Spis treści
Nie da się zaprzeczyć, że platforma reklamowa Meta Ads stała się jednym z najważniejszych narzędzi marketingowych na świecie. Firmy i przedsiębiorcy korzystają z niej, by dotrzeć do swojej docelowej grupy potencjalnych klientów, zwiększyć świadomość marki i generować sprzedaż. Jednak istnieją pewne ograniczenia dotyczące tego, co można i czego nie można reklamować na Facebooku i Instagramie. Przestrzeganie tych zasad jest kluczowe, aby uniknąć nieporozumień z platformą, a nawet potencjalnych konsekwencji prawnych.
Niebezpieczne treści
Jest to rodzaj treści, które mogą negatywnie wpływać na zdrowie i bezpieczeństwo użytkowników.
Niebezpieczne substancje
Najważniejszą zasadą jest absolutny zakaz promowania substancji nielegalnych lub psychoaktywnych. Nie można reklamować ich sprzedaży, używania ani żadnej innej działalności związanej z nimi. Obejmuje to zarówno narkotyki, ale również inne niebezpieczne substancje i produkty jak np. sterydy anaboliczne. Reklamowanie narkotyków jest nie tylko nieodpowiedzialne, ale także nielegalne w większości jurysdykcji (w tym w Polsce), co oznacza, że może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych.
Broń, amunicja i materiały wybuchowe
Reklamodawcy nie mogą reklamować także sprzedaży lub używania broni, akcesoriów do modyfikacji broni, amunicji lub materiałów wybuchowych. Mogą natomiast wyświetlać reklamy promujące produkty, które nie są sprzedawane bezpośrednio jako część fizycznej broni, o ile są skierowane do osób, które ukończyły 18 lat. Facebook daje sobie sprawę z ryzyka związanego z bronią i stara się zapewnić, że reklamy w tej kategorii są kontrolowane i przestrzegają wszelkich przepisów prawnych, dlatego ten typ reklam jest surowo kontrolowany na tej platformie.
Wyroby tytoniowe i związane z nimi produkty
Na Facebooku jest także absolutny zakaz promowania sprzedaży i używania wyrobów tytoniowych lub nikotynowych, a także powiązanych z nimi akcesoriów jak: papierosy elektroniczne, waporyzatory, produkty podgrzewające tytoń lub inne produkty symulujące palenie. Tego typu wyroby stanowią ogólnie znane zagrożenie dla zdrowia i są potencjalnie szkodliwe dla ludzi.
Natomiast, warto mieć na uwadze to, że reklamodawcy mogą emitować reklamy promujące produkty, które mają ułatwić rzucenie palenia. Muszą być one jednak zatwierdzone przez Światową Organizację Zdrowia lub amerykańską Agencję ds. Żywności i Leków. Tego typu reklamy muszą być także kierowane do osób, które ukończyły 18 rok życia, a także powinny być zgodne ze wszystkimi obowiązującymi przepisami lokalnymi.
Treści budzące zastrzeżenia
Zaliczają się do tej grupy wszystkie treści, które mogą prowadzić do negatywnych doświadczeń odbiorców.
Treści dla dorosłych
Facebook ma bardzo surowe zasady dotyczące treści dla dorosłych. Reklamy zawierające nagość lub przedstawiające osoby w pozach wyzywających, a także nacechowanych seksualnie, są zabronione. Celem Facebooka jest stworzenie miejsca, które jest bezpieczne dla wszystkich użytkowników, dlatego tego rodzaju treści są surowo kontrolowane i zakazane.
Natomiast zgodnie ze standardami reklamowymi, reklamy mogą:
- Pokazywać zdjęcia obrazów, rzeźb i innych dzieł sztuki przedstawiających nagie postacie, o ile nie mają one wyraźnego nacisku na odsłonięte intymne części ciała lub akty seksualne.
- Koncentrować się na intymnych częściach ciała w kontekście karmienia piersią lub dbania o zdrowie piersi, o ile nie zawierają wyraźnej nagości.
- Przedstawiać sutki w kontekście dbania o zdrowie piersi, o ile materiały reklamowe są ilustracjami lub rysunkami anatomicznymi i są skierowane do osób w wieku co najmniej 18 lat.
Błędy gramatyczne i wulgaryzmy
Reklamy zawierające wulgaryzmy, obraźliwe treści lub nieodpowiednie zachowanie językowe są również surowo zabronione na Facebooku. Platforma ta bowiem stara się utrzymać poziom komunikacji i treści na odpowiednim poziomie. Reklamodawcy muszą unikać używania wulgarnego języka lub treści, które mogą być uważane za obraźliwe lub nieodpowiednie.
Facebook nie ma natomiast specyficznych regulacji dotyczących błędów ortograficznych i gramatycznych w reklamach, ale warto pamiętać, że profesjonalne i poprawne pod względem językowym reklamy są zazwyczaj bardziej efektywne. Takie błędy mogą wpływać na wiarygodność firmy i jej postrzeganie przez użytkowników. Dlatego reklamodawcy powinni zawsze dążyć do prezentowania treści wolnych od błędów ortograficznych i gramatycznych, aby sprawić pozytywne wrażenie na swojej publiczności.
Cechy osobiste, stan zdrowia i wygląd zewnętrzny
Reklamy nie mogą zawierać treści, które przypisują lub sugerują cechy osobiste. Na przykład, nie mogą bezpośrednio ani pośrednio odnosić się do takich aspektów jak rasa, pochodzenie etniczne, religia, przekonania, wiek, orientacja seksualna, praktyki seksualne, tożsamość płciowa, niepełnosprawność, stan zdrowia, trudna sytuacja finansowa, status wyborczy, przynależność do związków zawodowych, przeszłość kryminalna lub imię i nazwisko.
