8 września
2016

Autor: Marzena Kamińska


Strona www a marketing internetowy

O tym, że czasy internetowego eldorado pt.: „wrzuć cokolwiek do sieci – samo się sprzeda” już dawno i bezpowrotnie minęły, wie niemal każdy. Przekonanie o stosunkowo niskich kosztach wejścia w biznes internetowy powodują, iż wiele osób widzi w tym swoją szansę na sukces. To z kolei skutkuje tym, że konkurencja w Internecie jest bardzo duża i wciąż rośnie. Wiadomo, że strona www to absolutny „must-have” każdego biznesu. Nie ma też dziedziny, która byłaby wolna od oddechu konkurencji – szybko okazuje się, że firm o podobnym profilu, bądź asortymencie jest w każdej niszy na tyle dużo, że nie mamy szans na dotarcie do Klienta bez inwestycji w  marketing. Ale od początku…

Zaczynamy – czyli zróbmy stronę www!

Tak, najczęściej można usłyszeć, że strona www ma być „dobra”. W dzisiejszym wpisie postaramy się zdefiniować „dobre www” ciut precyzyjniej. Już nie wystarczy jakaś tam strona. Nowoczesne strony są responsywne, zoptymalizowane, funkcjonalne, estetyczne. Dzięki zoptymalizowaniu pod kątem SEO, lwia część pracy robi się sama i to nasz pierwszy krok do sukcesu. Należy także pamiętać, że strona internetowa będzie nie tylko wizytówką naszej firmy, ale może również pełnić funkcje sprzedażowe, pomagając w pozyskiwaniu Klientów.

Jak zatrzymać Klienta na stronie?

O tym, czy dana osoba zostanie na stronie decyduje wiele czynników. Zazwyczaj mamy około kilku sekund, aby użytkownika zatrzymać i zachęcić do przeczytania umieszczonych na www treści. Warto więc pamiętać o świetnej jakości zdjęciach oraz grafikach (szata graficzna robi 80% dobrego/złego wrażenia) oraz o responsywności – coraz więcej internautów użytkownicy mobile, czyli osoby korzystające z internetu za pomocą urządzeń mobilnych. Rośnie liczba osób, które do przeglądania Internetu używają smartfonów i tabletów. warto więc zadbać, aby treść naszego www wyświetlała się poprawnie na każdym urządzeniu. Co więcej, pozycje stron nie będących mobile-friendly, są automatycznie obniżane w SERPach. Ważna jest również odpowiednio przemyślana struktura strony, umożliwiająca użytkownikom szybkie znalezienie potrzebnych informacji.

WeAreSocial.

Badanie We Are Social

 

Trochę danych technicznych czyli CMS oraz funkcje na stronie

CMS, czyli panel administracyjny danej strony www, umożliwiający jej zarządzanie/administrację również powinien być „dobry” :). Warto zadbać, aby CMS naszej strony umożliwiał również jej ewolucję oraz rozbudowę o nowe funkcje (wraz z zmianą potrzeb właściciela danego www). My polecamy CMS typu WordPress/Joomla/Drupal – szczególnie ten pierwszy.

Kolejną ważną rzeczą jest umieszczenie na stronie formularza, dzięki któremu, użytkownik może się skontaktować z firmą. Coraz częściej spotykanym rozwiązaniem jest także umieszczanie czatów, na których każdy może porozmawiać z konsultantem w czasie rzeczywistym. Jeszcze raz przypominamy, jak ważne jest przystosowanie strony dla użytkowników urządzeń mobilnych. Na poniższej infografice widać, jak wielu użytkowników posiada własny smartfon.

Badanie GlobalWebIndex

Badanie GlobalWebIndex

 

Content is the king, again. Czyli kilka słów o treści zawartej na stronie.

Jasnym i oczywistym jest, że duplikowanie treści na stronie nie jest dobrym pomysłem, tak samo jak kopiowanie opisów swoich produktów od konkurencji – tutaj ma to znaczenie nie tylko PR-owe, ale także praktyczne, gdyż przy duplikacji treści nie ma szans na wysokie pozycje w Google. Treści na www powinny być autorskie, oryginalne oraz zoptymalizowane pod kątem SEO. Nie należy także zapominać, że wszystkie teksty powinny mieć wartość merytoryczną oraz zachęcać użytkownika do czytania. Krótko i zwięźle: powinny być ciekawe i na temat 🙂

Mamy stronę, co dalej?

