Czym jest digital marketing?
Digital marketing, zwany również marketingiem online lub marketingiem cyfrowym to zestaw działań w sferze internetowej służący do przekazywania komunikatów i mierzenia ich wpływu na odbiorcę. W praktyce marketing cyfrowy zazwyczaj odnosi się do kampanii marketingowych wyświetlanych na komputerze, telefonie, tablecie lub innym urządzeniu. Może przybierać różne formy, w tym video, reklamy displayowe, marketing w wyszukiwarkach, płatne reklamy społecznościowe i posty w mediach społecznościowych. Digital marketing jest często porównywany do „tradycyjnego marketingu”, takiego jak reklamy w czasopismach, billboardy i czy ulotki. Jednak w rzeczywistości marketing online jest całkowicie odmienny, trafniejszy, szybszy i skuteczniejszy.
Strategia marketingu cyfrowego pozwala wykorzystać różne kanały cyfrowe – takie jak media społecznościowe, pay-per-click, SEO czy e-mail marketing – w celu nawiązania kontaktu z istniejącymi klientami i osobami zainteresowanymi Twoimi produktami lub usługami. W rezultacie możesz zbudować markę, zapewnić doskonałą obsługę klienta, przyciągnąć potencjalnych klientów czy ulepszać doświadczenia swoich klientów.
Czym zajmuje się agencja digitalowa?
Agencja digitalowa zajmuje się przede wszystkim się planowaniem oraz realizacją działań marketingowych online, które mogą polegać na budowaniu marki, reklamie w wyszukiwarkach, public relations, tworzeniu komunikacji marketingowej, optymalizacji kampanii internetowych czy analityce danych.
Do zadań agencji digital mogą należeć:
- web development, czyli tworzenie projektów internetowych, mobilnych oraz automatyzacja danych
- design, czyli projektowanie kreacji reklamowych na potrzeby mediowe
- prowadzenie kampanii reklamowych, obejmujących zarówno sektor konsumencki, jak i b2b
- projektowanie strategii marki, strategii komunikacji i strategii marketingowej
- SEO, czyli pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarkach
- social media oraz influencer marketing, czyli marketing w mediach społecznościowych
- content marketing obejmujący treści, grafikę, infografiki oraz animacje
- działania public relations
- marketing aplikacji mobilnych
- analityka internetowa, kluczowa w e-commerce
- audyty i analizy UX, z celem wzrostu sprzedaży
- testy użyteczności zwiększające komfort użytkownika
Agencja interaktywna, a agencja kreatywna
W pewnym momencie każdy przedsiębiorca, sklep eCommerce i firma B2B stanie przed takim wyborem. Czy zatrudniam agencję kreatywną czy agencję digital? A może agencję interaktywną, lub firmę marketingową?
Na pewnym etapie rozwoju, każda firma potrzebuje nowej strony internetowej, kont w mediach społecznościowych, zaprojektowania logo i wszystkich pozostałych elementów kampanii marketingowej, które pozwolą zauważyć markę i sprzedać produkty lub usługi. Czy istnieje jeden rodzaj agencji, który jest lepszy od drugiego? Każda decyzja przyniesie Ci inne rezultaty w zależności od Twoich potrzeb i celów.
W tym artykule zdefiniujemy dwa rodzaje agencji, wyjaśnimy różnicę i pomożemy Ci zdecydować, która firma lepiej spełni Twoje wymagania.
Agencja marketingu cyfrowego (agencja digital, agencja interaktywna) oferuje pełen zakres usług marketingowych w sferze online. Zajmuje się doradztwem marketingowym i zapewnia kreatywny, strategiczny i techniczny rozwój produktów i usług marketingowych. Innymi słowy, agencja digital marketingowa zapewni Tobie komplet usług dotyczący obecności marki w Internecie.
Z drugiej strony agencję kreatywną można postrzegać jako zespół, który tworzy wszystkie treści i elementy wizualne Twojej marki. Należą do nich takie elementy jak: logo, kreacje, strategia komunikacji, pełna identyfikacja wizualna, materiały video. Zazwyczaj agencje kreatywne są ekspertami od marki, którzy tworzą wszystkie projekty graficzne i wizualne, które później definiują produkt. Agencja kreatywne zazwyczaj nie zajmują się już egzekucją kampanii reklamowych, nie zajmują się SEO, ani analityką danych.
