Spis treści

    Narzędzie analizy aukcji ​​w Google Ads pozwala porównywać wyniki swoje z innymi reklamodawcami, którzy biorą udział w tych samych aukcjach. Dowiedz się, jak analizować dane zawarte w tym raporcie oraz jak możesz wykorzystać wiedzę na temat aukcji w celu polepszenia rezultatów swoich działań reklamowych w kanale Google Ads.

    Analiza aukcji Google Ads

    Narzędzie analizy aukcji w Google Ads pozwala porównywać wyniki swoje z innymi reklamodawcami, którzy biorą udział w tych samych aukcjach. Dowiedz się, jak analizować dane zawarte w tym raporcie oraz jak możesz wykorzystać wiedzę na temat aukcji w celu polepszenia rezultatów swoich działań reklamowych w kanale Google Ads.

    Czym jest narzędzie do analizy aukcji?

    W teorii jest to narzędzie, które ma służyć do śledzenia działań konkurencji. Dzięki raportom analizy aukcji możesz bowiem porównać swoje wyniki z wynikami innych reklamodawców, którzy licytują te same frazy kluczowe co Ty. W czasie zbliżonym do rzeczywistego, zobaczysz wyniki rankingowe swojej kampanii dzień po wyświetleniu reklam.

    Z raportu możesz korzystać na poziomie konta reklamowego, bądź pobrać go w wygodny sposób jako plik na swoje urządzenie i modyfikować oraz filtrować, w zależności od potrzeb, w arkuszu kalkulacyjnym. 

    Chcesz poprawić wyniki swoich reklam względem reklam swojej konkurencji? Jeśli tak – koniecznie czytaj dalej, by dowiedzieć się, jak wykorzystać w tym celu narzędzie analizy aukcji na platformie Google Ads.

    Gdzie znajduje się narzędzie do analizy aukcji?

    Aby odnaleźć dane dotyczące analizy aukcji w Google Ads wykonaj następujące kroki:

    1. Wybierz konto Google Ads, na którym chcesz przeprowadziś analizę i zaloguj się na nie.
    2. W menu po lewej stronie ekranu wybierz jedną z następujących opcji  (w zależności od tego, który zbiór danych chcesz zobaczyć w raporcie):
    3. kampanie, 
    4. grupy reklam,
    5. słowa kluczowe
    6. Wybierz z menu opcję “Analiza aukcji”.
    7. Pojawi się raport analizy aukcji, w którym możesz użyć filtrów, by przełożyć go na interesujące Cię kampanie, grupy reklam, bądź słowa kluczowe.

    Pamiętaj, że analizę aukcji możesz w ten sposób przeprowadzić jedynie dla kampanii typu Search (kampanii w wyszukiwarkach), Performance Max, bądź typu Shopping (produktowych), które przekroczyły próg minimalnej aktywności w wybranych okresie.

    Metryki narzędzia analizy aukcji

    Gdy już wygenerujesz raport dla interesujących Cię elementów zawartych na koncie, możesz przeanalizować dane zdefiniowane przez następujące metryki:

    • Udział w wyświetleniach – określa liczbę uzyskanych wyświetleń (liczonych za każdym razem, gdy Twoja reklama pojawia się pośród wyników wyszukiwania, bądź w witrynach Google, lub kwalifikujących się partnerów) podzielonych przez estymowaną liczbę możliwych wyświetleń.
    • Pokrywające się aukcje – czynnik ten wskazuje, jak często reklama innego reklamodawcy wyświetlała się w tych samych wynikach wyszukiwania, bądź w innej witrynie sieci Google wtedy, co Twoja reklama.
    • Udział w wygranych aukcjach – mówi o tym, jak często Twoja reklama była wyświetlana w aukcji, podczas gdy reklama innego reklamodawcy nie była lub zajmowała niższą pozycję w porównaniu z Twoją. Jest to świetna metryka do obserwacji, jeśli chcesz sprawdzić, jak Twoja marka wypada na tle konkurencji i odpowiednio optymalizować swoje kampanie.
    • Współczynnik wyświetleń na wyższej pozycji  (tylko dla kampanii w sieci wyszukiwania) – jesli Twoja reklama pojawiła się w wynikach wyszukiwania w tym samym czasie, co reklama innego reklamodawcy to ten czynnik wskaże Ci, kiedy Twoja reklama znalazła się w tych wynikach na wyższej pozycji.
    • Współczynnik wyświetleń na górze strony (tylko dla kampanii w sieci wyszukiwania) – wskazuje, jak często wybrana reklama wyświetlała się na ponad bezpłatnymi wynikami wyszukiwania, na górze strony.
    • Współczynnik wyświetleń na najwyższej pozycji (tylko dla kampanii w sieci wyszukiwania) – wskazuje, jak często wybrana reklama wyświetlała się na ponad bezpłatnymi wynikami wyszukiwania oraz innymi wynikami płatnymi, na samym szczycie strony. 

