Spis treści

    analiza konkurencji seo

    Prowadzenie działań SEO to w dużej mierze, przede wszystkim mocne skupienie się na swojej własnej stronie internetowej i praca w celu dostosowania jej do wymogów wyszukiwarki Google. Jednak nie wolno zapominać, że wyniki wyszukiwania to swoisty ekosystem, a więc nigdy nie jesteśmy w nim sami. W naszych planach na rozwój organiczny zawsze musimy brać pod uwagę to co aktualnie robi nasza konkurencja.

    Kiedy należy przeprowadzić analizę konkurencji SEO?

    Analizę konkurencji należy przeprowadzić zawsze, kiedy planujemy rozpoczęcie działań SEO. Powinno mieć to miejsce jeszcze przed uruchomieniem jakiejkolwiek inwestycji w działania organiczne. Jednak przeprowadzona analiza konkurencji nie jest raz na zawsze. W internecie środowisko konkurencyjne może zmienić się dosłownie z dnia na dzień, pojawiają się nowi gracze, czasem znikają starzy, ktoś rozpoczął dodatkowe działania, ktoś je wstrzymał – należy pamiętać, że każda taka akcja powoduje reakcję dla całego wspomnianego wcześniej ekosystemu. Jeśli ktoś pojawił się na wyższej pozycji – ktoś inny musiał z niej spaść. Zatem analiza konkurencji powinna być działaniem cyklicznym, tak żebyśmy byli w stanie nadążyć za własną branżą.

    Dlaczego analiza konkurencji SEO jest niezbędnym elementem budowania strategii pozycjonowania?

    Analiza konkurencji jest niezbędnym elementem budowania strategii pozycjonowania z kilku istotnych powodów:

    1. Weryfikacja trudności danej branży – im więcej podmiotów prowadzi równolegle działania, tym trudniej będzie osiągnąć satysfakcjonujące wyniki w danej branży, jest to ważny element do uwzględnienia w planowanym timelinie działań i w estymacjach.
    2. Budżet – im większą mamy konkurencję i im intensywniejsze działania ona prowadzi, tym większy będziemy musieli przeznaczyć budżet, aby ich dogonić, a docelowo wyprzedzić.
    3. Unikanie błędów, które już ktoś popełnił – w przypadku pozycjonowania mamy szansę uczyć się na cudzych błędach, przeprowadzając analizę konkurencji możemy zweryfikować czy prowadzone przez naszego konkurenta działania przynoszą efekt, będą to oczywiście jedynie bardzo ogólne dane, ale będą dawały nam pogląd na to czy warto podjąć podobne kroki czy wręcz przeciwnie.
    4. Dodatkowe pomysły na działania – dzięki analizie konkurencji możemy uniknąć powtarzania po kimś błędów, ale możemy także uczyć się od najlepszych. W ramach weryfikacji działań konkurentów możemy zainspirować się dodatkowymi rzeczami, które nam samym pierwotnie nie przyszły na myśl.
    5. Dobór słów kluczowych/poruszanych w treściach tematów – analizując o czym mówi konkurencja na swojej stronie internetowej możemy zdecydować czy jest to kierunek w jakim chcemy iść, czy uważamy, że nasz produkt czy usługa jednak się różni i warto oprzeć swoją strategię o inne wyróżniki, bo konkurencja organiczna i biznesowa nie muszą być tożsame.

    Czym różni się konkurencja w organicznych wynikach wyszukiwania od konkurencji biznesowej?

    W przypadku pozycjonowania należy pamiętać, że dla naszej strony internetowej konkurencja może być dwojaka. Możemy mieć do czynienia z konkurencją stricte biznesową i konkurencją w organicznych wynikach wyszukiwania. W większości przypadków będą to dokładnie te same firmy, jednak należy pamiętać, nie powinniśmy tego brać za pewnik.

    Konkurencja biznesowa to firmy, które kierują swoje produkty i usługi dokładnie do tej samej grupy odbiorców i ich istnienie na rynku ma wpływ na codzienną działalność naszej firmy. Jednak nie wszystkie z tych firm muszą stanowić naszą konkurencję w organicznych wynikach wyszukiwania. Część z nich może na przykład nie mieć strony internetowej lub nie prowadzić żadnych działań w wyszukiwarce.

    Może zdarzyć się także, że nasza konkurencja w organicznych wynikach wyszukiwania nie jest naszą konkurencją biznesową, tylko po prostu z jakiegoś powodu pojawia się wysoko na interesujące nas słowa kluczowe. Przykładem może być sytuacja, w której nazwa naszego brandu może odwoływać się nie tylko do nas.

    Na przykład właściciel gospodarstwa agroturystycznego o nazwie „Cichy dom” chcąc na swój brand pojawiać się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania musiałby konkurować z takimi serwisami jak Filmweb (istnieje film o takiej nazwie), Empik (istnieje książka o takiej nazwie), LubimyCzytać (gdzie ta książka jest oceniana przez użytkowników), Rodzinny Dom Seniora (ponieważ instytucja w Iłowej również nosi taką nazwę). Żaden z tych serwisów nie stanowi konkurencji biznesowej dla tegoż gospodarstwa agroturystycznego lub dla siebie wzajemnie, jest to szereg różnych biznesów z zupełnie inną grupą docelową, jednak organicznie na frazę „cichy dom” są oni konkurencją.

    Jak dobrać konkurentów do analizy SEO?

    Zatem jak widzimy na powyższym przykładzie, aby dobrze dobrać konkurentów do analizy SEO musimy sprawdzić czy nasza konkurencja organiczna i biznesowa są sobie tożsame i stworzyć listę, którą chcemy przeanalizować.

