Spis treści

    Content może przybierać różną formę. Obecnie świat jest zdominowany przez twórców materiałów wideo, którzy umieszczają swoje filmy na różnych platformach internetowych. 

    Jedną z nich jest YouTube, który jest pełen filmów zarówno amatorskich jak i profesjonalnych, o różnej tematyce od rozrywkowej do informacyjnej, a nawet naukowej. 

    Jak przebić się na YouTube i jakie czynniki rankingowe mają wpływ na pozycje filmów?

    Czynniki rankingowe YouTube

    Co minutę na YouTube przybywa kolejne 500 godzin filmów. Tak ogromna konkurencja świadczy o tym, że aby Twój film zyskał popularność i wyświetlał się wysoko na liście wyszukiwania, konieczne jest podjęcie dodatkowych działań.

    Chcąc wyszukać content na YouTube, podobnie jak w Google, wpisujemy słowa kluczowe w pasek wyszukiwarki. Od czego zależy to, jaki film zostanie wyświetlony na topowych pozycjach?

    Trafność 

    Podobnie jak w przypadku contentu pisanego, liczy się przede wszystkim odpowiedź na potrzeby odbiorców. Korzystając z narzędzi do analizy słów kluczowych i ich potencjału (np. Planer słów kluczowych, Senuto, Google Trends) możesz wyciągnąć wnioski na temat tego jakie zapytania użytkownicy kierują do wyszukiwarki oraz jakich wyników oczekują.

    Dodatkowo warto przeanalizować konkurencję, która oferuje content o tej samej lub zbliżonej tematyce i prześledzić, które filmy przynoszą największy ruch oraz na jakie frazy wyświetlają się w wynikach wyszukiwania na YouTube. 

    Warto wspomnieć o tym, że wyszukiwarka YouTube uwzględnia również preferencje zalogowanych użytkowników. Zazwyczaj rekomendowane treści to filmy pochodzące z subskrybowanych kanałów lub są powiązane tematycznie z tymi obejrzanymi wcześniej.

    Jakość

    Dobry jakościowo content to podstawa budowania widoczności stron internetowych i e-commerce. Nie inaczej jest w przypadku wideo. Oprócz zadbania o kwestie techniczne – dobra jakość dźwięku i obrazu – pamiętaj o wartościowej treści. Zawartość filmów powinna wzbudzać zainteresowanie odbiorców, zachęcać ich do obejrzenia całego materiału oraz do sprawdzenia innych wideo umieszczonych na Twoim kanale. 

    Zaangażowanie odbiorców

    Filmy z dużą ilością wyświetleń i polubień mają większe szanse na pojawienie się bezpośrednio w wynikach wyszukiwania oraz w module rekomendowanych wideo. 

    Jeśli odbiorcy oglądają film do końca lub wracają do niego, są aktywni w komentarzach lub udostępniają film w swoich mediach społecznościowych, zyskuje on na popularności. Jest to efekt kuli śnieżnej, który możemy osiągnąć dostosowując istotne elementy mające wpływ na pozycję. 

    Co do nich należy?

    Podstawowe elementy optymalizacji YouTube SEO

    Jeśli Twój cel to wysoka pozycja w Google, powinieneś zadbać między innymi o optymalizację witryny. Agencja SEO, z którą współpracujesz wykona audyt SEO, określi błędy i kierunek działań. Prawdopodobnie następnym krokiem będzie zaplanowanie działań link-buildingowychułożenie content planu oraz integracja planu SEO z pozostałymi gałęziami marketingu (Social Media, SEM, UX).

    Nie będzie więc dla Ciebie zaskoczeniem, iż w przypadku pozycjonowania filmów na YouTube działania mają podobny przebieg. 

    Zacznij od analizy – słowa kluczowe

    Analiza słów kluczowych to zdecydowanie podstawa. Będziesz ich potrzebować zarówno w opisie filmu, tytule jak i do optymalizacji pozostałych elementów. Dzięki dobrej analizie i dobraniu słów pod kątem branży, docelowych odbiorców oraz aktualnych trendów i potencjałów możesz zyskać dużo większą liczbę wyświetleń. 

    Pamiętaj o dodaniu wybranych przez Ciebie słów kluczowych do Podstawowych informacji w panelu ustawień Twojego kanału.  

    Frazy kluczowe, które uzyskasz dzięki analizie możesz również wykorzystać do utworzenia tagów. Dzięki nim, odbiorcy w łatwy sposób mogą odnaleźć filmy o interesującej ich tematyce. Według samych twórców YouTube, tagi mają mniejsze znaczenie niż opis czy tytuł, jednak nie należy ich pomijać. Z pewnością jest to również dodatkowe miejsce do wykorzystania słów kluczowych w naturalny sposób.

    Tytuł i opis filmu

    Zarówno tytuły jak i opisy filmów są ograniczone określoną liczbą znaków, więc warto dobrze zaplanować ich treść. 

    Tytuł powinien zawierać słowa kluczowe, które uzyskamy w wyniku analizy oraz przyciągać uwagę użytkownika i zachęcać do kliknięcia. Treść musi jasno wskazywać na to, co znajduje się w filmie. Długość tytułu może zawierać maksymalnie 100 znaków. 

    W opisie znajdującym się pod filmem mamy już trochę szersze pole do działania. Ogranicza nas 5000 znaków, więc jesteśmy w stanie zawrzeć tu więcej informacji i słów kluczowych. 

