18 października
2016

Autor: Aleksandra Boharewicz


Pięć popularnych zagrywek taktyki Black Hat w Social Media

Jest bardzo cienka granica pomiędzy dobrym a złym marketingiem. Kiedy marka stara się polepszać statystyki czy zbudować większe zaangażowanie, może nieświadomie balansować na granicy i zastosować złą taktykę, czyli Black Hat. W przypadku marketing social media istnieje długa lista najlepszych  i najgorszych praktyk, których brand managerowie powinni być świadomi.

Taktyka Black Hat sprzeczna jest zarówno z pisanymi, jak i niepisanymi regułami w mediach społecznościowych. Te taktyki są zagrywkami systemu, w celu osiągnięcia lepszych wyników. Podczas, gdy niektóre „czarne kapelusze” są niewątpliwie podstępne i łatwe do zidentyfikowania, tak inne posunięcia są łatwiejsze do ukrycia i są wykorzystywane przez tysiące marek na co dzień. Niestety w wielu przypadkach wykorzystywane są nieświadomie. Świadomość błędów pozwoli na wyeliminowanie ich z własnych zabiegów w działaniach w sieci. Poniżej przedstawiamy  5 rodzajów działań wykorzystywanych w metodzie Black Hat.

Black Hat: Zakup publiki

Jest to oczywista dla Black Hat praktyka, która w gruncie rzeczy nie ma najmniejszego sensu. Mimo, iż w sieci jest wiele dostępnych usług (strony, aplikacje), które umożliwiają każdemu kupno fanów czy followersów to tworzenie „sztucznego tłumu” może zaszkodzić reputacji Twojej marki. Takie zabiegi mogą zostać źle odebrane przez Twoich prawdziwych obserwatorów. Niestety również,  kupno followersów nie zwiększy Twoich zasięgów czy nie podniesie Twojej pozycji. Kupieni obserwatorzy to najczęściej profile osób z krajów dalekiego wschodu lub tak zwane „fake konta”, które nie zainteresują się Twoją marką i materiałem zawartym na stronie. Ponadto takie zakupy mogą zawierać spamerów czy hakerów, którzy mogą przysporzyć wiele problemów Twojej marce i jej prawdziwym zwolennikom.

social media, black hat

Black Hat: Promocje na Facebooku

Jest to idealny przykład na to, aby pokazać gdzie granice między Black Hat a White Hat zostają rozmyte.  Dużym problemem są konkursy niezgodne z regulaminem portalu. Wielu użytkowników biorących w nich udział, a także osoby tworzące dany konkurs nie mają świadomości, że regulamin został złamany. Np. w momencie, gdy warunkiem uczestnictwa w konkursie jest publikacja zdjęcia lub treści na prywatnym Wallu użytkownika, lub udostępnienie postu konkursowego.

Black Hat: Spamowanie dla ruchu

Inną oczywistą taktyką dla Black Hat jest spamowanie dla ruchu. Większość z nas doświadczyła tak zwanych spamerów na różnych kanałach social media czy forach. Mają oni tendencję do komentowania pod różnymi postami lub artykułami, niekoniecznie zgodnie z tematem, dodając często podejrzany link. Duża ilość czytających wie o tym, iż lepiej nie klikać w dany link, to jednak inni użytkownicy nie są tego świadomi.

Black Hat: Nieodpowiednie „cover photo”

Zdjęcia nagłówkowe na Facebooku powinny przedstawiać konkretną markę do której należy profil, choć niektórzy wykorzystują ten obszar w celu promocji lub nieuczciwie zachęcają do budowania zaangażowania. Warunki korzystania z Facebooka wyraźnie zabraniają wykorzystywania tej taktyki. W rzeczywistości określone obrazy nie mogą składać się z więcej niż 20 % tekstu,  obejmować ceny zakupu lub informacji, zawierać www lub adresów korespondencyjnych. Nie powinny  też zawierać odniesienia do działań na Facebooku lub innych  prób „call-to-action”.

Black Hat: Podstępna automatyka

Korzystanie ze zautomatyzowanych usług dla kampanii w mediach społecznościowych jest kolejnym miejscem, gdzie granice między czarnym a białym stają się rozmyte.  Te usługi mogą uczynić życie znacznie łatwiejszym dla menadżerów w social mediach,  jak i przysporzyć im poważnych kłopotów, zwłaszcza jeśli zostaną wykorzystane w niewłaściwy sposób. Przykładem złego wykorzystania automatyzacji jest wygenerowanie wiadomości przez marki do użytkowników czy obserwatorów, dziękując im za bycie częścią ich społeczności. Mimo, iż praktyka ta niekoniecznie jest zła, to niektóre marki idą o krok dalej, prosząc swoich nowych fanów do podjęcia natychmiastowych działań i zaangażowanie się w społeczność marki, dodając link do swoich stron internetowych, produktów lub do innych ich profili na różnych kanałach social media.

Aleksandra Boharewicz

O autorze Aleksandra Boharewicz

Miłośniczka Social Media i digital marketingu. Studiuje politologię ze specjalizacją komunikacja społeczna i PR. Mimo iż pochodzi z Mazur, uwielbia jazdę na nartach. W wolnym czasie uprawia fitness i gotuje.