Co więcej, treści reklamowe nie mogą promować negatywnej samooceny ani przyczyniać się do jej kształtowania w celu sprzedaży produktów związanych z dietą, utratą wagi lub innymi kwestiami zdrowotnymi.
Chciałbyś reklamować swój gabinet medycyny estetycznej? A może prowadzisz usługi doradztwa finansowego?
Nasi specjaliści wiedzą, jak działać nawet w najbardziej wymagających branżach. Skontaktuj się z nami, a wspólnie znajdziemy najlepsze rozwiązania!
Ograniczenia dotyczące treści
Są to wszelkiego rodzaju ograniczenia, które powiązane a są pewnymi rodzajami firm lub produktów.
Alkohol
Promowanie alkoholu na Facebooku jest dozwolone, ale musi być to zgodne ze wszelkimi obowiązującymi lokalnie przepisami prawa. W Polsce obowiązuje całkowity zakaz reklamowania alkoholu z wyjątkiem piwa. To oznacza, że reklamy innych napojów alkoholowych, takich jak wódka, wino, czy brandy, są u nas niezgodne z prawem.
Należy również pamiętać, że tego typu reklamy muszą być skierowane wyłącznie do osób, które ukończyły 18 rok życia. Ponadto nie mogą one zawierać treści zachęcających do nadmiernego spożycia alkoholu, promować agresji ani sugerować, że picie alkoholu jest niezbędne do sukcesu, atrakcyjności czy rozwiązywania problemów.
Zabiegi medycyny estetycznej
Mimo że Facebook zezwala na promocję operacji i zabiegów medycyny estetycznej, pod warunkiem że reklamy są skierowane do osób dorosłych, to w takich przypadkach należy pamiętać, że polskie prawo stoi ponad tymi zasadami. I tak od 1 stycznia 2023 roku zakazano w naszym kraju reklamowania zabiegów, wykonywanych za pomocą urządzeń o klasyfikacji wyrobu medycznego oraz zabiegów, przeprowadzanych przy użyciu produktów medycznych.
Produkty oraz usługi finansowe i ubezpieczeniowe
Reklamy promujące karty kredytowe, pożyczki lub ubezpieczenia są dozwolone, jednak muszą być kierowane do osób, które osiągnęły pełnoletność, tj. ukończyły 18 lat. Jednocześnie nie mogą one bezpośrednio żądać podawania jakichkolwiek danych identyfikujących tożsamość odbiorców na stronie docelowej reklamy.
W Polsce reklama usług finansowych musi być zgodna z prawem oraz zawierać informacje zgodne z rzeczywistością.
Produkty i usługi związane z kryptowalutami
Technologia kryptowalut i blockchain to dynamicznie rozwijający się sektor, jednak ze względu na ryzyko oszustw finansowych i dezinformacji w tej dziedzinie, wprowadza się ścisłe regulacje dotyczące reklam. Reklamodawcy, którzy planują promować platformy do handlu kryptowalutami, oprogramowanie, usługi lub produkty oparte na technologii blockchain, muszą wykazać, że posiadają odpowiednie licencje lub rejestracje zgodne z obowiązującymi przepisami.
Chcąc reklamować się na platformie Meta Ads, reklamodawcy muszą przesłać uznaną i zgodną z prawem licencję lub dowód rejestracji, aby uzyskać pisemną zgodę od Meta.
Naruszenie praw własności intelektualnej
Dotyczy to wszelkich treści naruszających lub łamiących prawa własności intelektualnej osób trzecich lub samej platformy Meta. Dlatego też na Facebooku i Instagramie zabronione jest reklamowanie:
- sprzedaży podróbek, tj. produktów, w których skopiowano znak towarowy (nazwę lub logotyp) lub charakterystyczne cechy produktów innej firmy i które imitują produkt autentyczny
- nieautoryzowanych lub pirackich wersji dzieł chronionych prawem autorskim
- wszelkich marek firmy Meta w taki sposób, aby stanowiły one najbardziej eksponowany lub najbardziej charakterystyczny element reklamy. Ponadto zasoby marki Meta nie powinny być modyfikowane w żaden sposób, poprzez zmianę ich wyglądu lub koloru.
Podsumowanie
Regulacje dotyczące reklam na Facebooku są kluczowe dla utrzymania etycznego i bezpiecznego środowiska w sieci. Zasady te mają na celu ochronę użytkowników przed treściami szkodliwymi, dezinformacją i nieuczciwymi praktykami. Dlatego reklamodawcy muszą być świadomi tych ograniczeń i działać zgodnie z nimi.
Warto również pamiętać, że przepisy dotyczące reklamy mogą się różnić w zależności od kraju i regionu, dlatego zawsze należy sprawdzać lokalne przepisy, aby uniknąć problemów prawnych i utrzymania poziomu profesjonalizmu w reklamie.
Reklamy odgrywają istotną rolę w komunikacji firm z klientami, ale ich treść musi być zgodna z zasadami etyki i przepisami prawnymi. Tylko wtedy reklamy mogą być skuteczne i bezpieczne zarówno dla reklamodawców, jak i odbiorców.
Czy artykuł był pomocny?
Oceń nasz artykuł, to wiele dla nas znaczy!
Porozmawiajmy!
Z marketingiem internetowym związana od dwóch lat, jednak mimo tej stosunkowo krótkiej obecności w branży na swoim koncie ma już prowadzenie kampanii reklamowych dla małych i dużych firm, zarówno na rynku polskim, jak i zagranicznym. Digital marketing traktuje nie tylko jako pracę, ale również i pasje, dlatego każdego dnia stara się poszerzać swoją wiedzę oraz umiejętności. Do Up&More dołączyła w styczniu 2023, gdzie zajmuje się obsługą projektów w Facebook Ads, Google Ads i Apple Search Ads.