Spis treści

    W internecie coraz częściej można spotkać się z akronimem SXO (Search Experience Optimization), oznaczającym optymalizację doświadczeń wyszukiwania i będącym swoistym połączeniem dobrze znanego SEO (Search Engine Optimization), z mocno popularyzującym się UX (User eXperience). 

    sxo

    Głównym celem SXO jest poprawa widoczności strony w wyszukiwarce Google. Optymalizacja SXO przełoży się również na pozyskanie konwertującego ruchu. Bez wątpienia więc warto zainwestować w SXO. Dlaczego dokładnie? To już wyjaśniam.

    SXO a SEO

    Z racji, że SXO można postrzegać jako ewolucję SEO, czyli działań nastawionych na pozyskiwanie ruchu organicznego, ma ono w założeniu zwiększać ruch na stronie. Podobnie jak w SEO, tu również mamy do dyspozycji działania on-site oraz off-site.

    sxo

    Te pierwsze polegają na optymalizacji konfiguracji strony – obecności i zawartości meta tagów, linków wewnętrznych i innych parametrów. Drugi rodzaj działań to umieszczanie linków do naszej witryny w zewnętrznych domenach, w których liczy się nie tylko ilość, ale i jakość.

    Działania czy kampanie SEO, wykonywane w ramach SXO, mają dać taki sam skutek, jak dotąd – zapewnić lepszą pozycję w wyszukiwarkach, co ma przełożyć się na wyższą liczbę odwiedzin. Jesteśmy lepiej widoczni, zatem zobaczy nas więcej potencjalnych klientów. Gdzie zatem różnice?

    SXO a UX

    Skoro mamy już wyższą pozycję i więcej odwiedzin, to dobrze byłoby przekuć to na efekty sprzedażowe. I tu z pomocą przychodzi nam UX, czyli coraz szerzej stosowana optymalizacja doświadczeń użytkowników. 

    Działania te mogą i powinny przyjmować szeroki zakres – od warstwy wizualnej interfejsu użytkownika, tzw. UI, przez content, czyli prezentację treści najlepiej spełniających potrzeby odwiedzających, aż po wszelkie interakcje i procesy wykonywane w witrynie.

    Dobre UX przemienia odwiedzających w klientów

    Należy zadbać o to, by całe doświadczenie użytkownika korzystania ze strony czy sklepu internetowego było możliwe łatwe, bezproblemowe i intuicyjne. Dzięki temu większy ruch wygenerowany m.in. przez optymalizację pod kątem SEO przyniesie wzrost konwersji. 

    Tu ważna uwaga – poprawa UX powinna zaowocować wyższym współczynnikiem konwersji, nawet w sytuacji, gdy liczba odwiedzających nie wzrośnie.

    SXO to synergia w pozycjonowaniu stron internetowych

    Przeprowadzenie kompleksowej optymalizacji SXO jest premiowane. Oczywistym  jest, że wykonanie pełnego zakresu działań przyniesie zauważalny wzrost konwersji. Należy także podkreślić fakt, że od 2021 roku algorytmy Google badają strony także pod kątem UX.

    Co za tym idzie, pozytywne doświadczenie użytkownika przekłada się na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Natomiast duża liczba niedociągnięć w tym zakresie zrzuca domenę na dalsze miejsca.

    Optymalizacja witryny w ramach Search Experience Optimization przyniesie naszej stronie www wyższą pozycję wśród organicznych wyników wyszukiwania, ale także ułatwi pozyskanie konwertującego ruchu.

    SXO to przyszłość marketingu internetowego

    Od pewnego czasu da się zauważyć wyraźny trend – optymalizacja UX stosowana w szerokim zakresie nabiera coraz większego znaczenia. Wkrada się ona do praktycznie każdej sfery biznesu, zarówno w świecie rzeczywistym jak i wirtualnym.

    Produkty i usługi stają się coraz lepsze, konkurencja na wielu rynkach jest coraz silniejsza, konsumenci mają coraz wyższe oczekiwania. Obecnie, żeby zdobyć przewagę musisz mieć lepsze UX, a zachodzące zmiany pokazują, że będzie to coraz istotniejsze z biegiem czasu. 