Jakie cele realizuje agencja ecommerce?
Agencja eCommerce to zewnętrzny zespół, który współpracuje z Twoją firmą w celu osiągnięcia wyznaczonych celów takich jak. np. zwiększenie współczynnika konwersji, zwiększenie wolumenu sprzedaży, utrzymanie wskaźników ROAS etc. Agencje często osiągają to poprzez strategiczne wykorzystanie usług kreatywnych, technologicznych i marketingowych.
Zazwyczaj agencje ecommerce działają w modelu full service. Oznacza to, że pod jednym dachem oferują usługi strategiczne, kreatywne, marketingowe i technologiczne. Działania agencji e-commerce mogą więc polegać na pozyskiwaniu nowych użytkowników, przygotowywaniu akcji specjalnych, optymalizacji treści pod kątem SEO, testowania różnych wariantów koszyków, czy prowadzeniu kont w mediach społecznościowych.
W Polsce działa obecnie ok. 250 00 firm prowadzących sprzedaż w Internecie, z czego nieco ponad 50 000 zostało zarejestrowanych w PKD od początku jako sklep internetowy. To ogromny potencjał do wypełnienia dla agencji specjalizujących się w marketingu e-commerce.
Agencja content marketing - przykłady kampanii reklamowych
Agencja marketingowa o profilu content marketing zajmuje się tworzeniem wyróżniających się treści nie tylko w przestrzeni internetowej, ale także offline. Ważne, aby tworząc strategię kampanii, dowiedzieć się, kto jest naszym potencjalnym klientem. Dobrze określona grupa docelowa to podstawa działań digital marketingu, w tym content marketingu.
W dzisiejszym świecie kampanie muszą pobudzać nasze emocje, trafiać w (czasem głęboko skrywane potrzeby potencjalnych klientów, takie jak na przykład poczucie przynależności, potrzeba akceptacji własnego ciała i inne. Nierzadko zdobycie cennych informacji na temat samego produktu, jak skład czy polityka zwrotu, będzie na równi ważne z przekazem, filozofią i wartościami marki. Jeśli nasza reklama sprawi, że odbiorca choć przez chwilę poczuje się lepiej, taki sam efekt wywoła później u niego nasz produkt.
Doskonałym przykładem może być kampania 'Bądź sobą z marką Sprite. Trwa sezon hejterów’, która swoim inkluzywnym językiem może doskonale trafić w potrzeby ludzi borykających się z poczuciem odmienności.
Allegro również radzi sobie świetnie z poruszaniem strun emocji u odbiorców, czego przykładem mogą być viralowe świąteczne reklamy 'To, co najważniejsze’ oraz 'Czego szukasz w Święta’.
Agencja social i media społecznościowe
Agencja social media to agencja digital, która ma na celu realizację założonych celów przy pomocy mediów społecznościowych. Mówi się o 27 milionach Polaków, którzy stanowią grupę docelową kampanii w mediach społecznościowych. Jest to zatem ogromny potencjał do zagospodarowania, który może wykorzystać agencja digital, dzieląc się swoją wiedzą z klientem. Oczekiwania odbiorców social media są coraz wyższe i w zalewie informacji kampanie wymagają coraz bardziej przemyślanej strategii ze strony Twojej firmy.
Co możemy zrobić w takich realiach? Warto rozważyć wszystkie za i przeciw oraz zdecydować, czy zamiast samodzielnego prowadzenia kont, nie lepiej, aby profesjonalna agencja digital zajęła się naszymi działaniami na Facebook, YouTube, Instagram, TikTok, Linkedin czy Twitter, aby każda nasza reklama w sieci internetowej wpływała na zaangażowanie wcześniej wyselekcjonowanej grupy docelowej.
Czy agencje digital zajmują się tylko marketingiem internetowym?
