Spis treści

    strony powiązane przekierowaniami z domeną

    Domena, pod którą funkcjonuje strona internetowa danej firmy to bardzo istotny element identyfikacji marki, jej znaczenie można przyrównać do znaczenia logo. W obecnych czasach, gdy biznes po prostu nie może funkcjonować bez obecności w internecie, nabrała ona jeszcze większego znaczenia. Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy z jednym serwisem internetowym powiązana jest więcej niż jedna domena. Taki stan rzeczy może być zarówno pozytywny jak i negatywny dla naszej strony, w zależności od dodatkowych okoliczności.

    Co oznacza, że z naszą stroną powiązana jest więcej niż jedna domena?

    Zacznijmy może od tego czym w zasadzie jest domena – w skrócie domena to unikalna nazwa przypisana konkretnemu adresowi IP, po wpisaniu której, użytkownik jest przekierowywany na stronę internetową.

    Zazwyczaj domena zawiera w sobie po prostu nazwę danę firmy lub słowo kluczowe, za pomocą, którego można tę firmę zidentyfikować. Domena z założenia powinna być krótka, tak aby potencjalny klient z łatwością ją zapamiętał np. po zetknięciu się z reklamą, w której ona występuje. Warto także dobierać domenę w rozszerzeniu dedykowanym dla danego kraju.

    Czasem zdarza się tak, że do strony kieruje więcej niż jedna domena. W praktyce oznacza to tyle, że z danym serwisem za pomocą przekierowania powiązana jest więcej niż jedna unikatowa nazwa. Co zazwyczaj jest działaniem celowym, wynikającym bezpośrednio ze strategii marketingowej.

    Kiedy warto kierować do strony więcej niż jedną domenę?

    Kierowanie więcej niż jednej domeny do danej strony internetowej jest zazwyczaj efektem tego, że potencjalny klient odwiedzający daną stronę może chcieć wpisać jej nazwę w oknie przeglądarki w różny sposób, np. w wyniku pomyłki.

    Na więcej niż jedną domenę kierującą do strony decydują się zazwyczaj firmy, które:

    • Mają dwuczłonową nazwę, więc ich domenę, można byłoby zapisać w kliku wariantach np. nazwafirmy.pl, nazwa-firmy.pl, nazwa.firmy.pl
    • Nazwa ich brandu znajdującego się w nazwie domeny, jest zagraniczna lub trudna do zapamiętania, więc dodają ją także w wariancie najczęściej występującego błędu
    • Mają w swojej nazwie firmy polskie znaki – obecnie możliwe jest już zakupienie domeny zawierającej polskie znaki, jednak większość osób korzystających z Internetu nadal przyzwyczajona jest do ich braku w domenach, np. świąteczny-market.pl, swiateczny-market.pl
    • Prowadzą działalność, w przypadku, której ktoś mógłby chcieć się pod nich podszyć i oszukać klientów, którzy pomylili adresy, więc aby tego uniknąć wykupują wszystkie możliwe warianty domeny, np. znany-bank.pl, znany-bank.com, znanybank.pl, znany-bank.com itp.,
    • Zrobiły rebranding i kiedyś funkcjonowały pod jedną nazwą firmy, a obecnie funkcjonują pod inną

    W jaki sposób z naszą stroną może być powiązane kilka domen?

    Kilka domen, może być powiązane z jedną stroną internetową na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest przekierowanie, np. przekierowanie stałe – 301 lub przekierowanie tymczasowe – 302. W momencie, kiedy domena jest przekierowana na inną za pomocą jednego z takich przekierowań, użytkownik po wpisaniu jej automatycznie „przerzucany” jest na domenę ustawioną jako docelową.

    Drugim rozwiązaniem jest skorzystanie z atrybutu „rel=canonical”. Kiedy korzystamy z takiego rozwiązania, obie domeny funkcjonują niezależnie od siebie, są dwoma odrębnymi bytami, a więc dwoma wersjami jednego serwisu znajdującymi się pod różnymi adresami domen. Przy czym jedna z nich w kodzie wskazuje za pomocą „rel=canonical”, że to właśnie ona jest główną wersją, która ma być indeksowana przez roboty wyszukiwarek, podczas gdy druga ma być ignorowana.

    Kiedy domeny powiązane z naszą stroną internetową mają na nią dobry, a kiedy zły wpływ?

    Na naszą stronę mogą mieć wpływ domeny powiązane z nią różnego rodzaju przekierowaniami. Wpływ ten będzie pozytywny, w momencie, kiedy przekierowana do strony domena ma pozytywną historię w wyszukiwarce i miała prowadzony wysokiej jakości link building.

    Jednak w przypadku, kiedy przekierowywana domena, służyła w przeszłości np. jako adres serwisu stanowiącego spam, mającego skopiowane lub szkodliwe treści, może ona mieć negatywny wpływ na ocenę domeny, na którą została ona przekierowana.

    Zatem budując stronę internetową i wybierając dla niej jedną lub wiele domen warto sprawdzić ich historię. Podobnie jest w przypadku, kiedy do istniejącego serwisu, szczególnie takiego, który jest w trakcie realizacji strategii działań SEO, chcemy dorzucić kolejną domenę.

    Ze stroną powiązanych jest wiele domen, dla której prowadzić link building?

    W przypadku, kiedy ze stroną powiązanych jest kilka domen, możemy zastanawiać się, do której prowadzić likbuilding. W tym przypadku odpowiedź jest prosta, link building powinniśmy prowadzić zawsze do domeny, którą używamy jako główną, czyli tą do której kierują pozostałe.

    Sprawdź ofertę Up&More – jako agencja 360 przeprowadzimy Cię przez cały proces budowy strony, jej optymalizacji, aż po pozycjonowanie oraz inne działania marketingu online!

    Porozmawiajmy!

    Adrianna Napiórkowska
    Adrianna Napiórkowska

    Posiada 11-letnie doświadczenie zawodowe, karierę rozpoczynała w agencji Emarketing Experts jako młodszy specjalista SEO. Oprócz pozycjonowania stron, zajmowała się prowadzeniem projektów marketingu 360° jako Account Manager w They.pl. Pracowała dla firm z sektora finansowego (Bank Millennium, Bank Meritum, Finai S.A.), e-commerce (np. Black Red White, Autoland, Mumla). W Up&More odpowiada między innymi za projekty SEO dla Panek Car Sharing, Amerigas, Interparking, H+H czy Autoplaza.