Aktualności

18.06.2020 #WeKnowMore

Jak wykorzystać potencjał Facebooka w małej firmie?

Małe firmy zazwyczaj nie dysponują wysokimi budżetami marketingowymi, a co za tym idzie – muszą stanąć przed wyzwaniem dotarcia do klienta jak najmniejszym kosztem. Jak zaistnieć na rynku i wyróżnić się na tle konkurencji, tym samym zaprezentować swój produkt, lub usługę potencjalnym konsumentom, gdy nasz budżet jest ograniczony? W tej sytuacji świetnie sprawdzi się wykorzystanie social mediów, a dokładniej – Facebooka, do którego dostęp jest całkowicie darmowy. Dodatkowo szeroka baza użytkowników oraz dane o demografii i zainteresowaniach pozwalają precyzyjnie dotrzeć do konsumenta, potencjalnie zainteresowanego naszą działalnością. Facebook z powodzeniem może pełnić funkcję strony www i być głównym ośrodkiem komunikacji bez względu na to, czy twoim celem biznesowym jest świadomość marki, sprzedaż czy generowanie potencjalnych kontaktów.

Od czego zacząć?

Strona na Facebooku może być silnym narzędziem promocji marketingowej w naszym biznesie, jeśli tylko będziemy pamiętać o kilku ważnych kwestiach - zarówno tych przed rozpoczęciem publikacji, jak i w trakcie. Co należy zrobić, aby efektywnie prowadzić działania na naszym fanpage?

1. Ustal cel

Zanim podejmiesz decyzję o rozpoczęciu działań w social mediach ważne jest, aby dokładnie wiedzieć, co próbujesz osiągnąć. Ustal jeden lub kilka celów, do których będziesz dążyć przez kilka pierwszych miesięcy, są ich dwa rodzaje:

Cele biznesowe – zorientowane na działania przynoszące zysk, sprzedaż lub bezpośrednio przekładających się na wzrost i rozwój naszej działalności. Tj.: wzrost liczby leadów, konwersji na stronie, wzrost liczby zapisów na newsletter, czy po prostu wzrost sprzedaży itp.

Cele komunikacyjne – skupiające się na budowaniu świadomości naszej marki, cele te wpierają cele biznesowe. Tj.: wzrost liczby fanów na Facebooku, wzrost liczby reakcji pod postami, zwiększenie zasięgu itp.

Najlepszym sposobem na określenie celów jest technika S.M.A.R.T. – która określa, jakie warunki powinny spełniać nasze wyznaczniki:

Powinny być konkretne (Specific)- czyli precyzyjne i jasno zdefiniowane, wraz z przewidywanym rezultatem. Dla przykładu, jeśli chcesz zwiększyć ilość wejść na swoją stronę, określ cel: Zwiększenie konwersji o X%.

Możliwe do zmierzenia (Measurable) - określenie stanu wyjściowego, dzięki któremu będziemy mogli określić spadek lub wzrost. Odnosząc się do przykładu wyżej: Zwiększenie konwersji o X% w porównaniu do okresu X.

Osiągalne (Achievable) - bardzo ważnym aspektem określania celów jest realna możliwość ich osiągnięcia. Nie należy zakładać liczb, które nie będą możliwe do zrealizowania.

Realne (Realistic) - przyjmijmy, że Twój cel spełnia wszystkie powyższe warunki. Teraz należy sobie zadać pytanie czy po ich osiągnięciu będziesz w stanie zrealizować większą ilość zapytań, obsłużyć więcej klientów czy nadzorować więcej projektów. Czy masz do tego potrzebne zasoby lub czy będziesz w stanie je zorganizować?

Określone w czasie (Timed) - wyznaczone cele powinny być także ujęte w czasie. Wracając do powyższego przykładu – jeśli chcesz zwiększyć ruch na stronie, określ, w jakim czasie ten wzrost ma się dokonać. Dla przykładu: Zwiększenie konwersji o X%, w okresie X miesięcy, w porównaniu do okresu X.

2. Ustal swoją grupę docelową

Znasz już swoje cele biznesowe i komunikacyjne. Co dalej? Należy ustalić profil osób, do których chcesz trafić ze swoim komunikatem. Sprecyzowanie persony, jaką jest Twój klient pozwoli Ci tworzyć interesujący content oraz pomoże w konfiguracji reklam w Facebook Ads. O jakich parametrach należy pamiętać?

