Spis treści

    W poprzednich artykułach omówiliśmy najważniejsze informacje dotyczące linkowania zewnętrznego i wewnętrznego. Oba procesy są niezwykle ważne w budowaniu widoczności strony internetowej dlatego warto zadbać o wszystkie ich elementy. Jednym z nich jest odpowiednie dobranie anchor tekstów. Czym są anchory i dlaczego są ważne?

    anchor texty

    Co to jest anchor text?

    Anchor text jest to fragment tekstu, który stanowi odnośnik do innego adresu URL w obrębie witryny lub poza nią.  Z technicznego punktu widzenia, jest to tekst znajdujący się w kodzie HTML w tagu <a></a>, który służy do tworzenia hiperlinków na stronach internetowych. 

    Przykładowy anchor w kodzie wygląda następująco:

    <a href=”https://upmore.pl/pozycjonowanie-stron-seo”>Agencja SEO</a>, 

    natomiast bezpośrednio w tekście jest wyświetlana tylko treść umieszczona między znacznikami (w wymienionym przykładzie będzie to ‘Agencja SEO’). 

    Najczęściej anchory wyróżniają się od pozostałej części tekstu kolorem lub grubością czcionki, żeby przyciągnąć uwagę odbiorców oraz ułatwić im nawigację w serwisie. 

    Rodzaje anchorów

    Wyróżniamy kilka rodzajów anchorów, które są stosowane zarówno w linkowaniu wewnętrznym jak i zewnętrznym. 

    Czy wybór odpowiedniego anchora jest ważny?

    Przed wprowadzeniem algorytmu Pingwin nie miało to aż takiego znaczenia. Algorytmy Google i ich aktualizacje mają na celu weryfikację, czy strona internetowa jest wartościowa, a jej treść odpowiada na intencje użytkowników

    Algorytm Pingwin, wprowadzony w 2012 roku, ocenia jakość i profil linków, jakie prowadzą do danej strony. Jego głównym celem jest eliminowanie linków słabej jakości lub tych, które mogą być uznane za spam. Miało to również wpływ na anchory, które zawierały nienaturalną ilość słów kluczowych. Pingwin, oprócz oceny linków bierze pod uwagę również dopasowanie anchorów oraz ich zróżnicowanie w obrębie witryny. 

    Jakie są rodzaje anchorów?

    Anchory brandowe

    Anchory brandowe występują, kiedy treść zawarta w linku zawiera nazwę marki, firmy lub domeny do której kieruje odnośnik. Najważniejszym zadaniem anchorów brandowych jest budowanie rozpoznawalności danej marki.

    Przykład:

    Agencja Up&More jest 2-krotnym finalistą nagrody European Search Awards 2022!

    Anchor Exact Match (EMA) 

    Exact Match to typowe anchory sprzedażowe, które zawierają dokładnie dopasowaną do destynacji linku frazę kluczową, w niezmienionej formie. Jest to anchor, który wpływa pozytywnie na konwersję, jednak nie należy wykorzystywać go zbyt często. Słowa kluczowe wyszukiwane przez użytkowników nie występują często w takiej formie, w naturalnie pisanych treściach. Exact Match warto stosować wymiennie z innymi anchorami, aby dywersyfikować sposoby na umieszczanie linków w treści. 

    Przykład: 

    Agencja SEO pomoże Ci osiągnąć wysoką widoczność w wyszukiwarce. 

    Anchor Partial Match (PMA)

    Jest to najbardziej naturalne wykorzystanie fraz kluczowych w procesie linkowania. Partial Match to, podobnie jak EMA, sprzedażowe słowa kluczowe, jednak w odmienionej formie lub rozszerzone o dodatkową treść.

    Wykorzystanie takich fraz do umieszczenia linków jest dużo bardziej bezpieczne i nie budzi podejrzeń robotów skanujących. Jest także dużo bardziej naturalne z punktu widzenia odbiorców tekstu. 

    Przykład: 

    Jeśli zależy Ci na pozycjonowaniu Twojej witryny skontaktuj się ze Specjalistami z Agencji SEO!

