Spis treści

    Wizytówki w Google Maps są jednym z wielu rodzajów prezentacji firmy w ramach wyszukiwarki. Pojawiają się one zarówno w Mapach Google jak i w organicznych wynikach wyszukiwania i to w kilku możliwych miejscach – po prawej stronie, pośród pozostałych wyników lub na samym dole strony. Dla jednego zapytania może pojawić się jedna lub kilka wizytówek, w zależności od tego o co zapytaliśmy Google. 

    Jak wypozycjonować firmę z Google Maps?

    Jak sprawić, aby nasza wizytówka w ogóle pojawiła się w mapach Google?

    W pierwszej kolejności musimy założyć konto Google Moja Firma dla swojej działalności, a następnie podążając za wskazówkami dodać swoją firmę do Map Google. Kolejnym krokiem jest zweryfikowanie jej własności, tak aby móc zarządzać danymi publikowanymi w wynikach. Wariantów weryfikacji wizytówki jest kilka – od kodu sms na numer telefonu, po kartkę z kodem wysyłaną pocztą. Zatem weryfikacja naszej wizytówki może potrwać chwilę, ale równie dobrze kilka tygodni. 

    Jeśli już szczęśliwie utworzymy naszą wizytówkę, przechodzimy do etapu uzupełniania danych, a tutaj Google Moja Firma daje nam naprawdę wiele wariantów. I właśnie to, w jaki sposób uzupełnimy naszą wizytówkę będzie miało największy wpływ na pozycje na jakie będzie się ona pojawiać się w organicznych wynikach. 

    Kiedy w wynikach pojawia się jedna, a kiedy wiele wizytówek firm?

    Jedna wizytówka firmy pojawia się tylko w przypadku dość ograniczonej ilości wariantów zapytań użytkowników. Po pierwsze, kiedy pytają oni o konkretną firmę, wpisując frazy typu „nazwa firmy”, „nazwa firmy + adres”, „nazwa firmy + dojazd” itp. Wtedy algorytm rozpoznaje, że użytkownik zainteresowany jest wyłącznie tą jedną firmą i inne wyniki nie będą dla niego wartościowe.

    Drugim wariantem, kiedy pojawia się jedna wizytówka jest przypadek, gdy zapytanie dotyczy działalności, która jest jedyną w swojej kategorii w okolicy, np. jeśli w Pcimiu Dolnym mamy tylko jeden zakład szklarski, po wpisaniu frazy „szklarz Pcim Dolny” dostaniemy tylko ten jeden wynik. 

    W pozostałych przypadkach z całą pewnością na wpisane przez nas zapytanie otrzymamy więcej niż jeden wynik. Jak wiemy, to co najwyżej, przyciąga najwięcej użytkowników. Zatem jak sprawić, by nasza wizytówka pojawiała się jak najwyżej? Odpowiedzią jest oczywiście pozycjonowanie.

    Jak pozycjonować wizytówkę firmy w Google Maps?

    Pozycjonowanie wizytówki jest w zasadzie jedynie jej dokładną optymalizacją. Najważniejsza na początek będzie oczywiście nazwa wizytówki, ponieważ stanowi ona jej nagłówek. Warto zamieszczać w niej nazwę firmy w całości, a jeśli nasza firma ma wiele filii, każda powinna posiadać odrębną wizytówkę, która w nazwie będzie miała wyróżnik miasta – np. „oddział warszawa”, „biuro warszawa” itp. 

    Następnie przechodzimy do uzupełniania danych kontaktowych, takich jak adresy, numery telefonów, email, www czy godziny otwarcia. Pilnowanie aktualności danych jest niezwykle ważne i nie powinniśmy zapominać o ich aktualizacji, jeśli jakiekolwiek informacje ulegną zmianie, ponieważ bardzo łatwo jest je zweryfikować, a nieaktualne mogą mieć wpływ na nasz wizerunek w oczach potencjalnych klientów. 

