Spis treści

    Każda nowa kampania to okazja do weryfikacji podejścia w zakresie grupy docelowej, strategii ustalania stawek, kreacji czy samego copy reklam. Bywa frustrujące, gdy kampanie nie uzyskują oczekiwanych wyświetleń. Czasami wyjaśnienie będzie bardzo proste jak np. wybór odpowiedniej daty w zakresie wyświetlania wyników czy przejście moderacji reklam. Jednak, w niektórych wypadkach problem może być bardziej skomplikowany. Postaram się opisać kilka najczęstszych wypadków niewyświetlania reklam na Facebooku.

    reklama na fb nie wyswietla sie

    Najważniejsze: gdy nie widzę reklam, nie oznacza, że one się nie wyświetlają

    Sytuacja, w której nie widzisz swoich reklam, nie oznacza, że się nie wyświetlają. W przeciwieństwie do Google Ads, reklamy na Facebooku są nieco trudniejsze do wywołania wyświetleń dla siebie lub dla klienta. 

    Co ciekawe, Facebook Ads rozwinął mocno transparentność dla odbiorców. Przy każdej reklamie, możesz kliknąć w trzy kropeczki w prawym górnym rogu i uzyskać informacje, dlaczego dana reklama pojawiła się właśnie Tobie. W większości przypadków będzie to:

    • odwiedzenie wcześniej stron reklamodawcy (remarketing na facebooku)
    • inny typ interakcji jak np. polajkowanie profilu, dodanie komentarza, pobranie aplikacji
    • dane demograficzne, takie jak płeć, wiek w granicach określonych przez reklamodawcę
    • lokalizacja

    Podsumowując: to, że nie widzisz swoich reklam, nie oznacza, że one się nie wyświetlają. Jedynym źródłem zweryfikowania tego jest sam panel Facebook Ads i dane tam dostępne.

    Zbyt wąska grupa odbiorców

    Jednym z zobowiązań prywatności Facebook Ads jest wymaganie od reklamodawców kierowania kampanii reklamowej na minimalną wielkość odbiorców. Twoje reklamy nie będą wyświetlane na Facebooku, jeśli w grupie docelowej jest mniej niż 1 000 odbiorców. Najczęściej ten błąd wynika z ustawienia bardzo szerokich wykluczeń, które powodują, że z pierwotnej dużej bazy pozostaje niewielka grupa. Innym powodem może być korzystanie z własnych list odbiorców, które nie uzyskały odpowiedniego poziomu dopasowania. Powinieneś również sprawdzić wielkość list remarketingowych, które wykorzystujesz (na karcie Odbiorcy w FB Ads). 

    Najprostszym rozwiązaniem problemu jest dodanie dodatkowych zachowań lub zainteresowań na poziomie grup reklamowych. Możesz także wykorzystać same algorytmy FB do zwiększenia dotarcia do podobnych użytkowników. W tym wypadku nie musisz martwić się o targetowanie, gdyż system reklamowy sam sprofiluje odbiorców do kampanii na Facebooku.

    Twoje reklamy zostały odrzucone

    Facebook ma swoje zasady dotyczące reklam, które możesz wyświetlać na platformie. Część branż jest całkowicie zablokowana, część posiada ograniczenia. W większości przypadków Facebook nie pozwala wyświetlać reklam z zabronionych kategorii, takich jak zakazane substancje, przemoc, broń, szerzenie nienawiści, niebezpieczne organizacje, gry i hazard, treści o charakterze seksualnym i dla dorosłych.

    Ważne jest także, aby pamiętać o kilku dodatkowych wymogach systemu reklamowego Facebook:

    • Reklamy zawierające nazwę marki Facebooka, zarówno w copy, jak i na kreacji nie mogą być głównym motywem, powinny być wykorzystane jako uzupełnienie
    • Fałszywe informacje. Ta reguła wydaje się oczywista, ale jeśli używasz jakiejś obietnicy lub powołujesz się na źródła, Facebook może zweryfikować te dane przez akceptacją reklamy
    • Niska jakość treści. Jeśli Twoje reklamy zawierają błędy, nadużywają wielkich liter, niewłaściwie używają interpunkcji, reklamy mogą być odrzucone
    • Używanie ograniczonych słów kluczowych lub kategorii specjalnych. Facebook Ads zwróci szczególną uwagę na takie słowa jak np. „utrata tkanki tłuszczowej”, „hipoteki”, „chwilówki”, inne terminy, które wydają się dotykać drażliwych i kontrowersyjnych tematów. Zostaną one oznaczone do dalszej weryfikacji
    • Wykorzystanie zwrotów osobistych. Twoja reklama nie może zawierać stwierdzeń zaczynających się od wyrażenia „ty” lub zawierających je, a także odwołań związanych z pochodzeniem etnicznym, religią, przekonaniami, wiekiem, tożsamością płciową etc.

