Spis treści

    W dzisiejszym świecie korzystanie ze smartfonów jest wszechobecne. Niemal każdy, niezależnie od wieku posiada urządzenie mobilne i używa go codziennie. Przeglądanie wiadomości, zakupy online czy korzystanie z kont na portalach społecznościowych to tylko przykłady działań jakie podejmujemy na naszych telefonach. Dostosowanie stron pod urządzenia mobile wydaje się więc być koniecznością. Jak to zrobić?

    mobile seo

    Mobile First Index

    W marcu 2018 roku zakończyło się wprowadzanie przez Google algorytmu, który ma na celu analizowanie wersji mobilnej serwisu. Jest to jednoznaczne z tym, że pozycja strony w wyszukiwarce zależy w dużej mierze od oceny wersji mobile przez Googlebota. 

    Mobile First Index został wprowadzony głównie z powodu rosnącej liczby smartfonów oraz problemów związanych z prędkością wczytywania się stron na mobile. 

    Wytyczne dotyczące aktualizacji Mobile First Index są ogólnodostępne dla deweloperów, dzięki czemu mamy niezbędną wiedzę oraz narzędzia do jak najlepszego dostosowania strony zgodnie z wymaganiami Google. 

    Strona mobilna czy responsywna – które rozwiązanie wybrać?

    Przygotowując stronę na urządzenia mobilne mamy do wyboru dwa rozwiązania – stronę mobilną lub responsywną. Czym różnią się te wersje? 

    Strony responsywne czyli RWD (Responsive Web Design) to strony desktopowe, które  automatycznie dostosowują się do urządzenia i jego rozdzielczości. 

    Ich podstawową zaletą jest to, że zawartość strony na urządzeniach mobile jest identyczna jak tych przeglądanych na desktopie. 

    Dodatkowo, jeśli decydujemy się na responsywną wersję serwisu, możemy ją obsługiwać z poziomu CMS i nie wymaga to dodatkowego systemu zarządzania treścią, tak jak w przypadku mobilnej wersji strony.

    Jeśli jednak zależy Ci na stronie, która będzie dedykowana tylko urządzeniom mobilnym, warto rozważyć alternatywną opcję. Strona mobilna ma inny adres URL, najczęściej wzbogacony o przedrostek ‘m’ albo ‘light’ i jej zawartość różni się od strony, która funkcjonuje na urządzeniach desktopowych. Wymaga ona odrębnej moderacji, zazwyczaj z poziomu dodatkowego systemu CMS oraz prowadzenia oddzielnych statystyk związanych z ruchem na stronie, co wymaga większego nakładu pracy oraz kosztów. 

    Jednak niewątpliwą zaletą takiego rozwiązania jest prędkość wczytywania się strony oraz lepsza czytelność wszystkich treści na urządzeniach mobilnych. 

    Każde z tych rozwiązań ma swoje wady i zalety i wybór odpowiedniego wariantu zależy od wielu czynników. Warto zastanowić się nad własnymi preferencjami, budżetem, celem jaki chcemy osiągnąć oraz przeanalizować docelową grupę odbiorców witryny. 

    Jak przystosować stronę do urządzeń mobile?

    Prędkość wczytywania się strony

    Czas jaki strona potrzebuje, aby być w pełni czytelna i interaktywna dla użytkowników jest niezwykle ważnym aspektem. Prędkość wczytywania się witryny jest jednym z czynników rankingowych oraz wpływa na doświadczenia użytkowników związane ze stroną. 

    Aby zweryfikować na jakim poziomie są podstawowe wskaźniki CWV oraz jakie elementy blokują wczytywanie się strony warto skorzystać z narzędzia PageSpeed Insights. Dzięki niemu możemy generować raporty dotyczące aspektów naszej strony, które wymagają optymalizacji oraz na bieżąco kontrolować stan witryny. 

    Pracując nad stroną pod kątem prędkości wczytywania, musimy skupić się na optymalizacji grafik, usunięciu zbędnych elementów w kodzie czy eliminacji elementów blokujących renderowanie. 

