Spis treści

    Platforma Facebook Ads z założenia ma pozwalać użytkownikom wchodzić w interakcje nie tylko między sobą, ale także z firmami. W związku z tym na platformie reklamowej obowiązuje szereg zasad, które mają na celu zapewnić bezpieczeństwo użytkowników i wiarygodność biznesów obecnych na Facebooku.

    Podstawowe zasady reklamowe na Facebooku

    Oficjalne standardy reklamowe Facebook Ads przedstawiają dość szczegółowe wytyczne na temat dozwolonych i zabronionych rodzajów treści reklamowych oraz obowiązujące zasady, czy nawet wskazówki dla reklamodawców.

    Obszary wytycznych można podzielić na cztery główne kategorie — nawiązanie do cech osobistych, treści dla osób dorosłych, wykorzystanie marek firmy Meta w reklamach oraz ogólne ograniczenia reklamowe.

    Wytyczne dotyczące cech osobistych są dość klarowne — publikowana przez nas reklama nie powinna nawiązywać czy sugerować o odbiorcy konkretnych cech, takich jak rasa, pochodzenie, wiek, religia, przekonania, tożsamość płciowa i orientacja, a nawet stan zdrowotny albo problemy finansowe. Ma to na celu utrzymanie pozytywnego doświadczenia poszczególnych użytkowników.

    Jak to się przekłada na reklamy? Jeśli treść lub materiały graficzne użyte do kampanii w swojej komunikacji deklarują, z czym zmaga się nasz odbiorca, przez co może się on poczuć gorzej na platformie — tego należy unikać. Nie znaczy to jednak, że w ogóle nie możemy oferować usług na to odpowiadających (na przykład promujących rozwiązania zdrowotne czy nabór do badań), ważne jednak, żeby to odbiorca komunikatu mógł już sam ocenić, czy problem go dotyczy, a oferowany produkt interesuje.

    Przykładowo, jeśli zwrócimy się do użytkowników z komunikatem “Masz [dolegliwość]? Poznaj ofertę X”, zostanie to negatywnie odebrane, a mechanizmy sprawdzające zgodność z zasadami mogą nawet nie przepuścić reklamy o takiej treści. Zamiast tego, możemy skupić się na oferowaniu rozwiązania, na przykład “Poznaj rozwiązanie X na [dolegliwość]”, a następnie prezentacja zalet oferty.

    Z kolei w zasadach dotyczących treści dla osób dorosłych, przede wszystkim chodzi o unikanie podtekstu erotycznego. Nie mówimy tu jedynie o treściach ewidentnie z tej branży, ale także przypadki, gdy zbyt wyzywające zdjęcie ma promować inne produkty/usługi — wówczas również może zostać odebrane jako złamanie tej wytycznej. Nieliczne wyjątki stanowią reklamy związane ze sztuką i zdrowiem — z uznaniem faktu, że nagość może być prezentowana w wielu kontekstach. W jednym z zastrzeżeń dopuszczalna jest też satyra polityczna. Zasady są jednak bardzo precyzyjne i nie zostawiają wątpliwości, co jest dopuszczalne, a co nie.

    Co do wykorzystania marek firmy Meta — jeśli kierujemy reklamę w ramach Facebooka/Instagrama, na przykład przekierowując do konkretnych stron czy wydarzeń, dopuszczalne są ograniczone wzmianki o “Facebooku” lub “Instagramie” w naszym tekście reklamowym, by podkreślić miejsce docelowe reklamy. Nie powinny one jednak wykorzystywać żadnej z marek Meta w sposób na tyle znaczący, by stanowiła ona najbardziej wyeksponowany element. Zasobów dotyczących marki Meta nie powinno się też modyfikować pod względem wyglądu czy koloru, albo na cele efektów specjalnych.

    Szczególne kategorie reklam

    W przypadku wybranych branż Facebook poszedł o krok dalej w zapobieganiu dyskryminacji i wprowadzania w błąd. Można tu wymienić cztery sektory — kredyty, zatrudnienie, nieruchomości oraz szersza kategoria kwestii społecznych, wyborów lub polityki.

    Wyboru szczególnej kategorii reklamy dokonujemy na poziomie kampanii reklamowej — co wpływa także na nasze możliwości targetowania. Nie możemy się już oprzeć na dokładnych kryteriach wieku odbiorcy, nie będą dostępne też bardzo liczne kategorie kierowania, jak np. rodzice dzieci w określonych grupach wiekowych. Jeśli tego nie zrobimy, choć reklama bezpośrednio nawiązuje do którejś z branż, nasze treści zostaną odrzucone.

    W przypadku zatrudnienia może to oczywiście wpływać nieco na jakość kampanii — ze szczególnym uwzględnieniem kategorii behawioralnych, które pozwoliłyby na bardziej precyzyjne dotarcie do osób pracujących w danym sektorze, a które nie są dostępne. Mimo wszystko jednak rozumiem taką decyzję.

    Kategoria kwestii społecznych, wyborów lub polityki wymaga też od reklamodawcy przedstawienia się jako nadawca komunikatu. W tym wypadku nie wystarczy już sama nazwa profilu — firma nawiązująca do tych tematów powinna udostępnić swoją nazwę, adres oraz możliwości kontaktu. Warto przy tym zaznaczyć, że zastrzeżenie to dotyczy także produktów z innych branż, jeśli w jakiś sposób mogą dotykać społecznego tematu — czasem jest to kwestia indywidualnej decyzji osoby weryfikującej, zwłaszcza przy ponownym rozpatrzeniu prośby.

    Zależy Ci na doborze najlepszych treści i zastosowaniu odpowiedniej kategorii w działaniach reklamowych?

