Spis treści

    Prowadzisz działania marketingowe w Google Ads na małym budżecie i szukasz sposobów na optymalizację swoich kampanii? Chcesz unikać marnowania środków na nietrafione leady i zmaksymalizować zwrot z inwestycji? Może masz problem z wysoką liczbą wyświetleń reklam, ale konwersje są znikome, bo nikt w nie nie klika? Jeśli odpowiedź na któreś z tych pytań brzmi TAK – koniecznie przeczytaj poniższy artykuł, aby dowiedzieć się więcej czym są i jak mogą Ci pomóc wykluczające słowa kluczowe.

    Czym są wykluczające słowa kluczowe?

    Wykluczające słowa kluczowe lub negatywne słowa kluczowe, to narzędzie w kampaniach Google Ads, które pomoże zapobiec wyświetlaniu Twoich reklam w nieodpowiednich wynikach wyszukiwania. Ich rola polega na wykluczeniu określonych fraz lub słów, które nie są zgodne z Twoją ofertą jako reklamodawcy, co pozwala na lepsze dopasowanie Twoich reklam do potrzeb potencjalnych klientów i uniknięcie marnowania budżetu. Wykluczające słowa kluczowe działają jak sitko – filtrują i zapobiegają wyświetlaniu reklamy osobom, które szukają produktów lub usług, które nie odpowiadają Twojej ofercie. 

    Przykładowo sprzedając designerskie meble, możesz wykluczyć z Swoich kampanii słowa takie jak „tanie” czy „przecenione”, aby reklama nie była wyświetlana użytkownikom szukającym produktów w niższym przedziale cenowym. Dzięki temu skupisz się na dotarciu do osób, które faktycznie mogą być zainteresowane Twoją ofertą, co poprawia wskaźnik klikalności (CTR) oraz współczynnik konwersji.

    Negatywne słowa kluczowe można wyobrazić sobie jako strażników kampanii reklamowych Google Ads. Umożliwiają one doprecyzowanie kierowania i zapewnienie wyświetlania reklam najbardziej odpowiednim odbiorcom. Zrozumienie ich możliwości zastosowania pozwoli na podniesienie wyników Twoich kampanii.

    Jak uniknąć pułapki zmarnowanego budżetu? Stosując wykluczające słowa kluczowe!

    Zalety używania wykluczających słów kluczowych

    Stosowanie wykluczających słów kluczowych w kampaniach reklamowych Google Ads, przynosi szereg korzyści, które pozwalają na lepsze dopasowanie reklam do odbiorców oraz poprawę efektywności budżetowej.

    1. Precyzyjne kierowanie reklam
      Wykluczające słowa kluczowe eliminują nieistotne wyszukiwania, dzięki czemu reklamy trafiają do bardziej dopasowanych do Twojej oferty odbiorców. Pozwala to skupić się na tych, którzy faktycznie są zainteresowani, co zwiększa efektywność kampanii.
    2. Lepszy wynik jakości
      Dzięki bardziej trafnym reklamom rośnie współczynnik klikalności, co z kolei poprawia wynik jakości w systemie Google Ads. Lepszy wynik jakości prowadzi do wyższych pozycji reklam i może obniżyć koszty kliknięć (CPC).
    3. Wyższa liczba konwersji
      Eliminując nieistotne zapytania, reklamy docierają do osób, które są bardziej skłonne dokonać zakupu lub innej konwersji. To zwiększa współczynnik konwersji i poprawia Twój zwrot z inwestycji (ROI).
    4. Oszczędność budżetu
      Używanie wykluczających słów kluczowych zapobiega wydawaniu budżetu na nieistotne kliknięcia, które nie prowadzą do konwersji. Dzięki temu ograniczasz marnotrawstwo budżetu, co przyczynia się do lepszego wykorzystania środków reklamowych.
    5. Poprawa wskaźnika CTR
      Usuwanie wyświetleń reklam dla osób niezainteresowanych ofertą zwiększa szansę na to, że reklamy będą klikane tylko przez potencjalnych klientów. Wzrost CTR przyczynia się do lepszego pozycjonowania reklam i większej efektywności kampanii.
    6. Większa trafność grup reklam
      Wykluczając słowa kluczowe niezwiązane z ofertą, stworzysz bardziej spójne i trafne grupy reklam. To pozwala na lepsze dopasowanie komunikatu reklamowego do grupy docelowej, co z kolei podnosi skuteczność kampanii.
    7. Ochrona wizerunku marki
      Negatywne słowa kluczowe pomagają uniknąć powiązania reklamy z niepożądanymi tematami lub terminami, co może mieć wpływ na postrzeganie marki. Chroni to markę przed kojarzeniem z hasłami, które mogą obniżyć jej wartość w oczach klientów.
    8. Wyższy ROAS
      Dzięki lepszemu ukierunkowaniu reklamy, unikasz przepalania budżetu na nieskuteczne kliknięcia, co prowadzi do lepszego zwrotu z inwestycji reklamowych.
    9. Kontrola nad kampaniami
      Wykluczające słowa kluczowe pozwalają na lepsze optymalizowanie kampanii reklamowych, dopasowując je do zmieniających się potrzeb odbiorców i warunków rynkowych. Dzięki temu możesz ciągle poprawiać efektywność Swoich działań reklamowych.

