Spis treści

    Istnieje wiele rozszerzeń domen, które mogą być wykorzystane podczas tworzenia nowej strony internetowej, ale które będzie dla nas najlepsze? W tym artykule zajmiemy się określeniem korzyści i wad wynikających z wyboru konkretnej końcówki pod kątem pozycjonowania strony.

    rozszerzenia domen .com .pl .net

    Skupimy się na domenach najwyższego poziomu (popularnie określanych skrótem TLD – Top-Level Domain). Przykładami takich domen są rozszerzenia .com, .net, .org, .pl czy .fr. Obecnie wybór różnych domen i ich dostępność jest bardzo duża. Mam tu na myśli ilość samych rozszerzeń, a nie dostępność nazw w konkretnym rozszerzeniu.

    W dalszej części będziemy się opierać na oficjalnych informacjach od Johna Muellera (Seniora Webmaster Trends Analyst w Google).

    Zwykle staram się na nie patrzeć z dystansem, jednak w tym wypadku nie widzę powodu, dla którego Google miałoby zachować tę wiedzę dla siebie. Tak czy inaczej mam nadzieję, że ten wpis pomoże Ci zdecydować, jaki rodzaj rozszerzenia domeny jest odpowiedni dla Twojej firmy, biznesu czy produktu.

    Domeny funkcjonalne a SEO

    Czy domena .space będzie inaczej (w domyśle gorzej) traktowana przez wyszukiwarkę Google niż domena .com? Odpowiedź brzmi: nie. Domena funkcjonalna (tj. domena, która może odzwierciedlać charakter Twojej działalności) będzie traktowana przez wyszukiwarkę Google w taki sam sposób, jak każda inna domena funkcjonalna najwyższego poziomu. Niezależnie od wybranego rozszerzenia.

    Zatem dla SEO nie będzie miało znaczenia czy zdecydujemy się na domenę .com, .net czy .org. To od strony pozycjonowania. Użytkownicy natomiast najbardziej przywiązani są do domen .com, które dedykowane są dla przedsięwzięć komercyjnych. Często więc automatycznie kojarzą brand z domeną .com (lub .pl w przypadku polskich firm).

    Wybierając inną domenę niż .com lub .pl nasza marka może być mylona przez użytkowników z inną stroną internetową, która funkcjonuje niezależnie właśnie pod tymi rozszerzeniami. Ostatnie czego chcemy to budować widoczność konkurencyjnego podmiotu. Wizerunkowo zatem wybór domeny .com wydaje się najlepszym wyjściem. Zwłaszcza, jeśli myślimy też o rynku zagranicznym.

    SEO dla domen krajowych

    Jeśli chodzi o domeny specyficzne dla danego kraju, sprawy mają się nieco inaczej. Dla przykładu, spójrzmy na polskie rozszerzenie domeny – .pl. Jeśli kierujesz swoją stronę do polskich klientów, to użycie domeny .pl może Ci się opłacać – pod kątem zarówno SEO, jak i samego wizerunku firmy.

    Rozszerzenia domen, które odzwierciedlają kraj pochodzenia, takie jak .pl (Polska), .fr (Francja) lub .de (Niemcy), mogą być również wykorzystywane do celów globalnego SEO. O tym za moment.

    Domena krajowa czy pomaga w pozycjonowaniu?

    Korzystanie z rozszerzenia domeny, specyficznego dla danego kraju może dać Twojej witrynie niewielką przewagę w pozycjonowaniu w stosunku do stron korzystających z innych rozszerzeń. Chodzi tu o ranking w wyszukiwarkach dla tego konkretnego kraju, co niejako wynika z wypowiedzi Johna Muellera. A może nie do końca?

    John mówi o tym, że rozszerzenie krajowe pomaga systemom Google w geotargetowaniu dla zapytań z tego konkretnego kraju. Brakuje mi odpowiedzi na pytanie czy przez język strony osiągniemy dokładnie ten sam efekt, pozostając jednocześnie w domenie funkcjonalnej .com.

    Google ustami Johna mówi też o tym, że domena .pl pomoże w geotargetowaniu zapytań z Polski. Natomiast taka domena .pl nie pomoże nam w zwiększeniu widoczności we Francji.

    Czy domena krajowa będzie widoczna w wynikach organicznych globalnie?

    Tak.

    Domena krajowa będzie widoczna w wynikach organicznych globalnie, co potwierdza Google. Wyszukiwarka Google nie ogranicza widoczności domen dedykowanych do krajów. Oznacza to, że w wynikach organicznych znajdziemy adresy internetowe z domen krajowych, nawet gdy zapytanie będzie w innym języku.

    SEO – adres www czy bez www

    Jak mówi John Mueller z Google, z punktu widzenia SEO nie ma to znaczenia. Możesz użyć dowolnego formatu – z prefiksem “WWW” lub bez niego. Od strony pozycjonowania – ani na tym nie zyskasz, ani nic na tym nie stracisz. Czasem ten wybór może wynikać z ograniczeń technicznych serwisu.

    Jedyną rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę jest to, żeby adres twojej strony (URL) był spójny na całym twoim serwisie i poza nim. Warto zastosować równocześnie przekierowania stałe 301, aby wszędzie funkcjonował jeden, spójny adres.

    Zwróć natomiast uwagę na inną kluczową rzecz. Mianowicie wykorzystywanie protokołu https oraz ważny certyfikat SSL dla swojej domeny.

    Pozycjonowanie stron

    Rozszerzenia domen nie mają dziś wielkiego znaczenia jeśli chodzi o uzyskanie przewagi w SEO. Większe korzyści może zapewnić nam historia domeny czy linki prowadzące do niej. Przechwytując domenę wygasłą nie mamy jednak swobody wyboru marki i nazwy domenowej.

    W obecnych czasach liczy się przede wszystkim sam serwis, jego optymalizacja techniczna, treści, struktura contentu i linkowanie wewnętrzne. Nie umniejszam roli linkbuildingu w procesie pozycjonowania stron, natomiast on-site zdaje się zyskiwać ostatnimi czasy w tej walce. To lada moment może się zmienić w związku z gwałtownym rozwojem AI oraz popularnością ChatGPT.

    Bezpłatna wycena SEO

    Jeśli chcesz uzyskać pomoc przy SEO i zwiększeniu widoczności w wynikach organicznych Twojej strony, skontaktuj się z nami po bezpłatną analizę w jaki sposób możemy wesprzeć ten proces.

    Przygotujemy ofertę pozycjonowania i pomożemy Ci skierować Twoją stronę na właściwe tory!

    Ps. Pamiętaj, że najlepsze projekty pozycjonowania to takie, w których jest współpraca między klientem, webmasterem oraz zespołem ekspertów SEO.

    Porozmawiajmy!

    Piotr Starzyński
    Piotr Starzyński

    Witam serdecznie! Mam na imię Piotr Starzyński i miło mi Cię spotkać w branży pozycjonowania. W SEO pracuję oficjalnie od 2006 roku, zaś analityką zajmuję się od kilku lat. Mam na koncie około 400 wdrożeń analityki dla stron klientów, setki projektów SEO oraz kilkadziesiąt projektów analityki dla aplikacji mobilnych. W Up&More odpowiadam za pracę zespołu Search Engine Optimization oraz Analityki internetowej. Jeśli masz ochotę współpracować ze mną, zapraszam Cię do kontaktu!