA.

    6. Widoczność na frazy nie brandowe

    Marki, budując swoją widoczność w Internecie przy wykorzystaniu różnego rodzaju kanałów promocji w pierwszej kolejności, w sposób naturalny pozyskują bardzo dużą widoczność, jak i ruch na stronie na frazy brandowe. I tutaj właśnie rodzi się przestrzeń dla SEO, która pozwala zwiększyć świadomość istnienia marki w Internecie przy wykorzystaniu kanału obejmującego organiczne wyniki wyszukiwania. 

    7. Błędy indeksowania

    To, czy pozycjonowanie strony internetowej osiąga zakładane rezultaty uzależnione jest również od błędów indeksowania, które w ramach strony występują. 

    Analizę ewentualnych błędów można zrealizować przy wykorzystaniu Google Search Console. Za dobre, do mierzenia tego wskaźnika, uznać należy również narzędzie którym jest Screaming Frog. 

    Za główne błędy indeksowania, które należałoby wskazać są: 

    • błędy 4XX
    • błędy 5XX
    • zbędne przekierowania 3XX
    • zduplikowane adresy url 
    • podstrony z metatagami noindex

    8. Linki zwrotne

    Kolejnym elementem, który można mierzyć przy współpracy z Agencją SEO jest ilość linków zwrotnych, które prowadzą do naszej strony www. Co prawda, obecnie, w SEO chodzi o jakość profilu linkowego, a nie samą ilość linków prowadzących do naszej strony, jednak wskaźnik ten również jak najbardziej można wykorzystywać, mając na uwadze możliwość weryfikacji wywiązywania się Agencji SEO z określonych prac w obszarze link-buildingu. 

    Podsumowanie

    Przed rozpoczęciem współpracy z Agencją SEO zdecydowanie warto z góry ustalić, które z KPI będzie mierzone. Osobiście, biorąc pod uwagę, obecne zasady rządzące Internetem, oraz konieczność wykorzystywania wielu kanałów w celu osiągnięcia sukcesu, rekomenduję w obszarze SEO, rozmawiać z Agencją na temat dotyczący widoczności organicznej strony, jak i tego jaki ma ona wpływ na ruch na stronie. 

    Porozmawiajmy!

    Mateusz Kocowski
    Mateusz Kocowski

    Specjalista SEO z kilkuletnim doświadczeniem. Do Up More dołączył na początku 2023r. Przez jego ręce przewinęły się setki stron internetowych.