• Miejsce zamieszkania

• Płeć

• Wiek (przedział wiekowy Twojej grupy docelowej)

• Zainteresowania (parametry wiążące klienta i twój produkt, dla przykładu – gdy sprzedajesz ubrania taką grupą zainteresowań będzie moda)

• Urządzenia i programowanie z jakich korzysta Twój klient (telefon w rozróżnieniu na IOS i Android, tablet, komputer stacjonarny itp.)

Jeśli chciałbyś się dowiedzieć czym jeszcze interesuje się twoja grupa docelowa – skorzystaj ze stworzonego przez Facebooka narzędzia Audience Insights

3. Uzupełnij wszystkie potrzebne informacje

Aby móc zacząć działania, upewnij się, że wszystkie informacje na Twojej stronie na Facebooku zostały uzupełnione. Ważne są zarówno materiały graficzne, opisy jak i dane kontaktowe. Oto lista:

Zdjęcie profilowe – powinno się na nim znajdować logo firmy. Przygotuj je w kwadracie, 1000 x 1000px.

Zdjęcie w tle – cover photo jest umieszczone na górze strony, tuż obok zdjęcia profilowego i jest pierwszą rzeczą jaką widza odbiorcy po wejściu na fanpage. Warto zadbać, by było atrakcyjne, zawierało logotp i jednoznacznie wskazywało na to, czego dotyczy strona.

Sekcja informacje – uzupełnij wszystkie informacje jak numer telefonu, adres email czy strona www.

Our Story - dodatkowe zdjęcie i krótki opis, czyli miejsce w którym możesz szerzej opowiedzieć o swojej firmie i oferowanych produktach czy usługach.

Zakładki – Po lewej stronie profilu mamy listę różnych zakładek. Pomagają one w uporządkowaniu danych na stronie oraz są szybkim odnośnikiem do danych materiałów. Ich kolejność oraz rodzaje możesz skonfigurować w ustawieniach.

Sekcja sklep lub usługi – facebook udostępnia dodatkową możliwość prezentowania swoich produktów: Sekcja sklep – dla ecommerce, za pomocą której będziesz mógł dodawać do postów produkty o których piszesz oraz Usługi, dzięki którym możesz zaprezentować rodzaj, cenę i opis.

Przyciski – Na górze strony, tuż pod cover photo znajduję się przycisk Call To Action – możesz go dopasować wedle potrzeb, w zależności od tego, jaki rodzaj kontaktu z klientem preferujesz.

4. Przygotuj priorytety komunikacyjne

Przygotuj listę tych tematów, które chcesz poruszyć w danym miesiącu. Wybierz zarówno treści produktowe jak i te lifestylowe, które będą wiązały się z twoją marką, ale jednocześnie zaangażują odbiorców. Planując treści na Facebooku należy pamiętać o jednej zasadzie – nie ilość, tylko jakość. Algorytm Facebooka dokłada wszelkich starań, aby pokazywać użytkownikom jak najciekawsze treści, więc skup się na zrobieniu mniejszej liczby postów, ale dokładnie przeanalizuj ich treść – skupiając się na realnej wartości dla odbiorcy. Co może pomóc w tworzeniu postów?

Kalendarz– zarówno standardowy, który przypomni nam o Dniu Kobiet, świętach czy imieninach jak i ‘’Kalendarz Świąt Nietypowych’’, z którego się dowiemy kiedy obchodzimy np. Dzień Sprzątania Biurka.

Real Time Marketing – czyli reagowanie na bieżące wydarzenia na świecie, ten rodzaj marketingu pozwala na zdobycie wysokiego zasięgu małym kosztem, ponieważ odwołuje się do tematu, który aktualnie jest popularny – przez co uzyskuje efekt viralowy. Tutaj jednak musimy pamiętać, że nasz biznes musi pasować do owego wydarzenia.

Codzienne życie Twojej grupy docelowej – każda grupa charakteryzuję się konkretnym stylem życia, warto podkreślić, że rozumiesz ich sposób funkcjonowania i myślenia.

5. Stwórz content i kalendarz publikacji

Wiesz już o czym pisać, teraz czas na stworzenie contentu i wyznaczenie dat publikacji! Pamiętaj, że kontakt odbiorcy z treścią, która pojawia się w newsfeedzie trwa ok. 0,5 sekundy! W praktyce oznacza to, że przygotowany przez Ciebie materiał musi być zwięzły, ciekawy i rzucać się w oczy. Poniżej lista kilku przydatnych narzędzi:

Emotikonki – dla urozmaicenia tekstu używaj pasujących emotikonek (tylko nie przesadzaj!)