    Użytkownik ważniejszy niż produkt

    Pozycjonowanie stron internetowych już dziś wymaga skupienia się na użytkowniku i poprawy jego doświadczenia. Znaczenie SXO z pewnością będzie rosło w ciągu najbliższych kilku lat. 

    Oszczędność dzięki złączeniu działań SEO i UX

    Stawiając na Search Experience Optimization jako zintegrowaną całość możesz liczyć na oszczędność czasu i pieniędzy. Właściwa synchronizacja działań z zakresu SEO i UX pozwoli uzyskać szybsze rezultaty. Co za tym idzie szybciej przełoży się to na wzrost konwersji i zwrot środków zainwestowanych w SXO. 

    Jeśli prace zostaną przeprowadzone przez jedną agencję, bez wątpienia przebiegną one sprawniej. Znajdzie to odzwierciedlenie we wcześniejszym osiągnięciu poprawy, ale także w kosztach. Ścisła współpraca podczas optymalizacji doświadczeń wyszukiwania powinna także dać lepsze rezultaty.

    Usługę SXO warto wykonywać cyklicznie 

    Będąc przy kwestiach finansowych warto wspomnieć o jeszcze jednym fakcie – SXO dziedziczy zarówno po SEO jak i po UX trwałość. Znaczy to, że efekty optymalizacji będą widoczne przez dłuższy czas.

    Oczywiście nic nie jest wieczne, potrzeby i preferencje użytkowników ewoluują, więc co jakiś czas dobrze jest powtórzyć cały proces. Część rozwiązań zastosowanych podczas pierwszego przebiegu SXO wymaga weryfikacji w czasie. Warto więc trzymać rękę na pulsie i dbać regularnie o dobre doświadczenia wyszukiwania.

    Audyt SXO 

    Działania SXO zaczynają się zawsze od wykonania audytu serwisu internetowego. Specjaliści analizują setki parametrów związanych z pozycjonowaniem oraz użytecznością strony www. Sprawdzeniu podlegają między innymi poniższe elementy.

    Audyt SEO i analityki

    • historia domeny
    • analiza słów kluczowych
    • widoczność w wynikach wyszukiwania Google na konkretne frazy
    • linki wewnętrzne i linki zewnętrzne
    • metatagi
    • poprawność konfiguracji analityki
    • parametry związane z ruchem organicznym i konwersją
    • i inne…

    Audyt UX

    • analiza ekspercka metodą wędrówki poznawczej
    • analiza heurystyczna
    • lista kontrolna
    • analiza zachowań użytkowników (m.in. mapy ciepła)
    • szybkość wczytywania strony
    • wartościowy content
    • układ treści
    • intuicyjność obsługi serwisu
    • i wiele innych

    Żeby taki audyt SXO miał sens, trzeba najpierw dobrze poznać potrzeby użytkowników. Na wszystko, co podlega analizie należy patrzeć pryzmat potencjalnego klienta.  To właśnie doświadczenie użytkownika przełoży się ostatecznie na decyzję o finalizacji transakcji. 

    Wyciąganie wniosków z analizy

    Audyt SXO kończy się opracowaniem raportu. W takim raporcie znajdą się informacje o napotkanych problemach i rekomendacjach dotyczących ich rozwiązania. Jest to podstawa dalszych działań optymalizacji witryny.

    Dobrze przygotowany raport zawiera nie tylko listę problemów i rekomendacje ich rozwiązania. Każdy problem powinien mieć przyporządkowaną wagę, wskazującą czy jest to punkt krytyczny, czy wymaga tylko drobnej korekty.

    W raporcie warto także wskazać pozytywne aspekty występujące na badanej stronie. Zmniejszy to ryzyko przypadkowego pozbycia się ich podczas różnych prac prowadzonych w witrynie.

    Wdrożenie optymalizacji SXO jest niezwykle istotne

    Po przedstawieniu raportu przychodzi czas na wprowadzenie poprawek zgodnie z rekomendacjami. Warto zlecić kompleksową usługę SXO jednej agencji – pozwoli to na obniżenie kosztów związanych z optymalizacją i przyspieszy proces. 

