Spis treści

    Chociaż istnieje wiele różnych typów reklam na Facebooku, można je podzielić na dwie główne grupy: reklamy dynamiczne i reklamy statyczne. Każdy z tych rodzajów reklam możesz ustawić na swoim koncie Meta Business Manager.

    Zarówno statyczne, jak i dynamiczne reklamy na Facebooku mają swoje wady, jak i zalety i jeśli nie wiesz, który z nich najlepiej wpisze się w Twoją strategię marketingową i pomoże Ci osiągnąć upragnione KPIs, ten artykuł jest dla Ciebie! 

    Reklamy statyczne 

    Czym są reklamy statyczne?

    W dużym skrócie – reklamy statyczne to reklamy, które się nie zmieniają. Miejmy jednak na uwadze, że nie ograniczają się one do kreacji statycznych. Częstym błędem jest stwierdzenie, że jeśli widzimy reklamę z materiałem wideo, karuzelę, bądź ruchomy banner to oznacza od razu, że reklama jest dynamiczna. Nic bardziej mylnego! Reklamy i kreacje to w przypadku Facebook Ads dwie różne rzeczy i statyczność materiału reklamowego nie jest równa statyczności samej reklamy.

    ​​Aby zbudować statyczną reklamę, wystarczy że dołączysz do niej materiały kreatywne takie jak tekst, grafiki i wideo. Na ich podstawie zostanie wygenerowana reklama, bądź jej warianty (w przypadku, którym dostarczone do niej zostały różniące się od siebie teksty, nagłówki, bądź formaty kreacji graficznych/wideo). Zasadniczo jednak, gdy prześlesz swoje reklamy do zatwierdzenia, będą one wyglądać dokładnie tak, jak to, co jest wyświetlane w sekcji Ad Preview.

    Zalety reklam statycznych

    • Łatwa konfiguracja. Reklamy statyczne są proste do utworzenia, ponieważ nie wymagają ani dużej wiedzy technicznej, ani kreatywnej.
    • Wygodne do kontrolowania. Ich treść nie musi być regularnie zmieniana, więc reklamy statyczne są łatwe do kontrolowania i zarządzania.
    • Przydatne w przypadku ograniczonych czasowo promocji. Jeśli mamy ograniczoną liczbę zasobów kreatywnych, a chcemy stworzyć reklamę promocji ograniczonej czasowo – reklamy statyczne na Facebooku mogą okazać się najlepszym rozwiązaniem. 
    • Sprawdzają się dla małych biznesów. W przypadku, w którym Twój biznes nie może sobie pozwolić na przygotowanie wielu różnorodnych kreacji, bądź na poświęcenie czasu na częstą aktualizację materiałów – statyczne reklamy to dobry wybór.

    Wady reklam statycznych

    • Brak personalizacji doświadczenia. Statycznym reklamom brakuje cech kreatywności i dostosowania do poszczególnych konsumentów.
    • Wyniki mogą nie być satysfakcjonujące. Statyczne reklamy charakteryzują się stosunkowo mniejszym współczynnikiem konwersji przy dużej liczbie wyświetleń. ​​

    Reklamy dynamiczne

    Czym są reklamy dynamiczne?

    W zależności od informacji oraz zasobów, jakie dostarczymy podczas konfiguracji kampanii, reklamy dynamiczne wyglądać będą w różny sposób. Reklamy te są tworzone na podstawie zachowań użytkowników sieci, a to z kolei sprawia, że mogą zostać dopasowane do bardzo konkretnych grup odbiorców. W przypadku reklam dynamicznych, to, co widoczne w sekcji Ad Preview będzie jedynie prezentacją poglądową dla produktu końcowego. Wynika to z faktu, że obrazy, nagłówki, opisy, cena i więcej będą się zmieniać w zależności od działań i zachowań Twoich leadów na Twojej stronie lub wewnątrz aplikacji mobilnej. Krótko mówiąc, Twój kanał, w których gromadzisz dane o klientach będzie używany przez Facebook do dynamicznego wyciągania informacji.

