Spis treści

    Czasy wyników wyszukiwania Google będących jedynie treściami tekstowymi dawno minęły. Google od lat stara się maksymalnie urozmaicić prezentację treści wprowadzając coraz to nowe rozwiązania, dzięki którym użytkownik uzyska odpowiedź na zadane pytanie w ciekawy wizualnie sposób. 

    Rodzaje organicznych wyników wyszukiwania

    Obecnie rodzajów wyników wyszukiwania jest wiele, a ich liczba wciąż rośnie. Przyjrzyjmy się tym, które teraz możemy znaleźć w wyszukiwarce Google. 

    Zdjęcia

    Zdjęcia i grafiki pojawiają się w nie tylko w Google Grafika, ale także w wynikach wyszukiwania nad wynikami tekstowymi, ale także pomiędzy nimi lub na dole strony. Zazwyczaj pojawiają się dla zapytań, na które łatwiej udzielić odpowiedzi w sposób graficzny. Te oznaczone jako „produkt” pochodzą ze sklepu internetowego, gdzie można dokonać zakupu rzeczy, która się na nich znajduje.

    Prawy box – graf wiedzy

    Jest to sposób prezentacji odpowiedzi na zapytania dotyczące znanych osób, pojęć, definicji, miejsc, organizacji czy wydarzeń historycznych. W sposób skrótowy mamy tu przedstawione najważniejsze informacje, bez konieczności odwiedzania żadnej witryny internetowej. Informacje, które tu znajdziemy zazwyczaj pochodzą z Wikipedii i do niej właśnie odsyłają. W grafie wiedzy pojawiają się także zdjęcia wraz z odesłaniem do Google Grafika oraz powiązane wyniki wyszukiwania, które również mogą nas zainteresować.

    Mapy

    Mapy pojawiają się jako odpowiedź na zapytanie sugerujące, że poszukujemy czegoś na co odpowiedzią będą wyniki lokalne. Przedstawienie odpowiedzi w postaci mapy ma przyspieszyć znalezienie miejsca, o które pytamy. Dodatkowo Google automatycznie dostosowuje prezentowane nam wyniki do naszej obecnej lokalizacji, dlatego też po wpisaniu bardzo ogólnej frazy np. „restauracja” nie dostaniemy wyników dotyczących innego obszaru niż ten, gdzie się obecnie znajdujemy. 

    Odpowiedź na górze wyników wyszukiwania/direct answers

    Bardzo często dla wpisanych przez użytkownika fraz stanowiących pytania, Google w ramach wyników wyszukiwania zwraca na górze boks z informacjami, pochodzącymi z ze strony internetowej, która jego zdaniem posiada najlepszą odpowiedź na to pytanie, ten rodzaj wyniku określany jest jako direct answer.

    Płatne wyniki wyszukiwania Google pochodzące z prowadzanych przez różne firmy kampanii Google Ads pojawiają się nad oraz pod organicznymi wynikami wyszukiwania. Zawsze są one powiązane z wpisanym przez nas zapytaniem. 

    Google News

    Wyniki Google News pojawiają się jako odpowiedź na zapytania dotyczące aktualnych wydarzeń. Odsyłają one do najnowszych informacji z nimi związanych na portalach informacyjnych. 

    Wideo w wynikach wyszukiwania

    Wideo jako wynik wyszukiwania najczęściej pojawia się dla zapytań muzycznych, kiedy Google zgadnie, że we wpisanej przez nas frazie chodziło o konkretny utwór muzyczny.

    Artykuły naukowe

    Wynik wyszukiwania odsyłających do konkretnych artykułów naukowych i do Google Scholar pojawia się, kiedy w wyszukiwarce wpiszemy frazę związaną z jakimś zagadnieniem badanym przez specjalistów/naukowców. Pojawi się on powyżej innych wyników wyszukiwania.

    Górna belka 

    Są to wyniki wyszukiwania pojawiąjące się nad pozostałymi w postaci poziomej przewijanej w prawo listy. Zobaczymy je w przypadku wpisania fraz, na które odpowiedź stanowić będzie cała lista, na której każdy punkt może stać się oddzielnym zapytaniem. Najczęściej pojawiają się one np. po wpisaniu zapytania o twórczość danego artysty (obrazy malarzy, książki danego autora, dyskografia zespołu itp.), obsady filmu czy serialu, czy członków zespołu. 