    Skontaktuj się z nami, a przedstawimy odpowiednie dla Twojego biznesu możliwości reklamowe i chętnie nawiążemy długofalową współpracę!

    Niedopuszczalne treści na Facebooku

    Na Facebooku obowiązuje też szereg zasad dotyczący samych promowanych produktów i informacji. Oprócz oczywistych rzeczy, jak nielegalne produkty i usługi czy nieprawdziwe informacje, nie wypromujemy też prowokujących treści. Dbanie o bezpieczeństwo i komfort użytkowników to także zakaz promowania produktów poprzez wprowadzające w błąd praktyki, na przykład wyłudzanie danych.

    Nie wypromujemy też niebezpiecznych substancji, broni czy amunicji, ani wyrobów tytoniowych — wszystko w celu ochrony użytkownika przed treściami mogącymi negatywnie oddziaływać na jego zdrowie i bezpieczeństwo. Można jednak reklamować produkty mające na celu ułatwienie rzucenia nałogu tytoniowego, muszą jednak być one zatwierdzone przez WHO oraz być zgodne z obowiązującymi lokalnie przepisami i normami.

    W przypadku alkoholu pierwszorzędną rolę mają lokalne obostrzenia prawne — czy w danym kraju można promować wyroby alkoholowe, czy nie. Nawet jeśli w kraju docelowym naszej kampanii taka promocja jest dopuszczalna, Facebook nadal będzie od nas oczekiwał, że nie pokierujemy takich treści do osób poniżej 18 lat.

    Tylko do osób pełnoletnich można też kierować reklamy związane z utratą wagi, promujące zabiegi medycyny estetycznej czy zachęcające do korzystania z suplementów.

    Kontroli nie przejdą również treści niskiej jakości, spośród których można wymienić strony docelowe działające w niespodziewany sposób czy clickbaitowe nagłówki, mające na celu wygenerować ruch lub inną interakcję poprzez sensacyjność wypowiedzi.

    Newralgiczne może być także promowanie produktów mających na celu poprawę wyglądu czy zdrowia. Reklamy nie powinny ani sugerować, że odbiorca ma negatywną samoocenę, ani same do niej doprowadzać, w celu osiągnięcia korzyści w postaci sprzedaży produktów mających temu zaradzić.

    Co prawda mniej więcej przedstawiłam ograniczenia Facebooka, nie sposób jednak wymienić wszystkich, dlatego jeśli chcesz zapoznać się z pełną listą zasad, zachęcam do wizyty u źródła — czyli Standardów reklamowych Facebook Ads.

    Jak działa weryfikacja reklam?

    System weryfikacji reklam Facebook Ads w głównej mierze korzysta z automatycznej technologii — co jest zrozumiałe, biorąc pod uwagę skalę tego medium reklamowego. Niekiedy jednak taka kontrola jest dokonywana przez pracowników w celu doskonalenia automatyzacji czy weryfikacji niektórych reklam. Reklamy są sprawdzane pod kątem naruszeń, jednak nie wszystkie zasady są sprawdzane od razu. Nie jest sytuacją wyjątkową, że dany materiał może zostać odrzucony z emisji z opóźnieniem, jeśli nie przejdzie ponownej weryfikacji. Proces weryfikacji może zazwyczaj trwa do 24h, dlatego jeżeli start w danym dniu/danej godzinie jest dla nas istotny, dobrze jest ustawić kampanię z wyprzedzeniem.

    Jeśli nasz komunikat zostanie odrzucony przez platformę reklamową Facebook Ads, zazwyczaj to na poziomie edycji odrzuconej reklamy dostaniemy dokładniejsze wyjaśnienie, którą z zasad złamaliśmy i w jaki sposób. Szczególnie w przypadku wytycznych dotyczących konkretnych cech odbiorcy zdarza się, że odmowa akceptacji nastąpiła niesłusznie — w takim wypadku możemy przesłać reklamę bez zmian do ponownej weryfikacji, a w przypadku poważniejszych wątpliwości, skorzystać z supportu Facebooka.

    Wielokrotne umieszczanie materiałów łamiących podobne zasady, co materiały już wcześniej odrzucone, może spowodować nie tylko ograniczenia samych reklam, ale też ogólnie aktywności firmowych, na przykład poprzez ograniczenie działania całego konta reklamowego czy konta biznesowego. Upór w tym wypadku zdecydowanie nie popłaca.

    Podobne wątpliwości po stronie Meta mogą wywołać bardzo ogólne reklamy, niemające precyzyjnie określonych celów biznesowych i nienawiązujące do działalności danej firmy — jest to działanie, które może zostać uznane za podejrzane, a przy wielu instancjach tu również mogą zostać nałożone ograniczenia.

    Jeśli chcesz głębiej poznać zasady reklamowe FB oraz dobre praktyki z tym związane możesz skorzystać z naszych szkoleń Facebook Ads.

    Podsumowanie

    Platforma reklamowa Facebook Ads dba o jakość wyświetlanych reklam i dobre doświadczenie odbiorców. Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego pewnych rodzajów treści nie uświadczysz na portalu — tu masz odpowiedź! Mimo wszystko pomyłki się zdarzają w obie strony — dlatego w przypadku wątpliwości warto się odwołać od decyzji, a jeśli to my zobaczymy jakąś treść, która nie powinna się tam znaleźć, także możemy taką informację zgłosić do systemu.

    Porozmawiajmy!

    Joanna Sopiela
    Joanna Sopiela

    Certyfikowana specjalistka z wieloletnim doświadczeniem, w Up&More od 2016 roku. Prowadzone przez nią kampanie wielokrotnie wyróżniane były w prestiżowych plebiscytach branżowych. Ma doświadczenie z klientami z branży deweloperskiej, motoryzacyjnej oraz aplikacji mobilnych.