Spis treści

    Wizytówki Google stanowią jedną z ciekawych opcji prezentacji firmy w wynikach wyszukiwania Google. Pojawiają się one po prawej stronie wyników wyszukiwania, na samej górze strony, po wpisaniu fraz bezpośrednio związanych z daną firmą – takich jak nazwa czy adres siedziby. 

    optymalizacja wizytówki Google Moja Firma - na czym polega?

    Wizytówka pojawi się oczywiście tylko jeśli została wcześniej utworzona poprzez panel Google Moja Firma. Każda firma powinna założyć i zweryfikować swój profil, aby móc panować na informacjami pojawiającymi się na jej temat w internecie oraz nad pierwszym wrażeniem jakie niewątpliwie może wywołać wspomniana wizytówka. 

    Jak założyć i zweryfikować profil Google Moja Firma?

    Aby rozpocząć tworzenie profilu Google Moja Firma, a co za tym idzie wizytówki, należy wejść pod adres https://www.google.com/intl/pl_pl/business/ i tam kliknąć buton „zarządzaj”. Następnie podajemy nazwę naszej firmy, dla której wizytówkę chcemy utworzyć. Jeśli profil był już kiedyś zweryfikowany, zostaniemy przekierowani bezpośrednio do strony, gdzie będziemy mogli poprosić o dostęp aktualnego administratora. 

    Jeśli profil firmy nie był wcześniej stworzony podajemy nazwę i przechodzimy do kreatora, gdzie kolejno odpowiadamy na pytania dotyczące naszej działalności, między innymi takie jak jej rodzaj, adres strony internetowej, kategoria czy dane kontaktowe. Następnie weryfikujemy czy podany przez nas adres odpowiednio wygenerował pinezkę na Mapach Google. 

    Ostatnim etapem tworzenia wizytówki jest zweryfikowanie własności firmy. Jeśli wcześniej w procesie tworzenia profilu podaliśmy numer telefonu, najszybszą opcją weryfikacji będzie kod sms, który na ten numer przyjdzie. Musimy jednak pamiętać, że to ten właśnie numer będzie potem widoczny w wizytówce.

    Jeśli jednak nie chcemy podawać numeru telefonu, pozostaje nam druga opcja – kartka pocztowa. Na podany przez nas podczas rejestracji adres siedziby, Google prześle kartkę pocztową z kodem weryfikacyjnym, który musimy później wprowadzić na koncie. Aby wprowadzać zmiany i uzupełniać wizytówkę nie musi ona być zweryfikowana, jednak nasze zmiany nie będą widoczne dla użytkowników Google do czasu potwierdzenia własności firmy. 

    Co możemy zamieścić w wizytówce Google Moja Firma?

    1. Dane kontaktowe – jest to najbardziej oczywisty element, uzupełnić możemy adres firmy, godziny jej pracy (co istotne możemy podać różne godziny pracy w różnych dniach tygodnia oraz w trakcie świąt), numery telefonów, adres email, adres www, link do rezerwacji wizyt/usług online.
    2. Informacje o rodzaju działalności – możemy wskazać branżę w jakiej działamy oraz szczegółowo jakie usługi świadczymy. Wylistować możemy także wyróżniające naszą firmę atrybuty podzielone na następujące kategorie: dostępne opcje, klienci, planowanie, pomoc w nagłych wypadkach, udogodnienia, ułatwienia dostępu, zdrowie i bezpieczeństwo. Wiadomo, że nie każdej branży dotyczyć będzie każda z tych kategorii, więc część możemy pozostawić puste. Możemy także zamieścić opis naszej firmy, jej historię itp.
    3. Produkty – jeśli prowadzimy działalność gospodarczą w ramach, które sprzedajemy produkty, możemy część z nich zaprezentować już w samej wizytówce. Po wybraniu w panelu nawigacyjnym sekcji „produkty” klikamy rozpocznij i przechodzimy do kreatora. W pierwszej kolejności dodajemy zdjęcie produktu, potem jego nazwę, kategorię, opis i cenę. Możemy dodać też buton odsyłający do stronny www za pomocą podanego przez nas linku. 
    4. Usługi – jeśli nasza oferta opiera się o świadczenie usług możemy je dodać w wizytówce w sposób podobny jak produkty.
    5. Wpisy – tworząc nowy wpis w ramach wizytówki możemy informować klientów o bieżących nowościach, promocjach czy zmianach w naszej firmie.
    6. Zdjęcia – w wizytówce możemy zamieścić zdjęcia związane z naszą firmą. Sekcja publikacji zdjęć podzielona jest na kilka kategorii: zdjęcia główne (które pojawią się po wyświetleniu wizytówki w wynikach wyszukiwania, więc będą stanowić niejako nasze „zdjęcia profilowe”), od właściciela, od klienta (zdjęcia, które w ramach opinii o firmie zamieszczają klienci), zdjęcia 360, wideo (zamieszczać możemy tutaj filmy), wnętrze, z zewnątrz, logo, w pracy, zespół, tożsamość.
    7. Wiadomości – jest to sekcja, gdzie wyrażamy zgodę na otrzymywanie wiadomości oraz próśb o wycenę od potencjalnych klientów poprzez czat. Możemy oczywiście tej opcji nie uaktywniać, jeśli mamy np. czat na stronie lub odpowiadamy wiadomości na w ramach innych portali. 
    8. Witryna – wizytówka Google pozwala obecnie na stworzenie prostej strony www w ramach kreatora udostępnionego w panelu Google Moja Firma. Koszt takiej strony to od 50 zł rocznie w zależności jakie rozwinięcie domeny wybierzemy, im bardziej personalizowane lub popularne tym koszt rośnie. Kreator pozwala na stworzenie strony składającej się z kilku podstron z prostym menu. Wybrać możemy motyw, fonty, dodać zdjęcia i potrzebne informacje. 

