Elevenlabs AudioNative Player

Spis treści

    Wyobraź sobie, że docierasz do osób, które właśnie szukają oferty Twojego konkurenta – to idealny moment, by pokazać im, co TY masz do zaoferowania i przekonać ich do swojej oferty. Jednak takie działania wymagają przemyślenia, bo źle poprowadzona kampania może narobić więcej szkody niż pożytku. Poniżej przeczytasz, jak podejść do tego tematu, jakie korzyści możesz zyskać, ale też na co uważać, żeby uniknąć wpadek.

    Czym jest reklamowanie się na brand konkurencji?

    Licytowanie marek konkurencji to strategia, w której firmy celowo używają słów kluczowych związanych z nazwą innej marki, aby wyświetlać swoje reklamy potencjalnym klientom najbliższej konkurencji. Najczęściej dotyczy to brandów firm lub produktów. Głównym celem jest przekierowanie ruchu, który naturalnie trafiłby do konkurencji, na Twoją Stronę internetową.

    Jak to działa? Gdy ktoś wpisuje w wyszukiwarkę nazwę Twojej marki, może zobaczyć reklamę konkurencji wyświetlaną na samej górze wyników i – co gorsza – kliknąć właśnie w nią. Wbrew pozorom nie jest to nielegalne, o ile konkurencja nie używa Twojej nazwy bezpośrednio w treści reklamy albo nie podszywa się pod Twoją markę.

    Czy można powstrzymać konkurentów przed licytowaniem Twojej marki?

    Choć nie mamy bezpośredniego wpływu na to, czy konkurenci licytują słowa kluczowe Twojej marki w swoich kampaniach, istnieje kilka skutecznych sposobów, aby utrudnić im życie i zmniejszyć efektywność takich działań. 

    1. Zgłoszenie naruszenia – jeśli konkurent wykorzystuje nazwę Twojej marki w treści reklamy, możesz zgłosić to do Google jako naruszenie zasad. W momencie, gdy w reklamie nie pojawią się używane słowa kluczowe spadnie również jej wynik jakości.
    2. Licytowanie własnych słów kluczowych – dzięki wysokiemu wynikowi jakości Twoje reklamy będą lepiej widoczne, a koszty niższe niż w przypadku konkurencji. Zepchniesz ich reklamy na dalsze pozycje, co zmniejsza ich skuteczność i opłacalność prowadzenia takich działań.
    3. Udoskonalenie reklam – przeanalizuj teksty i kreacje reklamowe konkurencji – ich atrakcyjność może przyciągać użytkowników. Skup się, aby Twoja reklama wyróżniała się z korzystną ofertą dla grupy docelowej.

    Pamiętaj, że ciągła analiza, świadomość i szybka reakcja na działania konkurencji są kluczem do ochrony Twojej marki.

    Jak skutecznie zarządzać kampaniami w Google Ads z uwzględnieniem konkurencji

    1. Wybierz konkurentów z rozwagą – aby skutecznie rywalizować i zyskać nowe leady, konieczne jest dogłębne poznanie rynku. Zastanów się, na kogo z Twojego najbliższego otoczenia konkurencyjnego chcesz się wyświetlać. Upewnij się, że wybierasz konkurentów oferujących usługi podobne do Twoich. Następnie użyj Planera Słów Kluczowych, aby porównać wolumen wyszukiwań Twojej marki z ich markami. Jeżeli konkurent ma niski wynik zapytań lub nie oferuje usług pokrywających się z Twoimi, skoncentruj się na bardziej precyzyjnych konkurentach.

    2. Wybierz odpowiednie słowa kluczowe – zoptymalizuj swoją kampanię, identyfikując konkretne słowa kluczowe bazując na brandzie konkurencji. Tak jak w przypadku pozostałych kampani searchowych pamiętaj, żeby unikać takich wyszukań jak:

    • Słowa kluczowe pokazujące niezadowolenie klientów konkurenta: na przykład „anulowanie subskrypcji” czy „negatywna recenzja”,
    • Wyklucz słowa świadczące o lojalności wobec konkurenta: na przykład „logowanie” czy „panel klienta”.

