14 kwietnia
2015

Autor: Piotrek


Ile znaków title SEO? Optymalizacja długości tytułu strony.

Google w marcu 2014 roku wdrożyło kilka zmian uderzających bezpośrednio w wygląd wyników wyszukiwania (tzw. SERP). Jednym z najważniejszych ulepszeń w tym zakresie była modyfikacja maksymalnej długości prezentowanego tytułu strony.

Trochę historii

Od 2012 roku próżno szukać górnej liczby znaków dla tagu title. Już wtedy Google przestało liczyć znaki w tytule. Zamiast nich zaczęto przykładać wagę do faktycznej przestrzeni jaką zajmuje ten meta-tag. Poprzednia wartość krytyczna 70 znaków została zastąpiona wartością 512… pikseli.

Jeszcze do niedawna najbardziej optymalną długością w przeliczeniu na znaki była liczba około 65 znaków. Do niedawna, bowiem w ostatnim czasie Google dokonało kolejnych zmian. Najpierw powiększono wartość czcionki, która odpowiadała za tytuł z 16 do 18 pikseli, by następnie całkowicie zrezygnować z pogrubiania wyszukiwanych fraz zawartych w tytule. W tej chwili wyróżniane są słowa kluczowe w opisie i adresie URL.

Tak wyglądało to dawniej:

Stary wygląd SERP

A tak wygląda obecnie:

Wyróżnienia słów kluczowych

W wyniku tych zmian w marcu 2014 jako najbardziej optymalną długość tagu title podawano liczbę około 58 znaków. Z uwagi na kolejną zmianę sposobu prezentacji i rezygnację z pogrubiania wyszukiwanych słów kluczowych występujących w tytule należy tę wartość zwiększyć do około 59 znaków.

Dlaczego nie można określić dokładnej granicy liczby znaków w tytule strony?

  • wielkie litery zajmują więcej przestrzeni niż małe
  • litery takie jak I czy l zajmują relatywnie mało miejsca, gdy porównamy je z literami m lub w.

Czy długość ma znaczenie?

Tytuł witryny wyświetlany na stronie wyników wyszukiwania jest obecnie jedynym obok kotwic obszarem klikalnym. Wpływa więc bezpośrednio na współczynnik klikalności. Warto nadmienić, że jeszcze do niedawna klikalne były również fragmenty rozszerzone w obrębie elementów nawigacyjnych.

obszar_klikalny

Jeśli jest zbyt długi, zostanie automatycznie skrócony, a na jego końcu pojawią się trzy kropki. Najczęściej jego długość będzie nieoptymalna a wygląd mniej zachęcający.

Ucięty tytuł strony

Piotrek

O autorze Piotrek

Absolwent matematyki ze spec. informatyczną na KUL i sympatyk białej herbaty. W branży internetowej obecny od 2005 roku. Na co dzień pisze aplikacje webowe, wdraża analitykę i nakreśla strategie SEO. W wolnych chwilach prawdopodobnie rusza z plecakiem na podbój świata.