    Typy dopasowania wykluczających słów kluczowych

    W Google Ads istnieją trzy główne typy dopasowania wykluczających słów kluczowych – odpowiadające podziałowi słów kluczowych, 

    Szerokie dopasowanie

    W szerokim dopasowaniu reklama nie zostanie wyświetlona, jeśli zapytanie użytkownika zawiera wszystkie wykluczające słowa kluczowe w dowolnej kolejności. Przykładowo, jeśli wykluczającym słowem kluczowym jest „rowery szosowy”, reklama nie zostanie uruchomiona, gdy ktoś wyszuka „rowery szosowe”. Jednak wyszukiwania z niewielkimi różnicami, takie jak „rower szosowy”, mogą nadal powodować wyświetlenie reklamy. Szerokie dopasowanie jest elastyczne, co umożliwia wykluczenie wielu wariantów zapytań, ale może nie wykluczać wszystkich zbliżonych fraz, przez co reklama może się wyświetlić w podobnych kontekstach.

    Dopasowanie do wyrażenia

    Ten typ dopasowania powoduje, że Twoja reklama nie zostanie wyświetlona, jeśli zapytanie zawiera dokładną frazę kluczową w tej samej kolejności. Dodatkowe słowa mogą występować przed lub po frazie, ale jej core musi pozostać taki sam. Przykładowo, jeśli wykluczającym słowem kluczowym jest „rowery szosowe”, reklama nie zostanie wyświetlona przy wyszukiwaniu „rowery szosowe triban”, ale może się pojawić w przypadku zapytań takich jak „najlżejsze szosowe rowery”. Dopasowanie do frazy oferuje precyzyjne wykluczenie określonych wyrażeń, ale nie działa w przypadku zmiany kolejności słów w zapytaniu.

    Dopasowanie ścisłe

    Dopasowanie ścisłe sprawia, że reklama nie zostanie wyświetlona, gdy zapytanie użytkownika dokładnie odpowiada Twojemu wykluczającemu słowu kluczowemu, bez żadnych dodatkowych słów czy znaków. Na przykład, jeśli wykluczającym słowem kluczowym jest „rowery szosowe”, reklama nie zostanie wyświetlona jedynie dla wyszukania „rowery szosowe”. Jednak inne wersje frazy, takie jak „najlżejsze rowery szosowe” czy „rower szosowy”, mogą nadal wywołać wyświetlenie reklamy. Dopasowanie ścisłe daje największą kontrolę nad tym, które zapytania są wykluczane, ale może ograniczyć skuteczność, jeśli użytkownicy nieco zmodyfikują frazę.

    Jak znaleźć wykluczające słowa kluczowe?

    Zarówno na wczesnym etapie planowania kampanii jak i późniejszym optymalizacji, ważne jest dokładne przeanalizowanie słów kluczowych, które kierują użytkowników do Twoich produktów lub usług. Analiza wyszukiwanych haseł pomoże nie tylko wybrać słowa, na które chcesz się targetować, ale również te, których należy unikać. 