    Przy doborze konkurentów do analizy SEO należy wziąć pod uwagę firmy, które:

    • Przynajmniej częściowo działają dokładnie na tym samym obszarze geograficznym co my
    • Kierują się ze swoimi usługami lub produktami do tej samej lub częściowo pokrywającej się grupy potencjalnych klientów
    • Oferują te same lub częściowo te same produkty/usługi
    • Pojawiają wysoko w wynikach organicznych na te same lub zbliżone słowa kluczowe do tych, które nas interesują

    Jakie narzędzia są przydatne w analizie konkurencji SEO?

    Działając w danej branży już jakiś czas mamy zapewne świadomość kto stanowi naszą konkurencję biznesową. Jednak co w sytuacji, kiedy chcemy rozpocząć działania organiczne, planujemy dopiero rozkręcać biznes w danej branży lub mamy już gotową listę konkurentów i chcemy sprawdzić co dokładnie robią w ramach SEO? Tu z pomocą przychodzi nam szereg różnych narzędzi SEO, są to między innymi:

    • Senuto – które po wpisaniu adresu naszej strony www pokaże nam wykres, na którym pojawią się nasi konkurenci wraz z ilością fraz na jaką są widoczni oraz ilością fraz, które obecnie mamy z nimi wspólne. Dla każdego konkurenta będziemy w stanie sprawdzić też zdecydowanie bardziej szczegółowe informacje, takie jak estymowany ruch organiczny, ekwiwalent Google Ads, czy lista konkretnych słów kluczowych na jakie są widoczni.
    • Semrush – w przypadku kiedy nie znamy swojej konkurencji organicznej Semrush także nam ją wskaże, przy okazji za jego pomocą będziemy w stanie podobnie jak w przypadku Senuto, dowiedzieć się na jakie słowa kluczowe widoczny jest dany konkurent czy jaki ma estymowany ruch organiczny miesięcznie, ale dodatkowo także z jakich krajów pochodzi jego ruch, skąd pozyskiwał dotychczas linki, będziemy w stanie sprawdzić nasze keywords gap czyli jakie słowa ma nasz konkurent a my ich nie mamy i odwrotnie oraz wiele innych bardziej szczegółowych elementów.
    • SimilarWeb – za pomocą tego narzędzia możemy sprawdzić dane na temat całkowitego ruchu na wskazanej przez nas witrynie, między innymi takie jak ilość wizyt i ich źródła, współczynnik odrzuceń, czas trwania wizyt, podział ruchu na mobile i desktop itp.
    • Ahrefs – narzędzie, za pomocą którego możemy zweryfikować jakość profilu linków konkurentów oraz skąd te linki pozyskuje, możemy także zweryfikować ogólny stan techniczny danej witryny
    • MajesticSEO – za jego pomocą możemy sprawdzić skąd linki pozyskuje nasza konkurencja

    Dlaczego warto zweryfikować z jakich domen konkurencja prowadzi link building?

    Weryfikacja skąd linki przychodzące ma nasz konkurent jest istotna z dwóch powodów:

    1. Po pierwsze, aby ustalić czy dany konkurent ma mocny profil linków – im jest on mocniejszy tym większe zagrożenie organicznie będzie dla nas stanowił i tym dłużej zajmie nam wyprzedzenie go.
    2. Po drugie sprawdzenie z jakich stron prowadzą do niego linki – po to, aby zainspirować się i próbować pozyskać linki z tych samych miejsc lub wręcz przeciwnie, wiedzieć jakich miejsc unikać, zależnie od ich jakości.

    Dlaczego konieczna jest analiza contentu tworzonego przez serwisy konkurencyjne?

    Analiza contentu serwisów konkurencyjnych pozwoli nam zweryfikować na czym mają one skupioną strategię i w jakim kontekście zamieszczają na stronie słowa kluczowe. Będzie to szczególnie istotne przy planowaniu contentu na naszą stronę.

    Jak wiemy Google kładzie ogromny nacisk na oryginalność treści, musimy zatem starać się unikać powielania schematów, które pojawiają się w treściach na konkurencyjnych stronach.  Kolejnym ważnym aspektem, jest to, że obecnie najbardziej premiowany w wynikach wyszukiwania jest content, który dla wnosi coś nowego dla użytkownika. Zatem przeprowadzając audyt SEO, którego częścią jest analiza treści jakie publikuje konkurencja, będziemy w stanie poruszyć tematy, które zostały przez nich pominięte, a więc zająć miejsce w niszy, która nie została jeszcze zagospodarowana.

    Podsumowanie

    Jak widzimy powyżej korzyści płynących z dokładnej analizy działań SEO konkurencji są naprawdę liczne. Nie wolno zatem pomijać tego aspektu podczas planowania naszych działań SEO, a wręcz przeciwnie skorzystać z ogromnej wiedzy jaką możemy pozyskać dzięki różnorodnym narzędziom.

    Zaplanowanie strategii, która osadzi nas w ekosystemie wyników organicznych naszej branży jest kluczem do sukcesu naszej strony internetowej w Google i będzie jednym z najistotniejszych elementów procesu pozyskiwania nowych klientów.

    Porozmawiajmy!

    Adrianna Napiórkowska
    Adrianna Napiórkowska

    Posiada 11-letnie doświadczenie zawodowe, karierę rozpoczynała w agencji Emarketing Experts jako młodszy specjalista SEO. Oprócz pozycjonowania stron, zajmowała się prowadzeniem projektów marketingu 360° jako Account Manager w They.pl. Pracowała dla firm z sektora finansowego (Bank Millennium, Bank Meritum, Finai S.A.), e-commerce (np. Black Red White, Autoland, Mumla). W Up&More odpowiada między innymi za projekty SEO dla Panek Car Sharing, Amerigas, Interparking, H+H czy Autoplaza.