Spis treści

    Jeśli jeszcze nie słyszałeś/aś o narzędziu Google Tag Manager, to bardzo polecam się z nim zaprzyjaźnić, ponieważ może okazać się szczególnie pomocny w erze nadchodzącej analityki GA4. Czym jest to narzędzie, jak z niego korzystać i dlaczego jest tak mocno polecane? Odpowiedzi na wszystkie pytania znajdziesz w tym artykule. 

    Google Tag Manager - poradnik.

    Google Tag Manager – co to jest?

    W skrócie GTM (Google Tag Manager) jest darmowym narzędziem od Google, którego jedną z największych zalet jest możliwość dużej niezależności od programistów. Brzmi świetnie, prawda? To o co dokładnie chodzi?

    Dzięki temu narzędziu będziesz w stanie w prosty sposób dodawać na stronę różnego rodzaju skrypty (inaczej tagi) bez specjalistycznej, programistycznej wiedzy. Są to przykładowo tagi analityczne (np. Google Analytics), tagi do śledzenia konwersji z systemów reklamowych (np. Google Ads czy Facebook), a także powiązane z różnymi zewnętrznymi narzędziami np. Heatmapy czy ankiety. To właśnie dzięki prawidłowemu zarządzaniu tagami Google Tag Manager mamy możliwość poprawnego śledzenia zbierania danych, a także zarządzania zgodami w trybie consent mode (o czym przeczytacie na blogu już wkrótce). Wszystkim zarządzamy z interfejsu narzędzia w przeglądarce, które jest proste, intuicyjne i wymaga jedynie podstawowej wiedzy technicznej. Nawet jeśli jej nie masz, to na pocieszenie mogę Ci powiedzieć, że korzystając z Google Tag Managera, zdobędziesz ją bardzo szybko i zaczniesz płynnie poruszać się po tym narzędziu.

    Jak uruchomić GTM i zacząć z niego korzystać?

    Instalacja narzędzia jest bardzo prosta i szybka, a ja przeprowadzę Cię przez nią krok po kroku.

    1. Wejdź na stronę https://tagmanager.google.com/, załóż konto i stwórz kontener Google Tag Managera. W tym punkcie jest kilka dobrych praktyk, o których chciałabym, abyś pamiętał:

    – Jako nazwę konta wpisz nazwę firmy, do której należy strona www, natomiast w nazwie kontenera wprowadź nazwę domeny. 

    – Wybierz odpowiednią platformę docelową (w większości przypadków będzie to witryna internetowa). 

    Pamiętaj, że nazewnictwo jest bardzo ważne! Moje propozycje nie są obowiązkowe, wynika to jednak z zaleceń Google, które rekomenduje, aby tworzyć jeden kontener do danej domeny. Tak niewiele, a wpłynie pozytywnie na organizację Twojej pracy 🙂

    2. Gdy się to uda, zobaczysz okno “Zainstaluj menedżera tagów Google” z dwoma rodzajami kodów (nie martw się, jeśli przez przypadek zamkniesz to okno, możesz do niego wrócić w ustawieniach administracji)

    3. Skopiuj pierwszy kod i wklej go na stronie w sekcji <head>. Możesz to zrobić na kilka sposobów:

    • możesz dodać kod ręcznie
    • możesz zgłosić się do swojego programisty
    • możesz też wykorzystać dostępne wtyczki – ta opcje będzie bardzo łatwa i wygodna jeśli korzystasz z WordPressa. Polecam Ci skorzystanie z wtyczki Google Tag Manager for WordPress

    4. Gotowe! Google Tag Manager znajduje się już na Twojej stronie, a Ty możesz rozpocząć dodawanie tagów w Twoim kontenerze. Pamiętaj, aby po każdych wprowadzonych zmianach kliknąć przycisk “Prześlij”. Bez tego nie opublikujesz tego, stworzonych zmian. 

    Tagi, reguły, zmienne – co to jest? 

    1. Tag 

    To fragment kodu (np. remarketingu Google Ads) lub pixela śledzącego od innych firm (np. Pixel Facebooka).

    2. Kontener

    Utworzyłeś go w poprzednim akapicie. To w kontenerze są przechowywane wszystkie tagi Twojej witryny. Z tego miejsca będziesz mógł później dodawać, edytować i usuwać tagi. 

    3. Reguły

    Za ich pomocą ustalasz w jakich przypadkach mają uruchamiać się poszczególne tagi. Określają czy zadzieje się to np. po kliknięciu w link, po pobraniu pliku pdf czy wypełnieniu formularza. 

    4. Zmienne

    Przechowują dodatkowe informacje, dzięki przekazywaniu wartości. Przykładowo – uruchamiają tag, gdy użytkownik doda określoną ilość przedmiotów do koszyka.

    Jak stworzyć Tag w Google Tag Managera?