    3. Rozważ odbiór Twoich działań przez potencjalnych klientów – nierzadko zbyt częste wyświetlanie się na frazy konkurencji może być odbierane przez użytkowników jako nachalne, a nawet niemoralne, w szczególności jeśli nie w 100% pojawimy się z reklamą w nieodpowiednim zapytaniu.

    4. Dopracuj swoje komunikaty – pamiętaj, że używanie marki konkurencji w reklamie jest niezgodne z zasadami, więc unikaj tego, ponieważ mogą oni zgłaszać naruszenia co będzie prowadzić do ograniczeń wyświetlania. Bądź ostrożny z tonem reklamy – unikaj agresji i arogancji, ponieważ wpływa to na odbiór Twojej marki. W reklamie mocno zaakcentuj swoją ofertę i zalety z wybrania właśnie jej. 

    5. Skonstruuj stronę docelową, która odciągnie uwagę od konkurencji – skup się na przejrzystej stronie, która będzie łatwa w nawigacji dla użytkowników. Twoja strona docelowa powinna jasno komunikować przewagę Twoich usług nad ofertą konkurenta. 

    6. Struktura kampanii – rozdziel kampanie według typu fraz: brandowych, generycznych oraz konkurencyjnych. Dzięki temu możesz precyzyjnie dostosować strategie ofert i unikać wzajemnego nakładania się słów kluczowych.

    7. Mierz wartość konwersji- jeśli to możliwe, śledź wartość każdego pozyskanego leada poprzez licytowanie na frazy konkurencji. Klienci, którzy zmienili dostawcę, mogą być bardziej podatni na dalsze zmiany – przez co mogą szybko uciekać, co finalnie prowadzi do nieopłacalności działań. 8. Testuj i optymalizuj – regularnie testuj, analizuj wyniki i optymalizuj strategie. Skup się na frazach przynoszących rezultaty, eliminując te nieskuteczne. Testuj nowe treści reklam i strony docelowe.

    Zalety i wady licytowania na nazwach konkurencji

    Zalety:

    • Widoczność: Licytowanie na słowa kluczowe konkurencji zwiększa widoczność Twojej marki, dając Ci szansę zaprezentowania swoich usług i korzyści, zwłaszcza gdy konsumenci są niepewni wyboru.
    • Dotarcie do lejka zakupowego konkurencji: Osoby szukające produktów konkurencji wykazują wysoką intencję zakupu, co czyni je idealnymi klientami. Dzięki temu Twoje reklamy mają większe szanse na konwersję.
    • Mniejsza konkurencja: Licytowanie na słowa kluczowe konkurencji wiąże się z mniejszą konkurencją w porównaniu do ogólnych wyszukiwań, co pozwala na pozyskiwanie dobrze ukierunkowanych leadów po niższych kosztach pozyskania.
    • Zwiększona świadomość marki: Licytując na słowa kluczowe konkurencji, Twoja marka staje się widoczna, co zwiększa jej świadomość i pozwala promować konkurencyjne zalety, które oferujesz.

    Wady

    • Problemy prawne: Należy ściśle przestrzegać zasad Google podczas licytowania na słowa kluczowe konkurencji, aby uniknąć wszelkich nieprzyjemności związanych z złamaniem zasad.
    • Zwiększone koszty: Choć słowa kluczowe związane z markami mogą być tanie, jeśli klienci są lojalni wobec danej marki mogą ignorować Twoje reklamy. To może prowadzić do niskiego współczynnika klikalności, co negatywnie wpływa na jakość reklamy, a w efekcie podnosi koszt kliknięcia, czyniąc kampanię droższą niż początkowo zakładano.
    • Niski wynik jakości: Niski wynik jakości w Google Ads przy kierowaniu się na słowa konkurencji wynika z braku dopasowania treści reklamy i strony docelowej do intencji użytkownika, co obniża CTR i jakość doświadczenia użytkownika. Finalnie prowadzi to do zwiększania kosztów kampanii, 