Z samej definicji marketing internetowy obejmuje głównie działania reklamowe. Jednak kompleksowa agencja digital może wyjść ponad zaplanowanie i optymalizację kanałów emisji. Dobry zespół kreatywny przy agencji digital marketingu pomoże poukładać kwestie identyfikacji wizualnej w kreacjach, przygotuje projekt mailingu, a nawet przygotować projekt strony internetowej.
Przekrojowa agencja digital marketingu pomoże też z mierzeniem efektów poprzez wsparcie przy wdrożeniu kodów śledzących. Wszystkie te aspekty, kreacje, strona i mierzalność działań są równie ważne co same działania reklamowe. Bez nich, kampanie reklamowe może nie osiągnąć pełni efektywności. Warto więc skierować się do takiej agencji digital, która jest w stanie obsłużyć biznes kompleksowo, szczególnie kiedy po stronie klienta nie ma specjalistów do tych obowiązków.
Agencja SEO i pozycjonowanie stron
SEO to skrót Search Engine Optimization. Agencja o tej specjalizacji zajmuje się optymalizowaniem stron internetowych w sieci pod kątem wyszukiwarek internetowych. Pozycjonowanie stron ma na celu ich wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.
Optymalizację strony poprzedza zazwyczaj audyt SEO czyli sprawdzenie struktury witryny, linkowania, treści oraz kodu źródłowego. Proces ten wiąże się z zastosowaniem kalorycznych fraz kluczowych, przy czym kaloryczność w tym przypadku oznacza dużą liczbę wyszukiwań.
Niezwykle ważną rolę przy pozycjonowaniu stron pełni Link Building, którego zadaniem jest pozyskanie linków zewnętrznych do naszej strony internetowej. Linki te mogą znajdować się na blogach, portalach społecznościowych czy forach internetowych.
E-mail marketing oraz sieci afiliacyjne
E-mail marketing to znakomita forma dotarcia do segmentów, które nas interesują, dzięki wykorzystaniu baz wydawców. Warto przy tym pamiętać, że dostawcy takich rozwiązań to nie tylko małe profilowane bazy, ale także całe serwisy internetowe, w tym wertykalne, mające wiele sekcji tematycznych, pozwalających na skuteczne dotarcie do naszych potencjalnych klientów. Rozliczenia zależnie od oferty mogą przybrać formę stałej, jednorazowej opłaty, ale także rozliczenia za kliknięcie, dzięki czemu będziemy mogli mieć realny wpływ na to, ile osób wyląduje na stronie docelowej w zaplanowanym przez nas budżecie.
Sieć afiliacyjna to szczególnie ciekawy wybór, kiedy mamy działalność e-commerce i chcemy nabrać skali dzięki działaniom pojedynczych klientów. Dzięki temu, najbardziej oddani klienci mogą jednocześnie reklamować ulubione produkty wybranych firm, osiągając z tego powodu korzyści finansowe, docierając z komunikatem do swoich znajomych, odbiorców, czytelników. Dzięki różnorodności produktów w ramach sieci afiliacyjnych, treść z taką reklamą może przybrać interesującą formę, na przykład prezentownika.
Sposoby targetowania w marketingu online
Metod targetowania marketingu online mamy wiele, począwszy od kierowania reklam według danych demograficznych (wiek, płeć, kraj, miasto, region itp), przez taregetowanie behawioralne czyli kierowanie na klientów mających szczególne potrzeby i nawyki zakupowe, po targetowanie kontekstowe – szereguje odbiorców według ich zainteresowań.
W różnych systemach reklamowych możemy spotkać inne metody taregtowania – jest to np. targetowanie na posiadaną listę klientów i do tego możemy zaliczyć również remarketing czyli wracanie z reklamą do odbiorców, którzy mieli już z nią kontakt.
Jak mierzyć efekty marketingu digitalowego?
Głównym celem naszych działań marketingowych jest zwiększenie zysków firmy – czasami oznacza to wzrost sprzedaży, czasami wzrost liczby leadów czy innych mierzalnych wskaźników. Ważne jest aby na początku wyznaczyć sobie ten cel, którego osiągnięcie będzie dla nas oznaczało sukces w działaniach marketingowych i do tego dążyć. Nie zapominajmy też o wskaźnikach, które nie są tak łatwo przeliczalne na cyfry (świadomość marki, świadomość oferty, atrybutów marki, czy stosunku konsumenta do marki), a które mają ogromny wpływ na końcowe wyniki.