    Pamiętaj, że część użytkowników czyta tylko pierwsze zdania opisu, nie rozwijając całości, więc postaraj się od początku zainteresować odbiorcę. 

    Treść opisu może zawierać informacje o konkretnym filmie oraz o twórcy lub tematyce działalności kanału. Warto umieścić tutaj również komunikat angażujący, który zachęci użytkownika do subskrybcji kanału lub pozostawienia komentarza oraz polubienia. 

    Jeśli Twój film jest długi i możesz go podzielić tematycznie, zamieść w opisie odnośniki  kierujące do konkretnych fragmentów. Ułatwi to użytkownikom zlokalizowanie szukanej treści oraz będzie dodatkowym miejscem na umieszczenie słów kluczowych. 

    Karty podczas wyświetlania filmu

    Linkowanie wewnętrzne pełni bardzo ważną rolę w procesie pozycjonowania. Oprócz ułatwienia nawigacji użytkownikom, wspiera proces indeksacji i wskazuje robotom strony, na które warto przejść.

    Możemy je również wdrożyć w filmach publikowanych na YouTube. Mowa o kartach, które wyświetlają się na ekranie w formie buttona przekierowującego do podobnego lub rekomendowanego przez nas filmu, znajdującego się na tym samym kanale. 

    Jest to również doskonały sposób na zainteresowanie użytkownika kolejnym materiałem wideo oraz promowanie innych filmów. Jeśli Twój kanał jest bardziej rozbudowany, możesz umieszczać również odnośniki do Playlist skupiających kilka lub więcej filmów o określonej tematyce. 

    Pamiętaj jednak o tym, żeby odnośniki do innych filmów nie zakłócały oglądania oraz widoczności tytułu. Linki informujące o innych filmach znajdujących się na kanale warto umieszczać w ostatnich sekundach, kiedy użytkownik szuka kolejnego wideo lub chce dowiedzieć się więcej na dany temat. W ramach linków warto dodać również button zachęcający do subskrypcji kanału. 

    Miniatura filmu

    Grafiki oraz wizualizacje to elementy, które najczęściej przykuwają uwagę użytkowników. Najważniejsze aspekty, o jakich należy pamiętać tworząc miniaturę to przede wszystkim:

    • unikalność – każdy film powinien mieć oryginalną dla siebie grafikę promującą
    • powiązanie tematyczne – dobrze dobrana miniatura stanowi informację dla użytkowników jaki temat jest poruszany w filmie
    • jakość – grafiki wykorzystane do miniatury powinny mieć wysoką jakość, być odpowiednio wykadrowane oraz być dobrze widoczne niezależnie od rozdzielczości ekranu odbiorców.

    Optymalizacja kanału

    Twój kanał stanowi wizytówkę marki, dlatego warto zadbać o jego podstawowe elementy.

    • Nazwa oraz opis – nazwa kanału powinna nawiązywać do rodzaju Twojej działalności oraz łatwo zapadać w pamięć użytkownikom. W opisie umieść najważniejsze informacja o kanale, tak aby użytkownicy mogli Cię lepiej poznać. Postaraj się umieścić w nim frazy kluczowe oraz komunikaty zachęcające do subskrypcji oraz promowania kanału. 
    • Zwiastun kanału – od jakiegoś czasu bardzo popularną formą prezentowania tematyki kanału stały się kilkunasto lub kilkudziesięciosekundowe zwiastuny. Taka krótka prezentacja oraz wprowadzenie w temat to dobry sposób na zainteresowanie tematyką kanału osoby, które trafiły na niego przypadkiem lub szukają filmów z konkretnej branży.
    • Sekcje – uporządkowanie filmów według zakresów tematycznych stanowi ułatwienie nawigacji na kanale, szczególnie w przypadku, kiedy Twoje filmy pojawiają się regularnie, z dużą częstotliwością. 
    • Oprawa graficzna – logo oraz grafiki powinny być powiązane ze sobą kolorystycznie i podobnie jak w przypadku miniatur, wskazywać na działalność kanału lub marki. 
    • Promowanie kanału – jeśli posiadasz konta również na innych portalach oraz w Social Mediach pamiętaj o promowaniu swojego kanału. Możesz regularnie publikować informacje o pojawiających się filmach, z krótką notatką dotyczącą poruszanej tematyki. Zachęcaj również swoich subskrybentów do udostępniania Twoich filmów na kontach w mediach społecznościowych oraz do komentowania i dzielenia się swoimi przemyśleniami na temat kanału.

    Pozycjonowanie filmów na YouTube

    Omówione wyżej zagadnienia to podstawowe czynniki oraz elementy, których optymalizacja wpływa na wyświetlanie filmów w wyszukiwarce YouTube. Wykonanie kilku prostych kroków może pomóc w promowaniu Twojego kanału oraz uzyskaniu lepszej widoczności. 

    Jeśli  masz pytania dotyczące SEO i widoczności w Internecie- odezwij się do nas i porozmawiajmy!

    Porozmawiajmy!

    Karolina Jastrzebska
    Karolina Jastrzebska

    Autorem wpisu jest Karolina Jastrzębska. Swoją przygodę z SEO rozpoczęła w 2021 roku. Obecnie pracuje jako Specjalistka SEO w Up More.