    Do czego mogą przydać się dane z narzędzia analizy aukcji?

    W dużym skrócie – dane te mogą zarówno ukazać Ci Twoje mocne strony względem konkurencji, ale także nakierować Cię na obszary, w których należałoby wprowadzić zmiany, by prześcignąć tę wspomnianą konkurencję. Jednak jak te obszary zlokalizować?

    Przede wszystkim, podczas analizy warto postawić sobie pytania pomocnicze, na które odpowiedzi dadzą nam możliwość poprawy pozycji (i tym samym – wyników) reklam. Takie pytania mogą brzmieć następująco:

    • Jak liczba konkurentów licytujących reklamy pod danym słowem kluczowym wpływa na CPC Twoich słów kluczowych?
    • Czy nastąpiła zmiana w liczbie konkurentów licytujących Twoje frazy kluczowe?
    • Czy Twoi konkurenci licytują frazy brandowe Twojej marki?
    • Czy konkurencja utrudnia Ci znalezienie się na szczycie strony ponad bezpłatnymi wynikami wyszukiwania?

    Oczywiście w zależności od potrzeb, możemy skupić się na innych kwestiach, jednak powyżej wymienione aspekty są najczęstszymi, w ktorych może nam pomóc narzędzie analizy aukcji.

    Bądź widoczny!

    Chcesz sprawić, żeby Twoje reklamy generowały wartościowe leady, a może chcesz zwiększyć świadomość marki? Daj nam znać, a dobierzemy strategię i kanały reklamowe do Twoich potrzeb.

    Jak uzyskać wysoką pozycję w płatnych wynikach wyszukiwania?

    Jeśli po przeprowadzeniu analizy danych przedstawionych w narzędziu analizy aukcji oraz odpowiedzeniu na powyżej wymienione pytania okaże się, że konkurencja prześcignęła Cię, lub jest tego bliska, możesz podjąć odpowiednie kroki w celu ustanowienia jak najwyższej pozycji w płatnych wynikach wyszukiwania. 

    Intuicyjnie, wielu reklamodawców ruszy od razu w kierunku zwiększania budżetu reklamowego, jednak czasem może to nie wystarczyć, albo nawet nie być konieczne. Najpierw warto zaimplementować działania takie jak:

    Poprawa wyniku jakości reklamy

    Aby poprawić wynik jakości reklamy, musimy najpierw wiedzieć, że zgodnie z definicją zamieszczoną na stronie supportu Google jest to “narzędzie diagnostyczne, które pozwala sprawdzić, jak jakość Twoich reklam wypada na tle innych reklamodawców”.

    Jak sprawić by wynik ten wzrósł? Przeprowadź analizę tekstów swoich reklam w celu spradzenia, czy coś nie wymaga wprowadzenia modyfikacji. Pamiętaj, by uwzględniać w tych tekstach słowa kluczowe należące do Twojej grupy reklam. Powinno być ich w tekstach reklam jak najwięcej, jednak mając na uwadzę fakt, że muszą one pozostać powiązane z materiałem, który reklamujesz. Właściwy dobór słów kluczowych również ma zatem ogromne znaczenie. 

    Ponadto, warto zwrócić uwagę na różnego rodzaju rozszerzenia reklam, których uwzględnienie może ułatwić użytkownikowi wyszukiwarki odnalezienie wartościowych informacji dotyczącej Twoich produktów bądź usług. Może to być przykuwający uwagę obraz, przydatny link do podstrony kontaktowej, czy oferowany aktualnie kod promocyjny. 

    Aby uzyskać więcej sugestii odnośnie poprawy wyniku jakości reklamy skorzystaj z materiałów proponowanych przez Google, bądź sugestii dotyczących ptymalizacji wyniku reklam na swoim koncie Google Ads. 

