Spis treści

    Od wielu lat Google podkreśla jak istotne są treści w kontekście pojawiania się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania. Stwierdzenie „content is king” stało się w ostatnich latach wręcz banałem. Jednak samo tworzenie wartościowego contentu w przemyślany sposób zdecydowanie nie jest banalnie proste. Aby nasz serwis rozwijał się spójnie i pojawiał się na coraz większą ilość fraz, potrzebujemy planu, a dokładniej content planu. 

    Content plan - co to jest i jak go stworzyć

    Content plan jest dokumentem, stanowiącym rozwinięcie strategii tworzenia treści i ma być podstawą do wdrożenia jej w życie. Budowa content planu powinna być kolejną czynnością tuż po zatwierdzeniu koncepcji działań SEO. 

    Od czego zacząć tworzenie content planu?

    Wyjściem do budowy content planu, jest oczywiście zawsze to, co chcielibyśmy osiągnąć za pomocą tworzonych przez nas treści. A cele mogą być bardzo różne: gromadzenie jak największej ilości ruchu organicznego na stronie, budowanie pozycji specjalisty w danym temacie w świadomości potencjalnych klientów, pozyskiwanie leadów, edukacja etc. 

    Jeśli mamy jasno określony cel musimy zweryfikować jakie tematy/zagadnienia mamy już zagospodarowane na danej stronie i w jakim zakresie. To pozwoli nam na ustalenie, co w naszym content planie nie musi się znaleźć lub pojawić się tam tylko w niewielkim stopniu. 

    Kiedy wiemy już o czym nie musimy pisać, przejdźmy do wyboru zagadnień, które nas interesują. Tu jako punkt wyjściowy przydatna będzie lista słów kluczowych, które chcemy pozycjonować dla danej witryny. Jeśli jednak takowa jeszcze nie powstała, warto stworzyć listę najważniejszych dla nas zagadnień, produktów czy usług – posłużą one jako dane startowe do narzędzi wspierających tworzenie contentu takich jak np. Senuto, SEMrush czy SurferSEO.

    Jak tworzyć content plan?

    Content plan możemy oczywiście stworzyć samodzielnie poprzez wybranie zagadnień jakie naszym zdaniem są istotne, a następnie weryfikację ich potencjału miesięcznych wyszukiwań w Google AdWords, w ramach narzędzia Keyword Planner. Jednak w ten sposób istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo pominięcia bardzo istotnych tematów, które mogą generować dodatkowy ruch na stronie.

    Zawsze warto korzystać z komercyjnych narzędzi, które stanowią ogromne wsparcie i źródło wiedzy w przypadku tworzenia content planu. Wspomniane wyżej narzędzia po podaniu przez nas podstawowych fraz/zagadnień związanych z naszą działalnością pokażą nam ogromną ilość ciekawych wyników. Pośród, których znajdziemy listy słów kluczowych, najczęściej zadawane przez użytkowników Google pytania czy tytuły artykułów stworzonych w danym temacie przez naszą konkurencję. 

    Analizując te dane możemy stworzyć mapę zagadnień jakie chcemy na naszej stronie zawrzeć i omówić. Będzie to solidna baza do naszego content planu. Każde zagadnienie powinniśmy następnie rozbić na konkretne tematy artykułów, w takiej ilości, aby możliwie wyczerpać treściowo potencjał danego zagadnienia. 

    Jeśli posiadamy już konkretne tematy artykułów, powinniśmy przejść do doboru słów kluczowych, które powinny pojawić się w danym tekście, tak aby wykorzystać jego potencjał możliwie najlepiej i aby nadać kierunek tworzenia artykułu copywriterowi. 

    Kolejnym elementem jest oczywiście rozplanowanie tworzenia treści w czasie, z uwzględnieniem regularności publikacji oraz naszych mocy przerobowych w kontekście ich pisania. 

    Dlaczego tworzenie content planu jest tak istotne?

    W teorii moglibyśmy pisać treści związane ogólnie z działalnością danej firmy, w tematach, które akurat „podpowiadają nam muzy”. Zyskalibyśmy na pewno jakąś widoczność organiczną, jednak nie udałby nam się wykorzystać całego potencjału dostępnych tematów. 

    Tworzenie contentu według planu pozwala nam na zagospodarowanie treściami, każdego nawet najmniejszego elementu danego zagadnienia, a to przedkłada się na budowanie topical authority – czyli mówiąc w skrócie naszej pozycji jako specjalisty od danego tematu w oczach algorytmu Google. A to zawsze skutkuje po czasie wzrostem widoczności oraz łatwiejszym zdobywaniem pozycji na kolejne słowa kluczowe związane z daną problematyką. 

    Dodatkową korzyścią jest oczywiście, możliwość odpowiedzenia treściami na wszystkie pytania potencjalnego klienta, co sprawi, że będzie nas widział jako specjalistę w danej dziedzinie. 

    Porozmawiajmy!

    Adrianna Napiórkowska
    Adrianna Napiórkowska

    Posiada 11-letnie doświadczenie zawodowe, karierę rozpoczynała w agencji Emarketing Experts jako młodszy specjalista SEO. Oprócz pozycjonowania stron, zajmowała się prowadzeniem projektów marketingu 360° jako Account Manager w They.pl. Pracowała dla firm z sektora finansowego (Bank Millennium, Bank Meritum, Finai S.A.), e-commerce (np. Black Red White, Autoland, Mumla). W Up&More odpowiada między innymi za projekty SEO dla Panek Car Sharing, Amerigas, Interparking, H+H czy Autoplaza.