Spis treści

    Żeby zrozumieć, co to jest marketing mix, pomyśl o tej koncepcji w kategoriach naczyń połączonych. Choć składa się z kilku elementów, wszystkie są ze sobą powiązane i zależne od siebie. Doskonale oddaje specyfikę rzeczywistości biznesowej, która wymaga jednoczesnego uwzględnienia wielu, często skomplikowanych lub tylko pozornie oczywistych, czynników.

    Marketing mix jest jednym z fundamentów działań marketingowych. Sprawdź, co to jest marketing mix, a dowiesz się, jak podejść do tworzenia skutecznej i spójnej strategii.

    Marketing mix – co to jest za koncepcja?

    Marketing mix to zestaw narzędzi, działań i podejść, które firmy wykorzystują do realizacji swoich celów marketingowych i docierania do klientów. Klasyczna definicja obejmowała cztery podstawowe elementy, znane w branży pod nazwą marketing mix 4P.

    1. Product (produkt), czyli to, co firma oferuje konsumentom – świetnie o badaniu potrzeb na rynku opowiada Magda Owsiany z Burzy w Mózgu, która zanim uruchomiła kurs robienia cyfrowych kolaży, zweryfikowała, czy znajdzie odpowiednio dużą grupę odbiorców chętnych, by za niego zapłacić.
    2. Price (cena), czyli określenie wartości produktu – cena nie musi być najniższa na rynku, ale potencjalni klienci powinni być gotowi, by za daną usługę lub produkt zapłacić. Cena powinna odzwierciedlać się nie tylko w danym produkcie, ale również w komunikacji wokół niego, opakowaniu, materiałach promocyjnych czy otoczeniu, w którym jest prezentowany.
    3. Place (dystrybucja), czyli sposób, w jaki i gdzie firma będzie dostarczać produkt lub usługę klientom – wymaga dostępności we właściwym miejscu, we właściwym czasie i w odpowiedniej ilości, ale też utrzymania kosztów magazynowania, zapasów i kanałów dystrybucji przynajmniej na progu rentowności.
    4. Promotion (promocja), czyli wszystkie działania, które prowadzą do konwersji – uwzględnia m.in. sprzedaż bezpośrednią, strategię content marketingu, marketing szeptany czy kampanie w mediach społecznościowych, które pozwalają zwiększyć świadomość marki.

    Wraz z rozwojem rynku w koncepcji mix marketingu pojawiły się trzy dodatkowe elementy, dlatego dzisiaj częściej możesz przeczytać o marketingu 7P. Nowe elementy koncepcji marketing mix w tym ujęciu obejmują:

    1. People (ludzie), czyli osoby zaangażowane w obsługę klienta – przypomnij sobie, jak opryskliwa obsługa w restauracji potrafi negatywnie wpłynąć na odbiór lokalu i posiłku, nawet jeśli obiektywnie jest smaczne. Dlaczego? Znaczenie ma całe doświadczenie wokół produktu niezależnie od tego, czy sprzedaż odbywa się online, czy offline.
    2. Process (proces), czyli procedury w firmie, która odpowiada za produkt – jest to jeden z kluczowych elementów, którego zdecydowanie brakowało w koncepcji 4P. Dlaczego? W dużej mierze to przemyślane procesy pomagają firmom dostarczyć wszystkie inne elementy marketingu mix. Jeśli jakaś procedura jest niezaopiekowana, może to wydłużać proces produkcji bądź sprzedaży, lub też zwiększać jego koszty.
    3. Physical evidence (dowód rzeczowy lub świadectwo materialne, jak piszą niektórzy), czyli aspekty, które wpływają na doświadczenie klienta, takie jak wystrój sklepu czy wygląd opakowania, ale również elementy niematerialne takie jak sposób działania strony internetowej. Kiedy firma rozumie, czym jest marketing mix, działa tak, by dowody rzeczowe potwierdzały założenia klienta na temat marki. To sprawia, że np.:
      • forma przesyłki musi być spójna z deklaracją zrównoważonego podejścia do biznesu,
      • strona internetowa i sociale powinny być spójne z komunikacją marki,
      • maile muszą być dostosowane do potrzeb osób niewidomych, słabowidzących oraz o mniejszych kompetencjach cyfrowych, jeśli firma deklaruje troskę o dostępność.

    Przede wszystkim jednak pamiętaj, że marketing mix nie jest zbiorem odrębnych działań, ale zintegrowaną strategią, co oznacza, że każdy z jego elementów wpływa na pozostałe i odwrotnie.

    Czemu służy koncepcja marketing mix?

    Koncepcja marketing mix umożliwia skuteczne planowanie i realizowanie strategii marketingowej, co pozwala przedsiębiorstwom osiągać cele biznesowe. Co to oznacza w praktyce? Uporządkowanie poszczególnych elementów pomaga:

    • dokładniej zrozumieć potrzeby klientów – dostosować produkt, cenę, promocję i sposób dystrybucji do ich oczekiwań,
    • skuteczniej budować przewagę konkurencyjną – unikalne połączenie elementów marketingu mix tworzy nową wartość z punktu widzenia klienta, 
    • optymalizować dostępne zasoby – poprzez koncentrację na obszarach, które przynoszą największą wartość lub wymagają poprawy,
    • zwiększyć satysfakcję konsumentów – marketing mix pozwala stworzyć spójne doświadczenie w każdym punkcie kontaktu z marką,
    • podejmować mądrzejsze biznesowo decyzje – narzędzia marketingu mix tworzą ramy do analizy i modyfikacji działań w odpowiedzi na zmiany w otoczeniu rynkowym.

    Podsumowanie

    Są trzy rzeczy, które musisz szczególnie zapamiętać w kontekście marketingu mix. Co to jest? Choć koncepcja 4P formalnie powstała w 1960 roku (sformułował ją E. Jerome ​​McCarthy) i od tego czasu wielokrotnie ewoluowała, to jej pierwotne założenia de facto nie uległy zmianie. Różne elementy marketingu mix w gruncie rzeczy mówią o tym samym – każda firma powinna:

    1. zadbać o spójność na każdym etapie swojej działalności, np. strategia cenowa (Price) musi być zgodna z pozycjonowaniem produktu (Product) i kanałami dystrybucji (Place),
    2. tworzyć produkty i usługi nie na podstawie swoich wyobrażeń o potrzebach klientów, ale ich rzeczywistych oczekiwań,
    3. być elastyczna i dostosowywać plan działania do zmieniających się trendów, konkurencji, czy preferencji konsumentów, jednocześnie tworząc wartość, która wyróżnia usługę lub produkt na tle konkurencji.

    Czy artykuł był pomocny?

    Oceń nasz artykuł, to wiele dla nas znaczy!

    Brak ocen

    Porozmawiajmy!

    Agata Stasik
    Agata Stasik

    Copywriterka z certyfikatem prostego języka i talentami Gallupa, które wspierają tworzenie artykułów – uczenie się pozwala zgłębiać różne obszary digital marketingu, a naprawianie pomaga doskonalić treści. Ma również kilkuletnie doświadczenie w zarządzaniu zespołem copywriterów, w tym szkoleniach i rekrutacji