22 maja
2017

Autor: Rafał Chodzicki


Meta tagi. Jakie są potrzebne?

Meta tagi, najprościej mówiąc to fragmenty kodu strony, które pozwalają na określenie przez wyszukiwarki, co znajduje się na stronie. Które z nich są potrzebne, a które tylko zwiększają objętość kodu strony i ją spowalniają?

 

NIEZBĘDNE META TAGI

Jedną z zasad tworzenia stron www jest KISS „keep it simple, stupid”, gdzie im prościej tym lepiej. W przypadku meta tagów należy pamiętać, że każda kolejna linijka kodu musi być wczytana przez przeglądarkę i ma wpływ na prędkość strony. Meta tagi z jednej strony są potrzebne dla wyszukiwarek i użytkowników, zaś z drugiej strony ich nadmiar szkodzi. Jeśli nasza strona jest posiłkiem, to meta tagi sa przyprawami, ich brak czyni całość mdłą, zaś nadmiar psuje danie.

Meta Title

Jako jedyny nie ma „meta”, jednak jest w części header strony. Jest to dosłownie tytuł strony. Powinien być unikalny, jasno mówić o zawartości strony i mieścić się w ok 60 znakach (512 pikseli). Pojawia się nie tylko w zakładce wyszukiwarki, ale też w wynikach wyszukiwania czy sieciach społecznościowych.

Meta description

W wynikach wyszukiwania mówi o tym, co właściwie zawiera strona, powinien mieć 160 znaków. Należy o nim myśleć, jako o zapowiedzi tego, co na stronie, tak aby Użytkownik kliknął na wynik. Google może i oświadczyło, że ten tag nie ma bezpośredniego wpływu na pozycję strony, ale nie umniejsza to jego wadze.

Meta content type

Przeglądarka musi wiedzieć jaki charset został użyty na stronie tak, aby ją prawidłowo wyświetlać. Jeśli zapomnimy o tym tagu, jest ryzyko że polskie znaki diakrytyczne będą wyświetlać się nieprawidłowo.

Viewport

Pozwala na określenie w jaki sposób strona zachowa się na różnego rodzaju urządzeniach. Teoretycznie można pominąć, w praktyce dobrze skonfigurowany pozwala cieszyć się stroną zarówno na telefonie, komputerze, jak i tablecie.

I jeśli chodzi o niezbędne meta tagi to wszystko. Pozostałe z nich należy wykorzystać wtedy, kiedy przekłada się na konkretne korzyści.

 

PRZYDATNE META TAGI

Social media tags

Wszelkie meta tagi związane z social media mogą, ale nie muszą, znaleźć się na danej stronie. Jeśli jest to artykuł i zależy nam na jego udostępnianiu to użycie Open Graph jest wskazane, jeśli to strona z formularzem kontaktowym to nie ma to większego sensu.

Language tags

Jeśli nasza strona jest wielojęzyczna to dobrze określić, która część serwisu jest w jakim języku. W pozostałych przypadkach nie ma takiej konieczności, szczególnie jeśli strona jest po polsku i w domenie .pl.

Meta Robots

Z jednej strony źle uzupełnione meta robots wykreśla nas z indeksu Google, z drugiej strony jeśli posiadamy prawidłowo skonfigurowany plik robots.txt to rzadko jest potrzeba duplikacji tego w meta. Zaś wpisywanie tam „index, follow” mija się z celem, ponieważ jest to wartość domyślna.

Na koniec zostały nam meta tagi, które są już niewspierane, szkodzą współczesnym stronom albo po prostu są najmniej korzystną metodą rozwiązania danego problemu.

 

ZBĘDNE META TAGI

Keywords

Od wielu lat są niewspierane przez Google i inne wyszukiwarki, więc wprowadzanie ich mija się z celem. Z drugiej strony nich użycie nie wpływa w żaden sposób negatywnie na stronę, więc nie należy też ich usuwać.

Refresh

Przerzuca Użytkownika na inny adres URL po określonym czasie, czyli jest formą przekierowania. Używać wtedy i tylko wtedy, kiedy nie ma innej opcji, ponieważ nie każda przeglądarka obsługuje ten tag. 301 po stronie serwera jest znacznie bardziej wydajne i bezpieczne.

Author, generator

Mówią kto jest autorem danej strony, albo jakim programem została wygenerowana. Od wielu lat niewspierane przez wyszukiwarki, więc nie ma co trafić czasu.

Oczywiście ta lista jest znacznie dłuższa, jednak dla ułatwienie podałem te, które są najczęściej spotykane. Macie jakieś sugestie co i gdzie powinno się znaleźć? Dajcie znać w komentarzach.

Rafał Chodzicki

O autorze Rafał Chodzicki

Z wykształcenia antropolog, z zawodu i pasji SEOwiec. Miłośnik seriali, cięższego brzmienia, który zaczyna wizytę na stronie od sprawdzenia robots.txt.