Spis treści

    Google Trends jest bezpłatnym narzędziem udostępnianym przez Google. Za jego pomocą możemy sprawdzić trendy wyszukiwania, popularność słowa kluczowego lub tematu, który nas interesuje. W tym kontekście poprzez trendy rozumiemy ilość wyszukiwań organicznych w czasie.

    Jest to narzędzie bezpłatne, pomocne każdemu kto na podstawie analizy słów kluczowych tworzy coś w internecie. Dane o wyszukiwaniach i trendach fraz kluczowych, stanowią podstawę wielu elementów marketingu.

    Google Trends

    Czym jest Google News Initiative dostępne w ramach Google Trends?

    Z narzędziem Trendy Google powiązane jest także Google News Initiative, które ma być inicjatywą wpierającą branżę informacyjną. W ramach tej inicjatywy min. dziennikarze mają dostęp do rzetelnych informacji oraz stale zmieniających się trendów wyszukiwań. Google oferuje także szereg szkoleń, które ułatwiają korzystanie z ich narzędzi.

    Google Trends działa nieco inaczej niż pozostałe narzędzia Google (np. Planer Słów Kluczowych), które udzielają nam informacji o frazach kluczowych. Najważniejsza różnica polega przede wszystkim na tym, że nie pokazuje on konkretnej ilości wyszukiwań dla danego słowa kluczowego, obliczonej na podstawie danych historycznych, a właśnie trendy wyszukiwań danego hasła zarówno w czasie rzeczywistym jak i w przeszłości.

    Zacznijmy od tego, że wszystkie dane udostępniane w Google Trends możemy pobrać w formacie CSV lub udostępnić bezpośrednio za pomocą linku. Będzie to szczególnie przydatne w przypadku kiedy chcemy na bieżąco zaprezentować trendy wyszukiwania będąc np. dziennikarzem newsowym.

    Korzystać z Google Trends możemy dwojako, w zależności od tego jaki mamy cel. Jeśli chcemy sprawdzić co jest najczęściej wyszukiwane w Google, powinniśmy bezpośrednio przejść do sekcji „zyskujące ostatnio popularność”. Zobaczymy tam tematy, które są obecnie „na topie” w ramach wyszukiwań Google.

    Jeśli jednak interesują nas informacje dotyczące konkretnego tematu lub porównanie dwóch różnych słów kluczowych powinniśmy wpisać je w okno wyszukiwania Google Trends.

    Mówiąc nieco kolokwialnie, Google Trends pozwala nam sprawdzić co w danym temacie użytkownicy wpisują do wyszukiwarki Google. Zatem statystyki Google Trends obejmują takie informacje jak:

    • zainteresowanie w ujęciu czasowym (zobaczyć możemy dane aż od 2004 roku) dla danego tematu przedstawione na wykresie liniowym, (należy pamiętać, że podane dane są normalizowane i prezentowane w zakresie 1-100, normalizacja polega na tym, że Google sprawdza w jakim dniu w określonym regionie i czasie najczęściej wyszukiwane było wybrane hasło, ten wynik oznaczany jest jako 100)
    • zainteresowanie tematem w danym obszarze terytorialnym – wybrać możemy miejsca wyszukiwania haseł przez użytkowników z doprecyzowaniem do danego kraju lub w jego poszczególnych regionach
    • zainteresowanie w określonych kategoriach tematycznych
    • zainteresowanie w poszczególnych wyszukiwarkach – w Google Grafika (wyszukiwarka grafiki), wyszukiwarce wiadomości, Google Zakupy oraz YouTube
    • zainteresowanie według miasta – gdzie otrzymujemy mapę danego kraju z zaznaczonymi na niej poszczególnymi miastami, które mają przypisane wartości na skali od 1 do 100, gdzie 100 oznacza miasto z największym zainteresowaniem tematem we wskazanym przez nas czasie
    • podobne tematy i zapytania – Google pokazuje nam także podobne tematy i zapytania zyskujące popularność
    • powyższe dane, możemy także porównać dla dwóch różnych słów kluczowych i w ten sposób sprawdzić ich popularność

    Z Google Trends korzystają nie tylko specjaliści od marketingu, ale także cały szereg osób z różnych profesji lub po prostu ciekawscy, którzy chcą sprawdzić czego inni najczęściej szukają w wyszukiwarce Google. I nic w tym dziwnego, ponieważ dane, które otrzymujemy w ramach Google Trends prezentowane są w sposób zrozumiały i bardzo przystępny.

    Statystyki Google Trends, a działania w mediach społecznościowych

    Weryfikacja jakie są dzienne trendy wyszukiwania różnych tematów w najpopularniejszej wyszukiwarce internetowej jest szczególnie istotna, jeśli w naszych kanałach social media chcemy prowadzić strategię marketingową opartą o real time marketing. Jak wiemy istnieje wiele płatnych narzędzi, które wspierają takie działania w social mediach, jednak warto zajrzeć także do Google Trends.

    W tym przypadku najistotniejsza będzie dla nas sekcja „zyskujące popularność”, w której możemy zobaczyć wszystkie frazy zyskujące ostatnio zainteresowanie oraz sprawdzić ile i jakich podobnych zapytań jest powiązanych z danym tematem. Dzięki temu będziemy w stanie szybko zareagować i przygotować treści pokrywające popularne tematy w ramach naszych mediów społecznościowych.

