Spis treści

    Definiowanie certyfikatu SSL powinniśmy rozpocząć od wyjaśnienia czym są protokoły http oraz https. W skrócie służą one do przesyłania danych z serwera danej strony internetowej do przeglądarek internetowych. Główna różnica pomiędzy nimi polega na tym, że protokół https jest wzbogacony o certyfikat SSL, co czyni dane przesyłane za jego pomocą bezpiecznymi. 

    Czy certyfikat SSL ma wpływ na SEO?

    Do czego służy certyfikat SSL?

    Certyfikat SSL służy do zabezpieczania danych użytkowników danej witryny internetowej na ścieżce pomiędzy serwerem www, a przeglądarką internetową, z której w danym momencie korzystają. Dane zabezpieczane przez certyfikat SSL to między innymi dane logowania do różnego rodzaju kont użytkowników np. do poczty czy do banku. Zabezpieczanie przesyłu danych w ten sposób jest szczególnie istotne w przypadku wszelkich płatności online. W przypadku, kiedy serwis nie posiada certyfikatu SSL, dane przesyłane, są w sposób otwarty, co z łatwością może zostać przechwycone i wykorzystane. Zatem korzystając z witryn internetowych powinniśmy zwracać uwagę czy posiadają one certyfikat SSL, zanim podamy jakiekolwiek dane osobowe. 

    Źle zainstalowany certyfikat SSL na stronie, a pozycjonowanie

    Źle zainstalowany certyfikat SSL na stronie może przynieść naszym działaniom SEO więcej problemów niż pożytku. Dlatego, jeśli prowadzimy jakiekolwiek działania pozycjonerskie musimy upewnić się, że jest on poprawny, najlepiej już na etapie audytu SEO danej witryny. 

    Najczęstszym błędem jaki występuje w przypadku instalacji certyfikatu SSL jest brak przekierowania pomiędzy stroną w wersji z protokołem http oraz protokołem https. Co do zasady dla robota wyszukiwarki Google http://domena.pl oraz https://domena.pl to dwa różne serwisy internetowe, a w takim przypadku mamy do czynienia z duplicate content całej treści strony. Jak wiemy duplicate content w zasadzie wyklucza możliwość osiągania wysokich pozycji na jakiekolwiek słowa kluczowe, zatem uniknięcie tego błędu poprzez dodanie przekierowania 301 przy instalacji certyfikatu SSL jest kluczowe dla naszych działań SEO.

    Kolejnym elementem, o którym trzeba pamiętać instalując certyfikat SSL na stronie jest wykonane dotychczas linkowanie wewnętrzne. Każdy link, który pojawiał się w treści, odnośnikach, obrazach czy w CSS musi zostać zmieniony na wersję z https. 

    Jeśli podczas instalacji certyfikatu SSL zapominamy o tych dwóch elementach z całą pewnością czekać nas będzie ogromny spadek widoczności organicznej oraz ruchu na stronie internetowej – i to nie tylko ruchu bezpłatnego. 

    Czy dobrze zainstalowany certyfikat SSL ma wpływ na pozycjonowanie?

    Google nie wspomina o bezpośrednim pozytywnym wpływie instalacji certyfikatu SSL na pozycje słów kluczowych danej witryny, jednak jego posiadanie jest jednym z wymogów wobec stron internetowych. Możemy zatem domyślać się, że jego brak w pewnym stopniu uniemożliwi nam skuteczne pozycjonowanie. 

    Dodatkowo należy pamiętać, że brak certyfikatu SSL widoczny jest w przeglądarce dla każdego użytkownika, który w większości przypadków otrzyma komunikat, że strona jest niebezpieczna i wchodzi na nią na własne ryzyko. Nawet przy wysokich pozycjach serwisu spowoduje to zwiększenie współczynnika odrzuceń, ponieważ użytkownicy sieci są coraz bardziej świadomi cyber zagrożeń. Zatem pozycjonowanie strony bez certyfikatu SSL wydaje się nie mieć najmniejszego sensu.

    Instalacja certyfikatu SSL, a zbieranie danych w Google Search Console

    Nawet po poprawnej instalacji certyfikatu, dane w Google Search Console przestaną nam się zbierać. Nie jest to oczywiście żadnym błędem, tak jak wspominałam wcześniej dla robota Google wersja strony z http oraz https to w teorii dwa różne serwisy. Zatem aby dane dalej nam się zbierały musimy zweryfikować konto Google Search Console dla strony w wersji z https. Wyjątkiem będzie oczywiście przypadek, kiedy konto GSC mieliśmy zweryfikowane dla usługi domeny, wtedy nie musimy wykonywać żadnej czynności, a zliczanie pozostanie bez zmian. 

    Podsumowanie

    Jak widzimy certyfikat SSL niesie za sobą same korzyści dla działań SEO, dlatego zdecydowanie nie należy go pomijać, a jego instalację przeprowadzić poprawnie z uwzględnieniem odpowiednich przekierowań. Odpowiednio dodany certyfikat SSL znacząco ułatwi nam pozycjonowanie, ale także pomoże budować zaufanie do naszej strony internetowej w oczach jej użytkowników. 

    Porozmawiajmy!

    Adrianna Napiórkowska
    Adrianna Napiórkowska

    Posiada 11-letnie doświadczenie zawodowe, karierę rozpoczynała w agencji Emarketing Experts jako młodszy specjalista SEO. Oprócz pozycjonowania stron, zajmowała się prowadzeniem projektów marketingu 360° jako Account Manager w They.pl. Pracowała dla firm z sektora finansowego (Bank Millennium, Bank Meritum, Finai S.A.), e-commerce (np. Black Red White, Autoland, Mumla). W Up&More odpowiada między innymi za projekty SEO dla Panek Car Sharing, Amerigas, Interparking, H+H czy Autoplaza.