    Anchor Zero Match (ZMA)

    Zero Match jest anchorem, który nie zawiera w sobie frazy kluczowej i jego treść nie wskazuje bezpośrednio na zawartość podlinkowanej strony. Zazwyczaj przyjmuje postać ‘tutaj’ lub ‘dowiedz się więcej’, zachęcając użytkowników do przejścia na kolejną stronę. Nie ma on znaczącego wpływu na SEO witryny. Jego główną rolą jest większa możliwość różnicowania stosowanych anchorów, tak aby ich występowanie w treści było naturalne i dobrze odbierane przez roboty wyszukiwarki.

    Przykład: 

    Jeśli jesteś ciekawy co możemy Ci zaoferować w Up&More – zajrzyj tutaj

    Anchor URL

    Anchor potocznie nazywany ‘naked’ zawiera po prostu sam adres URL. Mimo tego, że w sieci jest ich mnóstwo, jest on coraz rzadziej stosowany przez specjalistów SEO. Bardziej opłacalne z punktu widzenia pozycjonowania są anchory zawierające w sobie frazy kluczowe, wskazujące pośrednio lub bezpośrednio na zawartość linkowanej strony. 

    Przykład: https://upmore.pl/nagrody/

    Anchor graficzny

    Grafiki i ich optymalizacja pod kątem SEO ma duże znaczenie w pozycjonowaniu strony internetowej. Możemy je również wykorzystać w celu podlinkowania innej strony. Jeśli grafika jest dobrze zoptymalizowana i ma uzupełnione wszystkie atrybuty, anchorem automatycznie staje się tekst alternatywny (atrybut ALT). 

    Jaki anchor jest najlepszy?

    Oczywiście nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. 

    Najważniejszą zasadą jaką powinniśmy się kierować dobierając anchory jest ich dywersyfikacja. 

    Warto stosować każdy rodzaj, aby linkowanie było jak najbardziej naturalne. Nie ma tutaj idealnego rozwiązania, jednak warto stawiać na anchory zawierające słowa kluczowe, aby dodatkowo wzmocnić pozycjonowanie witryny na dane frazy.

    Nie ma również ustalonej proporcji, która mówiłaby o idealnym rozkładzie anchorów. Wszystko zależy od przyjętej strategii linkowania oraz celu jaki chcemy osiągnąć. 

    Jeśli zależy nam na promocji brandu, powinniśmy na jakiś czas postawić na anchory brandowe. Jeśli chcemy zwiększyć konwersję – używajmy anchorów sprzedażowych, takich jak Exact Match lub Partial Match. 

    Nie należy również pomijać kwestii otoczenia tekstowego anchorów. To w jakim kontekście linki pojawiają się na stronie ma ogromne znaczenie. W dobie nacisku na wartościowy content, roboty wyszukiwarki skanując stronę, zwracają uwagę na treść oraz dopasowanie tematyczne anchorów do całego tekstu. Jest to również lepiej odbierane przez użytkowników, którzy czytając na dany temat, za pomocą kliknięcia mogą przejść na stronę produktową lub stronę rozwijającą dane zagadnienie.

    Równie ważnym elementem jest długość anchora. Niezależnie od tego czy wybierzesz anchor Exact Match czy Partial Match pamiętaj, żeby długość nie przekraczała ok. 60 znaków. Robotom łatwiej jest określić tematykę danego linku oraz ocenić kontekst umieszczenia anchora kiedy tekst ‘zakotwiczenia’ ma odpowiednią długość. 

    Czy anchory wpływają na SEO?

    Anchory są wykorzystywane w procesie link buildingu, który jest jednym z głównych filarów pozycjonowania strony internetowej. Wdrażając linkowanie wewnętrzne, między innymi umieszczamy hiperlinki do innych stron, które budują sieć połączeń w obrębie witryny oraz ułatwiają nawigację. Dopasowanie odpowiednich anchorów dodatkowo wpływa na ocenę strony przez Google. 

    Pamiętając o omówionych wyżej aspektach oraz ustalając cel naszych działań, możemy dobrać odpowiednie anchory, co przyczyni się do budowania rozpoznawalności marki oraz widoczności na istotne dla nas frazy kluczowe. 

    Porozmawiajmy!

    Karolina Jastrzebska
    Karolina Jastrzebska

    Autorem wpisu jest Karolina Jastrzębska. Swoją przygodę z SEO rozpoczęła w 2021 roku. Obecnie pracuje jako Specjalistka SEO w Up More.