    Pokaże Ci jak stworzyć swój pierwszy Tag, na przykładzie jednego z najbardziej popularnych – tagu śledzącego Google Analytics. Aby być bardziej na czasie i obecnie zmieniającej się analityki, wykonamy to dla usługi Google Analytics 4.

    Zanim jednak wykorzystamy do tego GTM, sprawdź czy nie posiadasz już w swojej witrynie skryptu Google Analytics. Jeśli tak, usuń go przed wprowadzeniem tagu. W przeciwnym wypadku – skrypt będzie odpalać się podwójnie co będzie rzutować na niepoprawną ilość danych w Google Analytics. 

    Sprawdziłeś i wszystko jest ok? To lecimy!

    Krok 1. Otwórz wybrane konto oraz kontener w których chcesz dodać tag GA4. 

    Krok 2. Po lewej stronie wybierz sekcję “Tag”, a następnie kliknij przycisk “Nowy Tag” na prawo od głównego boksu.

    Krok 3. Teraz musimy wybrać typ tagu. W tym celu spośród całej listy dostępnych opcji wybieramy “Google Analytics: konfiguracja GA4

    Krok 4. Nie zamykając okna GTM, przejdź do konta Google Analytics 4 i z skopiuj identyfikator, który znajdziesz w sekcji “Administracja”, a następnie “Strumienie danych

    Krok 5. Mając skopiowany identyfikator, wróć do okna GTM, gdzie konfigurowaliśmy GA4 i wklej skopiowany numer w pole “Identyfikator pomiaru

    Krok 6. Następnie przechodzimy do okna poniżej, które nazywa się “Reguła”. Tutaj musimy ustalić w jakich przypadkach ma uruchamiać się Tag GA4. 

    Krok 7. Skorzystaj z wbudowanej reguły i wybierz “All pages”. Dzięki temu, GA4 będzie uruchamiać się na każdej stronie Twojej witryny.

    Krok 8. Kliknij “Zapisz” i gotowe! Twój pierwszy Tag jest już przygotowany! Teraz wystarczy przetestować czy wszystko działa za pomocą białego przycisku “Podgląd” po prawej części ekranu. Jeśli wszystko będzie działać, należy wszystkie działania opublikować poprzez przycisk “Prześlij” 

    Korzystaj z Google Tag Managera i bądź niezależny od programistów!

    Nasza agencja marketingowa może dostarczyć Ci praktyczne wskazówki i wsparcie w implementacji Google Tag Manager, abyś mógł lepiej śledzić i analizować zachowania użytkowników, oraz optymalizować swoje kampanie reklamowe.

    Uprawnienia w GTM

    Kolejna ważna kwestia z którą powinieneś się zapoznać to przydzielanie uprawnień w Google Tag Manager. Możesz nadawać uprawnienia zarówno na poziomie konta oraz na poziomie samego kontenera. Teraz, kiedy znasz już strukturę Google Tag Managera, to wiesz, że na koncie znajduje się jeden, dwa lub nawet kilka kontenerów. Aby użytkownik miał dostęp do wszystkich kontenerów w obrębie określonego konta, musisz nadać mu uprawnienia na poziomie konta. 

    Masz tutaj do wyboru dwa rodzaje uprawnień: na poziomie Użytkownika lub Administratora. Poziom użytkownika daje możliwość przeglądania podstawowych informacji o koncie. Natomiast rola Administratora daje możliwość tworzenia nowych kontenerów oraz modyfikowania uprawnień użytkowników na poziomie kont i kontenerów.

    Istnieje jeszcze bardziej szczegółowa opcja – możesz skonfigurować “Uprawnienia dotyczące kontenerów”, dla każdego kontenera, do którego dany użytkownik ma mieć dostęp. 

    W przypadku, kiedy użytkownik ma mieć możliwość edycji kontenera lub nie chcemy, aby miał uprawnienia na wysokości całego konta, możemy nadać je na poziomie poszczególnego kontenera. Masz wówczas do wyboru następujące dostępy:

    • Odczyt: użytkownik może przeglądać znajdujące się w kontenerze tagi, reguły i zmienne, natomiast nie ma uprawnień do wprowadzania w nich zmian.
    • Edycja: użytkownik może tworzyć obszary roboczych i edytować tagi, reguły i zmienne, ale nie może zmieniać uprawnień użytkowników.
    • Zatwierdzanie: daje użytkownikowi możliwość do tworzenia wersji i obszarów roboczych, a także wprowadzania zmian. Nie może on natomiast niczego publikować.
    • Publikacja: to najwyższy poziom uprawnień. Użytkownik może tworzyć wersje i obszary robocze, wprowadzać zmiany oraz je publikować.