Wyróżnianie tekstu – za pomocą narzędzia Markdown możesz pogrubić, pochylić lub przekreślić tekst, który chcesz wyróżnić.

Grafika – kluczowym elementem postu jest grafika lub materiał wideo. Jeśli nie masz zaplecza graficznego, ale posiadasz zdjęcia swojego produktu, możesz skorzystać z darmowych narzędzi, dzięki którym w łatwy sposób dodasz logotyp na zdjęcie, ciekawe napisy czy naklejki, są nimi: canva.com oraz pixrl.com.

Listę przygotowanych postów wraz z sugerowanymi datami możesz zapisać w dogodnym dla Ciebie rodzaju pliku, dzięki temu będziesz miał swoje posty zawsze pod ręką. Jeśli chcesz zaplanować posty w przód – możesz to zrobić w narzędziach publikacji w ustawieniach fanpage lub skorzystać z Creator Studio.

6. Stwórz konto reklamowe i zacznij kampanie treści

Gdy masz już zaplanowany kalendarz publikacji i część postów jest już opublikowana – czas na promocję. To ta część działań na Facebooku, która wiąże się z kosztami, natomiast są one nieporównywalnie mniejsze w stosunku do innych kanałów marketingu. Tworzenie kampanii należy zacząć od skonfigurowania konta reklamowego – cała lektura materiałów udostępnianych przez facebooka przeprowadza przez ten proces krok po kroku TUTAJ. W kolejnych etapach wybierz kwotę jaką jesteś w stanie miesięcznie przeznaczyć na promocję i rozłóż ją w oparciu o cele. Kampanie stworzyć przechodząc przez kolejne etapy:

Cel kampanii – tutaj do wyboru masz zasięg, ruch na stronie, konwersje, aktywność przy postach i profilu itd.

Grupa docelowa – tutaj przyda się wcześniej ustalona grupa - wpisz ustalone parametry do kolejnych rubryk.

Umiejscowienia – czyli miejsca, w których ma być wyświetlana Twoja reklama.

Budżet i harmonogram – w tym miejscu ustalasz budżet na tę konkretną reklamę.

Wybór materiału do promowania – to tutaj wybierasz te treść, którą chcesz wypromować.

Po przejściu powyższych – twoja kampania będzie sprawdzana przez Facebooka i po chwili (jeśli będzie zgodna z regulaminem) stanie się aktywna. Oczywiście Manager Reklam na Facebooku ma wiele bardziej skomplikowanych funkcji, o których dowiesz się ze strony Facebooka.

7. Obsługa klienta

To jeszcze nie koniec! Nie zapominaj, że po opublikowaniu treści i skonfigurowaniu reklamy twoje treści dotrą do większej publiki, a co za tym idzie – wzbudzą zainteresowanie. Już od dawna Facebook zaraz obok infolinii, formularzy kontaktowych i maili stanowi jedną z głównych osi kontaktu z klientem. Odbiorcy oczekują tam tak samo szybkiej odpowiedzi jak w innych kanałach, dlatego tak ważnym jest, aby przygotować się na możliwość realizacji tej usługi. Z pomocą przychodzą automatyczne odpowiedzi na Messenger, dzięki którym poinformujesz klienta o najważniejszych kwestiach lub godzinach dostępności. Nie zastąpią one jednak czynnego udziału osoby po drugiej stronie.

8. Raportowanie

Skąd mam wiedzieć, które działania są sukcesem, a które nie? Odpowiedź – raporty! Ustal okresy, po których będziesz realizować raport z działań, dzięki temu w łatwy sposób wyciągniesz wnioski i stworzysz plan na dalsze działania. Raporty możesz tworzyć na podstawie danych z Facebooka (Ustawienia > Statystyki) lub skorzystać z dostępnym narzędzi takich jak Sotrender czy Brand24.

Podsumowując, Facebook jest narzędziem, które oferuje wiele możliwości zarówno dla dużych jak i małych biznesów. Warto pochylić się nad tym narzędziem z jednego prostego powodu – Twoi odbiorcy już tam są! Dodatkowo platforma ta pozwala prowadzić aktywny, nieformalny dialog z konsumentem, zdobywać nowych klientów i otrzymywać natychmiastową odpowiedź względem oferowanych przez nas usług lub produktów.

Artykuł: Alicja Kisiel, Social Media Manager, Up&More

Chcesz skorzystać z naszej oferty? Daj nam znać!

Odezwij się do nas!