Spis treści
Wielokrotnie w przebiegu mojej pracy miałam okazję wprowadzić kogoś świeżego w system, jakim jest Facebook Business Manager. Spotykając się często z podobnymi pytaniami, znalazłam kilka wspólnych punktów, które najbardziej potrzebowały wytłumaczenia. Dodatkowo Facebook Business Manager stopniowo ewoluuje w Meta Business Suite, co także czasem rodzi trudności z gatunku „gdzie to teraz znaleźć”.
Zarówno w przypadku menedżera firmy jak i Meta Business Suite, warto zaprzyjaźnić się z ikonką trzech pasków (nazywanej przez niektórych hamburgerem), zazwyczaj znajdującej się na samym dole innych ikon – po jej kliknięciu rozwiną się nam i pokażą wszystkie dostępne narzędzia, a w Meta Business Suite nawet wraz z dokładnymi opisami do czego służą. Przejdźmy jednak do zarządzania zasobami menedżera firmy!
Struktura Menedżera firmy
Menedżer firmy jest narzędziem, które ułatwia zarządzanie zarówno zasobami, jak i pracownikami/obiektami pracującymi nad tymi zasobami.
W przeciwieństwie do struktury użytkowników w ramach MCK Google Ads, tu mamy ścisłą kontrolę nad tym, kto ma dostęp do jakich danych. Do obsługi jakiegokolwiek obiektu w ramach struktury potrzebne jest personalne konto Facebook – by dostać w Facebook Business Manager dostęp administratora lub pracownika. Jednak nawet wtedy każdy indywidualny użytkownik musi uzyskać dostęp do poszczególnych zasobów, by móc na nich pracować, nie wystarczy jedynie należeć do struktury menedżera firmy.
Mając pełen dostęp administratora do struktury menedżera firmy, mamy możliwość zarządzania wszystkimi sekcjami związanymi z zasobami i pracownikami, spośród których najważniejsze są:
- Użytkownicy – to tutaj znajdują się poszczególne osoby w ramach menedżera firmy, a także współpracujące firmy, tu nazwane Partnerami. Wgląd w Osoby pozwala szybko ustalić, jakie osoby są w strukturze, i do których zasobów mają dostępy – wylistowane z różnych kategorii. Partnerzy z kolei przydają się do wymiany zasobów pomiędzy dwoma firmami – na przykład kiedy zależy Ci, by agencja korzystała z już zrobionego konta reklamowego reklamodawcy, udostępniła swoje konto do wglądu, ale najczęściej przydatne, gdy strona firmowa także jest jednym z zasobów w takiej strukturze.
- Konta – to najważniejsza sekcja zasobów – na poszczególnych podstronach znajdują się takie kategorie, jak:
Strony – czyli biznesowe wizytówki danej firmy na Facebooku, gdzie publikowane są posty firmowe, służy to także temu, by reklamy pokazywały się pod szyldem firmy, którą reklamują.
Konta reklamowe – czyli miejsca prowadzenia danych działań, co do których można określić takie rzeczy jak źródła danych, rozliczenia i limity budżetowe.
Aplikacje – czyli aplikacje mobilne, względem których prowadzimy działania reklamowe. Tutaj zazwyczaj lądują te, których właścicielami są firmy. W przypadku aplikacji nie należących do struktury firmowej, dostęp można jeszcze nadać poprzez zdefiniowanie w Facebook SDK numeru konta reklamowego, na którym będą kampanie. - Źródła danych – tu przechowywane są obiekty, w ramach których mamy dostęp do informacji dodatkowych dla danego biznesu, czyli między innymi:
Katalogi – w przypadku prowadzenia działań e-commerce jest to rzecz niezbędna, bo pozwala udostępnić w reklamach poszczególne produkty wraz z ich ceną i nazwą, a także skorzystać z szablonów.
Piksele – ten typ zasobu to kod śledzący implementowany w witrynę, by mierzyć zarówno wizyty jak i konwersje, co przekłada się także na możliwość tworzenia list remarketingowych. Dzięki zastosowaniu tego rozwiązania, konwersje są przypisywane bezpośrednio do kampanii reklamowych na koncie reklamowym, do którego piksel jest przypięty, co znacząco ułatwia zarówno optymalizację specjalisty jak i działanie algorytmów.
W przypadku dostępu pracownika, spośród powyższych wyświetlą się nam jedynie sekcje dotyczące samych zasobów – nie będzie możliwości nadawania uprawnień innym osobom w strukturze.
Początek współpracy z agencją
Kiedy przekazujemy obsługę kampanii firmie zewnętrznej – zwłaszcza agencji, która zazwyczaj ma menedżera firmy do łatwego zarządzania zasobami i pracownikami, są podstawowe dwa sposoby nadania dostępów.
Jeśli do tej pory żadne działania na koncie reklamowym nie były prowadzone, a administratorzy strony firmowej są dodani bezpośrednio do niej, agencja może wówczas wysłać bezpośrednio od siebie zaproszenie do zarządzania stroną, której potrzebuje, a administratorzy po swojej stronie takie zaproszenie muszą zaakceptować.
Natomiast jeśli sami też mamy strukturę menedżera firmy, najsprawniejszą i najszybszą opcją jest wymiana numerów identyfikacyjnych menedżerów (agencja może podesłać swój, albo my możemy udostępnić im nasz, znajdziemy go na przykład w sekcji Informacje o firmie). Następnie po nawiązaniu połączenia między firmami, nadać partnerom dostępy do poszczególnych zasobów w menedżerze firmy. Podobnie jak dla samych użytkowników, mówimy tutaj o wszystkich niezbędnych rodzajach zasobów – w tej sekcji można zaprzyjaźnionej firmie udostępnić zarówno strony firmowe, jak i konta reklamowe, aplikacje, katalogi, czy piksele.