Każdy, kto posiada już własną stronę www, chciałby zapewne, aby znajdywała się ona wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Dlatego coraz więcej osób inwestuje w marketing internetowy, szczególnie SEO oraz SEM. Nie ma co się oszukiwać, w dzisiejszych czasach, jeżeli nie ma cię w Internecie, nie istniejesz ;).

Zakładając, że nasza strona www jest już „zaudytowana” i zoptymalizowana (pod SEO/SEM), możemy przystąpić do inwestycji w stałą promocję (chyba, że celowo będziemy widoczni dla potencjalnych Klientów np. we wtorki od 12:20 do 14:10 bo na tyle starczy budżet przeznaczony na AdWords :D). Dlaczego stałą? Otóż, od konsekwencji w działaniach zależeć będą nie tylko efekty, ale i koszty zakupu mediów. Stałość ma szalone znaczenie w pozycjonowaniu. Jeżeli jej brakuje i ufamy specjalistom, którzy obiecują pozycję w TOP 3 po miesiącu, to…. możemy mieć duży problem. Już nie chodzi tylko o zmarnowane pieniądze, ale o ryzyko narażenia się na filtr ponieważ Google szybko wychwytuje nienaturalne działania na domenie… – pisaliśmy o tym tutaj.

Strona www a SEO

Strona www a SEO

 

Odpowiednie kampanie

Wybierając odpowiednią agencję/specjalistę, powinniśmy zwrócić uwagę przede wszystkim na: doświadczenie, poparte konkretnymi sukcesami/case’ami; szerokie podejście do promocji (np. weryfikacja dotychczasowych działań, wyznaczenie celów kampanii, zaznaczenie jakie narzędzia będą podłączone by zapewnić nadzór nad kampanią, model rozliczeń, sposób raportowania); możliwość przeprowadzenia kampanii testowej oraz mierzalność wyników. Każdy specjalista, mający doświadczenie w branży wie (i tą wiedzą się podzieli), że umieszczenie strony w top3 nie zajmuje tygodnia, a rozliczanie się za efekty i stosowanie SWLi to już zamierzchła przeszłość. Rzetelne podejście do sprawy marketingu jest jedną z najważniejszych kwestii w tym zakresie.

Podobnie rzecz ma się z kampaniami SEM. Jak rozpoznać że kampania jest prawidłowo realizowana? Oczywiście po efektach – jak są efekty znaczy że kampania ma się dobrze. Pytanie tylko czy ma się optymalnie dobrze? Każda kampania powinna być optymalizowana pod kątem celów/budżetu/grupy docelowej. Dzięki temu, jest ona efektywna i przynosi dobrej jakości leady, które skutkują zwiększeniem sprzedaży.

Podsumowując, dobra strona www to nie pierwszy lepszy szablon, a przemyślana struktura i dobra treść. Ponadto, każdy powinien mieć świadomość złożoności działań w zakresie marketingu online i konsekwencji złych lub zbyt pochopnych wyborów. Każda forma promocji to działanie złożone i wymagające czasu. Warto więc poświęcić nieco więcej czasu na wyszukanie odpowiedniego partnera w postaci sprawdzonej i wiarygodnej agencji, która pomoże Wam w walce o widoczność Waszych usług czy produktów.

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Marzena Kamińska

O autorze Marzena Kamińska

Zanim postanowiła rozwijać się "na swoim", pracowała w Biurze Reklamy TVP, oraz zajmowała stanowisko dyrektora ds. Marketingu i Sprzedaży w Telewizji Puls. Handlara z krwi i kości, mająca ogromną wiedzę marketingową w małym paluszku. Kobieta sukcesu i zaangażowana mama trójki dzieci. Prywatnie wielbicielka dobrej kuchni i jeszcze lepszego wina 🙂