Spis treści

    E-mail marketing jest bardzo popularną formą promowania marki oraz utrzymywania stałej komunikacji z klientami. Mimo tego, że newslettery mogą kojarzyć się ze spamem, odpowiednio przygotowany mailing może skutecznie zachęcić odbiorców do wejścia na stronę oraz do zakupu produktów lub skorzystania z konkretnych usług. Jak stworzyć newsletter, który przyciągnie uwagę użytkowników i wpłynie na pozycjonowanie strony?

    wpływ newslettera na seo

    Czym jest newsletter?

    Zacznijmy od tego czym tak naprawdę jest newsletter i w jakim celu się go tworzy. 

    Newslettery to wysyłane cyklicznie maile do odbiorców, które zawierają informacje o aktualnych promocjach, ofercie lub dotyczą konkretnego bloku tematycznego. Nie jest to jednak standardowa reklama, która trafia do wszystkich potencjalnych klientów. 

    Użytkownicy, którzy chcą otrzymać newsletter muszą wyrazić taką chęć i dołączyć do listy mailingowej. Zapisując się na subskrypcję wyrażają zgodę na cykliczne otrzymywanie na swoją skrzynkę maili od danej marki. 

    Obecnie, w celu pozyskania większej liczby subskrybentów, wiele firm oferuje dodatkowe rabaty w zamian za zapisanie się do listy mailingowej. Czy jest to opłacalne?

    Jak newsletter wpływa na SEO?

    Na listę mailingową zapisują się głównie osoby zainteresowane marką, co wpływa na generowany ruch oraz ilość konwersji na stronie. 

    Podstawowe zalety stosowania newslettera związane z SEO  to m.in.

    • trafianie do grupy odbiorców, na której najbardziej Ci zależy
    • komunikacja z użytkownikami, którzy faktycznie są zainteresowani Twoją marką, produktami lub usługami, które oferujesz
    • newsletter to świetne miejsce na dodatkowy, wartościowy content, który wpływa na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce
    • umieszczając w treści informacje o promocjach oraz komunikaty Call to action, zachęcasz czytelników do wejścia i interakcję ze stroną. Biorąc pod uwagę zainteresowanie subskrybentów Twoją działalnością, możemy założyć iż spędzą oni więcej czasu na stronie oraz przejdą na kolejne podstrony w poszukiwaniu podobnych produktów czy tematów
    • dzięki zwróceniu uwagi na aktualne promocje i ofertę możesz wpłynąć na decyzję zakupową użytkowników i zwiększyć swój przychód
    • to dobre miejsce do wykazania się ekspercką wiedzą w danej dziedzinie, co pozytywnie wpływa na budowanie wizerunku i autorytetu marki.  

    Jak stworzyć dobry newsletter?

    Dobry tytuł to podstawa

    Tytuł newslettera  jest pierwszą rzeczą, jaką odbiorca widzi po pojawieniu się maila w skrzynce. Powinien być on skonstruowany w taki sposób, żeby zachęcić użytkowników do otworzenia go, a nie wyrzucenia bezmyślnie do kosza. W Tytule warto zamieścić bezpośredni zwrot do adresata w postaci imienia lub określeń typu “dla Ciebie”, “Zobacz co możesz zrobić/zyskać…”. Będzie to swego rodzaju spersonalizowana wiadomość, przez co odbiorca chętniej otworzy maila. 

    Podanie w tytule informacji na temat tego, co znajduje się w treści czy określenie poruszonej tematyki dodatkowo zaciekawi użytkowników oraz zachęci do przeczytania newslettera. Weź pod uwagę maksymalną długość tytułu jaki wyświetla się w skrzynkach odbiorczych i użyj określonej liczby znaków.

    Odpowiednia częstotliwość newslettera

    Jeśli użytkownik decyduje się na zapis do newslettera oczekuje od nas regularnej dawki informacji, dostarczanej prosto do jego skrzynki mailowej. Cykliczne wysyłanie wiadomości, najlepiej o tej samej porze, tworzy pewnego rodzaju rutynę dla odbiorców, którzy czekają na kolejne newsy. Jest to istotne szczególnie w przypadku, kiedy użytkownik zapisując się do newslettera określił kiedy chce otrzymywać wiadomości lub z jaką częstotliwością.

