Spis treści

    Zaprojektowanie, napisanie i dogłębne przetestowanie aplikacji to dopiero początek większej przygody. Wydawałoby się bowiem, że jeśli aplikacja oparta jest na kreatywnym, innowacyjnym pomyśle, jest łatwa i przyjemna w obsłudze, a także nie posiada błędów utrudniających użytkownikom korzystanie z niej to jest skazana na sukces. Niestety rzeczywistość jest w tym wypadku jak kubeł zimnej wody, bo nawet jeśli nasza aplikacja spełnia wszystkie powyższe warunki, które de facto są świetnym początkiem drogi do wspomnianego sukcesu, to jest jeszcze jedna kwestia, o której nie można zapomnieć, wypuszczając aplikację na rynek. Są nią użytkownicy, bez których nasza aplikacja będzie jak ryba bez wody. W ich pozyskaniu skutecznie pomóc nam może dobrze zaplanowany i wyegzekwowany marketing aplikacji mobilnych.

    Kampanie promujące aplikacje mobilne

    Z jakich platform reklamowych skorzystać tworząc kampanię promującą aplikację mobilną?

    Nie ma jednego, niezastąpionego sposobu na skuteczne pozyskanie lojalnych użytkowników aplikacji mobilnej, dlatego w sytuacji, w której zależy nam na owocnej promocji aplikacji, warto najpierw przeanalizować z jakich kanałów mediowych możemy skorzystać i który z nich warto uwzględnić, planując działania marketingowe.

    Kampanie Google Ads

    W porównaniu do innych kampanii Google Ads, kampanie promujące aplikacje działają nieco inaczej. Przede wszystkim, decydując się na uruchomienie reklam aplikacji w kanale Google Ads mamy do wyboru trzy przewodnie rodzaje kampanii, z której każda nastawiona jest na inny cel. Cele te to:

    • Instalacje aplikacji;
    • Zaangażowanie w aplikację;
    • Rejestracja wstępna na aplikację (dostępna tylko dla kampanii kierowanych do użytkowników systemu Android).

    Dzięki temu możemy stworzyć kampanię promocyjną dostosowaną do oczekiwanych przez nas rezultatów lub uruchomić wiele akcji promocyjnych jednocześnie, co pozwoli nam pozyskać nowych użytkowników, a także zwiększyć liczbę konkretnych działań, na których podjęciu przez użytkowników w aplikacji nam zależy. Największą zaletą pracy z Google Ads podczas prowadzenia działań marketingowych z zakresu promocji aplikacji mobilnej oraz obserwowania i raportowania wyników tych kampanii jest to, że platforma jest intuicyjna i łatwa w obsłudze, a dzięki rekomendacjom ze strony Google, kampanie są łatwe do regularnego optymalizowania.

    Pierwszą rzeczą, jakiej wymaga Google, są zasoby konieczne do zbudowania kampanii. Zaliczają się do nich: budżet, określenie strategii pod optymalizację kampanii oraz konkretna liczba tekstów o określonej długości. 

    Następnie możemy dodać do kampanii obrazy, filmy i zasoby HTML5. Bez tych zasobów również możemy stworzyć działającą kampanię, jednak jej skuteczność będzie zdecydowanie wyższa, jeśli dodamy do niej zasoby graficzne oraz wideo. Korzystając z tych zasobów, Google stworzy reklamy aplikacji, także mają one znaczący wpływ na ostateczny kształt reklamy. 

    Algorytm użyje również haseł wyszukiwanych w Google Play związanych z kategorią, do której należy reklamowana aplikacja, dzięki czemu kampanie zachęcające do instalacji aplikacji nie potrzebują dodawania do nich osobnych słów kluczowych, jak w przypadku kampanii Google Search. Mówiąc prościej, to w zasobach tekstowych przesyłanych do Google Play należy umieścić odpowiednie słowa kluczowe, aby jak najlepiej wypozycjonować reklamę aplikacji.

    Zalety reklam aplikacji w Google Ads

    Główną zaletą reklam aplikacji Google Ads jest ich prosta struktura. Są one bowiem wyświetlane w wielu różnorodnych kanałach obsługiwanych przez platformę Google, a więc w wyszukiwarce Google, sklepie z aplikacjami Google Play, na YouTube, na poziomie platformy Gmail, w Google Discover oraz w sieci reklamowej Google.

    Ponadto, Google będzie wyświetlać reklamy aplikacji mobilnej tam, gdzie jest największe prawdopodobieństwo ich kliknięcia, a następnie pobrania aplikacji przez wartościowych użytkowników.

