Spis treści

    Google Bard to system sztucznej inteligencji stworzony przez, jak łatwo się domyślić, firmę Google. Jego główną funkcją jest generowanie tekstu na podstawie podanych przez użytkownika informacji na dedykowanym czacie. Bard może być używany do wielu rzeczy: pisania konspektów postów blogowych czy artykułów, e-maili, wierszy, recenzji i innych rodzajów tekstu. Teoretycznie więc, dzięki temu narzędziu można zaoszczędzić wiele czasu i wysiłku, jednak jak jest w praktyce? Czy Google Bard już teraz może pomóc nam przeznaczać więcej czasu na to, co naprawdę ważne dla nas w życiu prywatnym i w pracy, pozostawiając kwestie takie jak redagowanie długich maili, czy pisanie opisów zdjęć na Instagram za nami?

    Czym jest Google Bard i jak z niego skorzystać?

    Google Bard opiera się na modelu GPT-3, który jest jednym z największych i najpotężniejszych modeli sztucznej inteligencji na świecie. Dzięki temu Bard jest w stanie generować teksty, które są nie tylko gramatycznie poprawne, ale także logiczne i zrozumiałe dla przeciętnego użytkownika. System ten uczy się na podstawie ogromnej ilości danych, co pozwala mu na generowanie tekstu na wysokim poziomie.

    Niestety na dzień dzisiejszy (12 kwietnia 2023) Google Bard nie jest jeszcze dostępny w Polsce. Jednak, jeśli bardzo zależy nam na skorzystaniu z tego narzędzia, możemy wykorzystać system VPN i zmienić serwer na taki zlokalizowany w USA lub Wielkiej Brytanii. Dzięki temu będziemy mieć możliwość dołączenia do listy oczekujących i wcześniejszego skorzystania z Google Bard niż w przypadku próby korzystania z niego w Polsce. Nawet wtedy jednak nie “porozmawiamy” z Bardem w języku polskim – jest on jeszcze niedostępny w portfolio językowym narzędzia. 

    Kiedy zatem możemy spodziewać się, że Google Bard będzie dostępny do ogólnego użytku w Polsce? Zadałam to pytanie samemu systemowi i niestety – nie otrzymałam jednoznacznej odpowiedzi, a jedynie następującą zapowiedź:

    There is no specific date set for when Google Bard will be available in Poland, but it is likely that it will be available in the near future.” 

    (ang. “Nie ustalono konkretnej daty, kiedy Google Bard będzie dostępny w Polsce, ale można przypuszczać, że w najbliższym czasie”)

    Jak działa Google Bard?

    Proces działania Barda polega na analizie danych wejściowych podanych przez użytkownika, a następnie generowanie odpowiedzi, które mają logiczne znaczenie i gramatycznie poprawną formę.

    Kluczowym elementem działania Google Bard jest rozpoznawanie intencji użytkownika – system analizuje dane wejściowe, takie jak pytanie czy prośba, a następnie na tej podstawie próbuje zrozumieć, czego tak naprawdę chce od niego użytkownik. Bard wykorzystuje do tego algorytmy wspomnianego wcześniej uczenia maszynowego, dzięki którym jest w stanie “nauczyć się” różnych sposobów zadawania pytań i rozpoznawania intencji użytkownika.

    Kolejnym ważnym aspektem działania Google Bard jest analiza kontekstu. System analizuje kontekst danych wejściowych, aby zrozumieć, o czym dokładnie mówi użytkownik. Na przykład, jeśli użytkownik pyta Barda o przepis na ciasto, system będzie analizował słowa kluczowe z pytania, takie jak “ciasto” czy “przepis”, aby odpowiedzieć na to pytanie w sposób właściwy i w kontekście, który będzie dla użytkownika zrozumiały. Ostatecznie Google Bard generuje odpowiedź, która jest gramatycznie poprawna i logicznie spójna. System ten stale się uczy i rozwija, co pozwala na poprawę jakości odpowiedzi. Bard jest w stanie generować teksty, które wyglądają tak, jakby zostały napisane przez człowieka, co czyni go jednym z najpotężniejszych narzędzi sztucznej inteligencji na rynku, przynajmniej na ten moment, bo pole to rozwija się w zawrotnym tempie.

    Ciekawym elementem narzędzia Google Bard jest funkcja “Google it”, która wyświetla się obok każdej z wygenerowanych przez narzędzie odpowiedzi. Funkcja “Google it” działa dzięki wykorzystaniu interfejsu Google Search API, czyli narzędzia dla programistów pozwalającemu na uzyskanie dostępu do wyszukiwania Google z poziomu własnych aplikacji. Po kliknięciu na przycisk “Google it” obok odpowiedzi na zapytanie wygenerowanej przez Google Bard, narzędzie wykorzystuje właśnie Google Search API do wyszukiwania informacji na temat, który nas interesuje. Następnie przekierowuje nas do zestawienia informacji, które znajduje przy użyciu wyszukiwarki.

    Zamiast kombinować ze sztuczną inteligencją, lepiej zdaj się na ekspertów!

    Eksperymenty są dobre, ale tylko jeśli wiesz, jak je przeprowadzić. My wiemy i chętnie pomożemy Ci dobrać właściwą strategię i kanały reklamowe do Twojego celu!

    Zastosowania Google Bard w digital marketingu

    Google Bard to nie tylko narzędzie, które może pomóc w pisaniu konspektów, e-maili czy wierszy. Jest to także cenny składnik w digital marketingu, który może znacznie ułatwić pracę marketerów i poprawić jakość ich działań.

