Spis treści

    Wiele osób uważa, że pisanie treści dla SEO i pisanie dla publiczności to dwa wykluczające się cele. W rzeczywistości można robić obie te rzeczy w tym samym czasie i to jest najlepsze podejście! Umieszczając słowa kluczowe i encje (entity) w widocznym miejscu, możesz uczynić swój wpis bardziej przyjaznym dla SEO. Uważaj jednak, aby nie nadużywać słów kluczowych, ponieważ spowoduje to, że Twój tekst będzie mniej czytelny.

    Pozycjonowanie bloga

    W rzeczywistości, używanie zbyt wielu słów kluczowych może zaszkodzić twoim pozycjom w rankingu, ponieważ wygląda to dla wyszukiwarek na spam. Zamiast tego skup się na tworzeniu interesujących i wciągających treści, które przyciągną uwagę odbiorców. Jeśli ludzie lubią to, co czytają, są bardziej skłonni podzielić się tym z innymi. A jak wszyscy wiemy, udostępnienia, jeśli nie bezpośrednio, mogą wpływać na SEO. Tak więc, jeśli chcesz poprawić swoje umiejętności pisania i swój ranking SEO, zacznij od tych wskazówek, jak napisać wpis na blogu przyjazny dla SEO!

    Co do pozycjonowania bloga, istnieje szereg specjalistów SEO, którzy podzielają pogląd, że content czyli treść powinna pozycjonować się sama. Na widoczność samego bloga wpłynie na pewno autorytet całej domeny (pod warunkiem umieszczenia bloga w katalogu, a nie jako subdomeny). Niezależnie czy wyrażamy pogląd, że powinniśmy wesprzeć pozycjonowanie artykułów z bloga link buildingiem czy nie, najważniejsze będzie jednak bez wątpienia zadbanie o treść. Ten proces opiszemy teraz szczegółowo.

    Wykonaj analizę słów kluczowych

    Każdy dobry artykuł zaczyna się od badań. Jest to szczególnie ważne, gdy Twoim celem jest artykuł przyjazny dla wyszukiwarek, ponieważ musisz upewnić się, że używasz właściwych słów kluczowych.

    Jeśli zależy Ci na efektach, co pozwala na utrzymanie wysokiej motywacji, spróbuj znaleźć słowa kluczowe, które mają wysoki wolumen wyszukiwania, ale niską konkurencję. W ten sposób masz większe szanse na uzyskanie wysokich pozycji dla tych słów kluczowych. Świetnym sposobem, aby to zrobić, jest użycie płatnych narzędzi Semrush lub Senuto. Możesz natomiast skorzystać z bezpłatnego okresu próbnego. Inną opcją jest użycie darmowego narzędzia, takiego jak Google Keyword Planner.

    Nie myśl teraz o słowach kluczowych jako po prostu o słowach, które opisują to, co robisz – znaczą one o wiele więcej. Teraz nadszedł czas, aby je pogrupować w tematy i opcjonalnie rozszerzyć grupy o kolejne frazy lub pytania. W ten sposób jeden artykuł obejmie więcej słów kluczowych. Jest to związane z semantycznym SEO, gdzie jedna strona może uplasować się na wysokich pozycjach dla wielu słów kluczowych, o ile spełnia intencje użytkownika związane z wyszukaniem.

    Jeśli podchodzisz profesjonalnie do tematu warto, żebyś rozszerzył wiedzę o znajomość pojęcia entity (encji) oraz intencji wyszukiwania, które są kluczowe dla semantycznego SEO. W skrócie Google definiuje pojęcie entity jako coś, co jest unikalne, dobrze zdefiniowane i możliwe do wyróżnienia. Każdej encji przypisany jest unikalny identyfikator. Z definicją entities jest związana kolejna rzecz, którą jest graf wiedzy. Graf wiedzy (z ang. knowledge graf) to zbiór połączeń między różnymi encjami.

    Wyeksponuj słowa kluczowe

    Kiedy już zidentyfikujesz słowa kluczowe, na które chcesz pozycjonować bloga, ważne jest, aby upewnić się, że są one wyeksponowane w twoim artykule. To nie znaczy, że powinieneś nadmiernie nasycać swój artykuł tymi słowami kluczowymi; to tylko utrudni czytanie i prawdopodobnie zaszkodzi twojej widoczności w semantycznej wyszukiwarce Google.

    Zamiast tego, staraj się je wykorzystać w następujących miejscach: 

    • Tytuł artykułu;
    • Wstęp lub nawet pierwsze zdanie wpisu;
    • Wszelkie nagłówki i podtytuły w treści artykułu;
    • Podsumowanie artykułu;
    • Meta tagi.