    Mamy także możliwość wybrania jednej ze strategii Smart Bidding do promowania naszej aplikacji, dzięki czemu Google automatycznie nie tylko nakieruje reklamy, ale także ustali stawki za nie, jednocześnie automatycznie rotując reklamy i ostatecznie ograniczając potrzebę ręcznego testowania miejsc docelowych w celu znalezienia tych najbardziej skutecznych. To ogromna oszczędność czasu!

    Oprócz możliwości, jakie prezentują nam wszystkie wyżej wymienione aspekty, korzystając z Google Ads do promowania aplikacji, możemy także wygodnie kontrolować stawkę CPI.

    Aplikacja bez użytkowników jest jak ryba bez wody

    Chcesz zwiększyć zasięg swojej aplikacji mobilnej i doprowadzić do większej liczby instalacji i działań wewnątrz niej? Zaufaj ekspertom – zaufaj Up&More.

    Facebook App Ads

    Wg raportu zamieszczonego na platformie Meta For Investors, w lipcu 2022 roku portal Facebook posiadał 2,9 miliardów aktywnych użytkowników. Możliwości marketingowe na tej platformie są zatem ogromne, szczególnie biorąc pod uwagę, że przy wybieraniu ustawień targetowania kampanii na Facebooku mamy dla nich niemal niekończący się wybór grup odbiorców.  Nie należy zatem bagatelizować tego kanału podczas planowania działań marketingowych pod promocję aplikacji. 

    Aby rozpocząć działania reklamowe na Facebooku oraz Instagramie poprzez platformę Facebook Ads, musimy najpierw zarejestrować naszą aplikację na poziomie Meta for Developers. Skorzystaj z artykułów zamieszczonych na tej stronie, aby skonfigurować wszystko, co potrzebne, by następnie z poziomu kampanii śledzić zarówno instalacje aplikacji, jak i interesujące Cię zachodzące w niej eventy.

    W przypadku reklam aplikacji w poprzez kanała Facebook Ads, zasadniczo istnieją dwa główne cele kampanii, które możemy wybrać na etapie konfigurowania jej ustawień: kampanie zoptymalizowane pod  instalacje aplikacji i kampanie prowadzące do zdarzenia konwersji. Wybór ten ułatwia osiągnięcie upragnionych rezultatów, nawet w przypadku w którym zależy nam na czymś więcej niż po prostu zwiększeniu liczby instalacji aplikacji. Często bowiem chodzi o pozyskanie użytkownika, który przejawia się określonymi zachowaniami, czyli przykładowo chętniej dokona zakupu przy użyciu aplikacji, bądź zarejestruje się do niej przy użyciu reklamowanego kodu promocyjnego.

    Reklamy promujące instalacje aplikacji prowadzone na kanale Facebook Ads emitują je na trzech platformach  – Facebooku, Audience Network oraz Instagramie. Dzięki temu zyskujemy różne miejsca wyświetlania reklam, takie jak strona główna Facebooka, Facebook Marketplace, Messenger, a także Instagram Reels i stories.

    Po kliknięciu w reklamę prowadzą one bezpośrednio do strony aplikacji w sklepie Google Play, lub Apple App Store, umożliwiając użytkownikom natychmiastowe pobranie aplikacji mobilnej.

    Zalety reklam aplikacji poprzez Facebook Ads

    Bardzo istotną zaletą reklam aplikacji poprzez kanał Facebook Ads jest łatwość dotarcia do pożądanej grupy odbiorców. Będąc jedną z najdokładniej ukierunkowanych form reklamy, będziemy mieć możliwość reklamowania się w oparciu o aspekty takie jak wiek, lokalizacja, płeć, czy szczegółowo określone zainteresowania.

    Poza tym, reklamowanie się w kanałach takich jak Facebook, czy Instagram pomaga nam zwiększyć widoczność naszej marki w tych jakże istotnych kanałach Social Media. A nie będzie przerysowanym stwierdzenie, że w latach 20. XXI wieku istnieje jedna, prosta zasada dla każdego rodzaju produktu – jeśli nie ma Cię w social mediach to tak, jakbyś w ogóle nie istniał.

    Reklamy aplikacji na TikToku

    Jedno jest pewne – TikTok nie przestaje nas zaskakiwać. Nie jest jednak niespodzianką, że niezwykle dokładne możliwości targetowania odbiorców oraz ich ciągle rosnąca liczba (prognozuje się, że do końca 2022 na TikToku aktywnych będzie 1,8 miliarda użytkowników) czynią tą platformę niezwykle atrakcyjną dla reklamodawców. 

