Spis treści

    poprawność sekcji head

    Mówiąc o poprawności sekcji head serwisu w kontekście pozycjonowania mamy na myśli w zasadzie kilka z jej elementów, które dla działań SEO są bardzo znaczące. Analiza tego co w sekcji head się zawiera, jest sporym elementem każdego kompleksowego audytu SEO, a jej optymalizacja ma bezpośredni wpływ na pozycjonowanie danej strony.

    Czym jest sekcja head serwisu?

    Sekcja <head> w kodzie źródłowym strony internetowej to jedna z fundamentalnych części dokumentu HTML. Jest to miejsce, w którym umieszcza się metadane i inne informacje dotyczące strony, które nie są widoczne bezpośrednio na niej, ale są istotne dla przeglądarek internetowych i wyszukiwarek.

    Co znajduje się w sekcji head serwisu?

    W sekcji head serwisu znajduje się wiele elementów, oto najczęstsze z nich:

    • Title
    • Description
    • Linki do arkuszy stylów CSS
    • Linki do skryptów JavaScript
    • Linki do ikon witryny (favicon)
    • Linki do alternatywnych wersji strony np. dla urządzeń mobilnych
    • Instrukcje dotyczące kompatybilności przeglądarek

    Dlaczego meta title jest ważne dla pozycjonowania?

    Meta title jako znacznik definiujący tytuł strony oraz jej podstron jest szczególnie istotny, ponieważ pojawia się w organicznych wynikach wyszukiwania i to właśnie jego treść ma być jednym z elementów zachęcających użytkownika do odwiedzenia tej konkretnej witryny.

    Title jest też brany pod uwagę przez roboty wyszukiwarek w procesie ustalania wyników organicznych dla poszczególnych słów kluczowych, dlatego warto zadbać o to, aby był uzupełniony zgodnie z wytycznymi.

    Długość title powinna mieścić się w przedziale 60-70 znaków. Wynika to przede wszystkie z faktu, że Google w organicznych wynikach po prostu więcej znaków nie pokazuje, zatem dłuższe zdanie może zostać urwane w losowym miejscu, co nie wygląda dobrze dla użytkownika. Ponadto warto, aby w title w naturalny kontekstowo sposób znalazło się jedno lub dwa najważniejsze dla danej podstrony słowo kluczowe.

    Title widoczny jest także jako tytuł karty w przeglądarce dla danej strony internetowej, zatem powinien jasno wskazywać na to jakiej witryny dotyczy, aby osoba, która ma otwarte wiele kart była w stanie z łatwością do niej wrócić.

    Dlaczego meta description jest ważne dla pozycjonowania?

    Meta description to drugi element sekcji head widoczny w organicznych wynikach wyszukiwania. Jest to opis, który podobnie jak title ma zachęcić naszego potencjalnego klienta do odwiedzenia właśnie naszej strony. Ma on być na tyle ciekawy, że mając do wyboru 5 stron znajdujących się na wysokich pozycjach dla danej frazy, użytkownik wyszukiwarki zdecyduje się wejść właśnie na naszą.

    Description także powinno spełniać wymóg długości, jest to około 155 znaków. Dobre praktyki wskazują także, że warto w jego treści zamieścić call to action, zwracające się bezpośrednio do potencjalnego klienta oraz słowa kluczowe najdokładniej opisujące treść danej podstrony.

    Czy nadal warto uzupełniać meta keywords dla podstron serwisu?

    Kiedy pozycjonowanie jako usługa marketingowa jeszcze raczkowało, a algorytmy wyszukiwarek były zdecydowanie mniej skomplikowane, jedną z metod optymalizacji stron było zamieszczanie w sekcji head, meta keywords. Obecnie już się tego nie praktykuje, ponieważ może to przynieść więcej szkody niż pożytku. Google już wiele lat temu zaczął meta keywords zwyczajnie ignorować, zatem uzupełnienie ich może być jedynie informacją dla konkurencji na jakich słowach kluczowych nam zależy.

    Co oznacza content=”index,follow” i kiedy należy go stosować?

    Zamieszczając w sekcji head wiersz <meta name=”robots” content=”index,follow”/> informujemy roboty wyszukiwarek, że chcemy, aby nasza strona internetowa była przez nie indeksowana i brana pod uwagę przy ustalaniu pozycji na słowa kluczowe. Możemy ustanowić to dla całej witryny lub tylko dla wskazanej części podstron, które chcemy „pokazać światu”. Dla pozostałych stosujemy wtedy odwrotność tego polecenia.