    Wartościowy content

    Jakość contentu na stronie internetowej pełni szczególnie ważną rolę w procesie pozycjonowania. Treści umieszczane jako opisy produktów, kategorii, opis marki czy artykuły blogowe powinny być przygotowane z uwzględnieniem zasad SEO oraz wnosić merytoryczną wartość dla użytkowników. Podobnie jest w przypadku newslettera, który często jest wykorzystywany w procesie recyklingu treści jako forma zainteresowania i pozyskania nowych klientów. 

    Tematyka treści powinna być dostosowana do oczekiwań odbiorców oraz dostarczać konkretnych, merytorycznych informacji, które jednocześnie będą zachęcać do przejścia na stronę. 

    Pamiętaj jednak o odpowiedniej długości treści. Nie umieszczaj w newsletterze zbędnych informacji, ale zadbaj o to aby temat został wyczerpany lub mobilizował do wejścia na stronę w celu zgłębienia zagadnienia.

    Stosowanie w treści komunikatów Call to action oraz zachęcanie ich do interakcji ze stroną dodatkowo spowodują wzrost CTR oraz będą wpływać na decyzje zakupowe użytkowników. 

    Forma graficzna newslettera

    Informacje przedstawione graficznie są lepiej przyswajalne przez dużą część odbiorców oraz wzbudzają większe zainteresowanie. Umieszczenie w newsletterze grafik nawiązujących tematycznie do treści lub schematów odnoszących się do poruszanego zagadnienia zwróci większą uwagę użytkowników. 

    Dodatkowo warto zastosować w treści pogrubienia, dodatkowe oznaczenia oraz wypunktowanie ważnych elementów. Dobre formatowanie zwiększa czytelność i ułatwia odbiór tekstu.

    Nie zapomnij o umieszczeniu linków do aktualnych ofert lub produktów powiązanych tematycznie z treścią maila. Dodanie dopracowanych graficznie buttonów, które kierują bezpośrednio do danej podstrony ułatwi użytkownikom nawigację i dodatkowo zachęci do przejścia na stronę.

    Testy A/B

    Jeśli dopiero zaczynasz pracę nad newsletterem i nie wiesz jakie rozwiązania sprawdzą się w grupie Twoich odbiorców, stwórz dwie wersje mailingu. Wysyłając różne warianty newslettera i analizując reakcje klientów możesz określić, która wersja bardziej zachęca do interakcji. 

    Na podstawie testów możesz również wybrać docelową porę przesyłania maila. Sprawdź czy Twoi użytkownicy dokonują więcej interakcji, jeśli otrzymują newsletter w tygodniu czy w weekend i o jakiej porze dnia są bardziej aktywni. 

    Wykonując testy i wyciągając z nich odpowiednie wnioski jesteś w stanie jak najlepiej dopasować newsletter do swoich odbiorców.

    Czy wysyłanie newslettera się opłaca?

    Newsletter stanowi dobre miejsce na dodatkową promocję marki oraz umieszczenie wartościowego contentu. Zainteresowanie odbiorców tematyką strony, zwrócenie uwagi na konkretne produkty lub usługi oraz zachęcenie do zgłębiania poruszanego przez Ciebie tematu to małe kroki budujące widoczność i podnoszące ruch na stronie. 

    Jeśli nie jesteś przekonany czy newsletter sprawdzi się w przypadku Twojej branży lub nie wiesz jak go stworzyć – agencja SEO może Ci w tym pomóc. Odezwij się do nas!

    Porozmawiajmy!

    Karolina Jastrzebska
    Karolina Jastrzebska

    Autorem wpisu jest Karolina Jastrzębska. Swoją przygodę z SEO rozpoczęła w 2021 roku. Obecnie pracuje jako Specjalistka SEO w Up More.