    Chociaż reklamy dynamiczne na Facebooku są najczęściej używane w postaci reklam produktowych, mogą być również używane z celami kampanii maksymalizacji instalacji aplikacji mobilnej oraz Lead Generation. W przypadku, w którym chcesz zwiększyć sprzedaż swoich produktów, a masz ich w swoim katalogu więcej niż pięć to dynamiczne reklamy będą dla Ciebie zdecydowanie najbardziej wydajne i skuteczne. Jeśli jednak masz mniej niż pięć produktów, możesz eksperymentować ze Sklepami na Facebooku jako dodatkiem do kampanii reklamowych lub budować statyczne reklamy ręcznie, używając pojedynczych obrazów, filmów lub reklam karuzelowych.

    Zalety reklam dynamicznych

    • Więcej konwersji. Reklamy dynamiczne z reguły skutkują wyższym współczynnikiem konwersji ze względu na ich spersonalizowany charakter
    • Lepsza widoczność. Ze względu na możliwość wejścia w interakcję z reklamą tego typu – użytkownicy często udostępniają treść tych reklam, bądź subskrybują strony, do których są one przypisane. Dzięki temu z kolei docierają one dalej i ich widoczność jest większa.
    • Dobre do budowania lojalności klientów. Spersonalizowane reklamy zazwyczaj powodują większą lojalność wobec marki, która z nich korzysta, ponieważ użytkownicy doceniają aktualne i trafione treści.

    Wady reklam dynamicznych

    • Wyższa cena. Koszt stworzenia i wprowadzenia w życie odpowiednich kreacji dla dynamicznych reklam jest wysoki. Poza tym materiały te wymagają częstej aktualizacji w celu utrzymania zaangażowania oraz zaspokojenia potrzeb użytkowników.
    • Wymagają kreatywności i wysiłku. Reklamy dynamiczne wymagają wiedzy technicznej, kreatywnej i innowacyjnej oraz regularnych zmian w ich treści. Dodatkowo, potrzeba wiele czasu i wysiłku, aby zapewnić, że użytkownikom proponowane są adekwatne treści.

    Chcesz zwiększyć swoją widoczność poprzez reklamy Facebook Ads?

    Dobrze trafiłeś – wiemy jak Ci pomóc! Umów się na rozmowę, a gwarantujemy pomóc Ci dobrać właściwą strategię działania za pomocą tego kanału.

    Dynamiczne reklamy produktowe

    Jako że reklamy produktowe są najpopularniejszym i najczęściej używanym typem reklam dynamicznych, warto nieco bardziej zagłębić się w ten temat. Obok reklam produktowych w Google Ads możliwych dzięki Google Merchant Center jest to bowiem jeden z użyteczniejszych kanałów generowania konwersji zakupowych poprzez kampanie online. 

    Ustawiając swoje pierwsze dynamiczne kampanie reklamowe, pamiętaj, że ich konfiguracja zajmuje sporo czasu i wymaga stosunkowo wysokiego poziomu wiedzy technicznej. Warto zatem się odpowiednio przygotować do tego procesu.

    Jak przygotować się do publikacji dynamicznych reklam produktowych? 

    Jeśli Twoje konto jest nowe i wcześniej nie miałeś okazji korzystać z kampanii reklamowych, przede wszystkim musisz skonfigurować Pixel Meta, by móc śledzić zdarzenia, których dokonują użytkownicy w Twojej witrynie i aplikacji. Następnie będziesz musiał stworzyć katalog produktów, które chcesz promować poprzez produktowe reklamy dynamiczne. Potrzebne do tego będzie zawarcie szczegółów takich jak: cena produktu, jego dostępność oraz lokalizacja.

    Katalog utworzysz z poziomu menedżera firmy. Otwórz Ustawienia Firmowe, następnie kliknij na Źródła danych, wybierz Katalogi i w końcu Utwórz nowy katalog. Po wykonaniu tych kroków będziesz mógł wybrać typ produktów oraz adekwatnie nazwać swój katalog, by ułatwić sobie organizację pracy na kolejnych etapach. 

    Jeżeli korzystasz z zewnętrznych platform eCommerce, będących partnerami Meta (np. Shopify, BigCommerce), konieczne będzie zaimportowanie katalogu z tej platformy korzystając z instrukcji na stronie wybranego partnera.

    Jeśli Twój katalog jest już skonfigurowany, sprawdź, czy wszystko na pewno jest gotowe. Pewności nigdy za wiele, dlatego upewnij się, że zdarzenia i parametry Piksela Facebooka są skonfigurowane, a Facebook jest połączony z Twoim katalogiem we właściwe sposób tak, aby po starcie kampanii mógł pokazać użytkownikowi najbardziej odpowiednie produkty.

