Spis treści

    Zakres zadań specjalisty SEO może być bardzo różny w zależności od tego w jakiej firmie pracuje. Zupełnie inne obowiązki może mieć on pracując „po stronie klienta” (czyli bezpośrednio w firmie, której strony pozycjonuje), niż w dużej agencji marketingu online. Jego praca będzie też najprawdopodobniej zupełnie inaczej wyglądać, jeśli agencja, dla której pracuje jest niewielka. 

    Na czym polega praca specjalisty SEO

    Dodatkowo wiele zależy od stażu i doświadczenia konkretnego specjalisty. Obowiązki osoby na stanowisku „seniora” będą oczywiście zupełnie inne, niż kogoś kto pracuje w branży dużo krócej. Jednak niezależnie od firmy i „statusu” pozycjonera, jedna rzecz pozostaje niezmienna – praca na serwisach internetowych. 

    Budowanie strategii działań organicznych 

    Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań SEO konieczne jest stworzenie strategii, która obejmie potrzeby klienta, uwzględni możliwości technologiczne serwisu, budżet możliwy do wykorzystania oraz aktualne wymogi jakie stawia Google. 

    Rolą specjalisty SEO w tworzeniu strategii jest w pierwszej kolejności zdefiniowanie jakie cele działań organicznych oraz grupy docelowe ma klient. W następnej kolejności pozycjoner proponuje możliwe warianty działań za pomocą, których w danym budżecie można zrealizować jak najwięcej z ustalonych celów. 

    Analiza serwisu pod kątem pozycjonowania

    Jednym z najważniejszych zadań pozycjonera jest audyt SEO stron internetowych. Stanowi on bazę do dalszych działań oraz jest pierwszym punktem każdej strategii. Na audyt SEO składają się trzy główne części – analiza on-site, analiza off-site oraz instrukcja wdrożeniowa/wsparcie przy w drożeniu razem z powtórnym audytem. 

    Audyt polega na dokładnej analizie poszczególnych elementów serwisu i jego działania pod kątem Wytycznych dla Webmasterów. Dzięki temu specjalista może wykryć wszelkie nieprawidłowości występujące na stronie i przygotować rekomendację ich zmian. Często także część z rekomendowanych zmian wdraża samodzielnie w treści lub w kodzie strony, jednak zazwyczaj prace programistyczne jako takie, nie znajdują się w zakresie jego obowiązków. 

    Wsparcie w budowaniu contentu na stronie

    Kolejnym z zadań specjalisty SEO jest oczywiście budowanie content planu i wskazywanie kierunków rozwoju treści, tak aby zapewnić serwisowi największą możliwą widoczność organiczną. Specjalista zleca copywriterom pisanie treści, które najskuteczniej będą realizować ustaloną strategię, a następnie weryfikuje je pod kątem optymalizacji pod wymogi wyszukiwarki Google. 

    W wielu przypadkach służy także wsparciem klientom, którzy treści wolą realizować samodzielnie, ponieważ np. działają w bardzo specjalistycznej branży. W ramach takiego wsparcia przesyła możliwe tematy artykułów, listy słów kluczowych i optymalizuje gotowe treści. 

    Pozyskiwanie linków

    Ważną rolą każdego specjalisty SEO jest pozyskiwanie wartościowych linków prowadzących do stron klientów z różnych źródeł. W ramach link buildingu specjalista, wybiera miejsca publikacji, zleca stworzenie dedykowanych treści, ustala ilości linków oraz anchor teksty z jakimi powinny się one pojawić na stronie. 

    W ramach link buildingu pozycjoner trzyma też pieczę nad całościowym obrazem profilu linków danego serwisu. Analizuje linki przychodzące i utracone, stara się zachować równowagę między działaniami SEO, a tym co Google uznaje za dozwolone. 

    Kontakt z klientem, czyli podstawa prowadzenia projektów

    Kolejnym elementem, który pojawia się w pracy każdego pozycjonera niezależnie od tego w jakiej firmie pracuje, jest kontakt z klientem, który jest bardzo ważnym elementem pozycjonowania. Zmiany na stronie, realizacja nowych pomysłów czy rekomendacji do dalszej strategii wymagają zazwyczaj ścisłej współpracy z klientem, bez tego projekt może zatrzymać się w miejscu. 

    Spotkania, maile czy raporty stanowią spory element każdego tygodnia pracy specjalisty SEO, pozwalają na utrzymanie dobrych relacji z klientem, porządku w prowadzonym projekcie, ale także pozwalają prowadzić dynamicznie cały proces pozycjonowania. 

    Jakie dodatkowe obowiązki może mieć specjalista SEO?

    Wszystkie wymienione dotychczas obowiązki, w większym lub mniejszym zakresie realizuje każdy specjalista niezależnie czy pracuje w dużej, małej firmie czy po stronie klienta. Jednak istnieje jeszcze sporo innych zadań, które już przez to miejsce pracy są warunkowane:

    • Udział w procesie sprzedaży – wiele firm angażuje specjalistów SEO do działania już na etapie sprzedaży, gdzie biorą oni czynny udział w tworzeniu ofert, uczestniczą w spotkaniach sprzedażowych czy udzielają odpowiedzi na pytania i wątpliwości potencjalnych klientów.
    • Publikacje własnych artykułów na portalach branżowych – jest to działanie przede wszystkim PRowe działające na korzyść zarówno firmy jak i samego specjalisty. Wypowiedzi w prasie branżowej na tematy szeroko powiązane z SEO bardzo dobrze wpływają na budowanie wizerunku danej firmy (oraz konkretnego pozycjonera) jako specjalistów w oczach potencjalnych klientów. 
    • Edukacja – czyli udział w warsztatach, zdobywanie nowej wiedzy, ale także prowadzenie szkoleń zarówno dla klientów jak i dla innych specjalistów.

    Podsumowanie

    Jak widzimy praca specjalisty SEO nie skupia się jedynie na samej stronie internetowej, ale obejmuje wiele różnych aspektów. Nie są to jedynie techniczne działania, pozycjoner wykonuje także sporo pracy managerskiej, czasem uczestnicząc także w innych procesach w firmie, jak np. sprzedaż usług. 

    Dobry specjalista SEO musi zatem mieć nie tylko wiedzę i umiejętności techniczne, ale także szeroki wachlarz tzw. kompetencji „miękkich”, które pozwolą mu na nawiązanie relacji z klientem i płynne realizowanie strategii pozycjonowania. 

    Porozmawiajmy!

    Adrianna Napiórkowska
    Adrianna Napiórkowska

    Posiada 11-letnie doświadczenie zawodowe, karierę rozpoczynała w agencji Emarketing Experts jako młodszy specjalista SEO. Oprócz pozycjonowania stron, zajmowała się prowadzeniem projektów marketingu 360° jako Account Manager w They.pl. Pracowała dla firm z sektora finansowego (Bank Millennium, Bank Meritum, Finai S.A.), e-commerce (np. Black Red White, Autoland, Mumla). W Up&More odpowiada między innymi za projekty SEO dla Panek Car Sharing, Amerigas, Interparking, H+H czy Autoplaza.