    Jednym z przykładów zastosowania Google Bard w digital marketingu jest wykorzystanie tego narzędzia do tworzenia tekstów reklam w platformach takich jak Facebook Ads i Google Ads. Wcześniej pisaliśmy już na temat wykorzystania ChatGPT do tego celu, ale Bard może być równie skuteczny. System jest w stanie generować teksty reklamowe, które są dopasowane do intencji i potrzeb użytkowników. Dzięki temu reklamy stają się bardziej efektywne i przyciągają większą liczbę potencjalnych klientów.

    Innym przykładem zastosowania Google Bard w marketingu internetowym jest wykorzystanie go do tworzenia treści na stronie internetowej lub na blogu. System może pomóc w generowaniu artykułów, które są dobrze dopasowane do potrzeb użytkowników, a jednocześnie są merytoryczne i wartościowe. Dzięki temu tworzenie treści na stronę internetową staje się szybsze i bardziej efektywne.

    Korzyści wynikające z wykorzystania Google Bard w digital marketingu są liczne. Przede wszystkim system ten pozwala zaoszczędzić czas, który inaczej należałoby poświęcić na pisanie tekstów reklamowych czy artykułów na stronę internetową. Ponadto, dzięki wykorzystaniu uczenia maszynowego, Bard może pomóc w tworzeniu bardziej skutecznych i trafnych treści, co przekłada się na większą skuteczność działań marketingowych. Na ten moment Google Bard pomoże nam jednak tylko wtedy, jeśli chcemy by nasze teksty był wygenerowane w języku angielskim, lub innym wymienionym w dedykowanym artykule Supportu Google. 

    ChatGPT a Google Bard – porównanie narzędzi

    Zarówno ChatGPT jak i Google Bard to dwa innowacyjne narzędzia oparte na technologii sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, które w ostatnim czasie zyskały dużą popularność wśród użytkowników w różnych branżach. Obie te platformy oferują możliwość automatycznego generowania tekstów, co może być bardzo przydatne w wielu sytuacjach, od pisania artykułów po tworzenie contentu dla social media. Niemniej jednak, mimo podobnych funkcjonalności, ChatGPT i Google Bard różnią się od siebie w wielu aspektach, takich jak sposób działania, możliwości, zakres zastosowań, czy efektywność. 

    Kiedy porównujemy te dwa narzędzia, jednym z głównych aspektów, na które warto zwrócić uwagę, jest ich efektywność. Jako, że Google Bard pozostaje nadal w fazie testów, generowane teksty są częściej błędne i mylące niż te, które oferuje nam ChatGPT. Teoretycznie, całościowa efektywność jednak zależy od tego, na jakim tekście nam najbardziej zależy. ChatGPT został zaprojektowany bowiem jako narzędzie do tworzenia wirtualnych asystentów, chatbotów i generowania tekstu na różne tematy, natomiast Google Bard jest stworzony specjalnie do generowania konkretnych rodzajów treści, takich jak recenzje, konspekty, wiersze i e-maile, naturalnie więc w tych aspektach to on może okazać się bardziej efektywny, szczególnie, kiedy zostanie dopracowany w najbliższej przyszłości.

    Inną kwestią jest dostępność, o której już nieco wspomniałam. Korzystając z ChatuGPT możemy wpisywać komunikaty w języku polskim i prosić o tłumaczenia na ten właśnie język, a w przypadku Google Bard póki co nie mamy takiej możliwości. Kolejnym aspektem jest to, że Google Bard nie jest na ten moment dostępny w Polsce, a ChatGPT – jak najbardziej. 

    Innym ważnym aspektem do uwzględnienia w porównaniu jest cena. ChatGPT-3 oferuje wiele planów cenowych, które są dostępne dla różnych grup klientów. Google Bard natomiast, ze względu na fakt, że jest póki co w fazie eksperymentalnej, nie ma jeszcze określonej ceny i nie wiadomo, jak kwestia ta się rozwinie w najbliższym czasie oraz czy narzędzie po oddaniu do użytku będzie darmowe, czy płatne.

    W dużym skrócie…

    Google Bard to opracowany przez Google system AI, który generuje tekst na podstawie informacji dostarczonych przez użytkownika. Bazuje on na modelu GPT-3, jednym z największych i najpotężniejszych modeli AI na świecie, co pozwala mu generować nie tylko poprawny gramatycznie, ale także logiczny i zrozumiały tekst. Choć nie jest jeszcze dostępny w Polsce, możliwy jest dostęp do Barda z wykorzystaniem VPN i zmiany serwera na taki zlokalizowany w USA lub Wielkiej Brytanii, gdzie narzędzie jest dostępne po dołączeniu do listy oczekujących. Narzędzie może być wykorzystywane do różnych celów, takich jak pisanie konspektów do postów na blogu lub artykułów, e-maili, wierszy, recenzji i innych rodzajów tekstu, ale także tekstów reklam czy postów w social mediach, dzięki czemu może przydać się marketerom tworzącym reklamy w języku angielskim. 

    System działa poprzez analizę danych wejściowych użytkownika, aby wygenerować gramatycznie poprawne i logiczne odpowiedzi. Google Bard stale się uczy i doskonali, co pozwala mu generować teksty coraz to wyższej jakości przy każdym jego wykorzystaniu. Choć dostępność Google Bard w Polsce pozostaje nieznana, prawdopodobnie możliwość skorzystania z niego pojawi się u nas w najbliższej przyszłości.

    Porozmawiajmy!

    Martyna Malepszy
    Martyna Malepszy

    Z Up&more związana od kwietnia 2021 roku. Na codzień zajmuje się przede wszystkim prowadzeniem i optymalizacją kampanii zachęcających do instalacji aplikacji mobilnych, ale nie tylko.