    Optymalizacja Title i Description

    Biorąc pod uwagę wielkość ekranów na urządzeniach mobilnych, możemy domyślić się, że nie wszystkie informacje uda nam się przekazać w takiej formie jak na desktopach. 

    Optymalizując meta Title oraz Description powinniśmy zwrócić uwagę na długość opisów meta oraz skupić się na tym, aby umieścić kluczowe informacje na początku treści. Warto wykorzystać w nich również komunikat Call to action, aby zachęcić użytkowników do przejścia na stronę. 

    Dane strukturalne                      

    Znaczniki schema, które umieszczamy w kodzie dają informacje robotom wyszukiwarki co znajduje się na danej stronie. Dzięki nim wyniki wyszukiwania prezentują się lepiej i zawierają więcej kluczowych informacji dla użytkowników.

    Rich Snippet, czyli rozszerzone wyniki wyszukiwania mogą dodatkowo, bezpośrednio w wyszukiwarce prezentować elementy mówiące o cenie produktów, dostępności na stronie lub średniej ocen. Implementacja danych strukturalnych zwraca uwagę użytkowników oraz zachęca ich do przejścia na stronę. 

    User Experience

    Biorąc pod uwagę jak wielu użytkowników korzysta z urządzeń mobile w celu znalezienia informacji czy zrobienia zakupów online musimy dostosować działanie stron tak, aby było jak najbardziej dopasowane do oczekiwań odbiorców. 

    Warto skupić się na tym, aby treści na wersji mobile były czytelne, elementy klikalne nie znajdowały się zbyt blisko siebie i umożliwiały wygodne korzystanie. Projekt i kolorystyka strony powinny również być przyjemne w odbiorze aby zachęcić użytkowników do pozostania na stronie. 

    Nie można również zapominać o łatwej nawigacji w serwisie. Należy pamiętać aby użytkownicy bez problemu mogli dostać się do każdej podstrony. W tym celu można zastosować breadcrumbs oraz rozbudować linkowanie wewnętrzne

    SEO lokalne

    Spora część użytkowników korzystających ze smartfonów wykorzystuje frazy lokalne do odnalezienia danej usługi lub sklepu w konkretnej lokalizacji. Dostosowanie strategii SEO pod wyniki lokalne to dobry sposób na pozyskanie klientów punktów stacjonarnych. 

    Aby zoptymalizować wersję mobilną pod wyszukiwania lokalne skup się na odpowiednich frazach kluczowych zawierających w sobie lokalizację, pamiętaj o aktualizowaniu danych kontaktowych na stronie oraz skonfiguruj swoją wizytówkę w Google Moja Firma

    Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat pozycjonowania lokalnego zajrzyj do naszego artykułu o Local SEO.            

    Analiza i monitorowanie  

    Niezależnie od tego, czy wybrałeś wersję responsywną czy mobilną warto monitorować zachowanie użytkowników poprzez odpowiednie narzędzia. Weryfikacja danych w Google Search Console oraz Google Analytics pozwoli na ustalenie z jakich urządzeń korzystają Twoi odbiorcy oraz monitorowanie na bieżąco ewentualnych błędów. 

    Optymalizacja stron mobilnych a SEO

    Ilość użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych każdego dnia rośnie. Sprawdzanie informacji ze świata, zakupy online, działalność w Social Mediach to przykłady codziennych zachowań każdego z nas. Dostosowanie stron do wersji mobilnej jest więc niezwykle ważne i ma wpływ na pozycję i rozpoznawalność marki w Internecie. 

    Jeśli potrzebujesz wsparcia w zakresie SEO lub masz dodatkowe pytania – odezwij się do nas 😉

    Porozmawiajmy!

    Karolina Jastrzebska
    Karolina Jastrzebska

    Autorem wpisu jest Karolina Jastrzębska. Swoją przygodę z SEO rozpoczęła w 2021 roku. Obecnie pracuje jako Specjalistka SEO w Up More.