Spis treści

    Pozycjonowanie jest bardzo ważnym kanałem marketingowym, nie ważne czy prowadzisz sklep e-commerce czy małą lokalną stronę z usługami. Jeśli chcesz pozyskiwać ruch organiczny, a więc potencjalnych klientów na swoją stronę, bez podstawowej wiedzy o pozycjonowanie, trudno będzie Ci skutecznie i efektywnie działać.

    Pozycjonowanie stron na własną rękę - czy to ma sens?

    Co zrobić, jeśli nie masz budżetu marketingowego, aby zatrudnić eksperta SEO? Istnieje kilka prostych sztuczek SEO, które możesz wdrożyć i które pomogą Ci działać skuteczniej.

    Możesz sam pozycjonować swoją stronę internetową – ale ważne jest, aby pamiętać, że SEO to gra długoterminowa. Potrzeba czasu i wysiłku, aby zobaczyć wyniki. To wymaga tego, że musisz być na bieżąco z najnowszymi zmianami, aby rywalizować z konkurencją. To może wymagać rezygnacji z innych, ważniejszych funkcji w firmie.

    Samodzielne pozycjonowanie strony

    W internecie znajdziesz wiele porad o SEO. Od webinarów, video po artykuły i szkolenia online. Może być kuszące, aby spróbować zaoszczędzić trochę pieniędzy, pozycjonując stronę samemu. Ale prawda jest zwykle taka, że SEO jest dość skomplikowane i ciągle się zmienia. Większość osób, które próbują zrobić pozycjonowanie samodzielnie, często poddają się, nie widząc realnych efektów swojej pracy. W rezultacie marnują czas i pieniądze, osiągając niewielki efekt.

    Musisz wiedzieć, że SEO wymaga stałej uwagi i powinieneś stale nad nim pracować i ulepszać je. Jeśli masz na to czas – śmiało, ale jeśli nie – lepiej zatrudnić kogoś, kto robi to na co dzień, i z tego się utrzymuje. Ty możesz skupić się na prowadzeniu swojego biznesu, a SEO zostawić ekspertom.

    Jeśli lubisz robić wszystko sam, to nie będziesz mógł skalować swojego biznesu. Zapewne, nie zostaniesz też ekspertem w żadnej konkretnej dziedzinie. Pamiętaj przy tym, że pozycjonowanie to ciągły proces i będziesz musiał nadążać za ciągłymi zmianami, jeśli chcesz widzieć kolejne rezultaty swoich działań.

    Gdzie szukać wiedzy na temat SEO?

    Istnieje wiele źródeł, które pomogą Ci dowiedzieć się więcej o SEO. Nawet wyszukiwarki takie jak Google mają swoje własne zasoby, takie jak np. SEO Starter Guide, dedykowany dla początkujących pozycjonerów lub właścicieli serwisów internetowych.

    W dzisiejszym świecie ludzie z branży marketingu chętnie dzielą się wiedzą. W związku z tym możesz znaleźć wiele wspaniałych informacji na stronach takich jak Moz, SearchEngine Journal, Search Engine Land i Marketing Land. Możesz również sprawdzić kursy online. Takie kursy SEO oferuje szereg agencji i freelancerów. Za granicą są to np. oferowane przez DigitalMarketer (Search Marketing Mastery), HubSpot Academy (są nawet bezpłatne) czy Matta Diggity’ego (The Affiliate Lab).

    A jeśli szukasz bardziej szczegółowych porad marketingowych lub Case Study, możesz sprawdzić prywatne blogi (np. Koray Tuğberk), webinary (np. te organizowane przez Senuto, Whitepress, Linkhouse czy Contadu) oraz podcasty. Istnieją również społeczności SEO, które możesz spotkać na żywo na barcampach lub konferencjach. Są także oczywiście grupy SEO na Facebooku. Zarówno polskie i zagraniczne.

    Pozycjonowanie wymaga czasu

    Pozycjonowanie nie jest szybką poprawką. SEO to długoterminowa strategia, która wymaga ciągłej uwagi i wysiłku. Dobrą wiadomością jest to, że kiedy już zaczniesz, z czasem będzie to coraz łatwiejsze.

    Prawdopodobnie zobaczysz rezultaty pozycjonowania w ciągu kilku miesięcy i będziesz mógł dalej optymalizować i dostosowywać działania, kontynuując pracę nad SEO.

    Dlaczego pozycjonowanie strony jest ważne?

    Istnieje wiele czynników, które wpływają na pozycję strony internetowej w rankingu wyszukiwarki. SEO to proces optymalizacji wszystkich takich czynników rankingowych. Pisałem już o tym, co wpływa na pozycję strony w Google. W skrócie kluczowe czynniki to zawartość Twojej strony (treści), struktura, linki oraz to, jak dobrze Twoja strona jest zaprojektowana i zakodowana (określna zbiorczo jako doświadczenie użytkownika).

    Jeśli nie masz strategii SEO, to całkiem prawdopodobne, że będziesz pisać i tworzyć treści dla nikogo. Najpierw musisz wiedzieć, czego będą szukać potencjalni klienci, potem przygotować strukturę i plan treści, następnie stworzyć stronę internetową i zacząć tworzyć odpowiednie artykuły. Na kolejnym etapie do pozycjonowania możesz włączyć strategię link buildingu.