    PLA – Product Listing Ad

    Są to wyniki stanowiące reklamy pochodzące z Google Merchant Center, czyli platformy do reklamowania produktów. Są to płatne wyniki prezentujące konkretny produkt powiązany z wpisaną przez nas frazą, wraz z jego ceną. Takie wyniki mogą pojawić się nad, obok albo pod organicznymi wynikami wyszukiwania. 

    Wizytówka firmy

    W odpowiedzi na zapytanie dotyczące konkretnej firmy, w wynikach wyszukiwania pojawi się jej wizytówka, o ile oczywiście została stworzona w panelu Google Moja Firma. Wizytówka zawsze pojawia się po prawej stronie wyników wyszukiwania.

    Rich snippets

    Czyli bogatsza wersja klasycznego wyniku wyszukiwania. Aby uzyskać taki rodzaj wyniku wyszukiwania dla swojej strony należy dodać w jej kodzie odpowiednie dane strukturalne. Do rich snippets w wynikach wyszukiwania należą między innymi: faq, gwiazdki oceny czy zdjęcia produktów.

    Linki do podstron/rozszerzone wyniki wyszukiwania

    Taki rodzaj wyników wyszukiwania pojawia się jedynie dla pierwszego wyniku dla danego zapytania. Oprócz linku do strony głównej danego serwisu widzimy także linki do różnych podstron. Czasami w takim wyniku pojawia się także dodatkowa wyszukiwarka, która pozwala nam na wyszukanie podstrony bezpośrednio w danej witrynie, bez wchodzenia na nią.

    Wyniki wyszukiwania związane z podróżowaniem – największe atrakcje danego miasta/regionu, rezerwacja hotelu, porównywarka lotów

    Po wpisaniu w wyszukiwarkę „co zwiedzać + nazwa miasta” otrzymamy w odpowiedzi listę największych atrakcji. Po kliknięciu w jedną z nich zostajemy odesłani do Google Travel, gdzie możemy zobaczyć więcej atrakcji w danym miejscu ich mapę, graf wiedzy oraz informacje o lotach i hotelach.

    Wizytówki hoteli pojawiające się w wynikach wyszukiwania zostały dodatkowo wzbogacone możliwością rezerwacji poprzez portale rezerwacyjne.

    Kolejnym ciekawym wynikiem związanym z podróżami jest wyszukiwarka lotów, po wpisaniu zapytania związanego z konkretną trasą lotniczą, Google wyświetli nam wyszukiwarkę lotów, linie je realizujące, czas trwania oraz pułapy cenowe.

    Obliczenia matematyczne – kalkulator

    Po wpisaniu w wyszukiwarkę działania matematycznego jego wynik otrzymujemy w formie widoku kalkulatora, na którym możemy prowadzić dalsze obliczenia.

    Czas na świecie

    W przypadku zapytania o czas na świecie jako odpowiedz od Google otrzymamy wynik pojawiający się ponad pozostałymi organicznymi wynikami, stanowiący bezpośrednią odpowiedz na nasze pytanie.

    Przelicznik walut i jednostek

    W wynikach organicznych pojawia się także przelicznik walut. Jeśli zapytamy Google o przeliczenie kwoty z jednej waluty na drugą uzyskamy naszą odpowiedz oraz kalkulator walut wraz z historią ich kursu. Podobnie wygląda wynik dla przeliczania jednostek.

    Prognoza pogody

    Na zapytania związane z pogodą w danym miejscu Google prezentuje nam nie tylko informację stanowiącą odpowiedź na nasze zapytanie, ale także prognozę na najbliższe dni.

    Jak widzimy rodzajów wyników wyszukiwania jest naprawdę wiele. Odpowiedzi na zadawane przez nas pytania możemy uzyskać bezpośrednio w ich widoku bez konieczności wchodzenia na różne strony internetowe. Dzięki takim rozwiązaniom Google stara się jak najbardziej skrócić czas potrzebny użytkownikowi na uzyskanie przez niego konkretnej informacji jakiej potrzebuje w danym momencie. 

    Porozmawiajmy!

    Adrianna Napiórkowska
    Adrianna Napiórkowska

    Posiada 11-letnie doświadczenie zawodowe, karierę rozpoczynała w agencji Emarketing Experts jako młodszy specjalista SEO. Oprócz pozycjonowania stron, zajmowała się prowadzeniem projektów marketingu 360° jako Account Manager w They.pl. Pracowała dla firm z sektora finansowego (Bank Millennium, Bank Meritum, Finai S.A.), e-commerce (np. Black Red White, Autoland, Mumla). W Up&More odpowiada między innymi za projekty SEO dla Panek Car Sharing, Amerigas, Interparking, H+H czy Autoplaza.