    Zlecenie wprowadzenia zmian na stronie agencji, która przeprowadzała audyt SXO pozwoli także oczekiwać większej dokładności przy optymalizacji strony. Będzie to miało pozytywny wpływ na efekt wszystkich działań.

    Korzyści SXO

    Nawet prosty audyt SXO pozwoli poznać problemy, które stoją na drodze do lepszego pozycjonowania. Optymalizacja SXO na podstawie zawartych w raporcie rekomendacji zapewni wiele korzyści, m.in.:

    • lepsze pozycjonowanie strony
    • zwiększenie czasu przebywania użytkownika na stronie
    • optymalizacja ścieżki konwersji (więcej finalizacji transakcji)
    • większy wartościowy ruch
    • wyższa liczba lojalnych klientów

    Optymalizacja współczynnika konwersji (CRO)

    Dobrze przeprowadzone działania SXO mają wpływ na CRO (Conversion Rate Optimization), czyli na optymalizację współczynnika konwersji. Wyższa pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania, to większy ruch. 

    Dopracowane UX/UI wspierające użytkowników na wszystkich etapach decyzji zakupowej to lepsze wyniki sprzedaży. Powyższe dotyczy nie tylko e-commerce, ale każdego rodzaju stron – firmowych stron internetowych, blogów, landing page. Wszystkie one mają konkretne cele i Search eXperience Optimalization pomoże je sprawnie osiągać.

    Podsumowując – SXO to dziś konieczność

    Już dziś, bez dobrze przeprowadzonych działań w ramach optymalizacji SXO, ciężko o dobre pozycje w wyszukiwarkach. Stare metody SEO mają coraz mniejsze znaczenie.

    Mało tego, to co jakiś czas temu działało na korzyść domeny, dziś może ją zrzucać na dalsze miejsca. Samo UX, które ma coraz większe znaczenie nie tylko w wyszukiwarkach, jest niezwykle szeroką i pojemną dziedziną. 

    Niezależnie czy chodzi o stronę www, e-commerce, landing page nastawiony na pozyskiwanie wartościowych leadów czy bloga – każda witryna, która ma przed sobą konkretne zadanie, aby je osiągnąć potrzebuje kompleksowej obsługi SXO. Już teraz!  Nie da się tego uniknąć. 

    Długofalowe działanie

    Oczywiście, można skorzystać z płatnych kampanii w celu zwiększenia liczby odwiedzin, ale oznacza to większe wydatki i nie ma trwałego efektu – kończymy kampanię, zamykamy budżet, liczba odwiedzin spada. Warto także zaznaczyć, że prowadzenie kampanii dla strony nie zoptymalizowanej pod kątem UX, może wiązać się ze znacząco wyższymi stawkami CPC.  

    Dodatkowe korzyści SXO

    Świetnym dopełnieniem działań UX są kampanie płatne, które działają tym lepiej, im lepiej zoptymalizowana pod kątem pozytywnych doświadczeń użytkownika jest strona. Kampanie performance generują ruch w określonym czasie, a SXO wpływa na wyższy współczynnik konwersji i sprawniejsze osiąganie celów długofalowych. Ile liter ma słowo sukces? Trzy. SXO!

    Skorzystaj z kompleksowej oferty SXO

    Na najlepsze efekty działań SXO można liczyć wtedy, kiedy są one zsynchronizowane, dobrze zaplanowane i zrealizowane. Dlatego dobrym wyborem będzie skorzystanie z agencji, która oferuje przeprowadzenie całego procesu – od audytu, po wdrożenie.

    Up&More oferuje pełen zakres działań SXO.  Skontaktuj się z nami jeśli chciałbyś wiedzieć więcej na temat optymalizacji pod kątem pozycjonowania i poprawy doświadczenia użytkowników lub chciałbyś rozpocząć proces optymalizacji witryny.

    Porozmawiajmy!

    Kacper Nowek
    Kacper Nowek

    Kacper od 9 lat jest Lead Graphic Designerem w Up&More. Samą grafiką zajmuje się od 2006 roku i w tym czasie zrealizował setki projektów stron i sklepów internetowych, statycznych i animowanych grafik reklamowych, a także materiałów drukowanych. Obecnie główny kierunek w jakim się rozwija to zagadnienia związane z UX/UI.