    Z pomocy Google Trends warto korzystać także aby sprawdzić jak wygląda popularność hasła, które ma być podstawą tworzonego przez nas contentu. Jeśli trend wyszukiwania danej frazy jest spadkowy, może warto wyszukać inne słowo kluczowe?

    Jeśli mamy już gotową listę fraz kluczowych, warto poddać je szybkiemu audytowi z zastosowaniem Google Trends i postawić popularność słowa kluczowego na wysokiej pozycji listy naszych priorytetów.

    Jak wiemy, w działaniach SEO istotne są nie tylko wzrosty fraz kluczowych, ale przede wszystkim ruch jaki generują one na stronie, a ten jest oczywiście pochodną łącznej liczby wyszukiwań. Warto więc mieć to na uwadze tworząc content plan i wybierając powiązane frazy kluczowe, które chcemy zamieścić w treści.

    Kiedy korzystać z Google Trends, w kampaniach płatnych

    Pamiętajmy oczywiście, że wyszukiwarka Google to nie tylko bezpłatne wyniki. Trendy Google dotyczą na podobnej zasadzie kampanii PPC. Słowa kluczowe do kampanii AdWords zazwyczaj dobierane są z użyciem Keywords Plannera, który prezentuje nam liczbę wyszukiwań i jej rozkład w czasie w poprzednich 12 miesiącach, stawki CPC, konkurencję oraz procentowe zmiany tych elementów.

    Jednak jeśli chcemy wiedzieć kiedy przeprowadzić sezonową kampanię marketingową w całym kraju lub w danym regionie, warto wyszukiwać słowa kluczowe i podobne zapytania najmocniej trendujące dla danych okresów. Jako, że główną funkcją dla której chcemy korzystać z Google Trends jest to, że możemy sprawdzić gdzie i kiedy dane frazy kluczowe są najpopularniejsze, możemy przyznać, że jest to świetne narzędzie do tego celu.

    Jak wspomniałam już wcześniej Google Trends może być także przydatne w pracy dziennikarza. Aby zachęcić osoby pracujące w mediach, Google wyszedł na przeciw ze swoim News Initiative, ale nawet bez tego udogonienia, tworząc materiały warto weryfikować zainteresowanie potencjalnych odbiorców danym tematem.

    Kiedy dziennikarz powinien sprawdzać popularność hasła oraz konkretnych słów kluczowych w wyszukiwarce?

    Istnieją tematy, które mają największe zainteresowanie w danym momencie i wiemy to nawet bez sprawdzania jaka jest obecnie popularność słowa kluczowego (wydarzenia międzynarodowe, sportowe itp). Takie sytuacje rządzą się swoimi prawami, więc o nich bezsprzecznie należy pisać. Jednak warto regularnie zaglądać do Google Trends, aby sprawdzić jakie tematy zyskują popularność i mogą przynieść nam korzyści w przyszłości.

    W ten sposób będziemy w stanie wyprzedzić konkurencję i „zaopiekować” temat przed czasem, czego inni nie będą w stanie zrobić bez wystarczających danych.

    Ciekawym przypadkiem z ostatnich kilku lat było analizowanie danych z Google Trends w kontekście tematów maturalnych języka polskiego. W województwie podlaskim, na kilka godzin przed rozpoczęciem matur nagle zaczęły zyskiwać popularność bardzo konkretne wyszukiwania dotyczące „Lalki” Bolesława Prus.

    Można byłoby uznać te dane za nieco przypadkowe, „ot uczniowie powtarzają przed maturą”, jednak sytuacja okazała się nieco mniej niewinna gdy do tego doszły także wyszukiwania powiązane z konkretnym tematem, który pojawił się potem w arkuszu egzaminacyjnym. Wtedy informacje z Google Trends na temat tego danego hasła były szeroko omawiane w różnych mediach internetowych oraz tradycyjnych.

    Podsumowanie

    Google Trends jest narzędziem przydatnym dla bardzo szerokiego grona specjalistów od marketingu oraz twórców contentu. Warto więc o nim pamiętać w swojej codziennej pracy, tak aby tworzone przez nas materiały były zawsze „na czasie”.

    Słowa kluczowe są podstawą planowania tworzenia treści w wielu dziedzinach, nawet wśród osób które z SEO nie miały styczności i podchodzą do nich w nieco inny sposób niż pozycjonerski czy związany z kampaniami płatnymi. Wiele płatnych narzędzi może być dla takich osób zbyt skomplikowanych lub po prostu zbyt zaawansowanych do ich potrzeb. Wtedy z pomocą przychodzi Google Trends, gdzie możemy sprawdzić popularność danej frazy, bez konieczności umieszczania jej w kontekście SEO, gdzie wynik otrzymamy w formie prostej i przystępnej dla każdego.

    Czy artykuł był pomocny?

    Oceń nasz artykuł, to wiele dla nas znaczy!

    Brak ocen

    Porozmawiajmy!

    Adrianna Napiórkowska
    Adrianna Napiórkowska

    Posiada 11-letnie doświadczenie zawodowe, karierę rozpoczynała w agencji Emarketing Experts jako młodszy specjalista SEO. Oprócz pozycjonowania stron, zajmowała się prowadzeniem projektów marketingu 360° jako Account Manager w They.pl. Pracowała dla firm z sektora finansowego (Bank Millennium, Bank Meritum, Finai S.A.), e-commerce (np. Black Red White, Autoland, Mumla). W Up&More odpowiada między innymi za projekty SEO dla Panek Car Sharing, Amerigas, Interparking, H+H czy Autoplaza.