Agencje 360 - jaki zakres marketingu oferują?
Agencje marketingowe 360 zajmują się niczym innym jak marketingiem 360 (z angielskiego – 360 Degree Marketing). Oznacza to, że agencja 360 to specjaliści, którzy mają za zadanie zadbać, by Twoja firma widoczna była w wielu kanałach, wykorzystując do tego zarówno nowe technologie, jak i tradycyjne metody reklamowania się w mediach. Niektórymi z kanałów, w jakich możesz liczyć na wsparcie marketingowe dla Twojej firmy ze strony agencji 360 są:
- działania w social mediach (social media marketing);
- direct marketing;
- prowadzenie stron internetowych i działania reklamowe w wyszukiwarkach (działania SEO, search engine optimization i SEM, search engine marketing) oraz
- kampanie reklamowe w internecie, prowadzone poprzez platformy takie jak Google Ads, czy Facebook Ads.
Agencja tego typu oferuje zatem kompleksowe pokrycie wszelkich potrzeb z zakresu digital marketingu i reklamy klienta, a także dba o jego widoczność w social mediach.
Budowanie świadomości marki
Świadomość marki, to najogólniej mówiąc, wizerunek marki jaki kształtuje się w umysłach konsumentów. Zależy nam, aby był on pozytywny i trwały. Taki, aby konsument, mający jakąś konkretną potrzebę, skojarzył od razu markę która pomoże mu tą potrzebę zaspokoić.
Samo budowanie świadomości marki może być żmudne i czasochłonne, ale w dalszej perspektywie poniekąd klienci będą do nas trafiać sami – kierując znajomością i zaufaniem do konkretnego brandu.
Kampanie performance marketing
Performance marketing, czyli tak zwany marketing efektywnościowy lub kampanie ads, to rodzaj model reklamy internetowej nastawiony na uzyskanie pożądanego, założonego wcześniej efektu w postaci konkretnych aktywności odbiorców – może to być np. wypełnienie formularza na stronie, albo generowanie sprzedaży. Kampanie performance marketingowe to rodzaj działań, który świetnie sprawdzi się w każdym sklepie online. Marketing efektywnościowy to ostatni etap lejka sprzedażowego, z którego powinniśmy korzystać w przypadku, gdy mamy już zbudowaną, poprzedzającą go, ścieżkę konwersji. Dzieje się tak, dlatego, że celem kampanii performance marketingowych nie jest budowa wizerunku marki, lecz przełożenie wypracowanego już wizerunku na pożądane działania odbiorców.
Ile kosztuje digital marketing?
Koszty digital marketingu mogą diametralnie różnić się od zakresu działań, czy też narzędzi oraz kanałów wykorzystanych do prowadzenia go. Najtańszym rozwiązaniem jest prowadzenie wszelkich działań marketingowych na własną rękę, wiąże się to jednak z wieloma trudnościami i wyzwaniami, gdyż trudno specjalizować się w wielu gałęziach marketingu digitalowego naraz. Innym, bardziej popularnym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług agencji digitalowej, która prowadzi całościową, bądź częściową obsługę marketingu online. Wtedy, do budżetu reklamowego musimy doliczyć jeszcze koszty obsługi agencji, jednak unikamy ryzyka, że nasze działania będą nieskuteczne, jak mogłoby to się wydarzyć w przypadku działania samemu.
Jakie korzyści przynosi digital marketing?
Korzyści płynących z digital marketingu jest wiele, jednak nie wszystkie widoczne są na pierwszy rzut oka, jak na przykład w przypadku sprzedaży. Jedną z największych zalet prowadzenia swoich działań marketingowych przez internet, jest szybkość działania i mierzalne efekty, które obserwujemy od razu po włączeniu kampanii. Uzyskujemy dane na temat wyświetleń reklam, kliknięć, wejść na stronę i zachowań użytkowników. To informacje, które możemy wykorzystać do ulepszenia naszego modelu biznesowego. Inną, bardzo ważną zaletą, jest możliwość wyświetlania reklam precyzyjnie określonym grupom odbiorców. Dzięki temu mamy pewność, że nasze reklamy zobaczą osoby, które są faktycznie zainteresowane naszymi produktami lub usługami.