    SEO jako część marketingu

    SEO jest ważną częścią każdej strategii marketingowej, ale to tylko jeden element układanki. Musisz również skupić się na innych kanałach, takich jak płatne reklamy, media społecznościowe i e-mail marketing. To zapewni Ci synergię i efekty od początku istnienia marki.

    Najważniejszą rzeczą jest stworzenie dobrze opracowanej strategii marketingowej, która obejmuje wszystkie kanały, które są istotne dla funkcjonowania Twojej firmy. Upewnij się, że zawsze testujesz, analizujesz i udoskonalasz te strategie, aby móc stale poprawiać swoje wyniki i rywalizować na rynku.

    Dlaczego pozycjonowanie jest trudne i wymaga dużo czasu?

    Trudno jest nadążyć za ciągle zmieniającym się kierunkiem i trendami SEO. Często potrzeba dużo czasu i wysiłku, aby zobaczyć jakiekolwiek rezultaty pozycjonowania. To dlatego, że SEO jest nieustannie rozwijającą się „formą sztuki”, a wyszukiwarki stale zmieniają swoje algorytmy, aby zapewnić najlepsze doświadczenie użytkownika.

    Niektóre z ostatnich zmian, które wpłynęły na pozycjonowanie obejmują dążenie Google w kierunku wyszukiwania semantycznego. Interesujące i warte uwagi może być zbadania znaczenia sygnałów z mediów społecznościowych. Aby pozostać na czele i skutecznie rywalizować z konkurencją, musisz stale kształcić się w zakresie tych najnowszych zmian i wiedzieć jak mogą one wpłynąć na twoją stronę internetową.

    SEO wymaga różnych umiejętności

    Istnieje wiele różnych aspektów i działów SEO, od optymalizacji strony internetowej, analiz konkurencji aż do link buildingu. Potrzeba dużo czasu i wysiłku, aby odpowiednio zająć się nimi wszystkimi.

    Dodatkowo pozycjonowanie wymaga również znajomość wielu narzędzi i technik, które pomagają w optymalizacji serwisu, zwiększeniu jego widoczności czy analizowaniu potencjałów wyszukiwań w danych tematach. Bez tego analiza konkurencji, zaplanowanie strategii i w końcu osiągnięcie rezultatów będzie bardzo czasochłonne. Poprawę pozycji witryny na stronach wyników wyszukiwania (SERP) na konkretne słowo kluczowe możesz zrealizować ręcznie, ale pozycjonowanie dziś wymaga holistycznego podejścia i spojrzenia na cały serwis.

    Poza wszystkim, koszt narzędzi (takich jak aHrefs, Majestic, SemrushSurfer SEO czy ScreamingFrog) jest znaczący, zwłaszcza jeśli prowadzisz kilka lub nawet jeden projekt. Czasami wbrew pozorom można zaoszczędzić pieniądze korzystając z pomocy eksperta SEO.

    Pozycjonowanie wymaga długoterminowych działań i planu

    I wreszcie, pozycjonowanie to nie jest jednorazowy wysiłek – to ciągły proces, który musi być stale monitorowany i udoskonalany, aby przynosił najlepsze rezultaty. Oznacza to, że musisz aktywnie angażować czas i zasoby, aby utrzymać wysokie pozycje w rankingu Google oraz widoczność swojej strony. Wszystko to wymaga czasu i dlatego pozycjonowanie strony nie jest jednorazowym działaniem.

    Wniosek: czy mogę zrobić własne SEO?

    Jeśli prowadzisz lokalny biznes, możesz robić swoje własne SEO. Tak długo, jak konkurencja w danej niszy jest niska lub na zbliżonym poziomie wiedzy, możliwe jest osiągnięcie przyzwoitych wyników z realizacji samodzielnego pozycjonowania.

    Jeśli natomiast prowadzisz średnią lub dużą firmę, zwykle lepiej jest zatrudnić eksperta i skoncentrować się na prowadzeniu i rozwoju biznesu. Podstawowa strategia SEO nie wystarczy do skutecznego marketingu internetowego, gdy istnieje już solidna konkurencja w danej branży.

    W tym wypadku warto współpracować z agencją SEO lub freelancerem. O różnicach agencji SEO i freelancera pisałem w jednym z wpisów. Nawet przy dużej konkurencji możesz co prawda pozycjonować stronę na własną rękę, ale będzie to wymagało ogromnej i stałej inwestycji czasu w naukę pozycjonowania, a także prawdopodobnie rezygnacji z obecnie wykonywanych zadań.

    Jeśli to było dla Ciebie wartościowe podziel się tym na Facebooku lub polub nas. Gdybyś był zainteresowany ofertą pozycjonowania strony, skontaktuj się z nami!

    Porozmawiajmy!

    Piotr Starzyński
    Piotr Starzyński

    Witam serdecznie! Mam na imię Piotr Starzyński i miło mi Cię spotkać w branży pozycjonowania. W SEO pracuję oficjalnie od 2006 roku, zaś analityką zajmuję się od kilku lat. Mam na koncie około 400 wdrożeń analityki dla stron klientów, setki projektów SEO oraz kilkadziesiąt projektów analityki dla aplikacji mobilnych. W Up&More odpowiadam za pracę zespołu Search Engine Optimization oraz Analityki internetowej. Jeśli masz ochotę współpracować ze mną, zapraszam Cię do kontaktu!