    Warto zwrócić uwagę, że w GTM poziom uprawnień działa na zasadzie “dziedziczenia”, jeśli dostęp jest otrzymany z innego miejsca, np. przez dodanie w grupie użytkowników lub na podstawie wcześniej określonej roli. Uprawnienia, które są nadane bezpośrednio to takie, które zostały przypisane bezpośrednio danemu użytkownikowi na jego adres mailowy. W przypadku kiedy ma on uprawnienia “dziedziczone” i z jakiegoś powodu one wygasną – zostają mu jeszcze dostępy nadane bezpośrednio. 

    Jest jeszcze jeden aspekt, o którym warto pamiętać. Adres mailowy użytkownika, któremu chcesz nadać uprawnienia musi być albo na Gmailu, albo w jakiś sposób adres mailowy musi być powiązany z kontem Google. 

    Korzyści z pracy z GTM  

    Powody dla których warto korzystać z Google Tag Managera można by wymieniać przez długie godziny, ale na potrzeby tego artykułu przedstawię Ci kilka najważniejszych.

    • Jesteś niezależny od programistów

    Z podstawową wiedza na temat tego narzędzia, jego budowy i możliwości jesteś w stanie wprowadzać proste tagi śledzące, a nawet mając dodane niezbędne data layer – możesz skonfigurować śledzenie e-commerce. Dzięki temu nie musimy do wszystkiego angażować programisty, co w efekcie skraca czas na ukończenie jakiegoś zadania oraz zmniejsza koszty takiego przedsięwzięcia. Zanim opublikujemy stworzony przez nas Tag, możemy też zweryfikować jego poprawne działanie, dzięki czemu mamy pewność, że nie wprowadzimy na stronę zmian, które wysypią nam działanie całej witryny. 

    • Szybkie wyłączenia Tagów w razie potrzeby

    Jeśli wprowadzamy skrypty śledzące bezpośrednio w kodzie, wstrzymywanie ich jest znacznie bardziej radykalnym rozwiązaniem, ponieważ musimy usunąć je na dobre. Jeśli mamy skonfigurowane śledzenie za pomocą Google Tag Managera i nie chcemy, aby nasze Tagi dalej zbierały dane – wystarczy usunąć określony Tag. Jeśli nie jesteśmy pewni, czy będzie nam on potrzebny w przyszłości, możemy skorzystać z opcji wstrzymania go i w każdej chwili do niego wrócić i włączyć ponownie. 

    • Twoja witryna załaduje się szybciej!

    Dodając każde kolejne skrypty bezpośrednio w kodzie strony, wpływamy na jej spowolnione ładowanie, co z kolei irytuje internautów. Skrypty Google Tag Managera ładują się asynchronicznie, więc nie muszą czekać aż załaduje się jakiś skrypt przed nimi. W efekcie mamy włączone te same skrypty, które dodawalibyśmy w kodzie strony, ale znacznie szybciej. 

    • Porządek i zaoszczędzony czas

    Bałagan jest największym wrogiem nie tylko dla systemów reklamowych, ale też dla analityki internetowej. Niech pierwszy rzuci kamieniem ten, kto nie spędzał wielu godzin na próbach dowiedzenia się, które kody śledzące odpowiadają za jakie konwersje, dlaczego brakuje transakcji i gdzie się coś przysłowiowo wysypało. Jeśli nie korzystamy z Google Tag Managera, wszystkie skrypty musimy wdrażać bezpośrednio w stronie (lub za pomocą wtyczek), co w przypadku dużych witryn i sklepów internetowych robi spore zamieszanie. Korzystając z GTM wszystkie Tagi mamy w jednym miejscu, w każdej chwili możemy je edytować bez konieczności zmieniania kodu HTML. Dzięki temu łatwiej jest nam zapanować nawet nad najbardziej rozbudowanymi witrynami, co w efekcie oznacza nie tylko skuteczne działanie, ale też zaoszczędzony czas. 

    • Import kontenerów GTM

    Ten punkt wiąże się także z poprzednim. Jeśli już raz stworzyliśmy cały niezbędny zestaw Tagów w jednym kontenerze i uruchamiamy kolejną stronę, na której potrzebujemy stworzyć identyczne Tagi – wystarczy tylko zaimportować gotowy już kontener. Pamiętaj, aby po takim działaniu, przetestować czy na nowej stronie wszystko działa jak należy.

    Google Tag Manager daje ogrom możliwości! Jeśli jesteś odpowiedzialny za działania reklamowe, analitykę lub pracę ze stronami internetowymi, na pewno docenisz funkcjonalność tego narzędzia.

    Porozmawiajmy!

    Dominika Andrejko
    Dominika Andrejko

    Cześć! Nazywam się Dominika Andrejko, a w branży digital marketingu zajmuję się Google Ads oraz analityką. W UpMore dołączyłam do zespołu SEM i chętnie wyjaśnię Ci zawiłości najnowszego GA4 oraz poprowadzę kampanie w Google.