5 marca
2018

Autor: Wojciech Bębenek


Audyt SEO w Google Lighthouse

Google Lighthouse to nowe narzędzie pozwalające zweryfikować witrynę głównie pod kątem szybkości wczytywania na urządzeniach mobilnych. Jedną z funkcji Google Lighthouse, będącą wciąż w fazie rozwoju, jest weryfikacja strony pod kątem podstawowych zagadnień SEO.

Instalacja Google Lighthouse

Z narzędzia Google Lighthouse możemy korzystać na kilka sposobów. Najwygodniejszą opcją wydaje się być instalacja w formie rozszerzenia do przeglądarki Chrome:

foto1

Kolejnym sposobem jest wykorzystanie opcji: prawy przycisk myszy -> zbadaj, w której narzędzie Google Lighthouse jest dostępne w zakładce Audits:

foto2

Z poziomu rozszerzenia możemy zaznaczyć jakie kategorie analizy strony nas interesują i wygenerować raport.

foto3

foto4

Narzędzie umożliwia wygenerowanie kilku raportów:

  1. Performance – analiza poziomu optymalizacji kodu strony
  2. Progressive Web App – jest to raport, który analizuje naszą stronę pod kątem wymogów PWA
  3. Accessibility – analiza takich elementów jak: organizacja tekstu, tytułów, czy sekcji
  4. Best practices – wskazówki związane z poprawą widoczności
  5. SEO – analiza technicznych aspektów strony pod kątem widoczności w wynikach organicznyc

Sekcja SEO w Google Lighthouse

Sekcja SEO w Google Lighthouse w dalszym ciągu jest dość okrojona i póki co, swoim zakresem analiz, przypomina trochę darmowe narzędzia online do audytów SEO. Ciekawym elementem jest weryfikacja rozmiarów fontów pod kątem czytelności na urządzeniach mobilnych:

foto5

Kolejną przydatną analizą pod kątem przyspieszenia strony są wskazówki optymalizacyjne skupione na  funkcji cache:

foto6

Jest to szczególnie istotny czynnik, który wpływa na wynik w tego typu googlowskich narzędziach. Optymalizacja zaawansowanych funkcji pamięci podręcznej przeglądarki jest w stanie podnieść wynik testu w Page Speed na urządzeniach mobilnych nawet o 55%.

 

Niektóre raporty zostały powielone. W takich narzędziach od Google jak Page Speed oraz Test my Site mamy już m.in. analizę blokujących renderowanie skryptów js. i plików css, czy szybkość wczytywania strony w sieci 3G. Pozostałe elementy można zaliczyć do podstaw każdego technicznego audytu SEO. W ich skład wchodzi między innymi analiza:

 

  • meta danych
  • statusu HTTP
  • hreflang’ów
  • linków kanonicznych

 

Pomimo tego, że wiele informacji w raporcie SEO jest wciąż na poziomie podstawowym, to z pewnością można wykorzystać to narzędzie przy tworzeniu audytów technicznych. Konsekwentne wprowadzanie zmian wynikających z analiz w Google Lighthouse bez wątpienia podniesie jakość naszej strony, zarówno pod kątem mobilnym, jak i user experience. Jak wdrożone zmiany przełożą się na widoczność w wynikach organicznych? Google od dłuższego czasu kładzie nacisk na mobile, dlatego warto wprowadzać możliwie jak najwięcej zmian wynikających z analiz GL. Pozytywną informacją jest planowana rozbudowa sekcji poświęconej audytowi SEO.

Wojciech Bębenek

O autorze Wojciech Bębenek

Absolwent Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim. Przygodę w branży marketingu online zaczął w 2013 roku. Na przestrzeni ostatnich lat zajmował się SEO, SEM'em i analityką. Aktualnie zagorzały SEO'owiec, fan The Rolling Stones i amerykańskich seriali.