    Wyświetlanie się na słowa kluczowe konkurencji może być skuteczną metodą zdobywania rynku i generowania ruchu, ale ważne jest, aby podejść do tej strategii z rozwagą. Należy dokładnie obserwować wyniki tak, aby optymalnie zarządzać budżetem mediowym.

    3 błędy, których należy unikać

    Błąd 1: Myślenie, że każdy powinien reklamować się na nazwy marek konkurencji

    Licytowanie na konkurencję to dobra strategia. Jednak nie jest konieczne i nie powinno być stosowane na wczesnych etapach budowania konta reklamowego i jako jedyna strategia. Choć pozyskiwanie klientów dzięki licytowaniu na konkurencję jest możliwe, zwykle będzie to jedno z droższych źródeł konwersji, ponieważ wymaga zmiany decyzji użytkownika. Dlatego, jeśli nie możesz sobie pozwolić na wysoki CPA, licytowanie na konkurencję nie jest najlepszym wyborem. 

    Błąd 2: Licytowanie na niewłaściwą konkurencję

    Jednym z kluczowych błędów jest wybór złych konkurentów. Zasadą jest, aby licytować na marki, z którymi faktycznie rywalizujesz i wobec których masz przewagę konkurencyjną, np. lepsze ceny czy większy asortyment. Częstym błędem jest kierowanie reklam na duże, znane marki zamiast na firmy, które faktycznie odbierają Ci klientów. Wybierając niewłaściwych konkurentów, ryzykujesz wysokie koszty bez zauważalnych rezultatów.

    Błąd 3: Agresywne licytowanie na urządzeniach mobilnych

    Reklama na urządzeniach mobilnych stała się kluczowym elementem kampanii, ponieważ większość wyszukiwań odbywa się dziś właśnie na telefonach. Jednak licytowanie na brand konkurencji na urządzeniach mobilnych nie zawsze ma sens. Intencje użytkowników na urządzeniach mobilnych różnią się – jeśli ktoś wyszukuje nazwę sklepu na telefonie, może chcieć znaleźć jego najbliższą lokalizację, a nie porównywać oferty różnych sklepów. W związku z tym reklama konkurencyjnego sklepu w tym przypadku jest marnotrawstwem budżetu, ponieważ współczynnik konwersji będzie bardzo niski.

    Podsumowanie

    Licytowanie na brandowe słowa kluczowe konkurencji może stanowić dobrą okazję dla firm, które mają odpowiedni budżet i mogą uzasadnić swoje koszty pozyskania klientów (CPA). To świetna strategia rozwoju biznesu, pod warunkiem, że zostanie przeprowadzona we właściwy sposób. Unikając niektórych pułapek, o których zostało wspomniane w artykule, możesz zacząć zbierać korzyści z tej strategii.

    Czy artykuł był pomocny?

    Oceń nasz artykuł, to wiele dla nas znaczy!

    (5.00/5), 1 głosów

    Porozmawiajmy!

    Daria Wawrzyniak
    Daria Wawrzyniak

    Młoda i ambitna miłośniczka marketingu cyfrowego, która niedawno rozpoczęła swoją karierę w Up&More. Na co dzień zajmuje się prowadzeniem i optymalizacją kampanii marketingowych. Jej zadaniami jest tworzenie strategii, planowanie działań oraz monitorowanie wyników. Wkraczając w świat marketingu cyfrowego, jest gotowa na nowe wyzwania i nie może się doczekać, aby rozwijać swoje umiejętności i zdobywać doświadczenie w tej dynamicznej branży.