    Zdefiniowanie swojej faktycznej konkurencji

    Nie każdy przypadek witryny, który wyświetli się w analizie aukcji będzie Twoją bezpośrednią konkurencją. Czasem pojawienie się w tych samych wynikach wyszukiwań może wiązać się z błędem ze strony innego reklamodawcy – możliwe że to on dodał niewłaściwe słowa kluczowe do swoich grup reklam, bądź niewłaściwie zdefiniował dopasowanie fraz, przez co wymykają mu się one spod kontroli. Dlatego ważne jest zdefiniowanie, kto faktycznie stanowi zagrożenie dla wyników Twoich reklam, a kto zniknie z Twojego radaru w momencie, w którym inny reklamodawca zauważy swój błąd. 

    Ponadto, gdy już zdefiniujesz których reklamodawców warto monitorować, pamiętaj, aby w miarę możliwości regularnie obserwować swoje Google Auction Insights. Dzięki temu, kiedy jacyś istotni konkurenci wycofają się z Google Ads, na pewno to zauważysz. Nierzadko zdarza się, że kampanie zyskują coraz lepsze wyniki, lub spadają w dół w ciągu roku – czasem nawet zostają wstrzymane całkowicie. Jeśli Twoja konkurencja pozostawi po swoich kampaniach jakieś luki, możesz być w stanie je wypełnić.

    Udoskonalenie stron docelowych (landing pages)

    Zwróć uwagę na to, czy strona docelowa, do której prowadzi Twoja reklama nie odstrasza użytkowników. Skup się na aspektach takich jak:

    • Zbieżność treści strony docelowej z komunikacją w reklamie;
    • Uwzględnienie słów kluczowych w tekście strony docelowej;
    • Przyjazny interfejs;
    • Prędkość ładowania strony.

    Aby ułatwić reklamodawcom weryfikację tego, czy ich strona docelowa wymaga wprowadzenia poprawek, Google Ads utworzył skalę na której trzech stopniach są one oceniane. Możesz sprawdzić wynik dopasowania swojej strony docelowej do danych fraz kluczowych w sekcji “słowa kluczowe” dodając do raportu kolumnę Jakość Strony Docelowej (Landing Page Experiance). 

    Postawienie się na miejscu potencjalnego odbiorcy reklamy

    Zanim zabierzesz się za edycję swoich reklam, słów kluczowych, stron docelowych i rozszerzeń, daj sobie czas na research. Skorzystaj z wyszukiwarki w trybie incognito, by wyszukać różnego rodzaju usługi. Sprawdź, które reklamy wyglądają bardziej zachęcająco, a które są chaotyczne i nie zachęcają użytkownika do dokonania kliknięcia, a co dopiero konwersji. Ucz się na błędach swoich i innych – modyfikuj swoje reklamy tak, by były nastawione na konkretny cel. Obudź w sobie kreatywność i testuj różnego rodzaju copy, a także ich przypięcia na danych pozycjach, w celu osiągnięcia zarówno wysokiego wyniku jakości obliczanego przez Google, jak i satysfakcjonujących Cię realnych wyników. 

    Słowem podsumowania… 

    Narzędzie do analizy aukcji może się okazać bardzo przyadtne. Możesz porównać dzięki niemu swoje wyniki z wynikami innych reklamodawców, którzy biorą udział w tych samych aukcjach i używać zdobytych danych do poprawy swoich wyników. 

    Mam nadzieję, że powyższy artykuł pomógł Ci zrozumieć, jak interpretować dane w tym raporcie i jak wykorzystać to zrozumienie danych pochodzących z metryk analizy aukcji, aby zwiększyć skuteczność reklamy w kanale Google Ads. Nie zapominaj, że dane pochodzące z raporty analizy aukcji mogą pomóc Ci w identyfikacji przewag konkurencyjnych względem Twojej marki, a także obszarów, w których możesz wzmocnić swoją pozycję w stosunku do rywali.

    Wiemy, że początkowo raporty pochodzące z narzędzia analizy aukcji mogą wydawać się skomplikowane, a wprowadzenie zmian w celu poprawienia jakości reklam – trudne. W takim wypadku warto skontaktować się z agencją wyposażoną w ekspercką wiedzę w zakresie korzystania z platformy Google Ads. Agencją taką, jak Up&More!

    Porozmawiajmy!

    Martyna Malepszy
    Martyna Malepszy

    Z Up&more związana od kwietnia 2021 roku. Na codzień zajmuje się przede wszystkim prowadzeniem i optymalizacją kampanii zachęcających do instalacji aplikacji mobilnych, ale nie tylko.