    Istnieją także ograniczenia dotyczące ilości tekstu, który można umieścić na grafice. Każda kreacja reklamowa powinna zawierać maksymalnie 20% tekstu w odniesieniu do całego obrazu. Prawdopodobnie Twoje reklama w tym wypadku nie będzie odrzucona, ale objęta ograniczeniem wyświetlania. Możesz w tym wypadku uzyskiwać mniej wyświetleń reklam.

    Reklamodawcy są również ograniczeni w reklamach tzw. kategorii specjalnych jak np. tematy polityczne, sprzedaż mieszkań, randki itp. Każda z nich jest kategorią chronioną i wymaga najpierw oznaczenia w kampaniach, a w niektórych przypadkach specjalnego procesu zatwierdzenia. Szczególnie dokładnie weryfikowane mogą być kampanie z celem pozyskiwania kontaktów.

    Facebook czasami automatycznie odrzuca reklamy, które są bliskie granicy swoich zasad — czasem dzieje się to automatycznie, czasem manualnie. Jeśli Twoje reklamy zostały niesłusznie odrzucone, możesz skontaktować się z działem pomocy, aby poprosić o dodatkową weryfikację. Bywają sytuację, gdzie początkowo zaakceptowana reklama jest odrzucana w trakcie trwania kampanii.

    Ustawienia kampanii ograniczają wyświetlanie

    Celem Facebooka jest realizacja założeń kampanii, które konfigurują reklamodawcy. Z tego powodu sam panel FB Ads jest zbudowany w taki sposób, że rozpoczyna się od podania celu reklamowego. Ty, jako reklamodawca, przekazujesz informację do FB jakich wyników oczekujesz i jaki budżet możesz zrealizować. W niektórych przypadkach FB może po prostu nie być w stanie skutecznie docierać do użytkowników platformy.

    Oto przykład. Załóżmy, że chcesz uzyskiwać instalacje Twojej aplikacji mobilnej w maksymalnej kwocie 5 zł. Nakładasz więc to ograniczenie w ustawieniach, ale w dalszym ciągu oczekujesz realizacji budżetu dziennego w wysokości 1 000 zł. Okazuje się, że Facebook Ads wydaje tylko ok. 40-50zł dziennie, mimo że ustawiłeś 1 000 zł. Dlaczego? Otóż wg Facebooka nie jest możliwe pozyskanie kolejnych instalacji w tej kwocie. Prawdopodobnie algorytm musiałby zwiększyć stawki CPM, aby dotrzeć do odbiorców, co wiązałoby się ze zwiększonym kosztem CPI.

    Co z tym zrobić? Jeśli chcesz zachować budżet i ograniczenia stawek, możesz np. przebudować grupę docelową lub ulepszyć reklamy. Jeśli to nie pomoże, prawdopodobnie będziesz zmuszony zwiększyć limit lub obniżyć oczekiwania dotyczące generowanej skali.

    Często skuteczną strategią jest rozpoczęcie od automatycznego określania stawek w najniższym możliwym koszcie, bez dodatkowych ograniczeń. Jednocześnie możesz skonfigurować kilka eksperymentów, aby lepiej zrozumieć grupy docelowe, copy, oraz kreacje nie tracąc potencjału.

    Reklamy mają niski wynik jakości lub zaangażowanie

    Facebook Ads dąży do tego, aby reklamy na platformie były dobrze dopasowane do odbiorców, interesujące i angażujące. Czym wyższa jakość reklam, tym możesz oczekiwać lepszych wyników, podobnie jak w przypadku wyniku jakości Google Ads.

    Istnieją trzy czynniki, które wpływają na analizę jakości jednostki reklamowej w Facebook Ads:

    1. Ranking jakości: ranking postrzegania reklamy. Jakość jest mierzona na podstawie opinii na temat Twoich reklam i doświadczeń użytkowników po kliknięciu. Wszystko jest w odniesieniu grupy docelowej, do której docierasz i podobnych reklamodawców.
    2. Ranking wskaźnika zaangażowania. Zaangażowanie obejmuje wszystkie kliknięcia, polubienia, komentarze i udostępnienia. Jak wyżej, FB porówna Twoje reklamy do zbliżonych innych reklam.
    3. Ranking współczynnika konwersji. Twoja reklama jest porównywana z reklamami z takim samym celem optymalizacji w ramach podobnej grupy docelowej.