Powierz nam obsługę kanałów marketingu online
Przeprowadzimy Cię przez cały proces, a następnie zoptymalizujemy Twoje działania online!
Facebook Lead Ads – gdzie znaleźć formularze i jak pobrać pozyskane kontakty?
Jeśli prowadzimy działania reklamowe używające formularzy kontaktowych (w nowym Meta Business Suite znane też jako formularze błyskawiczne), nie wymaga to dostępu do samego konta reklamowego, które je pozyskuje. Kontakty mogą pobrać administratorzy strony firmowej lub osoby do tego uprawnione w sekcji Integracje Menedżera firmy. Dzięki temu bezpośrednia integracja z CRM czy przesyłanie kontaktów przez specjalistę Facebook Ads nie są konieczne, by pracownik po stronie klienta takie kontakty pozyskiwał na bieżąco i przekazywał dalej do działu sprzedaży.
Na rynku są co prawda rozwiązania, które pozwalają na integrację lub nawet automatyzację przesyłania takich kontaktów do dedykowanego dokumentu Google Sheets, jednak zazwyczaj są one płatne. Warto je jednak rozważyć, jeśli skala kampanii i ważność kontaktu (czyli jak szybko należy obsłużyć dany kontakt) znacząco utrudniają dalszą obsługę leadów.
Administrator strony firmowej a Administrator w ramach menedżera firmy
W przypadku treści organicznych na stronie firmowej, często zdarza się, że dana osoba po stronie klienta ma dostęp administratora do strony firmowej bezpośrednio na niej. Na stronie firmowej role działają nieco inaczej, ponieważ skupiają się wokół stanowiska (jak np. Redaktor czy Moderator), podczas gdy w Menedżerze firmy skupiają się wokół sekcji i konkretnych czynności, do których chcemy mieć dostęp. Warto też pamiętać, że strona firmowa nie jest w żaden sposób przypięta do konta reklamowego. To, że możemy promować jakąś stronę firmową przez reklamy na danym koncie, wynika z indywidualnego dostępu danego użytkownika Facebook do obu tych zasobów niezależnie od siebie – także uwzględniając administratora bezpośrednio na stronie firmowej. Stąd na przykład może się pojawić sytuacja, że nie będziemy mieć możliwości podejrzenia i edycji reklam danej strony firmowej – jeśli dostęp mamy tylko do konta reklamowego, a nie do strony.
O pikselach słów kilka
Zasobem, który akurat jest przypięty do konta reklamowego, jest właśnie piksel Facebook. Są jednak sytuacje, kiedy chcemy stworzyć dodatkowe piksele (bo np. w ramach danego konta reklamowego Facebook chcemy kierować na różne domeny w różnych kampaniach, dobrą praktyką jest odpowiednio nazwany jeden piksel na daną witrynę). Można to zrobić poprzez dodanie źródła danych na koncie reklamowym.
Jeśli chcemy komuś udostępnić sam piksel Facebook, jednak pojawiają się techniczne trudności – dostęp do konta reklamowego powinien pomóc.
Piksele są jednak zasobami, którymi także można zarządzać w Menedżerze firmy – i przypinać je do dodatkowych kont reklamowych. Szczególnie przydatne w sytuacjach, kiedy były już prowadzone działania i zaimplementowano piksel w witrynę, ale z jakiegoś powodu chcemy przeprowadzić kampanię na innym koncie reklamowym – podpięcie piksela z innego konta do konta docelowego pozwoli uniknąć zmian w implementacji na stronie czy braku dostępu do historycznych danych.
W bardzo dużym uproszczeniu można powiedzieć, że aplikacje działają podobnie – także można je dopinać do konkretnych kont reklamowych. Ma to jednak uzasadnienie, bo Facebook SDK jest odpowiednikiem piksela dla aplikacji, i przy koncie reklamowym widać oba rodzaje źródeł danych.
Zmiany osobowe po stronach Partnerów
Przy tak dynamicznym rynku, w dłuższej perspektywie nieuniknione są zmiany w zespole. W przypadku kiedy chcemy nadać dostęp do zasobów nowej osobie, podstawowe scenariusze są dwa.
Pierwszy, to kiedy konto reklamowe należy do agencji, a my mamy dostęp tylko do fanpage – wówczas wystarczy zarządzić użytkownikami w sekcji Role na stronie w Ustawieniach strony.
Jeśli jednak struktura zasobów jest współdzielona między Partnerami (o tym jak działa sekcja Partnerzy i zasoby mówiłam więcej na początku), najdogodniejszą opcją jest operować dostępem po stronie tego Partnera, którego sprawa dotyczy. Pozwala to uniknąć wielu problemów, wśród których mogłabym wymienić chociażby:
- Agencję mającą niższy dostęp niż administracyjny do fanpage, więc nie mającej możliwości nadania tak wysokiego dostępu komuś po stronie klienta.
- Uzależnienie od dyspozycyjności agencji – to znaczy, że administrując Menedżera firmy po naszej stronie, mamy możliwość nadania dostępu do wszystkich naszych i udostępnionych nam zasobów w ramach struktury bez angażowania w ten proces drugiej strony.
Już w momencie dodania użytkownika do Menedżera firmy na Facebooku można wybrać przydzielane tej osobie zasoby, poszczególne dostępy można jednak uzupełniać i modyfikować z czasem.
Porozmawiajmy!
Certyfikowana specjalistka z wieloletnim doświadczeniem, w Up&More od 2016 roku. Prowadzone przez nią kampanie wielokrotnie wyróżniane były w prestiżowych plebiscytach branżowych. Ma doświadczenie z klientami z branży deweloperskiej, motoryzacyjnej oraz aplikacji mobilnych.