    Umieszczając je w tych strategicznych miejscach, masz większe szanse na przyciągnięcie uwagi zarówno wyszukiwarek, jak i czytelników. Oprócz używania odpowiednich słów kluczowych, pamiętaj również o używaniu synonimów i powiązanych terminów w całym artykule, aby nadać mu naturalny charakter. Oczywiście nagłówek musi być podsumowaniem następującego po nim akapitu.

    Pisz angażujące i ciekawe treści

    Oczywiście, badania słów kluczowych i ich rozmieszczenie są ważne, jeśli chcesz stworzyć wpis przyjazny dla SEO (z ang. seo-friendly). Ale na koniec dnia, to co naprawdę się liczy to to, czy ludziom faktycznie spodoba się twój artykuł. I to jest miejsce, w którym rzeczy zaczynają się trochę komplikować, ponieważ musisz stworzyć treść, która jest nie tylko interesująca i użyteczna, co jest priorytetem, ale także bogata w słowa kluczowe. To wszystko nie może wyglądać jak jedna wielka reklama lub treść pozbawiona wartości lub nieczytelna.

    Jeśli ludzie nie polubią twoich treści, nie pozostaną z Tobą na długo – i na pewno nie będą polecać twojego artykułu innym, i prawdopodobnie nie będą też konwertować. Tak więc, ważne jest, aby zawrzeć te kluczowe hasła w treści, to nie poświęcaj jakości tekstu dla ilości wstawionych słów kluczowych. Zamiast tego skup się na pisaniu interesujących treści, które przykują uwagę odbiorców od początku do końca.

    Dodatkowe wskazówki

    Stwórz nagłówki, które przyciągną uwagę

    Wiesz, co mówią – nigdy nie ma drugiej szansy na zrobienie pierwszego wrażenia. Podobnie jest z nagłówkami, dlatego tak ważne jest, aby Twój był chwytliwy, interesujący i treściwy. Świetny nagłówek sprawi, że ludzie będą chcieli kliknąć, aby przeczytać Twój wpis na blogu lub najbliższy akapit, a jednocześnie da im dobry pomysł na to, o czym jest treść. Stwórz nagłówki, które są jasne, zwięzłe i trafiają w punkt.

    Oprócz tego, że nagłówek powinien być interesujący, powinien również zawierać jedno lub dwa słowa kluczowe, które pomogą poprawić ranking artykułu/podstrony w wynikach wyszukiwania. Tylko nie przesadzaj z nimi – pamiętaj, że nadal chcesz, aby Twój nagłówek był czytelny i miał sens!

    Używaj obrazów i filmów

    Większość ludzi to wzrokowcy, więc wzbogacenie wpisu na blogu o obrazki i filmy może pomóc zilustrować twój punkt widzenia, rozbić cały ten tekst na czytelniejsze bloki i sprawić, że twój wpis będzie bardziej atrakcyjny wizualnie. Dodanie co najmniej jednego zdjęcia do wpisu blogowego jest dobrą zasadą – obrazek przy odpowiednim wykorzystaniu danych strukturalnych może być też wyświetlany na podstronie z wynikami wyszukiwań. Pamiętaj, aby zoptymalizować obrazy pod kątem SEO, umieszczając odpowiednie słowa kluczowe w nazwie pliku i tekście alt. Upewnij się też, że wszelkie zdjęcia, które zamieszczasz, są odpowiednich w odpowiednim formacie i rozmiarze. Zainteresowanych czytelników bloga odsyłam do szczegółowego wpisu o tym jak optymalizować grafiki pod SEO.

    A jeśli naprawdę chcesz zadziwić swoich czytelników, zamieść wideo! Filmy są świetne dla podniesienia zaangażowania i mogą pomóc zatrzymać ludzi na stronie dłużej, co jest dobre zarówno dla SEO jak i konwersji. Trzeba także wspomnieć, że niekiedy formaty video są wyświetlane bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Więcej przeczytasz w artykule o rodzajach wyników wyszukiwania w Google.

    Użyj danych strukturalnych

    Jeśli chcesz, aby Twoje posty na blogu pojawiały się w Google jako Featured snippets  (polecane fragmenty z odpowiedzią), musisz ustrukturyzować swoje dane za pomocą znaczników schema.org. Ten kod pomaga wyszukiwarkom zrozumieć informacje na twojej stronie i dostarcza im dodatkowego kontekstu na temat twoich treści. Danym strukturalnym poświęciliśmy na naszym blogu oddzielny artykuł.

    Włączenie danych strukturalnych do witryny może również pomóc w poprawieniu współczynnika klikalności, ponieważ Twój wpis będzie wyróżniał się w wynikach wyszukiwania i będzie zawierał dodatkowe informacje, które mogą pomóc w przekonaniu ludzi do przejścia na Twoją stronę.