Ile jest agencji marketingowych w Polsce?
Każdego roku na rynku pojawiają się niezliczone ilości firm i biznesów, a tym samym – potencjalnych, nowych klientów dla agencji marketingowych. To z kolei oznacza, że zapotrzebowanie na usługi specjalistów z zakresu marketingu (także tych zajmujących się digital marketingiem) wciąż rośnie. Nic dziwnego zatem, że agencji zajmujących się marketingiem w Polsce jest z dnia na dzień coraz więcej. Według danych BNF ich liczba w 2022 roku to 41 739 podmiotów gospodarczych, będących swoją bezpośrednią konkurencją na rynku. Spieszymy z pomocą w umiejscowieniu tego numeru na skali! Dla przykładu, aktywnych przedsiębiorstw zarejestrowanych jako biura architektoniczne jest w Polsce około 25,5 tysiąca, a gospodarstw rolnych – ponad milion.
Pozycjonowanie lokalne
Jeśli jesteś właścicielem firmy, który chce przyciągnąć więcej klientów z okolicy, powinieneś zoptymalizować swoją witrynę pod kątem lokalnego SEO.
Wdrożenie kilku podstawowych elementów optymalizacyjnych wpłynie pozytywnie na pozycję Twojej strony w wyszukiwarce, zwiększy ruch na stronie oraz rozpoznawalność Twojego biznesu w okolicy co przełoży się na wyższe dochody.
Od czego zacząć pozycjonowanie lokalne?
Pierwszym krokiem w działaniach Local SEO powinna być dokładna analiza pod kątem fraz kluczowych, działań konkurencji oraz aktualnej sytuacji na rynku. Istotne jest również, aby podstawowe elementy SEO na stronie były już odpowiednio zoptymalizowane.
Średnie zarobki w agencjach marketingowych
Czy marketing i praca w branży marketingowej się opłaca? Zarobki, na jakie mogą liczyć pracownicy agencji marketingowych są ściśle uzależnione od zajmowanych przez nich stanowisk w strukturze biznesu. Według danych zgromadzonych przez redakcję portalu Wirtualnemedia, największe wynagrodzenie, o średniej wysokości 14 tys. złotych w roku 2019, otrzymują w tej branży account directorzy. Kolejne wynagrodzenia, jakie znajdziemy wśród zebranych w tym badaniu danych, uporządkowane według ich średniej wysokości, trafiają do digital media managerów (12 tys. zł.), senior strategy plannerów (11,5 tys. zł.), senior copywriterów (11,2 tys. zł) oraz specjalistów SEM (6,5 tys. zł) i SEO (6,3 tys. zł). Największa stawka godzinowa, o średniej wysokości 400 złotych, jest powiązana ze stanowiskami dyrektorskimi takimi jak: client director, dyrektor kreatywny i client service director.
Podsumowanie - jak wybrać agencję digital?
Przy wyborze agencji digital warto przede wszystkim wziąć pod uwagę takie kwestie jak:
- Nasze zasoby – czy mamy specjalistów, którzy mają doświadczenie i możliwość przygotowania kreacji reklamowych, strony internetowej czy potrzebujemy, by zostało to uwzględnione w ofercie?
- Doświadczenie i opinie – warto dopytać o poprzednie realizacje, przykłady udanych kampanii internetowych
- Skalowanie usług i plany długoterminowe – być może na moment rozpoczęcia działań nie mamy potrzeby korzystania ze wszystkich usług, które oferuje na przykład agencja 360, jeśli jednak mamy już plan długoterminowy uwzględniający dodatkowe usługi (jak chociażby content marketing czy działania seo), warto w wyborze uwzględnić agencję, która z czasem będzie mogła nas obsłużyć bardziej kompleksowo i dopasować ofertę do naszych potrzeb.