Spis treści

    Webinary

    Webinar to jest internetowe seminarium, czyli spotkanie lub prezentacja prowadzona przez internet. Ważnym elementem tego typu spotkań jest ich interaktywność. Uczestnicy webinaru mogą nie tylko słuchać wykładu, ale również być jego częścią poprzez zadawanie pytań i prowadzenia dyskusji. 

    Wraz ze wzrostem popularności treści wideo w marketingu, w szczególności w okresie pandemii, webinary stały się jedną z głównych strategii dla firm, które chcą edukować, angażować i konwertować swoją publiczność, ponieważ to wygodna forma edukacji lub promocji bez konieczności wychodzenia z domu.

    Jakie są korzyści z organizowania webinarów?

    Rozbudowa bazy kontaktów – Każda rejestracja to nowy potencjalny kontakt w Twojej bazie danych.

    Budowanie wizerunku eksperta – Webinary pozwalają prezentować Ci się jako specjalista w swojej dziedzinie i rzetelne źródło informacji. Możesz dzielić się swoją wiedzą, odpowiadać na pytania uczestników i rozwiewać wątpliwości dotyczące Twojej oferty.

    Tworzenie wartościowych materiałów – Nagrania webinarów to cenne treści, które można później wykorzystać i udostępniać, również na tym zarabiać.

    Pozyskiwanie potencjalnych klientów – Rejestracja na webinar wskazuje na zainteresowanie ofertą, co czyni uczestników lepiej kwalifikowanymi leadami, łatwymi do dalszego kontaktu. Mogą być to oczywiście potencjalni klienci lub też nierzadko przyszli pracownicy.

    Szkolenia dla zespołu – Webinary świetnie sprawdzają się w szkoleniu i wdrażaniu nowych pracowników, ułatwiając omówienie kluczowych tematów w przystępny sposób.

    Wzmacnianie marki – Każdy webinar to okazja do budowania rozpoznawalności marki i kształtowania jej wizerunku – jako specjalisty w danej dziedzinie.

    Rodzaje webinarów

    Webinary edukacyjne

    Są one nieodłącznym elementem i najczęstszym skojarzeniem jeśli chodzi o internetowe seminaria. Edukując społeczność w sieci; studentów czy specjalistów w branży, której jesteś ekspertem niejako budujesz siebie jako specjalistę. 

    Często we prowadzeniu webinarów edukacyjnych pomocne są dobrze przygotowane slajdy lub tablice online, które w 100% pozwalają wykorzystać wizualne możliwości webinarów. Czy webinary musisz prowadzić sam? Niekoniecznie, nie bój się również zaprosić do współpracy zewnętrznych ekspertów jako prelegentów!

    1. Webinary produktowe

    Chcesz w pełni zaprezentować swój produkt i jego funkcjonalności? Dlaczego nie skorzystać z webinarów – łącząc elementy przekazania ogólnej wiedzy eksperckiej oraz ulokowania swojego produktu. 

    Można nie tylko przedstawić im szczegółową prezentację produktu, ale również odpowiedzieć na wszelkie pytania. Podczas prowadzenia webinaru produktowego edukujesz odbiorców i przyciągasz ich uwagę do swojego produktu, co pozwala na pielęgnowanie leadów i przekształcanie ich w klientów, finalizując sprzedaż. Dodatkową korzyścią jest zaadresowanie i komunikacja z wieloma np. handlowcami jednocześnie – co pozwala na oszczędność czasu.

    1. Webinary budujące listy kontaktów

    Tworząc i planując swój webinar, skup się na jednej grupie docelowej, którą chcesz przyciągnąć i zainteresować. Gdy się zarejestrują, podadzą Ci swój adres e-mail – to punkt wyjścia. Dzięki takim kontaktom zdobywasz wartościowe leady, które możesz później pielęgnować i konwertować – możesz organizować płatne i darmowe webinary, korzystając z lejków marketingowych.