    Dbając o wyższe wyniki jakości, np. budując trafniejsze i bardziej przyciągające reklamy (wyższy CTR), obniżysz koszty zakupu ruchu (niższy CPC), co pozwoli Ci uzyskać tańsze konwersji i lepszy zwrot z inwestycji z reklam (ROAS).

    Potrzebujesz wsparcia w reklamowaniu na FB?

    Uzyskaj pomoc w optymalizacji reklam od naszych specjalistów.

    Limit wydatków został wyczerpany

    Limit wydatków to maksymalna kwota wydatków dla całego konta reklamowego. Kiedy ten limit zostanie przekroczony, Facebook automatycznie zatrzymuje wszystkie bieżące kampanie. To bardzo częsty błąd, ponieważ Facebook nie informuje wcześniej o zbliżającym się limicie (w przeciwieństwie do Google Ads).

    Jak to naprawić? Możesz rozwiązać ten problem, zmieniając, resetując lub usuwając limit wydatków na koncie. W sekcji Ustawienia w Menedżerze reklam przejdź do sekcji rozliczenia i metody płatności. Obecnie nie ma możliwości ustawienia dat w przypadku budżetów konta i możesz utrzymywać tylko jedno ustawienie w danym okresie.

    Błędy w harmonogramie reklam

    Błędy w harmonogramie mogą wpłynąć na zasięg reklam i uniemożliwić wyświetlanie reklam. Najczęściej w naszej agencji digital audytując konta spotykamy się z takimi problemami:

    1. Ustawiono przyszłą datę dla reklam, która jeszcze nie została osiągnięta: Oznacza to, że reklamy będą wyświetlane w przyszłości.
    2. Minęła data zakończenia zestawu reklam: Kiedy minie data dostarczenia kampanii, Facebook przestaje wyświetlać reklamy.
    3. Wstrzymałeś reklamy: albo manualnie, albo za pomocą reguły. Zdarza się również, że straciłeś dostęp do jakiegoś zasobu jak katalog produktów i przez to kampania nie jest aktywna.

    Naprawienie problemów z harmonogramem jest najczęściej bardzo proste. Wszystko, co musisz zrobić, to sprawdzić i dostosować daty lub upewnić się, że posiadasz niezbędne dostęp do wykorzystywanych w reklamach zasobów jak np. profil czy katalog z danymi.

    Podsumowanie. Jak zidentyfikować, dlaczego reklama na FB się nie wyświetla i co zrobić?

    Jak widzisz powodów, dla których reklama na Facebooku nie wyświetla się, jest wiele. Niektóre z nich są bardzo proste do zdiagnozowania, inne wymagają kompleksowej weryfikacji. Warto zastosować poniższy schemat sprawdzania, aby dotrzeć do źródła problemu.

    1. Najpierw sprawdź, czy masz wybrany odpowiedni okres do analizy wyświetleń reklam lub kampanii.
    2. Jeśli upewniłeś się, że reklamy nie zebrały dotychczas żadnych danych, sprawdź limity wydatków reklamowych na poziomie konta, kampanii i zestawu.
    3. Zweryfikuj, czy Twoje reklamy są aktywne.
    4. Sprawdź przewidywaną wielkość grup docelowych w zestawach reklam. Zwiększ ich objętość, jeśli to konieczne, lub wprowadź automatyczne rozszerzenie grup docelowych.
    5. Jeśli używasz limitów np. w zakresie konwersji, wyłącz je na czas diagnostyki.
    6. Zweryfikuj, czy wykluczenia nie wyzerowują Twojej grupy odbiorców.
    7. Sprawdź wyniki jakości na poziomie reklam.
    8. Jeśli powyższe nie pozwoli rozwiązać problemu, zrób kopię kampanii i użyj jak najszerszego targetowania bez limitów.
    9. Jeśli to nie pomoże, pozostaje kontakt z supportem FB.

    Porozmawiajmy!

    Tomasz Starzyński
    Tomasz Starzyński

    Prezes zarządu i managing partner w Up&More. Odpowiada za rozwój agencji oraz koordynuje pracę działów SEM/SEO i paid social. Nadzoruje wprowadzanie nowych produktów i narzędzi reklamowych w firmie oraz automatyzację procesów.