    Uzupełnienie większości z tych elementów (oczywiście poza stworzeniem strony www, jeśli posiadamy własną) sprawi, że nasza wizytówka będzie bogata w informacje i atrakcyjna wizualnie co znacząco zachęci potencjalnych klientów do kontaktu z nami. Dobrze zoptymalizowana wizytówka jest także znaczącym źródłem ruchu na witrynie internetowej – a co istotne, jest to przecież ruch zupełnie darmowy. Jakby nie patrzeć – same korzyści! 

    W panelu Google Moja Firma możemy przeglądać dokładne statystyki naszej wizytówki – ilość odwiedzin, ilość wyświetleń w wynikach wyszukiwania, ilość przejść na stronę www, ilość wyświetleń w Google Maps, ilość zapytań o trasę dojazdu, ilość połączeń telefonicznych wykonanych po kliknięciu numeru w wizytówce, ilość wyświetleń zdjęć, ilość dodanych zdjęć oraz opinii. 

    Czy inne osoby mogą edytować naszą wizytówkę?

    Najważniejsze informacje w wizytówce co do zasady edytować możemy jedynie my i osoby, którym nadamy dostęp z takimi uprawnieniami. Jednak każdy użytkownik wyszukiwarki może zgłosić uwagi do naszej wizytówki, np. jeśli nie zgadza się adres, godziny otwarcia lub w przypadku, gdy firma przestała działać w danym miejscu, a wizytówka jest nadal widoczna. Takie zgłoszenie jednej osoby nie spowoduje natychmiastowej zmiany w naszej wizytówce, ale my zostaniemy o tym powiadomieni. Jednak, jeśli wiele osób zgłosi ten sam problem, a my nie wykonamy żadnej akcji Google naniesie zmiany automatycznie po pewnym czasie. 

    To co w zasadzie bez ograniczeń mogą w ramach naszej wizytówki dodawać inni użytkownicy wyszukiwarki to opinie. Opinia może stanowić ocenę w skali 1-5, opis naszego produktu lub usługi, które zakupił klient oraz zdjęcia lub filmy. 

    Google dąży do tego, aby opinie, które pojawiają się dla danej firmy pochodziły od klientów, którzy realnie mieli z nią interakcję, dlatego też np. wszelki spam jakim mogłaby chcieć zaszkodzić nam konkurencja jest automatycznie usuwany. Jeśli na naszym profilu pojawią się jakieś opinie, co do których jesteśmy pewni, że są one fałszywe lub np. ktoś pomylił firmy, możemy je zgłosić do weryfikacji poprzez panel Google Moja Firma.

    Na opinie warto także odpowiadać z poziomu naszego profilu – zarówno na te pozytywne jak i negatywne. Jednak należy tu bardzo mocno ważyć słowa – te informacje zostają w sieci na zawsze i mogą zaważyć na wizerunku naszej firmy, ze względu na to, że obecnie zdecydowana większość użytkowników Internetu sprawdza opinie przed skorzystaniem z usługi. 

    Porozmawiajmy!

    Adrianna Napiórkowska
    Adrianna Napiórkowska

    Posiada 11-letnie doświadczenie zawodowe, karierę rozpoczynała w agencji Emarketing Experts jako młodszy specjalista SEO. Oprócz pozycjonowania stron, zajmowała się prowadzeniem projektów marketingu 360° jako Account Manager w They.pl. Pracowała dla firm z sektora finansowego (Bank Millennium, Bank Meritum, Finai S.A.), e-commerce (np. Black Red White, Autoland, Mumla). W Up&More odpowiada między innymi za projekty SEO dla Panek Car Sharing, Amerigas, Interparking, H+H czy Autoplaza.