    1. Webinary szkoleniowe dla Twojego zespołu

    Webinary używane do konwersji są korzystne dla Twojej firmy, ale warto także wykorzystać je do spotkań zespołowych i szkoleń pracowników, szczególnie gdy masz zespół zdalny lub zbyt duży, aby zmieścił się w jednym pomieszczeniu. Szkolenie za pomocą webinarów to najlepszy sposób na przekazywanie wiedzy i naukę praktycznych umiejętności w przypadku pracy zdalnej – jest bardziej angażujące niż materiały pisemne.

    Najlepsze praktyki webinarowe

    Zdobądź doświadczenie 

    Jeśli masz pierwszy raz samemu poprowadzić webinar warto przygotować się i przećwiczyć swoją przemowę. Można się między innymi nagrywać, aby usłyszeć swoje błędy. Jak przygotować się technicznie do przeprowadzenia webinaru? Skutecznym i prostym sposobem jest uczestnictwo w webinarach innych, doświadczonych już prelegentów. 

    Rób notatki na temat wszystkiego co Cię zainteresuje – sposobu promocji wydarzenia, strony do zapisów, strony do prowadzenia webinaru, do tego w jaki sposób prelegent mówi.

    Wybierz odpowiedni temat webinaru

    Najpierw zastanów się, jaki jest cel Twojego webinaru, ponieważ pomoże Ci to zrozumieć jak skutecznie stworzyć i przeprowadzić webinar. Zaczynając od podstaw – czyli tematu webinaru, określ, jaką wiedzę, którą chcesz przekazać w ciągu około godziny, będzie najważniejsza dla Twojej publiczności. Sprawdź statystyki dotychczasowych treści – zobacz, co przyciąga ruch na Twoją stronę i co najbardziej interesuje Twoich odbiorców. Precyzyjny i ciekawy temat zapewni większe zaangażowanie. Wybór tytułu jest równie ważny, ponieważ powinien jasno wskazywać, czego uczestnik może się spodziewać – dobrym pomysłem jest skorzystanie z tematu w formie pytania.

    Dobrze zaplanuj treść

    Znając już temat i cel webinaru, łatwiej będzie Ci stworzyć jego konspekt i zmieścić się w czasie. Przeciętny webinar trwa zazwyczaj od 40 do 60 minut, co powinno dać Ci wystarczająco czasu nie tylko na prezentację, ale również sesję pytań od publiczności. Cała struktura spotkania powinna również zostać przekazana uczestnikom webinaru, aby mogli oni np. przygotować pytania na sam koniec webinaru.

    Przeprowadź webinar w odpowiednim czasie

    Najlepsze dni na organizację webinaru, w szczególności o tematykach dla pracujących specjalistów, to wtorek, środa i czwartek, a idealne godziny przedpołudniowe, ale nie poranne. Unikaj godzin lunchowych i wieczornych i pamiętaj o różnych strefach czasowych.

    Wypromuj swój webinar

    Stwórz stronę docelową z zaproszeniem na webinar, krótkim opisem tematu, formularzem rejestracyjnym i wyraźnym Call to Action. Nie zapomnij o przedstawieniu prowadzących oraz podaniu daty i godziny webinaru. Aby, wypromować swój webinar warto skupić się na jednej grupie docelowej i do nich kierować konkretne komunikaty. Pamiętaj, że nawet po zapisaniu się użytkowników warto się im przypomnieć chwilę przed wydarzeniem.

    Follow-up po webinarze

    Wyślij nagranie do zarejestrowanych uczestników, którzy nie mogli wziąć udziału. Poproś o feedback i zaproponuj dodatkowe materiały, aby nadal budować relację z uczestnikami.

    Czy artykuł był pomocny?

    Oceń nasz artykuł, to wiele dla nas znaczy!

    (5.00/5), 1 głosów

    Porozmawiajmy!

    Daria Wawrzyniak
    Daria Wawrzyniak

    Młoda i ambitna miłośniczka marketingu cyfrowego, która niedawno rozpoczęła swoją karierę w Up&More. Na co dzień zajmuje się prowadzeniem i optymalizacją kampanii marketingowych. Jej zadaniami jest tworzenie strategii, planowanie działań oraz monitorowanie wyników. Wkraczając w świat marketingu cyfrowego, jest gotowa na nowe wyzwania i nie może się doczekać, aby rozwijać swoje umiejętności i zdobywać doświadczenie w tej dynamicznej branży.