    Kiedy wykonałeś już wszystkie powyższe kroki, pora na wybór oraz stworzenie grup odbiorców, do których chcesz kierować swoje reklamy. 

    Może pomyślisz sobie “Chwila, przecież tyle naczytałem się o tym, że dynamiczne reklamy kierowane są automatycznie do właściwych osób! Dlaczego mam teraz definiować grupę odbiorców?”. Otóż robi się to po to, by zawęzić grupy według potrzeb definiowanych przez naszą strategię i tym samym osiągnąć jak najlepsze wyniki. Możemy skorzystać z grup niestandardowych odbiorców (takich jak, na przykład, grupy typu lookalike), kierować reklamy do osób o konkretnych zainteresowaniach, bądź stworzyć grupy remarketingowe, które są bardzo popularne w przypadku tego typu kampanii. 

    Grupy niestandardowych odbiorców utworzysz z poziomu menedżera reklam. Możesz także stworzyć grupy odbiorców wg aspektów takich jak lokalizacja, czy zainteresowania z poziomu grupy reklam, na etapie konfigurowania kampanii.  

    Do startu, gotowi…START!

    Pora na stworzenie nowych dynamicznych reklam produktowych na Twoim koncie! Jeśli z sukcesem przeszedłeś przez wszystkie powyższe kroki, nie powinno to stanowić dla Ciebie problemu. Wybierz właściwy cel, katalog oraz określ targetowanie. Pamiętaj także o przygotowaniu copy, które przyciągnie klientów do Twoich produktów. Twoje teksty reklam powinny być jasne, bezpośrednie i krótkie, jako że tak jak przeważająca część reklam na Facebooku będą one oglądane na urządzeniach mobilnych. Teksty powinny też być zgodne z materiałami kreatywnymi i grupami produktów należących do katalogu, ale o tym chyba nikomu nie trzeba przypominać ;).

    Weź także pod uwagę odpowiedni dobór stron docelowych (landing pages) dla swoich reklam. Nie korzystaj z linków prowadzących do ogólnych stron produktów lub strony głównej swojego sklepu internetowego. W łatwy sposób zwiększysz szanse na dokonanie konwersji, linkując konkretny produkt bezpośrednio do jego strony. 

    Dodatkowo, testuj różne treści na przyciskach CTA (call to action). Nie zawsze oczywiste “Kup teraz” będzie skutkować najlepszymi wynikami, dlatego warto używać fraz takich jak “Dowiedz się więcej” czy “Sprawdź”, nawet jeśli Twoim celem jest zwiększenie konwersji zakupowych.

    Odnieś sukces dzięki reklamom na Facebooku… i nie tylko!

    Dzięki odpowiednim kreacjom i ad copy, Twoje reklamy powinny rezonować z odpowiednimi ludźmi poprzez system reklamowy Meta. Pamiętaj o tym, by stale sprawdzać aktualność emitowanych reklam, by nie wprowadzać swoich potencjalnych klientów w błąd. Przez takie potknięcia możesz stracić takich klientów na zawsze, bądź stanąć na bardzo długiej drodze do odbudowania ich zaufania.

    Niezależnie jednak od tego, czy zdecydujesz się na skorzystanie z reklam statycznych, czy dynamicznych, najważniejsza jest dobrze opracowana strategia i dopasowane do niej typy kampanii. Testuj różne rozwiązania i typy reklam, a także różne kanały, by zwiększyć swoje szanse na sukces. 

    W sytuacji, w której poczujesz, że potrzebujesz pomocy – zwróć się do ekspertów – takich jak zespół Up&More! Jesteśmy do Twojej dyspozycji, jeśli potrzebujesz wsparcia w zbudowaniu kampanii budzących zaangażowanie użytkowników i maksymalizujących konwersje na Twojej stronie, bądź w aplikacji mobilnej.

    Porozmawiajmy!

    Martyna Malepszy
    Martyna Malepszy

    Z Up&more związana od kwietnia 2021 roku. Na codzień zajmuje się przede wszystkim prowadzeniem i optymalizacją kampanii zachęcających do instalacji aplikacji mobilnych, ale nie tylko.