Spis treści

    Jeśli prowadzisz firmę, to wiesz, że obecność w sieci jest kluczowa. Musisz mieć stronę internetową, która wygląda profesjonalnie i jest łatwa w nawigacji, a także musisz upewnić się, że Twoja strona jest zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek. Tu dochodzimy do pozycjonowania stron. A gdzie w tym wszystkim jest hosting?

    hosting seo -jaki wybrać?

    Czym jest hosting SEO? Jak to rozumieć? Czy warto inwestować w hosting SEO czy wystarczy standardowy hosting? Jaki to ma wpływ na pozycjonowanie? Dokładnie o tym będzie dzisiajszy wpis – przekonasz się dlaczego warto zwracać uwagę na hosting pod kątem pozycjonowania.

    Pokażę Ci jakie czynniki mają największe znaczenie, jeśli chodzi o hosting, abyś mógł podjąć właściwą decyzję o tym, gdzie umieścić swoją stronę internetową. Stay tuned!

    Co to jest hosting SEO?

    Istnieją dwa pojęcia hostingu SEO – stare i nowe.

    Stara definicja hostingu SEO

    Hosting SEO to rodzaj usługi hostingowej, która jest najczęściej używana przez specjalistów SEO lub i agencje marketingowe. Hosting SEO odróżnia się od zwykłego hostingu tym, że usługodawca udostępnia w ramach tej usługi kilkuset adresów IP. Ponadto najczęściej pochodziły one z różnych klas adresowych i były przypisane do różnorodnych geolokalizacji. To zapewniało pewien poziom anonimowości.

    Webmasterzy wykorzystywali taki rodzaj hostingu do trzymania wielu stron internetowych w jednym miejscu. Celem takiego działania była optymalizacja kosztów i czasu pracy. Łatwiej zarządzać wieloma serwisami z jednego miejsca. Wiele adresów IP sprawiało, że Google nie mógł precyzyjnie wytropić połączeń pomiędzy stronami. Taka praktyka była szeroko stosowana w przypadku tzw. zaplecza (stron zapleczowych, PBN-ów).

    Najczęściej hosting SEO w takim znaczeniu umożliwia masowe operacje, mające na celu efektywne zarządzanie wieloma serwisami. Przykładowo może to obejmować hurtowe dodawanie domen, szybką zmiana adresów IP (także w sposób losowy), blokowanie IP (celem ukrywania zaplecza SEO przed robotami lub konkretnymi osobami) czy maskowanych stref DNS (aby nie powiązać stron ze sobą).

    Przykładem takiej definicji hostingu SEO mogą być oferty od:

    • SEOHOST z dostępem do prawie 200 adresów IP z 14 klas adresowych,
    • SEOLite z dostępem do prawie 2500 adresów IP z kilkunastu klas adresowych i 10 geolokalizacji.

    Takie pakiety oferują też m.in. Neteasy, HostingHouse.

    Nowa definicja hostingu SEO

    Dzisiaj nadal większość hostingów w swoich pakietach SEO oferuje dostęp przynajmniej do kilkunastu adresów IP. Jednak ta odświeżona definicja kładzie duży nacisk na wpływ hostingu SEO na Core Web Vitals.

    Hosting SEO to hosting, który ułatwi uzyskanie wysokich współczynników Core Web Vitals, a tym samym zapewni wysokie doświadczenie użytkownikom witryny. W przypadku roli hostingu mowa tutaj głównie o szybkości wczytywania strony internetowej oraz niższym TTFB. Na szybkość wczytywania się witryny od strony hostingu wpływa m.in. rodzaj dysków twardych (SSD z technologią NVMe), rodzaj serwera (np. LiteSpeed z dodatkowym pluginem LS Cache), obsługiwany protokół (HTTP/2) czy czas odpowiedzi serwerów DNS. Hosting SEO musi także zapewniać bezpieczeństwo (m.in. obsługa certyfikatów SSL, kopie zapasowe, ochrona przed złośliwym oprogramowaniem).