    Co oznacza content=”noindex,nofollow” i kiedy należy go stosować?

    Odwrotnością jest oczywiście <meta name=”robots” content=”noindex,nofollow”/>, które to polecenia ma wskazywać, że nie chcemy, aby dana podstrona była indeksowana przez roboty wyszukiwarek, czyli aby jej content nie był dostępny z poziomu wyników wyszukiwania. Podstrona zawierająca noindex oraz nofollow jest oczywiście możliwa do odwiedzenia przez użytkowników i może być w pełni funkcjonalna, nie będzie po prostu widoczna organicznie.

    Noindex i nofollow warto zamieszczać w przypadku stron, nad którymi wciąż jeszcze pracujemy, na przykład na wersjach testowych witryn, które wciąż jeszcze bardzo dynamicznie ewoluują.

    Czym jest rel=””canonical” i dlaczego jest istotny w pozycjonowaniu?

    Atrybut rel=”canonical” jest używany w języku HTML do wskazania, która wersja strony internetowej jest “główną”, gdy istnieje wiele jej kopi lub podstron o podobnej zawartości, dostępnych pod różnymi adresami URL. Głównym celem atrybutu rel=”canonical” jest pomóc wyszukiwarkom internetowym zrozumieć, która z tych wersji powinna być preferowana i wyświetlana w wynikach wyszukiwania.

    Główne zastosowania atrybutu rel=”canonical” to:

    • Eliminowanie duplikacji treści – jeśli mamy kilka stron z praktycznie identyczną treścią (np. ze względu na parametry URL, sortowanie, filtry itp.), możemy zastosować rel=”canonical”, aby wskazać, która wersja jest oryginalna i powinna być indeksowana przez wyszukiwarki
    • Rozwiązywanie problemów z treścią zapisaną pod różnymi adresami URL – kiedy istnieje wiele kopii tej samej treści, dostępnej pod różnymi adresami URL (np. z i bez www, z HTTP i HTTPS), możemy użyć rel=”canonical”, aby określić preferowaną wersję, która powinna pojawiać się w organicznych wynikach wyszukiwania
    • Przekierowywanie treści z kilku stron na jedną kanoniczną stronę – jeśli mamy wiele stron z treścią, którą chcemy skonsolidować w jednej kanonicznej wersji, rel=”canonical” może pomóc w tym procesie

    Dlaczego optymalizacja sekcji head serwisu ma bardzo wysoki priorytet w ramach wdrożenia zmian z audytu SEO?

    Oprócz optymalizacji technicznych aspektów działania strony internetowej, optymalizacja sekcji head powinna mieć jeden z wyższych priorytetów podczas wdrażania zmian. Kompleksowy audyt SEO zawsze powinien wskazywać, które elementy sekcji head są do poprawy i na jakich podstronach, ze względu na to, że to właśnie one wpływają na to jak naszą witrynę widzi robot wyszukiwarki, a w konsekwencji nasz potencjalny klient w wynikach wyszukiwania.

    Warto poświęcić czas na stworzenie lub zredagowanie treści atrybutów meta title i meta description, bo stanowią one pierwszy kontakt użytkownika z naszą stroną i mają wpływ na budowanie naszego wizerunku.

    Zastanawiasz się czy sekcja head Twojej strony wymaga optymalizacji?

    Jeśli masz wątpliwości czy sekcja head Twojego serwisu jest odpowiednio zoptymalizowana, najprawdopodobniej tak nie jest. W takim przypadku warto skorzystać z profesjonalnego audytu SEO i rozwiać wszelkie wątpliwości, dzięki czemu Twoja strona będzie mogła osiągać wysokie pozycje organiczne!

    Porozmawiajmy!

    Adrianna Napiórkowska
    Adrianna Napiórkowska

    Posiada 11-letnie doświadczenie zawodowe, karierę rozpoczynała w agencji Emarketing Experts jako młodszy specjalista SEO. Oprócz pozycjonowania stron, zajmowała się prowadzeniem projektów marketingu 360° jako Account Manager w They.pl. Pracowała dla firm z sektora finansowego (Bank Millennium, Bank Meritum, Finai S.A.), e-commerce (np. Black Red White, Autoland, Mumla). W Up&More odpowiada między innymi za projekty SEO dla Panek Car Sharing, Amerigas, Interparking, H+H czy Autoplaza.