    Wizytówka powinna być także atrakcyjna wizualnie, zatem warto opublikować w jej ramach wysokiej jakości zdjęcia, pośród których znajdzie się logo, fotografie wewnątrz i zewnątrz siedziby, zdjęcia produktowych czy realizacji. Szczególnie istotne są zdjęcia siedziby, ze względu na to, że mogą stanowić spore ułatwienie w dotarciu pod wskazany adres. 

    Kolejnym istotnym elementem są opinie i oceny klientów. Jeśli mamy nową wizytówkę z małą ilością ocen, nie będzie się ona pojawiać wysoko w wynikach. Warto więc zachęcać naszych klientów do pozostawienia po sobie śladu w formie oceny, a najlepiej komentarza. W sekcji opinie możemy pobrać dedykowany link i przesyłać go do osób, które skorzystały z naszych produktów czy usług, aby te opisały swoje wrażenia na temat współpracy z nami. 

    Jak uatrakcyjnić naszą wizytówkę Google?

    Do atrakcyjności naszej wizytówki zarówno w oczach robota wyszukiwarki jak i potencjalnych klientów, na pewno przyczyni się jej stały rozwój poprzez zamieszczanie wpisów/aktualności, na co pozwala nam panel Google Moja Firma. W takich wpisach możemy opowiedzieć szerzej o naszej działalności,  przedstawić czym dokładnie się zajmujemy oraz co nowego słychać w naszej firmie.

    Ciekawym dodatkiem jest też sekcja „produkty”, w której możemy zaprezentować to co mamy w sprzedaży. Dzięki temu, każdy będzie w stanie zobaczyć co mamy do zaoferowania oraz otrzyma możliwość przejścia bezpośrednio do szerszych informacji, a następnie zakupu. 

    Czy w ramach wizytówki należy zamieszczać ważne dla nas słowa kluczowe?

    Odpowiedź na to pytanie jest nieco złożona. Zamieszczanie słów kluczowych w bardzo oczywistych miejscach, jak np. nazwa wizytówki może przynieść skutek odwrotny od zamierzonego, a nawet spotkać się z banem wizytówki przez Google. Jednak są miejsca, gdzie słowa kluczowe powinny się pojawiać. Należy do nich opis naszej firmy, historia jej działalności, dodawane na bieżąco wpisy oraz oczywiście opinie użytkowników. Ostatni element jest w zasadzie najważniejszy – jeśli prawdziwi klienci piszą o naszych usługach, dla robota Google oznacza to, że firma realnie działa w obszarze, który deklaruje. 

    Podsumowanie

    Zdobycie wysokich pozycji w Mapach Google jest zależne jedynie od tego czy zbudowana przez nas wizytówka jest wartościowa dla użytkowników oraz opinii jakie pozostawiają. Zatem aby stać się numerem jeden powinniśmy skorzystać z każdego elementu jaki Google oferuje nam w ramach „Moja Firma” i uzupełnić go prawdziwymi informacjami. Musimy także pamiętać o stałej aktualizacji zamieszczonych danych oraz zachęcaniu klientów do pozostawiania komentarza. Jeśli spełnimy powyższe warunki z całą pewnością będziemy na dobrej drodze do wyprzedzenia konkurencji w Mapach. 

    Porozmawiajmy!

    Adrianna Napiórkowska
    Adrianna Napiórkowska

    Posiada 11-letnie doświadczenie zawodowe, karierę rozpoczynała w agencji Emarketing Experts jako młodszy specjalista SEO. Oprócz pozycjonowania stron, zajmowała się prowadzeniem projektów marketingu 360° jako Account Manager w They.pl. Pracowała dla firm z sektora finansowego (Bank Millennium, Bank Meritum, Finai S.A.), e-commerce (np. Black Red White, Autoland, Mumla). W Up&More odpowiada między innymi za projekty SEO dla Panek Car Sharing, Amerigas, Interparking, H+H czy Autoplaza.