    Rodzaje hostingów

    • Hosting współdzielony to najpopularniejszy rodzaj usługi hostingowej. Jest idealny dla małych firm lub stron osobistych. Przy takim hostingu Twoja strona dzieli serwer z innymi serwisami. Zaletą hostingu współdzielonego jest jego cena, wliczony support oraz zarządzanie. Wadą przede wszystkim zasoby i potencjalne złe sąsiedztwo.
    • Hosting VPS jest alternatywą dla hostingu współdzielonego. Jest droższy, ale otrzymujesz własny wirtualny serwer czyli kawałek wydzielonych zasobów serwera. Wadą jest cena i konieczność posiadania pewnej wiedzy technicznej. Masz możliwość dowolnej konfiguracji serwera.
    • Serwer dedykowany – jest najdroższym rodzajem hostingu; daje pełną kontrolę nad serwerem, co zwykle pozytywnie wpływa na szybkość ładowania się Twojej strony. Wymaga dużej wiedzy technicznej lub wynajęcia osoby, odpowiedzialnej za konfigurację i aktualizację, a także sytuacje awaryjne;
    • Hosting w chmurze – pozwala na szybkie skalowanie zasobów wykorzystywanych przez Twoją stronę internetową.

    Cena hostingu dla SEO

    Jeśli chcesz mieć szybką i dobrze działającą stronę, nie sugeruj się jedynie ceną. W przypadku jednej małej czy średniej wielkości strony, inwestycja w hosting VPS lub serwer dedykowany będzie nieopłacalna. O ile nie planujesz dużych działań marketingowych, które spowodują znaczący ruch na stronie.

    Ceny podstawowych pakietów dobrych hostingów oscylują w granicach 150 zł brutto za rok. Mowa tutaj o hostingu współdzielonym, ale z dobrym wsparciem.

    Najlepsze hostingi dla SEO

    Poniżej, przedstawiam mój subiektywny, bazujący na dotychczasowym doświedczeniu i niezobowiązujący ranking najlepszych hostingów pod SEO w 2022 roku.

    1. Prohost – dobry panel zarządzania, dobre czasy odpowiedzi serwerów DNS dla Polski, dobre wsparcie, lokalizacja serwerów w Gdańsku
    2. Atthost – obsługuje protokół HTTP/2, możliwość aktywacji dostępu do SSH dla osób dysponujących wiedzą techniczną
    3. thecamels – kopie zapasowe wykonywane aż do 30 dni wstecz

    Wybór został dokonany na podstawie osobistych doświadczeń oraz opinii pozyskanych z internetu (fora, grupy dyskusjne). To jeśli chodzi o polskich dostawców hostingowych.

    Jeśli chodzi o zagranicę to tutaj najciekawsze są dwa hostingi. Obie bazują na chmurze.

    1. Cloudways – to taki “pośrednik” pomiędzy hostingiem w chmurze, którego zadaniem jest zarządzanie serwerem. To względnie łatwa opcja, by rozpocząc doświadczenie z hostingami, działającymi w oparciu o chmurę. Płacimy więcej, za koszty zarządzania.
    2. Vultr – to bezpośredni dostawca chmury. Vultr jest również dostępny przy opcji Cloudways. Obok Linode, DigitalOcean, Amazon czy Google.

    Porozmawiajmy!

    Piotr Starzyński
    Piotr Starzyński

    Witam serdecznie! Mam na imię Piotr Starzyński i miło mi Cię spotkać w branży pozycjonowania. W SEO pracuję oficjalnie od 2006 roku, zaś analityką zajmuję się od kilku lat. Mam na koncie około 400 wdrożeń analityki dla stron klientów, setki projektów SEO oraz kilkadziesiąt projektów analityki dla aplikacji mobilnych. W Up&More odpowiadam za pracę zespołu Search Engine Optimization oraz Analityki internetowej. Jeśli masz ochotę współpracować ze mną, zapraszam Cię do kontaktu!