    Kwestią, która liczy się prawdopodobnie najbardziej przy tworzeniu reklam na TikToka jest kreatywność. Bez niej nie przyciągniemy uwagi odbiorców scrollujących przez główną stronę aplikacji., szczególnie zważając na fakt, że zainteresowanie użytkowników oglądanymi filmami należy przyciągnąć jak najszybciej, bo jeśli nie zainteresujemy ich w zaledwie kilka pierwszych sekund trwania filmu, przejdą oni do tego następnego, nie oglądając się za siebie.

    By zareklamować swoją aplikację na TikToku, mamy wiele strategii do wyboru. Możemy skorzystać z platformy TikTok for Business i utworzyć materiał wideo, który będzie wyświetlał się jego użytkownikom pomiędzy filmami na stronie “Dla Ciebie”, lub na górze strony przed rozpoczęciem przewijania. 

    Możemy także nawiązać współpracę z influencerami, którzy stworzą krótki filmik promujący naszą aplikację i zamieszczą go na swoim profilu. Następnie będziemy mieli możliwość wypromowania tego materiału za pomocą reklamy Spark Ads na platformie TikTok for Business przy użyciu specjalnego linku, który sprawia, że w miejscu zasobu kreatywnego możemy umieścić opublikowany na czyimś kanale materiał, który następnie zostanie wypromowany na podstawie dostarczonych przez nas ustawień targetowania odbiorców oraz budżetu. 

    Innym, kreatywnym sposobem reklamowania aplikacji mobilnych na TikToku, jest #HashtagChallenge, za pomocą którego zwiększamy widoczność marki zapraszając użytkowników aplikacji TikTok do wzięcia udziału w kilkudniowym challenge’u polegającym na powtórzeniu w swoim filmiku tańca, piosenki, lub innej aktywności z użyciem danego hashtagu. Jest to jednak kampania zasięgowa i w tym wypadku nie będziemy mieli możliwości dokładnego śledzenia liczby instalacji, bądź eventów wynikających z kampanii.

    Zalety reklam aplikacji na TikToku

    Szeroki wybór typów reklam za pomocą których możemy promować aplikację mobilną na TikToku to jedna z najważniejszych zalet tego kanału. Dochodzi do tego także kwestia szczegółowego targetowania odbiorców, które na ten moment jest nawet dokładniejsze niż to, na Facebooku. Możemy bowiem wyrazić chęć trafienia do odbiorców, którzy weszli w interakcję z konkretnym filmem, bądź twórcą na platformie.

    Warto mieć jednak na uwadze, że koszt za instalacje, jaki przynoszą reklamy prowadzone przez kanał TikTok for Business zazwyczaj bywa nieco wyższy, niż w przypadku Facebooka, czy Instagrama.

    Czyli… który kanał wybrać?

    Niestety na to pytanie nie ma jednej, prostej odpowiedzi. Zacznij od wyznaczenia celu, jaki chcesz osiągnąć poprzez emitowanie reklam Twojej aplikacji, a następnie ustal budżet mediowy oraz jakie zasoby kreatywne jesteś w stanie dostarczyć do kanałów reklamowych. Na tej podstawie wybór odpowiedniego kanału powinien być prostszy, jednak pamiętaj, że najlepiej nie ograniczać się do jednego medium, a być obecnym w jak największej liczbie kanałów, jak to możliwe.Mam nadzieję, że po zapoznaniu się z powyższym artykułem wybranie odpowiedniego kanału pod promocję swojej aplikacji mobilnej nie będzie dla Ciebie problemem. Jeśli jednak nadal zastanawiasz się, jak oraz gdzie skutecznie zareklamować swoją aplikację i zdobyć grono wiernych i zaangażowanych użytkowników – zdaj się na pomoc specjalistów z wiedzą w zakresie digital marketingu! W Up&More znamy się na rzeczy i chętnie zadbamy o to, by Twoja aplikacja osiągnęła sukces, na jaki zasługuje! Skontaktuj się z nami już dziś.

    Porozmawiajmy!

    Martyna Malepszy
    Martyna Malepszy

    Z Up&more związana od kwietnia 2021 roku. Na codzień zajmuje się przede wszystkim prowadzeniem i optymalizacją kampanii zachęcających do instalacji aplikacji mobilnych, ale nie tylko.