    Ręczne wyszukiwanie w Google Ads to prosty sposób na identyfikację wykluczających słów kluczowych. Wystarczy wyszukać słowa związane z Twoją reklamą i dokładnie przejrzeć wyniki. Jeśli zauważysz, że pojawiają się w nich nieistotne frazy, które mogłyby potencjalnie przyciągnąć niepożądany ruch, warto je zanotować i dodać do listy słów wykluczających. 

    Planer słów kluczowych to przydatne narzędzie Google Ads, które może pomóc w identyfikacji wykluczających fraz. Można w nim znaleźć zapytania związane z Twoją branżą, a także potencjalnie niechciane terminy, które mogą generować niepożądane kliknięcia. Wystarczy skorzystać z funkcji “odkryj nowe słowa kluczowe” i sprawdź, które z zaproponowanych słów są nieistotne dla Twojej kampanii, a następnie dodaj je do listy wykluczających słów kluczowych.

    W zakładce „Wyszukiwane hasła” w Google Ads możesz zobaczyć dokładnie, jakie zapytania wywołały Twoje reklamy. Znajdziesz go w sekcji „Kampanie” > „Statystyki i raporty” > „Wyszukiwane hasła”. Dzięki temu możesz zidentyfikować nieistotne wyszukiwania, które generują niepotrzebne koszty.

    Słowa kluczowe na poziomie konta vs. kampanii vs. grupy reklam

    Wykluczające słowa kluczowe można ustawić na trzech poziomach: konta, kampanii i grupy reklam.

    Na poziomie konta, wykluczające słowa kluczowe dotyczą wszystkich kampanii w obrębie danego konta. Zamiast ręcznie dodawać te same słowa kluczowe do każdej kampanii, możesz nimi zarządzać globalnie, co oszczędza czas i minimalizuje ryzyko pomyłek. Na przykład, możesz stworzyć listę niepożądanych haseł, które mogłyby zaszkodzić wizerunkowi Twojej marki, i natychmiast zastosować ją we wszystkich kampaniach.

    Na poziomie kampanii wykluczające słowa kluczowe wpływają na wszystkie reklamy w ramach tej konkretnej kampanii. Gdy na przykład dodasz słowo „bezpłatny” jako wykluczające na poziomie kampanii, żadna reklama z tej kampanii nie zostanie wyświetlona dla zapytań zawierających to słowo.

    Na poziomie grupy reklam wykluczające słowa kluczowe działają bardziej precyzyjnie, odnosząc się jedynie do konkretnych grup reklam. To pozwala na dokładniejsze zarządzanie, które reklamy są wyświetlane w odpowiedzi na poszczególne wyszukiwania.

    Negatywne słowa kluczowe są ważne, ponieważ zmniejszenie ilości nieistotnego ruchu nie tylko pomaga zmniejszyć marnotrawstwo wydatków, ale oznacza, że pieniądze mogą zostać przeznaczone na słowa kluczowe, które są skuteczne dla Twojej firmy.

    Podsumowanie

    Dzięki wykluczającym słowom kluczowym w prosty sposób prowadzisz trafione działania marketingowe w Google Ads na małym budżecie, unikniesz marnowania środków na nietrafione leady i zmaksymalizujesz zwrot z inwestycji i zwiększysz swój CTR. Dzięki wykluczającym słowom kluczowym zyskasz większą kontrolę nad Swoimi kampaniami, co przełoży się na lepszy zwrot z inwestycji i oszczędności w budżecie. To must-have jeśli chcesz skutecznie prowadzić działania marketingowe w Google Ads! 

    Porozmawiajmy!

    Daria Wawrzyniak
    Daria Wawrzyniak

    Młoda i ambitna miłośniczka marketingu cyfrowego, która niedawno rozpoczęła swoją karierę w Up&More. Na co dzień zajmuje się prowadzeniem i optymalizacją kampanii marketingowych. Jej zadaniami jest tworzenie strategii, planowanie działań oraz monitorowanie wyników. Wkraczając w świat marketingu cyfrowego, jest gotowa na nowe wyzwania i nie może się doczekać, aby rozwijać swoje umiejętności i zdobywać doświadczenie w tej dynamicznej branży.