    Chociaż nie ma gwarancji, że dodanie danych strukturalnych do witryny pomoże Ci wyświetlać się w featured snippet, z całą pewnością nie zaszkodzi to stronie!

    Używaj linków wewnętrznych

    Umieszczenie we wpisie na blogu linków wewnętrznych, tzn. linków do innych artykułów lub stron na Twojej witrynie – może poprawić wrażenia użytkowników, sprawić, że ludzie będą dłużej przebywać na Twojej stronie, pomóc wyszukiwarkom w przeszukiwaniu witryny i poprawić Twoje pozycje w SEO.

    Dodając linki wewnętrzne, pamiętaj o użyciu słów kluczowych w anchor text, aby poprawić pozycję stron, do których linkujesz na dane lub zbliżone słowo kluczowe. I jak wszędzie, upewnij się, że twoje linki są istotne i dodają wartość dla czytelników twojego bloga.

    Chcesz dowiedzieć się czym są anchory w linkach? Czytaj nasz poradnik o link buildingu. Chcesz poszerzyć wiedzę o linkach wewnętrznych? Odpowiedzi na swoje pytania znajdziesz w artykule o linkowaniu wewnętrznym.

    Podziel treść na akapity z nagłówkami

    Nikt nie lubi ogromnych bloków tekstu – nawet Google! Rozbicie tekstu na mniejsze akapity sprawia, że jest on łatwiejszy do strawienia zarówno dla ludzi, jak i dla robotów wyszukiwarek. Kiedy więc piszesz przyjazny dla SEO wpis na bloga, pamiętaj, aby używać podtytułów w całym artykule, aby rozbić tekst i sprawić, że będzie bardziej czytelny.

    Pamiętaj jednak, aby nie upychać zbyt wielu słów kluczowych w swoich podtytułach – ponownie, podejdź do tego z rozwagą i skup się na wartości informacyjnej z jednym słowem kluczowym lub ważną frazą, która pomoże opisać paragraf!

    Pozycjonowanie bloga

    Pozycjonowanie bloga zaczyna i w dużej mierze opiera się na przygotowaniu odpowiednich treści, które razem pokrywając temat pomagają uzyskać autorytet w danej niszy. Element pozycjonowanie jakim jest link buildingu w przypadku bloga ma drugorzędne znaczenie, choć faktycznie zwykle pozwala osiągnąć efekty wcześniej. Dla zainteresowanych w osobnym wpisie rozwijam temat sensowności pozycjonowania.

    Jak napisać wpis na blogu przyjazny dla SEO?

    Zatem jeśli chcesz napisać wpis na bloga, który będzie przyjazny dla wyszukiwarek i zoptymalizowany pod SEO, musisz pamiętać o kilku rzeczach. Przede wszystkim, przed rozpoczęciem pracy, przeprowadź badania słów kluczowych. Pomoże Ci to określić, jakich słów lub fraz użyć w całym artykule, aby przyciągnąć zarówno wyszukiwarki, jak i czytelników. Bardziej zaawansowani copywriterzy mogą wzbogacić tworzony post na bloga o encje charakterystyczne dla danego zagadnienia.

    Kiedy już zidentyfikujesz odpowiednie słowa kluczowe, skup się na tym, aby były one widoczne w tytule artykułu, wstępie lub nawet w pierwszym zdaniu, nagłówkach i podtytułach oraz w podsumowaniu.

    Jednak nie upychaj na siłę słów kluczowych do artykułu na bloga. To tylko sprawi, że będzie on trudny i nieprzyjemny do czytania. Wreszcie, podczas gdy umieszczenie słów kluczowych jest ważne, to co naprawdę ma znaczenie jest to, czy ludzie rzeczywiście będą cieszyć się czytając to, co napisałeś.

    Skup się więc na pisaniu ciekawych i interesujących treści od początku do końca, a będziesz na dobrej drodze do tworzenia nieodpartych, przyjaznych SEO wpisów na blogu!

    Nie jesteś przekonany do regularnego prowadzenia i pozycjonowania bloga? Zobacz nasz artykuł, z którego dowiesz się czy prowadzenie bloga ma znaczenie.

    Porozmawiajmy!

    Piotr Starzyński
    Piotr Starzyński

    Witam serdecznie! Mam na imię Piotr Starzyński i miło mi Cię spotkać w branży pozycjonowania. W SEO pracuję oficjalnie od 2006 roku, zaś analityką zajmuję się od kilku lat. Mam na koncie około 400 wdrożeń analityki dla stron klientów, setki projektów SEO oraz kilkadziesiąt projektów analityki dla aplikacji mobilnych. W Up&More odpowiadam za pracę zespołu Search Engine Optimization oraz Analityki internetowej. Jeśli masz ochotę współpracować ze mną, zapraszam Cię do kontaktu!